”Olit minuutti sitten whats upissa, miksi et vastaa” - syytöksiä!?!
Olen siis kipeä ja nukkunut miltei koko päivän. Puhelin on äänettömällä ja olen herätessäni vain katsonut onko lapsilta tullut viestiä ja mennyt takaisin nukkumaan.
Alkoi oikein ahdistamaan ystäväni joka tämän lähetti, minusta vähän törkeää käydä kyttäämässä tuolla tavalla.
Mitä mieltä?
Kommentit (48)
Mulla kans kaveri, joka kyttää whatsappissa, milloin olen paikalla. Ja yleensä soittaa aina silloin. Saattaa soittaa vaikka klo 22.30 illalla, "mä näin et kävit whatsappissa eli oot hereillä niin uskalsin soittaa" (niin, ei tullu silti mieleen et ehkä mäkin oon sängyssä jo ja kaikki muut meillä unessa ja itsekin yritän nukahtaa)
Usein, jos en halua että tämä kaveri soittaa (soittaa joka päivä vähintään 3 kertaa, ja jos on nähnyt että olen whatsappissa ollut hetki sitten, saattaa soittaa putkeen monta kertaa) en uskalla mennä katsomaan kenenkään viestejä. Katson viestit puhelimen yläreunaan tulleista ilmoituksista, ja pistän messengerissä tai tekstarina vastausta. Jottei tämä yks tyyppi pääse stalkkaamaan, olenko nähnyt viestinsä/paikalla, eli hänen logiikkansa mukaan valmis kuuntelemaan puolentunnin jaarituksiaan ei-niin-mistään.
En koskaan kirjoittaisi ystävälleni noin syyttävästi! Heillä on oikeus vastata silloin, kun se itselle sopii ja minulla on sama oikeus. Sitä kutsutaan ystävyydeksi.
Oot varmaan ennenkin jättänyt vastaamatta, ja kaveri ihmettelee, minkä takia et vastaa. Mutta tämä just on näiden pikaviestimien huono puoli:aina tulisi olla tavoitettavissa tai saa kyselyä perään. Stalkkaaminen on asia erikseen, kuin sattua huomaamaan, että kaveri ei useinkaan huomioi tai vastaa vuorokauden sisään. Mielestäni se voisi olla ihan kohteliasta 1vrk sisällä vastata . Minuutissa tai tunnissa ei voi alkaa kyselemään jos ei ole hengen hätä. Vai oliko kaverilla tärkeää asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Mulla kans kaveri, joka kyttää whatsappissa, milloin olen paikalla. Ja yleensä soittaa aina silloin. Saattaa soittaa vaikka klo 22.30 illalla, "mä näin et kävit whatsappissa eli oot hereillä niin uskalsin soittaa" (niin, ei tullu silti mieleen et ehkä mäkin oon sängyssä jo ja kaikki muut meillä unessa ja itsekin yritän nukahtaa)
Usein, jos en halua että tämä kaveri soittaa (soittaa joka päivä vähintään 3 kertaa, ja jos on nähnyt että olen whatsappissa ollut hetki sitten, saattaa soittaa putkeen monta kertaa) en uskalla mennä katsomaan kenenkään viestejä. Katson viestit puhelimen yläreunaan tulleista ilmoituksista, ja pistän messengerissä tai tekstarina vastausta. Jottei tämä yks tyyppi pääse stalkkaamaan, olenko nähnyt viestinsä/paikalla, eli hänen logiikkansa mukaan valmis kuuntelemaan puolentunnin jaarituksiaan ei-niin-mistään.
Miksi sitte ootte kavereita, jos et jaksa sen juttuja?
Vierailija kirjoitti:
peukusta riippuvainen kansa kirjoitti:
Mä en läheskään aina edes vastaa. On muutakin elämää kuin hiplata puhelinta. Toki jos jotain tärkeää niin vastaan, mutta mihinkään joutaviin viesteihin en. On aikuisella ihmisellä jotain pielessä, jos on niin kipeä toisen huomiosta, että minuutissa jos ei vastausta kuulu niin alkaa kiukuttelu.
Mä ainakin ymmärsin niin että viesti oli jo lähetetty aikoja sitten mutta mimmi ei viitsi vastata jolloin kaveri kysyy; "olit äsken paikalla ja näit ton viestin, muttet vastaa"
Musta se on ihan aiheellista kun ei siihen viestin kirjoittamiseen mene minuuttia pidempään. Aika sairas saa kyllä olla jos siihen ei kykene... Sama kuin kasvotusten vaikka kahvilla kysyt toiselta jotain, niin se vaan katsoo sua ja kääntää sit pään pois ja on hiljaa.
Mikä on sellainen viesti, johon vastaaminen on kriittistä, mutta asian hoitamiseen ei mene kuin minuutti? Minulla suurin osa WA viesteistä ainakin on ns keskustelunavauksia, jolloin on luontevaa vaihtaa useampia viestejä. En minä saa mitään tiedonantoja, joihin vastataan "ok" ja asia on hoidettu. Ainoat tuollaiset olisi mielestäni aikatauluihin liittyviä kysymyksiä, joiden vastausta voi joutua miettimään tai tarkistaa kalenterista.
Kyseiset ihmiset haluavat vain hallita toisia. Jos joku koittaisi painostaa minua vastaamaan johonkin tyhjänpäiväiseen viestiin heti, olisi tämä ihminen samantien deletoitu. Jumatsukka kun nousi verenpaine pelkästä ajatuksesta!
Te taidatte kaikki olla jotain teinejä? Kuka soittelee kavereilleen monta kertaa päivässä? Mitä niin tärkeää kavereilla jatkuvasti on, että heti pitäisi vastata?
Vierailija kirjoitti:
Tuo on sairasta, läheisriippuvuutta. Itse estäisin tyypin ikuisiksi ajoiksi, hyi hemmetti!
Vierailija kirjoitti:
Oot varmaan ennenkin jättänyt vastaamatta, ja kaveri ihmettelee, minkä takia et vastaa. Mutta tämä just on näiden pikaviestimien huono puoli:aina tulisi olla tavoitettavissa tai saa kyselyä perään. Stalkkaaminen on asia erikseen, kuin sattua huomaamaan, että kaveri ei useinkaan huomioi tai vastaa vuorokauden sisään. Mielestäni se voisi olla ihan kohteliasta 1vrk sisällä vastata . Minuutissa tai tunnissa ei voi alkaa kyselemään jos ei ole hengen hätä. Vai oliko kaverilla tärkeää asiaa?
Olen aikaisemmin jo sanonut että vastaan kun ehdin. Esim. Töissä en vastaa, meillä ei saisi olla omia puhelimia mutta pidän silti äänettömällä piilossa että näen kun alakoululainen laittaa viestin että on päässyt koulusta kotiin.
Tästäkin on vetänyt herneet nenään kun en voi nopeasti vastata hänelle.
Mikä on kenenkäkin katekoriassa tärkeitä asioita hänen kysymys oli tällä kertaa tyyliin ”tuletko viikonloppuna katsomaan leffaa x, vastaa heti niin tiedän tilata liput”
-ap
Mä poistin kahdeksi vuodeksi koko whatsapin kun en jaksanut sitä oletusta, että minuutin sisällä viestistä pitäisi siihen vastata, mä kun olen vielä sitä ikäluokkaa, että se puhelin on suurimmalle osalle kasvanut kiinni käteen ja sitä räpelletään jatkuvasti. Nyt loppukesästä latasin takaisin mutta olen piilottanut sen paikallaoloajan muilta. Ilmeisesti viesti on mennyt jotenkin ainakin perille ja hillinnyt myös kaikkia jonninjoutavia viestittelyjä. En tykkää mistään turhan jauhamisesta, viestitän silloin kun mulla on oikeaa asiaa.
Mä katon aina kaikki viestit mutta vastaan minuutin- vuoden kuluttua asiasta riippuen. Jos en mitään ole sopinut eikä oo hätätilanne niin en ole tavoitettavissa kun ei huvita. piste. En vaadi sitä muiltakaan.
En vastaa heti esim. puolitutuille joiden numeroa en tiedä, mutta whatsapp- kuvasta voi jotain arvata. Ja sit taas jos sovitaan et nähdään vaikka prisman edessä kuudelta niin oon kyllä tavoitettavissa pari tuntia ennen sitä. Ja jos joku ihminen joka yleensä pyytää jotain soittaa, niin en vastaa vaan odotan että laittaa viestiä ja päätän sitten, onko pyyntö kohtuuton. Näitä ihmisiä on paljon jotka aloittaa puhelun tai viestiketjun kyselemällä mitä kuuluu ja lopulta vaatii aina tekemään jotain palveluksia. (Heiltä ei kuitenkaan itseltään saa apua missään)
Lähimmille ihmisille vastaan kyllä aika nopeasti ja on muutama jotka soittaa tai viestittää vaan kun oikeasti on asiaa niin niille vastaan aina heti.
Tuo onkin hyvä keino huomata ne sukulaiset ja ystävät, joiden kanssa kannattaa pitää "tiukat" rajat.
Kun aikuisten oikeasti ei ole normaalia stalkata toisia.
Mä itse olen jo jonkin aikaa pitänyt kahta asiaa hälyttävänä merkkinä ihmisestä:
1) Vaatimus nopeasta vastaamisesta viestiin/puheluun/jne. (kun et ole ks. henkilön alaikäinen lapsi) kellonaikaa ja päivää katsomatta. Eli jatkuva saatavilla olon vaatimus.
2) Halu tietää toisesta kaikki mahdollinen - keinolla millä hyvänsä. Tarkemmin sanottuna yksityisasioiden utelu, henkilöstä "tiedonkeruu" muilta ihmisiltä jne.
Olkaa hyvä ja käyttäkää tätä oivallustani mikäli haluatte. Varmasti joku muu minua fiksumpi on saman oivaltanut joskus myös.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten käytätte pikaviestimiä, kun niiden tarkoitus on nimenomaan olla PIKAVIESTIMIÄ, että asiat kerrotaan / kysytään nopeasti helposti ja niihin vastataan nopeasti ja helposti, sehän se idea nimenomaan on.
Sinun lähipiirissäsi voi olla näin. Kaikki eivät ole ryhtyneet pomppimaan kenen tahansa tahdissa, vaan lukevat viestit ja vastaavat silloin, kun on sen aika. Joillekin nopeammin, joillekin pitemmällä viiveellä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opetella piilottamaan oma läsnäolo siutä whatsappista, jos tuollaisen tutun omaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikaisemmin jo sanonut että vastaan kun ehdin. Esim. Töissä en vastaa, meillä ei saisi olla omia puhelimia mutta pidän silti äänettömällä piilossa että näen kun alakoululainen laittaa viestin että on päässyt koulusta kotiin.
Tästäkin on vetänyt herneet nenään kun en voi nopeasti vastata hänelle.
Mikä on kenenkäkin katekoriassa tärkeitä asioita hänen kysymys oli tällä kertaa tyyliin ”tuletko viikonloppuna katsomaan leffaa x, vastaa heti niin tiedän tilata liput”
-ap
kategoria!
Vierailija kirjoitti:
Vaikka nyt jotain pikaviestintä käyttääkin (meidän perheessä se on Telegram), niin ei se tarkoita että olisi joku jatkuva päivystysvelvollisuus. Jos on kiire saada joku ihminen kiinni, niin silloin soitetaan sellainen vanhanaikainen äänipuhelu.
Vieläkö nykyään alle 30-vuotiaat vastaavat puhelimeen?
Hitto, että jotkut ihmiset voivat olla rasittavia!
Ei tämä ole minun mielestäni mikään "nykyajan vitsaus", että ystäville ym. pitäisi olla aina saatavilla.
Rajattomat ihmiset ovat vain saaneet uuden temmellyskentän.
Kyllä sitä lankapuhelimilla ja sähköpostiviesteilläkin osattiin, tai miettikää vaikkapa teiniä jolla ei ole kotona yksityisyyttä, vanhemmat avaavat oven koputtamatta/vessassa ei ole lukkoa, päiväkirjat selataan yms. Samaa ilmiötä tuo on yhtä kaikki, toista ihmistä ei osata nähdä ajattelevana ja tuntevana yksilönä, vaan hän on olemassa itseä varten.
Jotkut ovat kyllä sellaisia, jotka panttaavat viesteihin vastaamista. Jos ihminen on paikalla, mutta vastaamiseen menee yleensä päivätolkulla, niin normaalijärkinen ihminen menettää jossain vaiheessa kiinnostuksensa tähän seuraan.
Munkin kaveri kysynyt, miksi olit hereillä yöllä? Juu heräsin sattumalta katsoen samalla viestit, koska lapseni matkoilla. Teen vuorotöitä, enkä todellakaan halua mitään pommitusta. Vastaan kun jaksan. Jos ei käy niin pitäkööt tunkkinsa:) Toistaiseksi kaikille käynyt.