Syyllistävä marttyyrimummo. Kaipaan neuvoja, miten toimia?
Olen kohta viisikymppinen nainen, perheellinen, lapset lukiossa. Äitini, eli lasten mummo, asuu toisella paikkakunnalla ja minä olen hänen ainoa lapsensa. Mummo on oikein vetreässä kunnossa eikä vielä 70 täyttänyt.
Minua on alkanut harmittaa kovasti, kun mummo marisee ja syyllistää. En soita tarpeaksi usein, en käy, matkustamme liikaa ja hänellä kaikki on päin prinkkalaa. Elämä on yhtä draamaa ja kaikesta löytyy valitettavaa. Suoraan sanottuna ei edes huvita soitella kovin usein ja kuunnella sitä valitusta. Tekisi mieli nostaa kissa pöydälle ja sanoa mitä ajttelen, mutta mummille ei voi, hän suuttuu ja aloittaa mykkäkoulun.
Onko teillä muilla tällaista ja mitä neuvoja antaisitte asian ratkaisemiseksi?
Kommentit (4)
Sehän on sun äitisi. Äidille voi sanoa mitä ajattelee. Se on äidin ja tyttären välistä vuoropuhelua.
Anoppi ei ole sun äitisi, joten hänelle et voi puhu kuin äidillesi. Mutta anoppi on myös lastesi mummi.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on sun äitisi. Äidille voi sanoa mitä ajattelee. Se on äidin ja tyttären välistä vuoropuhelua.
Anoppi ei ole sun äitisi, joten hänelle et voi puhu kuin äidillesi. Mutta anoppi on myös lastesi mummi.
Jos äidin ja tyttären välinen kommunikaatio toimisi noin hyvin, niin tuskin ap:llä mitään ongelmaa olisi ollutkaan. Joissakin perheissä lapset saa olla aika lailla varpaillaan ja vanhempien mieltä ei ole turvallista pahoittaa.
Kyllä nyt voi vielä ottaa asian puheeksi tai muuten vetää rajoja. Ajattelepa kun itse olet väsynyt seitsemänkymppinen ja aivan kurkkuasi myöten täynnä aina vain vaativammaksi käyvää yhdeksänkymppistä äitiäsi. Miten sitä silloin voi enää keskustella mitään tai harventaa soittelua ja käymistä.
Nyt kannattaaa keskittyä rauhassa omaan elämäänsä ja alkaa huolehtia mummista vasta sitten, kun hän oikeasti tarvitsee sitä. Sitten ehkä jaksaakin, kun ei ole etukäteen ajanut itseään piippuun.
Nosta se kissa pöydälle. Sano ettei huvita soittaa tai kyläillä kun hän vain marisee ja syyllistää. Olet varmasti jo vuosikymmeniä kuunnellut tuota. Suu auki.