Annatteko lapsen itse valita A-kielen koulussa?
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Lapsen pitäisi saada itse päättää
Hyvä niin. Minulla ei ole omia lapsia, mutta joskus 70-luvulla kun kävin itse koulua niin vanhempani olisivat aivan varmasti sen yksin päättäneet minulta kysymättä.
Suurimmassa osassa Suomen kouluja A1-kieltä ei valita. Myöhemmät kielivalinnat meillä ovat olleet lasten omia.
Annan lapsen päättää. Kaikki kielitaito on hyvästä. Jos ei inhoaa kieltä, sitä ei voi kaataa päähän. Parempi opiskella jotain kieltä josta itse tykkää, ainakin osaa sitten edes yhtä kieltä.
Englanti tulee nykyään aika lailla kielikylpynä joka tuutista kuitenkin. Sitähän sä kysyit.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmassa osassa Suomen kouluja A1-kieltä ei valita. Myöhemmät kielivalinnat meillä ovat olleet lasten omia.
Tarkoitan tietysti, että kieli on, mutta sitä ei pääse valitsemaan, koska opetetaan vain englantia.
Yhdessä valittiin. Ihan typerä ajatus, että 6-7-vuotias osaisi "valita kieliä".
t. kielten ope ja äiti
Nojaa. Kyllähän tuo käytännössä on minun päättämäni, lapsi kun on ollut kielipainotteisessa opetuksessa jo tarhaikäisestä asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä niin. Minulla ei ole omia lapsia, mutta joskus 70-luvulla kun kävin itse koulua niin vanhempani olisivat aivan varmasti sen yksin päättäneet minulta kysymättä.
Minut on myös pakotettu, ammatinvalintaa myöten, ja siinä voi käydä todella huonosti. Vanhemmat jahtaavat omaa kunnianhimoaan, ja lapselta jää se ammatti saamatta, kun on ihan vastoin taipumuksia.
Vierailija kirjoitti:
t. kielten ope ja äiti
Yläkoulussa ja lukiossa törmää niihin, jotka itkevät jotain kielivalintaa, johon vanhemmat pakottivat, ja josta ei pääse helpolla eroon. Kyllä opiskelun pitää lähteä lapsen kyvyistä ja haluista, ei aikuisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. kielten ope ja äiti
Yläkoulussa ja lukiossa törmää niihin, jotka itkevät jotain kielivalintaa, johon vanhemmat pakottivat, ja josta ei pääse helpolla eroon. Kyllä opiskelun pitää lähteä lapsen kyvyistä ja haluista, ei aikuisen.
Ei 6-7-vuotias voi mitenkään tietää kykyjään ja halujaan. Kyllä siinä pitää olla vanhempi mukana päättämässä. Ihan yhtä paljon näkee näitä "mä haluun opiskella kiinaa, kun se on niin jännä kieli" -lapsia, jotka ei sitten pärjää ollenkaan, kun se kielten opiskelu onkin vähän vaativampaa.
A kieli enkku ja b kieli neloselta ruotsi. Muuta ei ollut silloin tarjolla. Oli itsestään selvää että b kieli otetaan. Luokassa otti 19 ja 10 ei ottanut. Asutaan Hgissä.
Vierailija kirjoitti:
A kieli enkku ja b kieli neloselta ruotsi. Muuta ei ollut silloin tarjolla. Oli itsestään selvää että b kieli otetaan. Luokassa otti 19 ja 10 ei ottanut. Asutaan Hgissä.
Sorry nyt, mutta ihan kaikki ottavat kyllä viimeistään b-ruotsin.
Kun tehdään kauaskantoisia ratkaisuja lapsen tahto on siellä vanhemman taskussa. On vanhemman loputon tehtävä olla lapsen puolella ja ohjata heitä oikeisiin ratkaisuihin.