Luotin nettimyyjään. Rahat meni, tuotetta ei tullut.
Poikani pisti nettiin osto ilmoituksen pelikonsolista. Sai hyvän tarjouksen johon tartuttiin ja tuote maksettiin. Sitten alkoi selittely miksi ei pääse postiin yms. Pyysin rahat takaisin, mutta eipä näy niitäkään tilillä.
Onko muilla kokemuksia huijauksista? Mikä on sopiva aika odottaa rahoja?
Kommentit (15)
Kannattaa tehdä rikosilmoitus mutta rahoja on todennäköisesti turha odottaa takaisin. Kyse todennäköisesti sarjahuijarista kuitenkin. Nimerkki: Kokemusta on
Huomenna teen rikosilmoituksen, mikäli taaskaan ei lupauksista huolimatta ole rahat tänään tilillä.
On niin ikävää, kun teini menetti säästämänsä rahat.
-Ap
Tilasin "suomalaisesta" nettikaupasta kolmet kengät, 186€ maksoin. Sain ihan muita kenkiä, niin pascoja kenkiä en kehtaisi edes yksin kotona pitää. Kiinalainen huijariyritys paljastui tämän firman takaa. Rahoja en saa koskaan takaisin, ainoastaan näpäytyksen sain, että ei kannata luottaa kaikkiin nettikauppoihin.
Olen tainnut ostaa pelikoneen samalta myyjältä:) tein rikosimoituksen mutta peruin sen kun asiaa selvitettyäni huomasin että myyjä ei ole ihan täysjärkinen...plus että niin varaton ettei takaisinmaksukykyä todellakaan ole.
Luotin naiseen, rahat meni, toukkaa ei tullut
Vierailija kirjoitti:
Olen tainnut ostaa pelikoneen samalta myyjältä:) tein rikosimoituksen mutta peruin sen kun asiaa selvitettyäni huomasin että myyjä ei ole ihan täysjärkinen...plus että niin varaton ettei takaisinmaksukykyä todellakaan ole.
Oliko myyjä mues vai nainen?
Ensimmäinen myyjä ei suostunut ottamaan tilille rahoja, eikä kertomaan sukunimeään. Maksu olisi pitänyt hoitaa pivon kautta. Puhelinnumerolla ei tullut tietoja. Googletin numeron ja löysin varoituksia myyjästä. En ostanut häneltä.
-ap
Voi harmi. Itse olen myös juuri joutunut huijatuksi. Summa ei ollut sen isompi kuin 30 euroa, mutta pistää niin vihaksi tuollaiset ihmiset! Myyjä katosi kun sai rahat tililleen eikä vastaa enää mitään eikä pakettia ole näkynyt. Minä hölmö luotin, kun niin monta sujuvaa kauppaa olen netissä tehnyt.
Mies. Puhelinnumero josta soitti ei ollut hänen nimissään selvisi sitten. Halusi rahat kiireellisesti Swishinä.
Vierailija kirjoitti:
No, opitko mitään tapahtuneesta?
Vaikka hän oppisikin, niin oletko huijareiden puolella?
Vierailija kirjoitti:
No, opitko mitään tapahtuneesta?
Opin! Rahat ja tavara käteen, ei postituksia ym. enää ikinä!
Aina kannattaa googlettaa tilinumero ennen maksua. Huijari voi esiintyä eri nimellä ja osoitteella, mutta tilinumero on pakko olla oikein.
Mieluiten, jos vain itselle mahdollista, sopii kaupat noutaen.
Myös kuvia myytävästä tuotteesta sähköpostiin ennen ostoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko myyjä mues vai nainen?
Ensimmäinen myyjä ei suostunut ottamaan tilille rahoja, eikä kertomaan sukunimeään. Maksu olisi pitänyt hoitaa pivon kautta. Puhelinnumerolla ei tullut tietoja. Googletin numeron ja löysin varoituksia myyjästä. En ostanut häneltä.-ap
Googletitko pelikonsolimyyjän?
Minä olen perunut monta kauppaa, kun myyjä on viesteissä vaikuttanut jotenkin oudolta, joskus vain vaisto käskenyt perumaan kaupat. Muutaman kerran olen jälkikäteen saanut kuulla, että myyjä oli huijari, joten hyvä että kuuntelin vaistoani.
Pelkään itse myyjänä, että ostajat pitävät minua huijarina, koska minulla välillä kestää päästä postiin. Käyn vain kerran viikossa kaupungissa enkä aina edes joka viikko, asun hiukan reilu 30km lähimmästä R-kioskista, postipisteestä ja lähimmälle postilaatikollekin on n.15-20km.
Kerron aina toki ostajille, että käyn vain harvoin kaupungissa, enkä osaa sanoa tarkkaan, milloin pääsen taas käymään. Aina tämä on ollut ok ostajille, mutta jos joku haluaisi rahansa takaisin, tottakai palauttaisin!
Usein vielä käy niin, että katson aamupäivällä sähköpostin, ei yhteydenottoja, lähden kaupunkiin. Kun tulen kaupungista kotiin, sähköpostissa voi olla jopa 4 yhteydenottoa, että joku haluaa ostaa tuotteitani, tietysti postilla. Noin tuntuu käyvän joka kerta, enkä tietenkään uskalla postittaa ennenkuin saan kuitin maksusta/maksu näkyy tilillä.
Ilmoita, että teet rikosilmoituksen, jollei tuotetta / rahoja kuulu 2 pankkipäivän sisään. Todisteeksi käy myös kuitti maksusta tai postin seurantakoodi.
Sitten teet sen rikosilmoituksen. Onnistuu, kun on pankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Lisäksi aina voi kävellä poliisin ovesta sisään.