Kysymys äitiyslomalaisille
Kuinka ehditte käymään missään vauvan kanssa? Kahviloissa, muskareissa jnejne..
Itsellä on kädet aivan täynnä töitä kodin ja vauvan kanssa, en ole kertaakaan 5kk aikana päässyt käymään muualla kuin 1krt/vko ruokakaupassa ja jouluna vauvan mummolassa.
Kommentit (32)
Meillä on 3 kk ikäiset tuplat, 4 kertaa viikossa ehditään johonkin aktiviteetteihin, jotka tosin ovat erittäin äitilähtöisiä. Meillä on myös 6v esikoinen, joka on eskarissa, yleensä tuplien kanssa lähdetään pois kotoa noutamaan isoveljeä ja samassa yhteydessä käydään kaupassa tai muskarissa tms.
Meillä ei ole likaista, koska jos jotain vaikka putoaa lattialle, niin se pyyhitään/pestään samantien pois. Likaiset vaatteet ovat lajitetuina pyykkikoreissa ja sieltä siirtyvät pesukoneeseen, eivät aiheuta mitään erityistä sotkua. Silittäminen on yleensä turhaa, trikoo ei sitä edellytä. Likaiset astiat pestään heti käytön jälkeen tai laitetaan tiskikoneeseen.
Jos kokee, että kaikki aika menee kotitöihin, niin väitän, että elämänhallinnassa on isoja ongelmia. Jos ei itse pysty laittamaan vauvan likaisia vaatteita niille kuuluvaan paikkaan, vaan jättää ne hajalleen pitkin kotia, niin vika on omassa päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Kädet täynnä töitä” 😂😂😂
Sä olet kaiket pöivät KOTONA etkä missään töissä. Vai onko se koti joku kartano isolla lypsykarjatilalla, jota yksin hoidat?
Niin, olen kotona ja teen kotitöitä.
😂
Niin mikä tässä nyt on niin huvittavaa? Kysyin asiallisen kysymyksen, koska haluaisin joskus itsekin viettää samanlaista kiireetöntä aikaa mitä kadehdin ja odotan myös asiallisia vastauksia.
Äitiysvapaalla ollaan hoitamassa vauvaa, ei tekemässä kotitöitä tai opiskella.
Vai luuletko työnantajien ja veronmaksajien mahdollistavan sinulle kotitöitä varten vapaan ja siitä vielä maksettaisiin? Ei todella, se on vauvan hoivaa ja hoitoa varten ja kotityöt ja asiat hoidetaan niin, kuin työssäkäyvätkin tekevät
Miten sitten voi hoitaa vauvaa kodissa jossa on likaista, vaatteet likaiset ja silittämättä, tehdä ruokaa likaisilla astioilla ja siihen lisäksi voida itse huonosti kamalassa ympäristössä?
Vaatteita ei tarvitse silittää, varsinkaan jos on kotona vauva. Aika menee turhaan moiseen.
Heräämme klo 7-8 välillä ja käytän taaperon potalla, jolloin myös käynnistää pesukoneen, jos likapyykkiä on riittävästi. Klo 8 syömme aamupalan. Siistin keittiön, viikkaan puhtaat vaatteet kaappiin. Klo 9-11 voimme käydä esim avoimessa päiväkodissa, ulkoilla tai toimittaa muita asioita. Klo 11 taapero syö lounaan ja käy päiväunille. Pyykkikone on nyt pyörinyt ja laitan vaatteet kuivumaan. Sitten syön itse rauhassa ja täytän tiskikoneen sekä lepäilen itsekin. Kun taapero herää, tarjoilen välipalan ja sen jälkeen valmistamme päivällistä ja teemme kotitöitä. Klo 16-17 syödään ruoka ja sen jälkeen ulkoillaan tai käydään kaupassa, jos jotain puuttuu. Klo 19 on taaperon iltapala ja iltapesut ja klo 20 hän käy nukkumaan. Silloin voin itse syödä iltapalan ja esimerkiksi tyhjentää tiskikoneen. Noh taapero ei ole vauva, mutta ei kai se tuon vaikeampaa voi olla?
Vierailija kirjoitti:
Mies on kotona vain lauantaisin ja sunnuntaisin, joten ei pysty auttamaan.
Ap
No kuka siellä sitten sotkee?
Itselläni oli esikoisen kanssa sama tilanne. Ekaan kahteen kuukauteen en oikeastaan poistunut asunnosta... muistan vain, että silloin kun en imettänyt vauvaa tai lypsänyt menin nukkumaan itsekin / peseydyin /söin. Muuta ekstraa ei ollut kuin äidinmaidonluovutus. Vauva oli terve. Mutta halusin tehdä kaiken kunnolla ja viimisen päälle.. siihen se aika kului ja apuja en osannut ottaa vastaan :(
Muiden lasten kohdalla olen jättänyt kodin perusteellisemman siivouksen vähemmälle ja somen olen tiputtanut kokonaan pois nuorimman jälkeen. (Tätä vauva.fi tulee joskus selaitua, tänään pakko avautua anopista :D ) Olen myös hyväksynyt kaiken avun.
Saimme neuvolasta myös perhetyöntekijää käymään muutaman kerran, koska meillä myös aviomies viikkoja töissä putkeen ja 3 lasta. Kuopuksella oli silloin syntymän jälkeen paha refluksi ja olisi käytännössä tukehtunut oksennukseensa ilman jatkuvaa sylissä pitämistä. Uskon, että sinäkin voit saada.
Jos sinulla on edes joku ihminen, joka voi olla vaikka vain tunninkin vauvan kanssa, esim päikkäreiden ajan niin pyydä apua ja kiitä syvään :) jos ei, syötä ja kuivita vauva ja päikyille vaunuihin ja mukaan. Siinä ehtisi ainakin edes kahville... jätä siltä päivältä jotain muuta tekemättä. Älä yritä tehdä kaikkea. Siivoukset, tiski, pyykit voivat odottaa .
Hyvin ehdin. Pidän siivouspäivän 1-2 kertaa viikossa ja muina päivinä käydään vauvan kanssa kaupungilla kahvilla tai muuten vaan ulkoilemassa. :) mies on kotona auttamassa viikolla vain iltaisin ja kokopäiväisesti la ja su.
Vierailija kirjoitti:
Heräämme klo 7-8 välillä ja käytän taaperon potalla, jolloin myös käynnistää pesukoneen, jos likapyykkiä on riittävästi. Klo 8 syömme aamupalan. Siistin keittiön, viikkaan puhtaat vaatteet kaappiin. Klo 9-11 voimme käydä esim avoimessa päiväkodissa, ulkoilla tai toimittaa muita asioita. Klo 11 taapero syö lounaan ja käy päiväunille. Pyykkikone on nyt pyörinyt ja laitan vaatteet kuivumaan. Sitten syön itse rauhassa ja täytän tiskikoneen sekä lepäilen itsekin. Kun taapero herää, tarjoilen välipalan ja sen jälkeen valmistamme päivällistä ja teemme kotitöitä. Klo 16-17 syödään ruoka ja sen jälkeen ulkoillaan tai käydään kaupassa, jos jotain puuttuu. Klo 19 on taaperon iltapala ja iltapesut ja klo 20 hän käy nukkumaan. Silloin voin itse syödä iltapalan ja esimerkiksi tyhjentää tiskikoneen. Noh taapero ei ole vauva, mutta ei kai se tuon vaikeampaa voi olla?
Voi olla vaikeampaa kun taapero ei nuku kuin 1/2 h ja tunkee kokoajan syliin tai sotkee, lähistöllä ei ole avointa päiväkotia ja syöminen Kestää 1/2 h- tunnin koska ei syö itse kuin 4-5 lusikallista, muu täytyy syöttää ja on hidas syöjä, ei ahmija. Nukutukseen menee päiväunilla 10-20 min ja iltaunille nukahtamisee menee 15-40 min. useimmiten yli 30 minuuttia. Nukahtaa vasta 21.50 joskus 21.20 jonka jälkeen täytyy mennä itse kohta nukkumaan. Herää kuitenkin viimeistään klo 8.
Eli sinulla on helppo lapsi.
Jos lähdet heti aamusta niin ei se kämppä kauhean sotkuseksi ehdi mennä. Niinkuin joku jo sanoi, valmistele lähtö edellisiltana ja sitten aamulla vain lähdet.
Tyo siivoaminen ja puunaaminen kuulostaa jotenkin pakkomielteiseltä, onko sulla mahdollisesti baby blues, se voisi aiheuttaa tuollaista ylisuorittamista?
Neljäs tulossa RV 37 kirjoitti:
Itselläni oli esikoisen kanssa sama tilanne. Ekaan kahteen kuukauteen en oikeastaan poistunut asunnosta... muistan vain, että silloin kun en imettänyt vauvaa tai lypsänyt menin nukkumaan itsekin / peseydyin /söin. Muuta ekstraa ei ollut kuin äidinmaidonluovutus. Vauva oli terve. Mutta halusin tehdä kaiken kunnolla ja viimisen päälle.. siihen se aika kului ja apuja en osannut ottaa vastaan :(
Muiden lasten kohdalla olen jättänyt kodin perusteellisemman siivouksen vähemmälle ja somen olen tiputtanut kokonaan pois nuorimman jälkeen. (Tätä vauva.fi tulee joskus selaitua, tänään pakko avautua anopista :D ) Olen myös hyväksynyt kaiken avun.
Saimme neuvolasta myös perhetyöntekijää käymään muutaman kerran, koska meillä myös aviomies viikkoja töissä putkeen ja 3 lasta. Kuopuksella oli silloin syntymän jälkeen paha refluksi ja olisi käytännössä tukehtunut oksennukseensa ilman jatkuvaa sylissä pitämistä. Uskon, että sinäkin voit saada.
Jos sinulla on edes joku ihminen, joka voi olla vaikka vain tunninkin vauvan kanssa, esim päikkäreiden ajan niin pyydä apua ja kiitä syvään :) jos ei, syötä ja kuivita vauva ja päikyille vaunuihin ja mukaan. Siinä ehtisi ainakin edes kahville... jätä siltä päivältä jotain muuta tekemättä. Älä yritä tehdä kaikkea. Siivoukset, tiski, pyykit voivat odottaa .
Mitäs anoppi nyt? Linkkaa vaikka keskustelu, vertaistuki kelpais aina.
Kun lähtee kotoa pois niin koti säilyy siistinä. Vauvakaan ei vaadi niin paljon kun on muutakin ohjelmaa kuin koti😊En myöskään ikinä tee mitään siivouksia jos vauva nukkuu..ehkä mun siisteystasokaan ei oo korkea, koska en stressaa enkä siivoa päivittäin..toki astiat nakkaan koneeseen yms.mutta ei se kauan vie😊
Vauva ei tuossa iässä tarvitse mitään erityisiä virikkeitä, mutta jos olet 5 vrk viikossa täysin yksin hänen kanssaan, niin sinä tarvitset. Ei ihme, että arkesi tuntuu vaikealta. Minulla on vain yksi lapsi, mutta hänellä oli vauvana syntymävika, jonka kuntoutus vei aikaa ja aiheutti huolia. Miehelläni oli ihan hullut työvuorot ennen kuin hän jäi kotiin lapsen kanssa ja itse menin töihin. Asumme myös nukkumalähiössä ilman autoa ja kävelymatkan päässä ei ole mitään.
Minä laitoin kaikki valmiiksi edellisenä iltana: vauvan ja omat vaatteet, aamiaiset, vaunut, hoitolaukun ja tsekkasin bussiaikataulut. Sillä tavoin pääsin käymään joskus jossain + sain hoidettua lapsen lukuisat lääkärikäynnit. Kotini ei ollut viimeisen päälle.
Muista, että äitiyslomalla ei ole pakko suorittaa sosemaalauksia, muskareita, mammakerhoja jne. Jos tykkäät olla ja puuhata kotona ja se sopii teille parhaiten, niin asiathan ovat silloin tosi hyvin!
Kuka siellä niin hemmetisti sotkee? Ei kuulosta normaalilta minusta. Meillä menee päivässä siivoukseen ihan max 15 min. Tiskit koneeseen ja pois, pyykit koneeseen ja kuivuriin (muutaman kerran viikossa), imurointi 3 kertaa viikossa.