Kysymys äitiyslomalaisille
Kuinka ehditte käymään missään vauvan kanssa? Kahviloissa, muskareissa jnejne..
Itsellä on kädet aivan täynnä töitä kodin ja vauvan kanssa, en ole kertaakaan 5kk aikana päässyt käymään muualla kuin 1krt/vko ruokakaupassa ja jouluna vauvan mummolassa.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
”Kädet täynnä töitä” 😂😂😂
Sä olet kaiket pöivät KOTONA etkä missään töissä. Vai onko se koti joku kartano isolla lypsykarjatilalla, jota yksin hoidat?
Niin, olen kotona ja teen kotitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Kädet täynnä töitä” 😂😂😂
Sä olet kaiket pöivät KOTONA etkä missään töissä. Vai onko se koti joku kartano isolla lypsykarjatilalla, jota yksin hoidat?
😂
Ekan lapsen kans se oli tommosta, ku sai toisen ja silti oli aikaa kaikkeen, ihmetteli että miksi sitä teki ekan kans kaiken niin vaikeasti, ettei aikaa muka ollut mihinkään..
En tieny että ois pitäny ehtiä mihinkään noista? Itse pesin kotona vauvan kanssa ja tein kotitöitä niin että oli perussiistiä ja lepäsin ja palauduin synnytyksestä. Kauppaan pääsi vauva vaunuissa ja tuon ikänen vielä nukkuu keskivertoisesti paljon joten vauva vaunuihin ja vaikka kahville jos sellaista nyt haluaa. Ja kotitöitä nyt ei määrällisesti paljoa enempää ole kun ennen lasta. Pullojen pesu jos korvikkeella ja pyykkiä enemmän. Kannattaa laittaa mies tekemään puolet kotitöistä. Olet äitiyslomalla et kodinhoitolomalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Kädet täynnä töitä” 😂😂😂
😂
Niin mikä tässä nyt on niin huvittavaa? Kysyin asiallisen kysymyksen, koska haluaisin joskus itsekin viettää samanlaista kiireetöntä aikaa mitä kadehdin ja odotan myös asiallisia vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
”Kädet täynnä töitä” 😂😂😂
Vauva sylissä on kädet täynnä. Heijaa sinäkin koliikkivauvaa tuntikausia ja tule sitten kertomaan, miten helppo siinä samassa on puuhata muuta. Jos siis joskus edes lapsen saat.
Aika paljon kotitöitä... hyvin ehdin kahden ja jopa kolmen lapsen kanssa päivittäin puistoon, leikkikerhoon tai harrastuksiin. Ja on myös kotiruokaa tarjolla joka päivä.
Puunaukset jätän vähemmälle ja miehen (ja lasten) kanssa siivotaan yhdessä enemmän kerran viikossa. Pyykkiä laitan/lajittelen joka päivä, mut muuten lähinnä ruoan laittoa ja kodin perusylläpitoa.
Kotihoitoa mun on tarkoitus tarjota lapsille eikä kodinhoitoa miehelle..
Mies on kotona vain lauantaisin ja sunnuntaisin, joten ei pysty auttamaan.
Ap
En ole äitiyslomalla, mutta äitiysloman ja perhevapaiden tarkoitus on lisätä lapsen hyvinvointia, turvaa, hoivaa ja olla yhdessä lapsen kanssa, jonka mahdollistavat ja maksavat veronmaksajat ja työnantajasi.
Ja tuossa ajassa hyvin kyllä ehdit antaa lapsellesi elämyksiä ja virikkeitä esim. musiikkituokioita, vesimaailmaa ja tutustua lapsen muihin lapsiin, leikkeihin jne. kun teette kotityöt illalla miehesi kanssa yhdessä. Ja tuon ikäinen menee jo aikaisin nukkumaan ja vapaa-aikaa on käytettävissä.
Perhevapaat ja äitiyslomat ei edes ole tarkoitettu, että teet kotitöitå kaiket päivät ja lisäät itsesi ja miehesi lisääntyvää vapaa-aikaa tai helpottamaan elämäänne. Jos näin olisi, yhteiskunnan pitäisi tukea myös työssäkäyviä perheitä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Silloin mies maksaa ulkopuolisesta kodinhoidosta esim. siivoojasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSilloin mies maksaa ulkopuolisesta kodinhoidosta esim. siivoojasta.
No se nyt ei ole vaihtoehto, kiitos ehdotuksesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Kädet täynnä töitä” 😂😂😂
😂
Niin mikä tässä nyt on niin huvittavaa? Kysyin asiallisen kysymyksen, koska haluaisin joskus itsekin viettää samanlaista kiireetöntä aikaa mitä kadehdin ja odotan myös asiallisia vastauksia.
Äitiysvapaalla ollaan hoitamassa vauvaa, ei tekemässä kotitöitä tai opiskella.
Vai luuletko työnantajien ja veronmaksajien mahdollistavan sinulle kotitöitä varten vapaan ja siitä vielä maksettaisiin? Ei todella, se on vauvan hoivaa ja hoitoa varten ja kotityöt ja asiat hoidetaan niin, kuin työssäkäyvätkin tekevät
Minä ja vauva pitkästyttäis kuoliaaksi ilman muskaria, vauvajumppaa ja perhekerhoa! Okei, meillä on helppo vauva ja pieni koti, joka on helppo pitää siistinä. Kotityöt (tiskit, pyykit, siivous, ruuanlaitto) teen vauvan kanssa aamupäivisin, päikkäriajat (1 h + 1,5 h) surffailen netissä tai katson sarjoja ellei olla vaunulenkillä :) Ja silti välillä on tylsää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Kädet täynnä töitä” 😂😂😂
😂
Äitiysvapaalla ollaan hoitamassa vauvaa, ei tekemässä kotitöitä tai opiskella.
Vai luuletko työnantajien ja veronmaksajien mahdollistavan sinulle kotitöitä varten vapaan ja siitä vielä maksettaisiin? Ei todella, se on vauvan hoivaa ja hoitoa varten ja kotityöt ja asiat hoidetaan niin, kuin työssäkäyvätkin tekevät
Miten sitten voi hoitaa vauvaa kodissa jossa on likaista, vaatteet likaiset ja silittämättä, tehdä ruokaa likaisilla astioilla ja siihen lisäksi voida itse huonosti kamalassa ympäristössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSilloin mies maksaa ulkopuolisesta kodinhoidosta esim. siivoojasta.
😂 Missä fantasiamaailmassa nämä ihmiset elävät? Siellä kotona on jo yksi aikuinen ihminen päivät pitkät yhteiskunnan ja miehen rahoilla. Mihin hel.vettiin siinä kodinhoitoapua tarvitaan?
Yksi lapsiko vain? Millä ihmeellä nämä naiset saavat kulutettua päivät pitkät kotitöihin? Pestäänkö siellä ikkunat, vahataan lattiat ja tampataan matot monta kertaa päivässä?
Älkää nyt viitsikö, oikeasti.
Yhyy, en saa lomailla rauhassa kun pitää tehdä 16 tuntia päivässä taukoamatta kotitöitä. 😂
Sunnittelu, valmistelu ja rytmi ovat avainasemassa. Ensinnäkin päivärytmin pitää olla selkeä ja rakentua vauvan unien mukaa niin ennakointi ja suunnittelu on ylipäätään mahdollista.
Helpointa on lähteä heti aamusta liikenteeseen. NOPEASTI. Päätä jo viimeistään edellisenä iltana, mihin seuraavana aamuna lähdette. Valmistele myös lähtö mahdollisimman pitkälle illalla. Pakkaa laukku, lataa kahvinkeitin valmiiksi jne., jotta pääsette mahdollisimman nopeasti ulos ja liikkeelle. Ei koomailua, ei arpomista vaan ripeää tomintaa. Päätä myös etukäteen yksi asian, mitä haluat saada kotona aikaiseksi (esim. imurointi). Kaikkea ei tarvitse tehdä samana päivänä. Pyykit ja astianpesukone kerran päivässä.
Tällä tavalla mä saan arjen rullaamaan vauvan ja 2-vuotiaan kanssa.
p.s. Jokainen on varmati esikoisen kanssa tuskaillut samaa. Minä ainakin. Ajankanssa omat keinot sitten löytyy ja kuten joku tuolla yllä mainitsikin, niin viimeistään toisen syntyessä sitä ihmettelee, miten yhden kanssa muka oli vaikeaa :)
”Kädet täynnä töitä” 😂😂😂