Ensimmäinen synnytys nopea - miten seuraava?
Eli, esikoisen synnytys oli todella nopea, kaiken kaikkiaan 3h05min. Nyt odotan toista lastani ja kovasti mietin, että onkohan seuraava synnytys yhtä nopea tai jopa nopeampi? Jos on nopeampi, niin ehdinkö edes sairaalaan?? Onko kellään kokemusta?
Kommentit (8)
ekan kokonaissynnytys ajaksi laitettiin noin 2 h - lähti veden menolla kympiltä aamulla - supparit alkoi noin 11.30 - sairaala 12.30 ja pikkurinssi maailmassa 15.00 eli huh huh hurjastelijaa... saapa nähdä ehditäänkö tän kanssa edes sairaalaan :)
TeeaSamatha ja Touho 38
Jännäsin itsekin ekan jälkeen toooooosi paljon, minne kylppäriin se toinen lapsi oikein syntyy, mutta toinen olikin sitten leppoisan rauhallinen eikä ollut edes kiireen tuntua sairaalaan mennessä. Vasta toisen synnytyksen jälkeen tajusin varmaksi, että ekalla mulla oli lapsivesikalvot puhjenneet vähän ja oli siksi niin nopea. Tokasta kalvot puhkesivat vasta ponnitusvaiheessa ja oli (ihanan) rauhallinen, paljon helpompi ja rennompi. Ekasta mulla kastui illalla vähän housut aivastuksen yhteydessä, mutta koska oli kamala vessahätä ja olin juuri vessaan menossa, luulin, että lirahti... mutta olikin sitten ollut lapsivettä ja yöllä käynnistyi synnytys.
Tulipas sekava selostus, mutta halusin vain sanoa, että ei se toka välttämättä ole yhtään lyhyempi ja että ei se lyhyt synnytyskään ole välttämättä se helpoin. Minusta ainakin toka oli paljon mukavempi ja paikatkin valmiiksi venyneet. ;)
Tsemppiä teille kaikille Suureen Koitokseen! =)
Eka synntys kesti minulla noin kuusi tuntia, toinen tuli tunnissa ja 20 minuutissa (ambulanssikyydillä sairaalaan!). Kolmatta pelkäsin, kuinka käy. Kesti kuitenkin taas pidempään, kolmisen tuntia. Ekan ja tokan välillä oli 1v3kk, myöhäisempien välillä melkein kolme vuotta. Silläkin lienee vaikutusta kestoon, miten " pehmeinä" paikai edellisestä kerrasta!
täysin erilaisen tuntuista synnytystä..ensimmäinen 6,5 h, alkoi vesien tihkumisella (tai siis siksi jouduin lähtemään sairaalaan, synnytys käynnistyi itsestään myöhemmin)supistukset oli kipeitä, muttei niin kipeitä kun tästä tokasti, kalvot puhkaistiin loppuvaiheessa ja poika syntyi..
toinen 4 h, joka alkoi supistuksilla (heräsin yöllä 3 aikoihin , supistukset oli siedettäviä 5 min välein)..lähdettiin onneksi sairaalaan..synnytyssalissa kuuluikin sitten poks aika nopeesti ja vedet meni kokonaan, jonka seurauksena supistukset oli tosi tiukkoja ja 2 h vesien menosta neiti oli maailmassa.eli hiukan nopeempi oli mulla tämä toinen ja tosiaan kivulias vasta kun vedet meni..jotenkin tää toinen tuntui siltä että tulee vaikka väkisin..joka supistus tuntui siltä että pää kiertyy kohdunsuulle..
minulla eka synnytys kesti tasan 6tuntia. synnytin epiduraalin voimalla. samoin sain toisessa synnytyksessä epiduraalin ja kesto oli 3tuntia. toisessa synnytyksessä kun kohdunsuu oli täysin auki, vauva tuli niin vauhdilla ulos että kätilö myönsi jälkeenpäin että hänellä oli kiire saada kädet esille, jottei vauva olisi luiskahtanut lattialle.
kolmas synnytykseni oli täysin luomu (ei omasta tahdostani kuitenkaan) ja kesti tasan tunnin. papereissani lukee syöksysynnytys ja vauva taas " ampui" itsensä ulos. en kuitenkaan revennyt lainkaan ja vointi oli mitä parhain.
neljättä lasta en enää aio tehdä, unta olen nähnyt että lapsi syntyisi ensimmäisen supparin jälkeen eteisen lattialle...hui!
esikoinen tuli alle kahdessa tunnissa. Vedet menivät polilla lääkärintarkastuksessa, supistukset alkoivat 5 min päästä erittäin kovina ja tiheinä ja 1h 39min ja poika oli ulkona. Arvaa jännittikö tämä kakkosreissu (reilu 2viikkoa sitten)?!!! Kävin pari viikkoa aikaisemmin synnärillä tarkastuksessa ihan omin päinkin kun edellisestä kontrollista oli niin paljon aikaa. Lisäjännitystä toi se, että olin viikot 27-34 vuodelevossa ja estolääkkeillä supisteluiden takia. Yllätykseksi viikon 34 jälkeen paikat eivät enää pehmenneetkään ja lyhentyneet, vaikka sain elää normaalisti. Hermona tosin ehdin olla kaikki ne viikot syöksyä odotellessa ja anoppi lähistöllä koko ajan kutsuntavalmiudessa!
Tämäpä lähtikin sitten supistuksilla (niitä oli tasaiseen koko ajan) mutta yöllä huomaisin, että ääni kellossa oli hieman muuttunut. Koskaan eivät muuttuneet täysin säännöllisiksi tai tasakoviksi ja vaihtelivat kovasti. Päivällä klo 15 aikaan lähdettiin näytille varmuuden vuoksi, vaikka matkalla vielä epäröinkin. Perillä oltiin 15.30 ja olinkin auki 6 senttiä! Mies tuhahti, että ei sitten turhaan tultukaan! Käyriltä mentiin saliin 16.00 aikoihin. Vauva syntyi 17.05. Tilannetta varmaan vauhditti se, että vauvan päähän alaitettiin anturi, jonka vuoksi kalvot menivät rikki niin, että vettä alkoi tihkumaan (tällä kertaa ei hulahtanut kerralla kaikkia).
Neuvoksi: Mene vaikka turhaan näytille ja älä odota minkään yleisten sääntöjen mukaan supistusten säännöllistymistä ja tasaantumista. Mulla riitti n.10 min välein sellaiset keskikovat supistukset (välillä kevyempi) ja näin oli loppuun asti. Esikoisesta taas supistukset olivat tappavan kovia ja tulivat 2min välein. Täytyy sanoa, että kolmannella kerralla olisin taas aika ihmeissäni, että mitä tehdä...
Koin jotenkin noloksi koko ajan ravata kontrollissa, mutta loppujen lopuksi kannatti.
Ensimmäinen synnytys kesti 4,5h. Toinen synnytys 2,5h. Ja kolmas synnytys 2h 15min. Vähän hoppu tuli kieltämättä sairaalaan, kun ajomatkaa n. tunti...Mutta koska kokemuksesta tiesin, että sieltä voidaan tulla taas vauhdilla, niin lähdettiin melkein heti, kun heräsin supisteluihin...Onneksi lähdettiin...=)
eli säännöllisitä suppareista alle 4h. Ja nyt toisen kanssa jännitetään miten käy...
Olen kysellyt samaa täällä aikaisemmin ja enimmäkseen vaikutti, että tahti nopeutuu... Joillakin vai kymmeniä minuutteja, mutta oli jollakin mennyt vain tuntikin. Jollakin oli " hidastunut" mutta ehkä 10 minuuttia.
Eli oma päätelmäni oli, että yhtä nopea / nopeampi synnytys luvassa...
Eipä siinä sitten muu auta kun viedä esikoinen heti suppareiden alettua naapuriin ja karauttaa sairaalaan...