Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako lähteä matkustelemaan yksin?

Vierailija
06.01.2019 |

Tai ylipäätään matkustelemaan.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietityttää vain että miten pärjään käytännön asioissa jne.. Englantia puhun kyllä hyvin ja muutamia muita kieliä (hyvin vähän).

Onko matkustaminen "vaikeaa" ensikertalaisille?

Olisi niin ihana saada edes kerran elämässä jotakin hyvää, ajattelin että ehkä jos lähden seikkailemaan maailmalle niin saisin edes vähän hyviä kokemuksia.

No mulle se oli ihan julmetun vaikeaa, mutta olen sellainen helposti kaikkea pelkäävä ja panikoiva luonne, joka menen ihan täydellisen toimintakyvyttömäksi jos panikoidun. Nuorena mulla on ihan diagnosoitu paniikkihäiriö. mulle riitti yksi matka, jossa jo lentokentällä selviäminen oli silkkaa pelkoa ja kauhua, lentomatkasta selvisin vain alkoholin voimin, kohteessa en juuri uskaltanut poistua hotellista paitsi kerran kun halusin mennä bussilla kaupunkiin - tällöin jotenkin onnistuin menemään väärään bussiin, panikoiduin, ja siellä sitten itkin niin hädissäni että bussikuski ajoi koko bussin poliisiasemalle saadakseen minulle apua (ei ollut yhteistä kieltä niin että olisin hänelle osannut selittää mikä on hätä).

Tämän jälkeen en poistunut enää hotellista ollenkaan paitsi viereiselle rannalle, ja päätin että matkoille en enää ikinä mene. Mutta joo, olen harvinaisen panikoiva tapaus, useimmat ei toki ole tällaisia. 

Vierailija
22/29 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietty, kunhan et mene islamvaltaisiin maihin, jos olet nainen. En kyllä miehiäkään suosittele käymään niissä.

Miksi ei voisi mennä? Itse olen käynyt yksin Turkissa, Marokossa (näissä useamman kerran jo) ja Palestiinassa. Turkissa vuokrasin asunnon, Marokossa oli vuokra-auto ja majoitukset vaihtelivat B&B - yksityisasunto välillä. Palestiinassa asuin hostellissa. Ja olen siis nainen.

Mulle ainakin turkkilainen rantakohde oli ihan kammotus yksin matkustavana naisena. En edes ole mikään blondi tai järin kaunis, mutta silti limaisia äijiä oli tuppautumassa seuraan vähän väliä. Lisäksi inhotti se tinkaamis- ja pakkokauppaamiskulttuuri. 

Karsein yksin matkustuskokemus on kuitenkin Tunisian Sousse. Siellä ihan avoimesti huoriteltiin, kourittiin, vihelleltiin perään jne. En uskaltanut paljoa siellä liikkua hotellialueen ulkopuolella parin ekan päivän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimmillaan yksinmatkustaminen vahvistaa persoonallisuutta. Turvallisinta on mennä päättäväisen näköisenä, sillä taparikolliset näkee kuka on epävarma eli helppo uhri.

Ap, Euroopassa on turvallista matkustaa yksin. Yöpaikkoja varatessa katso karttaa että ainakin ensimmäinen yö on helposti löytyvässä paikassa. Karttoja, bussiaikatauluja ym voi tutkia etukäteen. Hostelleissa on jaettuja huoneet eli maksaa vain kerrossänkypaikasta. Kun menee, voi sanoa kaikille helou, mutta sitten jokainen on omissa oloissaan. Jossain pienemmissä hostelleissa voi olla tiivis yhteistunnelma ja löydät juttukavereita.

Voit ennalta lukea kohteesta ja niistä nähtävyyksistä, mikä itseä kiinnostaa. Voi myös osallistua kierrokselle jossa on opastus. Passi ja Visa vaatteisiin piiloon ja käyttörahoille pieni kukkaro. Käteistä kannattaa olla, pieniä seteleitä.

Keep it simple. Pienellä laukulla pärjää. Pikkuhousunsuojia mukaan, niin ei tarvi kuljettaa mitään likaisia kalsareita.

Vierailija
24/29 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietty, kunhan et mene islamvaltaisiin maihin, jos olet nainen. En kyllä miehiäkään suosittele käymään niissä.

Miksi ei voisi mennä? Itse olen käynyt yksin Turkissa, Marokossa (näissä useamman kerran jo) ja Palestiinassa. Turkissa vuokrasin asunnon, Marokossa oli vuokra-auto ja majoitukset vaihtelivat B&B - yksityisasunto välillä. Palestiinassa asuin hostellissa. Ja olen siis nainen.

Mulle ainakin turkkilainen rantakohde oli ihan kammotus yksin matkustavana naisena. En edes ole mikään blondi tai järin kaunis, mutta silti limaisia äijiä oli tuppautumassa seuraan vähän väliä. Lisäksi inhotti se tinkaamis- ja pakkokauppaamiskulttuuri. 

Karsein yksin matkustuskokemus on kuitenkin Tunisian Sousse. Siellä ihan avoimesti huoriteltiin, kourittiin, vihelleltiin perään jne. En uskaltanut paljoa siellä liikkua hotellialueen ulkopuolella parin ekan päivän jälkeen.

Joo, toi tietysti riippuu siitä että mikä matkakohde on kyseessä. Itse välttelen ns. turistirysiä, eli en esim Turkissa menisi ikinä Alanyaan, Antalyaan tai Bodrumiin. Marokossa en menisi Agadiriin tai Marrakechiin, noissa paikoissa varmasti yksin matkustavana naisena saa epäkunnioittavaa kohtelua. 

Mulla kaikki reissut menneet siten, että saan olla rauhassa sekä ei-toivottavilta kaupustelijoilta että miehiltä. Viime kerralla tuli tosin treffipyyntö Marokossa, kun lahjoin autonvuokraamon kundin ajamaan mut ja auton hotellille (mulla ei ollut vielä paikallista sim-korttia ja ekan yön hotelli just Marrakechissa oli aika monimutkaisen reitin päässä). Sanoin nätisti ei ja kundi uskoi heti ilman isompaa draamaa. :) 

Ja mä olen vielä blondi ja ihan nättikin vielä, L-kokoisenakin ;) 

Vierailija
25/29 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue matkaniksejä. Ne oppii matkustamalla, mutta luulisi, että niitä olisi koottu jonnekin.  Jos ei ole matkustustaustaa, pitää selvittää kuinka arki sujuu helpoimman eikä vaikeimman kautta. Selvitän ainakin itse, että lentokentältä on lyhyt matka kohteeseen, tai sen yhteyden. Selvittäisin mistä saa bussi- ja metrokortit. Ruokakaupat, ainakaan jos ei joka ilta ulkona syö. Itse pesin välillä pientä pyykkiä muovikassissa saippualla. Kaiken oppii, kun haluaa. Kotiin tultua kuuluukin olla vähän rähjääntynyt, osaa arvostaa kotia. Nyt kun on joka paikassa is lam, olisin asian kanssa hyvin tietoinen enkä matkustaisi lainkaan niihin kohteisiin, joissa se on valtavirtaa. Mukaan ekstra Visa/kortti, jos on huolimaton, kaksi ekstraa, eli ne voi sulkea matkan jälkeen.  Ja järki mukaan. Arviointikyky ja tilannetaju. 

Vierailija
26/29 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue matkaniksejä. Ne oppii matkustamalla, mutta luulisi, että niitä olisi koottu jonnekin.  Jos ei ole matkustustaustaa, pitää selvittää kuinka arki sujuu helpoimman eikä vaikeimman kautta. Selvitän ainakin itse, että lentokentältä on lyhyt matka kohteeseen, tai sen yhteyden. Selvittäisin mistä saa bussi- ja metrokortit. Ruokakaupat, ainakaan jos ei joka ilta ulkona syö. Itse pesin välillä pientä pyykkiä muovikassissa saippualla. Kaiken oppii, kun haluaa. Kotiin tultua kuuluukin olla vähän rähjääntynyt, osaa arvostaa kotia. Nyt kun on joka paikassa is lam, olisin asian kanssa hyvin tietoinen enkä matkustaisi lainkaan niihin kohteisiin, joissa se on valtavirtaa. Mukaan ekstra Visa/kortti, jos on huolimaton, kaksi ekstraa, eli ne voi sulkea matkan jälkeen.  Ja järki mukaan. Arviointikyky ja tilannetaju. 

Ihan uteliaisuudesta, että miksi? Kyllä se is lam on ollut useita satoja vuosia, miksi "nyt kun"? :D 

Vierailija
27/29 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole mieleistä seuraa niin ainoa vaihtoehto on matkustaa yksin, ellet sitten halua jäädä kotiin.

Tietysti samanhenkisessä seurassa on mukava reissata. Toisaalta, jos toiveet eivät mene yksiin niin seurasta ei ole kuin riesaa. Joidenkin mielestä reissaamisessa on oleellista bilettää aamukuuteen, heräillä iltapäivästä, siirtyä rannalle makaamaan parantelemaan krapulaa ja illalla sama uusiksi. Itse taas tykkään liikkua päivänvalon aikaan, kierrellä paikkoja, syödä erilaisia ruokia, nähdä uusia maisemia jne.

Voisin olla sinulle sopivaa matkaseuraa. Tosin en ole varma, haluammeko kierrellä samoja paikkoja ja kuinka kaukaa. Ap, yksin matkustaessa ei tarvitse väitellä mihin kadun kulmassa käännytään, mutta toisaalta eksymisestään ei voi syyttää ketään.

Ja sehän se onkin tärkeää päästä syyttämään jotakuta eksymisestä..

Vierailija
28/29 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta, että miksi? Kyllä se is lam on ollut useita satoja vuosia, miksi "nyt kun"? :D 

Tilanne Euroopassa on 2015 jälkeen muuttunut. Kts. uutiset. 

Vierailija
29/29 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne Euroopassa on 2015 jälkeen muuttunut. Kts. uutiset. 

No eipä se Euroopassa käsittääkseni missään ole valtavirtaa..? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi