Onko teillä pahentuneet kuukautiskivut ja PMS yms iän myötä?
Olen 30v ja itselläni oireet pahenevat sitä mukaa kun ikää tulee. En olisi voinut 10 vuotta sitten kuvitellakaan joutuvani joskus syömään särkylääkettä kuukautiskipuihin.
Kommentit (11)
Minulla on ollut aina kovat kuukautiskivut. Kakskymppisenä lääkäri sanoi että iän myötä ne helpottavat, ja näin sanoi moni muukin. Noh nyt olen 36 eikä ole kyllä helpottanut tippaakaan. Yhtä kovat kivut kuin aina, ellei jopa pahemmat. Pms oireet ovat iän myötä muuttuneet voimakkaammiksi.
Mulla kuukautiskivut on vähentyneet mutta PMS sen sijaan pahenee vuosi vuodelta. Nuorempana en edes uskonut koko PMS-oireisiin kun ei mulla niitä ollut. 25-vuotiaasta ne sitten alkoi ja pahenee aina vaan. Olen kohta 29. Menkkakivut oli varsinkin teininä tosi pahoja mutta ne mulla sitten yhtäkkiä vaan lieventyi ja nykyään ei aina edes ole mitään. Joskus saattaa olla maha vähän kipeä, mutta menee yhdellä 400 mg Buranalla ohi.
On
Pms alkoi vasta 33- vuotiaana, sitä ennen ei ollut koskaan mitään moodswingejä. Kipeä ja vuotava olen ollut aina. Nyt 37-vuotiaana pms-oireet pahenevat pahenemistään, ja seuraavaksi alan sitten syömään jo osan kuusta mielialalääkettä, jos se auttaisi. Tällä hetkellä menee 2 viikkoa kuukaudesta kuukautishommien kanssa, ja se on jo puolet koko vuodesta. Ensin viikko ahdistusta/raivoa/paranoijaa/masennusta, ja sitten viikko vuotamista. Ei ole herkkua ei.
Minulla menkat alkoi 12-vuotiaana, ei kummempia oireita. Lukioiässä alkoi selkeä PMS-oireilu joskin se on aina tasoittunut vähän elämäntilanteen rauhoittuessa.
Pms-oireet ovat pahentuneet, kivut vähentyneet. Teininä kärsin aika kovista kivuista sekä ripulista kuukautisten ensimmäisinä päivinä, nykyisin vähän vihloo. Pms sen sijaan pahenee vaan, olen tosi herkillä, kireä ja helposti hermostuva, jopa raivohullu. Olen 35-vuotias.
PMS-oireet alkoivat radikaalisti voimistumaan ollessani n. 22-vuotias, nyt olen 29. Pystyn hillitsemaan niitä ainoastaan harrastamalla säännöllisesti useita tunteja liikuntaa viikossa (n. 6-9h) ja syömään ruokavalion lisäksi tiettyjä vitamiineja ja hivenaineita. Kivut ovat pysyneet samanlaisina mitä ennenkin. Olen alkanut kadehtimaan miesten hormonitoimintaa, tuntuu että omista keinoista huolimatta olen oma itseni vain 2 viikkoa kuukaudessa.
Mulla ei ole ollut kuukautiskipuja ekan synnytyksen jälkeen, olin tosi helpottunut siitä. Enkä ole potenut PMS oireitakaan, paitsi proteiinin ja suolaisen syömishimo ilmestyy noin kolme päivää ennen menkkoja.
Kävin gynellä hiljan eikä ole vielä vaihdevuodetkaan. Elin jo toivossa että loppuisi koko hemmetin menkat..
N49v.
Oon 42-vuotias ja pms oireet pahentuneet iän myötä. Nuorempana olin raivohullu mutta nykyään oireet ovat masennus ja koen syvää toivottomuutta siinä pari viikkoa ennen kuukautisia. Hoksasin vasta parisen vuotta sitten että nämä tuntemukset liittyy pms oireisiin ja sen tiedostaminen helpotti oloa: ymmärsin että depressio ei ole pysyvä tila vaan menee ohi. Liikunta auttaa tähänkin vaivaan.
Ei, vaan kivut ovat helpottaneet. Olen 31v ja viimeiset pari vuotta menkat ovat olleet käytännössä kivuttomat, kun aina aiemmin oli sellaiset krampit että makasin kylmänhikisenä ja pahoinvoivana, vatsa meni sekaisin ja joskus myös pyörryin. Ja tämä vaikka mulla on kuparikierukka.
PMS-oireita en ole koskaan tunnistanut.
Ei kivut, mutta pmdd diagnosoitu 3 vuoden kärsimyksen jälkeen. Ikää 38. Oon aina ollut kärttyisä, depressiivisyyteen taipuva ja turvonnut ennen kuukautisia, mutta homma lähti lapasesta täydellisesti muutama vuosi sitten.