Miksi yksi lapsista ei opi syömään uusia makuja?
Meillä on 4 lasta. Olen opettanut lapset syömään lähes kaikkea, ja hyvin syövätkin, paitsi yksi. Muut syövät papuja, sieniä, rapuja, vihanneksia ja linssejä ym, mutta yksi pyytää vain makkaraa tai jauhelihaa.
Nirsoilija on toiseksi nuorin.
Pitkään annoin hänen olla syömättä, jos ei kerran kelpaa, mutta eipä sitäkään voi loputtomasti tehdä. Mikä tässä mättää, miksi yksi vaatii perunaa ja nakkikastiketta tai makaroonilaatikkoa, koska vihannekset ovat kuulema pahoja, edelleen kahdensadan maistamiskerran jälkeenkin. Ja ikää on 10v.
Muilla tällaista?
Kommentit (9)
Miksi lapsesi ei saa olla sitä mieltä, että joku maistuu pahalta?
Mulla on nirso kuusivuotias. Erikseen en ruokia tee hänelle, kehotan maistamaan mutta en pakota. Kyllä se hengissä pysyy. Jos on jälkiruokaa tarjolla, saa jos syö ensin edes vähäsen.
Hänellä on erilainen aistimaailma. Anna olla.
Kyllä ne syö kun ei anneta vaihtoehtoja. Ei lapsi itseään nälkään tapa. Lopeta se makkaran ostaminen.
Minun lapsistani toinen on aistiyliherkkä. Hän aistii voimakkaammin. Reagoi makuihin voimakkaammin, tuulenvire sattuu ihoon jne.
En ole koskaan liittänyt ruokailuun mitään pakkoa. Hyvin on kasvanut. Ylimalkaan minua oksettaa suomalainen kielteinen kasvatustyyli.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne syö kun ei anneta vaihtoehtoja. Ei lapsi itseään nälkään tapa. Lopeta se makkaran ostaminen.
Miksi makkaran ostaminen pitäisi lopettaa jos se on kerran hänen herkkuaan?
Myös nuorelle kertoo ettei tee itseään hölmöksi ruokaillessa vieraissa paikoissa kun myös ehdoton ei vihanneksille ja hedelmiä tuskin syö myöskään kun lapsuuden ja nuoruuden kavereiden syömistarkkailut ja mikä on cool sitten syödä ja jotain subeja menisi sitten kilokaupalla?
Meillä on kaksi täysin erilaista lasta, siis euokien suhteen.
Toinen syö kaikkia mereneläviä katravusta mustekalaan, hänelle maistuu oliivit ja kaikki juustot, mitä erikoisempaa sitä herkullisempaa.
Toinen on sitten suomalaisiin makuihin ihastunut, muusia ja makkaraa, kaalipataa yms.
Välillä siis toiselle maistuu huonommin ja välillä taas toiselle, en ala silti eri ruokia tekemään.
Kaverin lapsi on juuri tuollainen. Äitinsä antaa aina periksi ja tekee makaroonimössöä, jota tyttö syökin sitten hyvällä ruokahalulla. On ylipainoinen ja nirso.