Argh... neuvokaas siskot paras toimintalinja, kun mies vetää aina jonkinlaisen uhriutuvan aggression
...kun pitäisi siivota.
Miten esittää asian niin, ettei päädy siivoamaan yksin?
Epäilen, että tuo on miehen strategia välttää ko. hommaa, että hän aina suuttuu siivoamisen ehdottamisesta, niin pääsee prkl loikomaan mököttäen makkariin.
Olen vuosien mittaan yrittänyt ties mitä keinoja. Asiallista etukäteensuunnittelua. Ehdottanut miehelle, että hän voi valita, mitä tekee (kunhan tekee). Joskus myös lykännyt siivoamista viimeiseen asti.
Ei kyse ole siitä, että olisin joku niuho siivousneurootikko. Meillä on neljä ihmistä pienessä kerrostalokodissa, joten minusta on melkeinpä pakko imuroida, pestä vessa ja kylppäri ja pyyhkiä pölyt 1-2 viikossa. Nytkin on joululoman takia (kaikki olleet kotosalla kaksi viikkoa) lattia roskia täynnä, mutta mies otti asiakseen mököttää, kun vastasin kysymykseen "mitä tehtäis tänään?" "Pitäisi siivota...". No totta kai muutakin ehtii, varsinkin JOS muutkin osallistuisivat projektiin!
Kommentit (64)
Kyse voi olla siitäkin, kuinka asian esittää. Jos komentelet aikuista miestä, saat olla varma, että siivoat yksin. Eiköhän suomalaisista miehistä suurinta osaa ole eräässä nuoruutensa vaiheessa komenneltu tarpeeksi. Ja huomaa, että sinä et saa etkä voi määritellä sitä, mikä on komentelua. Jos puheenpartesi tuntuu miehestäsi komentelulta, hän suhtautuu siihen kuin komenteluun. Sille sinä et voi paljon mitään.
Sopiminen on se juttu, millä jotakin ehkä saa aikaankin. Ja se sopiminen perustuu keskusteluun. Siinä ei päde se, mikä toimii lapsiin, eli parilla sanakäänteellä taivutellaan lapsi samalle kannalle kuin itse ja sen jälkeen vedotaan sopimukseen. "Emmekö sopineet, että perjantaisin siivoamme" ei toimi, jos mies ei alunperinkään halunnut siivota perjantaisin, mutta oli vaikkapa hiljaa saadakseen sinut sillä kertaa lopettamaan nalkuttamisen. Aito keskustelu, yhdessä sovitut tavoitteet ja sellainen kompromissi, joka kelpaa kummallekin, on ainoa tapa, joka toimii. Kompromissikaan ei siis saa olla vitutuksen jakamista pilkuntarkasti tasan, vaan kerta kaikkiaan kummankin kannalta hyvä ratkaisu. Tai sitten pitää sopia, että sinä siivoat ja miehesi tekee jotakin muuta välttämätöntä. Siivoaminen on toki pakollista toisinaan, mutta ei kuitenkaan siinä mielessä kansalaisvelvollisuus, että kaikilla olisi moraalinen pakko juuri siihen osallistua.
Ap, jos mies on ollut aikasemmin osallistuva, niin jotain on siis tapahtunut, kun ei näin enää tapahdu. Olen aika varma, että syy löytyy sinusta. Oletko mennyt naputtamaan, kun mies on ripustanut pyykkejä, että hän ripustaa ne ”väärin” ja pitäisi tehdä ” oikein” eli niin kuin sinä teet? Oletko mennyt naputtamaan miehelle, kun hän on imuroinut, että hän ei imuroinut tarpeeksi hyvin? Ehkä ei tarvita edes sanoja. Olet vain tuhahtanut miehelle ja ottanut marttyyrina itse uudelleen sen imurin kaapista ja imuroinut.
Jos ap näin on käynyt, niin voivoi. Sitä saa mitä tilaa.
Eikö tälläiset ongelmat ratkaista ennen perheen perustamista ja koeajetaan riittävän monta miestä, että löytyy se, jonka kanssa asiat sujuu ilman tälläistä voimaantumista? :D
Perhepalaveri. Koko perhe istuu alas ja yhdessä keskustellaan ne säännöt ja vastuut. Ja sekin pitää hyväksyä, ettei asiat muutu yhdessä yössä, jos jo vuosia mahdollistanut vapaamatkustamisen.
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos mies on ollut aikasemmin osallistuva, niin jotain on siis tapahtunut, kun ei näin enää tapahdu. Olen aika varma, että syy löytyy sinusta. Oletko mennyt naputtamaan, kun mies on ripustanut pyykkejä, että hän ripustaa ne ”väärin” ja pitäisi tehdä ” oikein” eli niin kuin sinä teet? Oletko mennyt naputtamaan miehelle, kun hän on imuroinut, että hän ei imuroinut tarpeeksi hyvin? Ehkä ei tarvita edes sanoja. Olet vain tuhahtanut miehelle ja ottanut marttyyrina itse uudelleen sen imurin kaapista ja imuroinut.
Meillä mies ripusti väärin pyykkiä eli otti koneesta suoraan narulle ilman märän pyykin suoristamista. Lopputuloksena todella ryppyinen kuiva pyykki, todellakin neuvoin miten pyykki ripustetaan... tyyppi joka pitää neuvomista naputtamisena... vaihtoon.
Talvirenkaissa pultit löysällä vaihdon jälkeen, mistitko kiristää... mitä sä niistä naputat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap näin on käynyt, niin voivoi. Sitä saa mitä tilaa.Meillä mies ripusti väärin pyykkiä eli otti koneesta suoraan narulle ilman märän pyykin suoristamista. Lopputuloksena todella ryppyinen kuiva pyykki, todellakin neuvoin miten pyykki ripustetaan... tyyppi joka pitää neuvomista naputtamisena... vaihtoon.
Talvirenkaissa pultit löysällä vaihdon jälkeen, mistitko kiristää... mitä sä niistä naputat...
Jos ei ole tyytyväinen toisen tekemisiseen tai sen laatuun, niin silloin kuuluukin erota ja tehdä kaikki itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap näin on käynyt, niin voivoi. Sitä saa mitä tilaa.Meillä mies ripusti väärin pyykkiä eli otti koneesta suoraan narulle ilman märän pyykin suoristamista. Lopputuloksena todella ryppyinen kuiva pyykki, todellakin neuvoin miten pyykki ripustetaan... tyyppi joka pitää neuvomista naputtamisena... vaihtoon.
Totta kai pitää erota, jos ei hyväksy ettei toinen ole kaikessa yhtä hyvä kuin sinä. Tuskin kukaan meistä on virheetön voidakseen vaatia täydellisyyttä. Teko on aina lopputulosta tärkeämpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvirenkaissa pultit löysällä vaihdon jälkeen, mistitko kiristää... mitä sä niistä naputat...Jos ei ole tyytyväinen toisen tekemisiseen tai sen laatuun, niin silloin kuuluukin erota ja tehdä kaikki itse.
Jep, erittäin kätevä konsti luistaa kaikesta vastuusta tuo. Selvä miehen vastaus. Toimitko palkkatöissäkin noin, että teet kaiken ihan paskasti ja kun pomo sanoo, että ei kelpaa, niin sinä nostat marttyyrinä kädet pystyyn, että Jos ei kelpaa, tee itse!
Vai onko se vaan vaimo, jolle vittuilet tuolla lailla ja pyrit paskalla alisuorittamisella siirtää kaiken hänen hommakseen?
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ihmeen siskot?
Uhriutuvat siskot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet valinnut tuon miehen. Hän on ollut sellainen aina. Mikä oikeus sinulla on alkaa muuttamaan häntä?
Puoliso ei ole mikään palvelija/renki/piika/puolisonsa äiti tai isä...
Ps. hammaskeijua ei ole olemassa se oli äitiAp on itse valinnut olla se piika. Ja nyt valittaa siitä, ettei se ole kivaa. Ei heru sympatiapisteitä ap:lle multa.
Minä en ole pyytänyt keneltäkään sympatiaa, varsinkaan kaltaiseltasi kus.päältä.
Kysyin neuvoja, millä lähestymistavalla tuollaisen saa osallistumaan. Uusia vinkkejä (joita en olisi kokeillut) ei ole vielä tullut, mutta ketjusta päätellen ongelma on yleinen, joten ehkä jollakin sellainen vinkki vielä on.
Ps. Kuten jo sanoon, en ole valinnut laiskaa miestä. Kyllä tuo on kehittynyt vuosien mittaan. Ja edelleenkin vaadin kyllä häntä osallistumaan, olisi vaan parempi, jos sen saisi sujumaan riidatta.
Ap
Ehkä ongelman syy on sinussa...
Tekisitkö autokorjaukset miehesi kanssa, jos miehesi Vaaaatisi sitä? Teet kaikkesi että auton korjaus menisi oikein ja miehesi vaaaatii tekisit työsi alusta ja oikein... vähä musta tuntuisi lähtisit kädet puuskassa mököttämään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvirenkaissa pultit löysällä vaihdon jälkeen, mistitko kiristää... mitä sä niistä naputat...Totta kai pitää erota, jos ei hyväksy ettei toinen ole kaikessa yhtä hyvä kuin sinä. Tuskin kukaan meistä on virheetön voidakseen vaatia täydellisyyttä. Teko on aina lopputulosta tärkeämpi.
Kannattaa valita sen verran älykäs mies, että oppii. Kukaan ei halua pitää ryppyisiä vaatteita... ei edes se osaamaton ripustaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvirenkaissa pultit löysällä vaihdon jälkeen, mistitko kiristää... mitä sä niistä naputat...Jos ei ole tyytyväinen toisen tekemisiseen tai sen laatuun, niin silloin kuuluukin erota ja tehdä kaikki itse.
Jep, erittäin kätevä konsti luistaa kaikesta vastuusta tuo. Selvä miehen vastaus. Toimitko palkkatöissäkin noin, että teet kaiken ihan paskasti ja kun pomo sanoo, että ei kelpaa, niin sinä nostat marttyyrinä kädet pystyyn, että Jos ei kelpaa, tee itse!
Vai onko se vaan vaimo, jolle vittuilet tuolla lailla ja pyrit paskalla alisuorittamisella siirtää kaiken hänen hommakseen?
On kovin ihmeellistä ettei osaa käyttää pyykinpesukonetta edes opettelun jälkeen... sitten on pokkana vaativissa tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Laita miehen eteen lista asioista mitä kotona pitää tehdä ja pyydä häntä ruksimaan tehtäviä niin että tekemistä jää suunnilleen puolet ja puolet. Kysy mihin mennessä mies ne tekee ja vannota että sovitusta pidetään kiinni.
Harkitsisin jopa pariterapiaa.
Miksi mies saisi valita mieluisat hommat? Eikö listasta pitäisi ruksia vuorotellen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvirenkaissa pultit löysällä vaihdon jälkeen, mistitko kiristää... mitä sä niistä naputat...Totta kai pitää erota, jos ei hyväksy ettei toinen ole kaikessa yhtä hyvä kuin sinä. Tuskin kukaan meistä on virheetön voidakseen vaatia täydellisyyttä. Teko on aina lopputulosta tärkeämpi.
Totta. Jos mies haluaa lähteä alasti ja ilman kenkiä ulos kovalla pakkasella hän saa niin tehdä.
Ei tarvitse toimia kuten lämpimiin vaatteisiin pukeutuva vaimo, jolla on talvikengät.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ihan päin vastoin. Aloittaja on niin sovinnollinen ja mukava ihminen, että kyllä hoitaa sen siivoamisen yksin, jos vaan mies menee sängylle makaamaan ja ”mököttää”. Samoin aloittaja oikein listojen kanssa maanittelee, että näytä näistä kaikista nyt edes joku homma, jonka sinä haluat kulta hoitaa ihan itse.
Huomaatteko? Miehelle kaikki hommat ovat käytännössä vapaaehtoisia tuossa huushollissa.
Minä olenkin sitä mieltä, että nyt aloittaja ei ”naputa” tarpeeksi. Siis saasen sortin raivaria, ettei tarvitse toista kertaa sanoa samasta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet valinnut tuon miehen. Hän on ollut sellainen aina. Mikä oikeus sinulla on alkaa muuttamaan häntä?
Ps. hammaskeijua ei ole olemassa se oli äitiAp on itse valinnut olla se piika. Ja nyt valittaa siitä, ettei se ole kivaa. Ei heru sympatiapisteitä ap:lle multa.
Minä en ole pyytänyt keneltäkään sympatiaa, varsinkaan kaltaiseltasi kus.päältä.
Kysyin neuvoja, millä lähestymistavalla tuollaisen saa osallistumaan. Uusia vinkkejä (joita en olisi kokeillut) ei ole vielä tullut, mutta ketjusta päätellen ongelma on yleinen, joten ehkä jollakin sellainen vinkki vielä on.
Ps. Kuten jo sanoon, en ole valinnut laiskaa miestä. Kyllä tuo on kehittynyt vuosien mittaan. Ja edelleenkin vaadin kyllä häntä osallistumaan, olisi vaan parempi, jos sen saisi sujumaan riidatta.
Ap
Tekisitkö autokorjaukset miehesi kanssa, jos miehesi Vaaaatisi sitä? Teet kaikkesi että auton korjaus menisi oikein ja miehesi vaaaatii tekisit työsi alusta ja oikein... vähä musta tuntuisi lähtisit kädet puuskassa mököttämään
Autot korjautetaan ammattilaisilla, joten mies voi siivouttaa kodin ammattilaisilla. Simple, dear Watson.
Vaimolla tai lapsilla siivouttaminen kertoo vain heikosta miehestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
😂Tämä palsta ei ikinä petä. Aina ongelma on aloittajassa...
No. Ensinnäkin: minä en jankuta enkä nalkuta. Mies saa imuroida ihan omalla tyylillään, kunhan nyt vaan imuro
Toiseksikin, mieheni ei alussa ollut laiska kotitöissä, koska niitä ylipäätään oli kahden aikuisen pienessä kaksiossa älyttömän vähän. Elimme neljä vuotta avoliitossa, ja hommat jaettiin sovussa, joskin pientilallisen poikana miehellä oli kieltämättä vähän semmonen aloitekyvytön asenne eli ei oma-aloitteisesti tehnyt asioita.
Kun lapset syntyivät, olimme olleet yhdessä jo 14 vuotta. Yhtäkkiä työn määrä kymmenkertaistui. Olin kotona, joten tein jo siksikin aika ison kotitöistä, ehkä mies sitten siinä tottui vähän liian hyvälle. Virhe toki, mutta kyllä aikuisen ihmisen pitäisi silti puhetta ymmärtää ja osata muuttaa toimintaansa reilummaksi!
Mies tekee melkein aina, mitä pyydän, mutta oma-aloitteisuuden puute on alkanut rassata. Siivoamisen suhteen hän on minusta keksinyt mököttämisen pakotieksi, koska en todellakaan tänäänkään ole hänelle nalkuttanut, todennut vain päivänselvän asian, että kuusi pitää viedä pois, koska muuten se jää varisemaan tuohon vielä ensi viikonlopulle saakka ja nuo haetaan taloyhtiöstämme pois maanantaina. Ja koska meillä on siivottu edellisen kerran ennen joulua - ja nelihenkinen perhe on oleillut kotosalla sen jälkeen - huusholli ON totta vie siivouksen tarpeessa.
En siis ole ylihygieeninen vouho ja miehellä EI sinänsä ole poikkeavat siivouskäsitykset. Olemme näistä kyllä kolmen vuosikymmenen aikana moneen, moneen kertaan jutelleetkin.
Sitä en ymmärrä, mitä tuon lainaamani idi..tin mielestä auton korjaaminen tähän liittyy. Mies ei korjaa autoja, ei nykyajan moderneja autoja juuri edes voi maallikko kropailla. Renkaatkin vaihdatamme rengashotellissa ja viimeksi ne vaihdatin minä.
Normisri kaupunkitalouksissa ns. miehen töitä on todella, todella vähän. Meillä ei oikeastaan ollenkaan. Joku kaksi kertaa vuodessa renkaiden vaihto (mikäli mies sen tekisi) vie sitä paitsi pari tuntia, mikä vastaa noin kahden päivän kotitöitä. Ei sillä tekosyyllä voi laistaa yhteisen kodin ja perheen huolto- ja hoivatöistä.
Ps. Kiitos sille asialliselle vastaajalle, joka muistutti siivouksen aikatauluttamisen antamisesta miehen vastuulle. Teen sen heti ensi viikolla. Nyt siivosin kolme h itse ja tein äsken ruuan. Riitaa ja nalkuttamista välttääkseni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
😂Tämä palsta ei ikinä petä. Aina ongelma on aloittajassa...
No. Ensinnäkin: minä en jankuta enkä nalkuta. Mies saa imuroida ihan omalla tyylillään, kunhan nyt vaan imuro
Toiseksikin, mieheni ei alussa ollut laiska kotitöissä, koska niitä ylipäätään oli kahden aikuisen pienessä kaksiossa älyttömän vähän. Elimme neljä vuotta avoliitossa, ja hommat jaettiin sovussa, joskin pientilallisen poikana miehellä oli kieltämättä vähän semmonen aloitekyvytön asenne eli ei oma-aloitteisesti tehnyt asioita.
Kun lapset syntyivät, olimme olleet yhdessä jo 14 vuotta. Yhtäkkiä työn määrä kymmenkertaistui. Olin kotona, joten tein jo siksikin aika ison kotitöistä, ehkä mies sitten siinä tottui vähän liian hyvälle. Virhe toki, mutta kyllä aikuisen ihmisen pitäisi silti puhetta ymmärtää ja osata muuttaa toimintaansa reilummaksi!
Mies tekee melkein aina, mitä pyydän, mutta oma-aloitteisuuden puute on alkanut rassata. Siivoamisen suhteen hän on minusta keksinyt mököttämisen pakotieksi, koska en todellakaan tänäänkään ole hänelle nalkuttanut, todennut vain päivänselvän asian, että kuusi pitää viedä pois, koska muuten se jää varisemaan tuohon vielä ensi viikonlopulle saakka ja nuo haetaan taloyhtiöstämme pois maanantaina. Ja koska meillä on siivottu edellisen kerran ennen joulua - ja nelihenkinen perhe on oleillut kotosalla sen jälkeen - huusholli ON totta vie siivouksen tarpeessa.
En siis ole ylihygieeninen vouho ja miehellä EI sinänsä ole poikkeavat siivouskäsitykset. Olemme näistä kyllä kolmen vuosikymmenen aikana moneen, moneen kertaan jutelleetkin.
Sitä en ymmärrä, mitä tuon lainaamani idi..tin mielestä auton korjaaminen tähän liittyy. Mies ei korjaa autoja, ei nykyajan moderneja autoja juuri edes voi maallikko kropailla. Renkaatkin vaihdatamme rengashotellissa ja viimeksi ne vaihdatin minä.
Normisri kaupunkitalouksissa ns. miehen töitä on todella, todella vähän. Meillä ei oikeastaan ollenkaan. Joku kaksi kertaa vuodessa renkaiden vaihto (mikäli mies sen tekisi) vie sitä paitsi pari tuntia, mikä vastaa noin kahden päivän kotitöitä. Ei sillä tekosyyllä voi laistaa yhteisen kodin ja perheen huolto- ja hoivatöistä.
Ps. Kiitos sille asialliselle vastaajalle, joka muistutti siivouksen aikatauluttamisen antamisesta miehen vastuulle. Teen sen heti ensi viikolla. Nyt siivosin kolme h itse ja tein äsken ruuan. Riitaa ja nalkuttamista välttääkseni.
Ap
Mikä ihana marttyyriasenne
(Huomaa sarkasmi)
Kulta siivotaan sitten, kun sinä haluat 🙄 voi olla ettei vuosi riitä 😂