Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolonoskopia kokemuksia (paasto, tyhjennys)

Vierailija
06.01.2019 |

Mulla on tulossa piakkoin kolonoskopia. Tutkimus ei juuri jännitä, mutta haluaisin kuulla teidän kokemuksia.

Paaston ajan ohjeet olivat osittain hieman epäselvät, mutta ymmärsin ne kuitenkin niin, että sinä päivänä, kun tyhjennys aloitetaan, eli tutkimusta edeltävänä päivänä, ei saa muuta kuin juoda kirkkaita nesteitä? Tyhjennykseen sain ohjeeksi käyttää Picoprep nimistä tuotetta.

Minulla on aika paha laktoosi-intoleranssi ja lääkäri joka teki lähetteen tietää sen kyllä, mutta Picoprep sisältää laktoosia. Farmaseutti kuitenkin arveli, että laktoosia on melko vähän ja kun se on tarkoitettu tyhjennykseen, niin ehkäpä se ei niin aiheuta haittaa. Ostin siis picoprepin laktoosista huolimatta ja se oli todella kallista, joten käytän nyt kai sitä.

Pelkään hieman pahoinvointia, joten ostin vissyvettä ja limsaa, vaikka en niitä niin normaalisti juo. Minulle tulee aika helposti huono olo, jos en syö kunnolla ja tuntuu aika vaikealta olla 1,5 päivää ilman kiinteää ruokaa.

Mun pitää myös todennäköisesti kävellä tutkimukseen 2km ja olen vähän huolissani, miten se onnistuu, kun olen ottanut tyhjennyslääkettä n. 3-4 tuntia aikaisemmin. Täältä ei mene julkisia suoraan, mulla ei ole autoa, enkä tiedä voiko kukaan kuskata.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme siinä on, että nykyään porukka tuntuu ramppaavan jatkuvasti näissä tähystyksissä? Millä te olette saaneet suolistonne pilalle?

Vierailija
22/29 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme siinä on, että nykyään porukka tuntuu ramppaavan jatkuvasti näissä tähystyksissä? Millä te olette saaneet suolistonne pilalle?

Samaa ihmettelen. Jos ei letkua työnnetään alakautta niin sitten yläkautta. Ehkä syynä on ruuan kanssa pelleileminen.

N53

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähystyksiä tehdään ihan liikaa, vain varmuuden vuoksi.

Tosin suolistosyövät ovat lisääntyneet, etenkin paksunsuolensyövät, joten lienee aihettakin tähystyksiin.

Syöpä voi tulla kenelle, ja mihin kohtaa ihmistä tahansa.

Ei ihminen itse välttämättä pilaa yhtään mitään,  sen kumemmin suolistoaan kuin muitaan elimiä, syöpä on arpapeliä.

Vierailija
24/29 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko syödä tänään irtareita, kun tähystys keskiviikkona?

Vierailija
25/29 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule kun noi suolistosairaudet on lisääntyneet aivan julmetusti. Varmaan ihan lääkärin lähettäminä ne siellä ramppaa🤪

Vierailija
26/29 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähystyksiä tehdään ihan liikaa, vain varmuuden vuoksi.

Tosin suolistosyövät ovat lisääntyneet, etenkin paksunsuolensyövät, joten lienee aihettakin tähystyksiin.

Syöpä voi tulla kenelle, ja mihin kohtaa ihmistä tahansa.

Ei ihminen itse välttämättä pilaa yhtään mitään,  sen kumemmin suolistoaan kuin muitaan elimiä, syöpä on arpapeliä.

Erikoisesti kirjoitat. Tähystyksiä tehdään liikaa, mutta kuitenkin se onkin tarpeen, koska suolistosairaudet lusääntyy. Tehdäänkö niitä siis liikaa?

Vierailija
27/29 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketaanko pippurit, pähkinät, pavut yms. noihin siemeniin? Siemeniä ei siis saa viikkoon syödä.

Ja tomaatti.

Vierailija
28/29 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ko tutkimuksessa 8v sitten. Vaikka aika varmasti kultaa muistot niin tyhjennys oli koko homman pahin vaihe. Aloitin illalla noin klo 17. Viimeiset kirkkaat ruikulit lorautin pönttöön peräpäästä pikkasen klo 1.00 jälkeen. Join kirkkaita juomia ohjeen mukaan useita pulloja ja lisäksi jääkylmää vettä. Heikotti ja vapisutti pari viimeistä tuntia niin etten meinannut pysyä tolpillani. Tutkimusaika oli aamulla 10.00. Julkisilla menin. Petse täysin kuivana. Tutkimus itsessään oli lyhyt ja ytimekäs. Sattui suolenmutkissa mutta ei sietämättömästi. Kivunlievitystä en tarvinnut. Älä jätä tyhjennystä aamuun. On sen verran ärhäkkää pörinää ettet ehkä pääse perille asti kuivin pöksyin.

Vierailija
29/29 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tämä toimenpide huomenna aamulla. Pepun aukon ympäristö niin kipeä, kun olen pyyhkinyt, kirvelee ja vertakin tulee paperiin. Olen nyt suihkutellut ja laitoin vähän Bepanthenia, toiv. ei haittaa tutkimusta.. Neljä litraa nyt juotu, yäk. Aamulla pitäis vielä litra juoda klo 5. Pelottaa, pelkään, että jotain löytyy.