Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolonoskopia kokemuksia (paasto, tyhjennys)

Vierailija
06.01.2019 |

Mulla on tulossa piakkoin kolonoskopia. Tutkimus ei juuri jännitä, mutta haluaisin kuulla teidän kokemuksia.

Paaston ajan ohjeet olivat osittain hieman epäselvät, mutta ymmärsin ne kuitenkin niin, että sinä päivänä, kun tyhjennys aloitetaan, eli tutkimusta edeltävänä päivänä, ei saa muuta kuin juoda kirkkaita nesteitä? Tyhjennykseen sain ohjeeksi käyttää Picoprep nimistä tuotetta.

Minulla on aika paha laktoosi-intoleranssi ja lääkäri joka teki lähetteen tietää sen kyllä, mutta Picoprep sisältää laktoosia. Farmaseutti kuitenkin arveli, että laktoosia on melko vähän ja kun se on tarkoitettu tyhjennykseen, niin ehkäpä se ei niin aiheuta haittaa. Ostin siis picoprepin laktoosista huolimatta ja se oli todella kallista, joten käytän nyt kai sitä.

Pelkään hieman pahoinvointia, joten ostin vissyvettä ja limsaa, vaikka en niitä niin normaalisti juo. Minulle tulee aika helposti huono olo, jos en syö kunnolla ja tuntuu aika vaikealta olla 1,5 päivää ilman kiinteää ruokaa.

Mun pitää myös todennäköisesti kävellä tutkimukseen 2km ja olen vähän huolissani, miten se onnistuu, kun olen ottanut tyhjennyslääkettä n. 3-4 tuntia aikaisemmin. Täältä ei mene julkisia suoraan, mulla ei ole autoa, enkä tiedä voiko kukaan kuskata.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paasto sujuu helposti. 1vrk ennen aikaa voit syödä vielä aamiaisen.

Tyhjennys aloitetaan 1pv ennen toimenpidettä eikä vasta 3-4 h ennen sitä.

Vierailija
2/29 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään ongelmia olla syömättä kun saa juosta paskalla koko ajan. Ei takulla tee mieli ruokaa.

Kevensin muutenkin ruokavaliota jo monta päivää ennen tyhjennystä. 

En todellakaan juonut enää niitä sitä litkua toimenpidepäivän aamuna vaan join kaiken jo edellisenä päivänä. Aloitin tyhjennyksen edellisenä päivänä n. klo 16 ja se olisi kannattanut aloittaa jo aikaisemmin koska suoli ei meinannut millään rauhoittua vaan juoksin koko yön ja aamunkin vessassa

Toimenpide oli klo 10 ja vielä sairaalassakin piti käydä vessassa kun yhä oli vesiripulia. Suoli oli kyllä todella hyvin tyhjentynyt.

Lääkkeet sain suoraan suoneen ennen tähystystä ja toisen annoksen puolivälissä tutkimusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että älä nyt hyvä ihminen juo sitä tyhjennyslääkettä 4h ennen tutkimusta. Et pääse ikinä sairaalaan asti paskomatta housuun! Se tyhjennyslitku juomaan edellisenä päivänä/iltana. 

Vierailija
4/29 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aika vasta iltapäivällä, joten otin ensimmäisen tyhjennyssatsin illalla ja toisen aamulla. Eikä sitä syötävää todellakaan tehnyt mieli kun aika kului pytyllä istuen. Totta kai oli huono olo kun ei ollut saanut syödä ja tuo tyhjennyskin vie voimia, mutta semmoista se on - pitää kestää epämukavuuttakin koska tutkimus on hyödyllinen ja epäilemättä tärkeä koska sinut on sellaiseen lähetetty.

En ottanut mitään lääkitystä vaikka sitä useaan otteeseen tyrkytettiin ja paheksuttiin kun en huolinut, itse tutkimukseen änkesi kaksi ylimääräistä hoitajaa "varmuuden vuoksi jos täytyy pitää kiinni kun et lääkitystä ota". Ei kiinnipitelijöitä tarvittu, ainoa missä oli hiukan tukalampaa oli kun ilmaa puhallettiin suolen mutkiin, se sattui jonkin verran. Oli mielenkiintoista seurata tutkimuksen kulkua 22-tuumaiselta värinäytöltä :)

Vierailija
5/29 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että älä nyt hyvä ihminen juo sitä tyhjennyslääkettä 4h ennen tutkimusta. Et pääse ikinä sairaalaan asti paskomatta housuun! Se tyhjennyslitku juomaan edellisenä päivänä/iltana. 

Joo olisi pitänyt kirjoittaa tarkemmin, eli siis minulle on määrätty 2 annosta lääkettä: toinen edellisenä iltana, toinen tutkimuspäivän aamuna. Tutkimus on kahdentoista jälkeen.

Vierailija
6/29 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista suihkutella aina vessakäynnin jälkeen ja taputtele varovasti kuivaksi pehmeällä vessapaperilla niin perärööri ei tule niin kipeäksi jos on herkkä iho.

Vierailija
7/29 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En joisi vasta aamulla sitä toista annosta vaan aikaisemmin sillä suoli voi tosiaan ärtyä niin ettei meinaa millään rauhoittua. Kun ei syö mitään niin eihän sinne suoleen enää mitään tavaraa tule joten ihan sama koska sen toisen annoksen vetää. Jos meinaat siis vielä kävellä sinne sairaalaan. Minä en juonut edes vettä enää aamulla ja silti sitä vesiripulia vaan tuli ja tuli. Paskoin vähän väliä(enimmäkseen ruskeaa vettä) 15h! Koko yö meni vessassa juostessa.

Vierailija
8/29 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus voi olla todella kivulias jos suoli on sairas. Äitini ei saanut lääkitystä koska ei tajunnut sitä itse pyytää ja kukaan ei sitä tarjonnut. Tutkimus oli kivuliaampi kuin synnytys. Äidiltäni löytyi paksusuolen syöpä ja hän kuoli 2kk myöhemmin.

Minun tähystykseni meni hyvin, sain lääkkeet ja mitään ei löytynyt.

Vierailija
9/29 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös tuo operaatio edessä parin viikon päästä. Eniten pelottaa se, miten perseeni kestää tyhjennyksen, kun on jo nyt peräpukamia jotka tälläkin hetkellä ovat ärtyneet ja vuotavat verta.. Missähän kunnossa ovat sitten, kun pitää ripuloida kymmeniä kertoja, ei helvetti.

Vierailija
10/29 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tutkimus aamulla klo 10 ja aloitin tyhjennysnesteen juomisen (Moviprep 2 x 1 litraa) edellisenä päivänä klo 15. Lisäksi join lähes 4 litraa kirkasta omenamehua siinä ohessa. Jo illalla ei peräaukosta tullut muuta kuin kirkasta nestettä.

Lisäksi olin viikon siemenettömällä ruokavaliolla (ei kurkkua, ei tomaatteja - ei mitään mikä sisälsi näkyviä siemeniä). Kaksi päivää ennen toimenpidettä vain soseutettua ruokaa.

Toimenpide meni hyvin. Vain yhden kerran oli ikävä tuntemus, sekin lyhyt ja ohimenevä. Enimmän ajan tuntui kuin vatsassa olisi kiertänyt iso pieru.

Toimenpidehuoneeseen pääsin jo klo 9.40, olin ulkona pihalla omissa vaatteissani klo 10.10.

Ihan ilman mitään esilääkitystä tai kivunlievennystä pärjäsin. Oli kiva kun pääsi heti lähtemään kotiin, ei tarvinnut tokkuran vuoksi jäädä sairaalaan lepäämään.

Ai niin, multa poistettiin toimenpiteessä polyyppi, joka osoittatui tubulaariseksi adenoomaksi, jossa lievä dysplasia. Oli kuitenkin melko kookas, yli 15 mm. Poistaminen oli nopea pieni pisto, kuin neulan pisto sormeen ommellessa.

Olen rauhallinen, hyvähermoinen aikuinen nainen.

Toki se, miten itse kukin tutkimuksen kokee, on yksilöllistä. Toisaalta koen, että osa tälläkin palstalla muualla kerrotuista kokemuksista ovat hyvin värittyneitä ja tunnevoittoisia. Ja varmasti myös tutkimuksen tekevän lääkärin kokemuksella on merkitystä.

Ai niin, noin 2 kilometrin taksimatka maksanee noin 15 EUR. Mutta juo kaikki tyhjennysaine jo edeltävänä päivänä ohjeen mukaan, tuskin tarvitset taksia.

Vierailija
11/29 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko pippurit, pähkinät, pavut yms. noihin siemeniin? Siemeniä ei siis saa viikkoon syödä.

Vierailija
12/29 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasta päästä tässä mennään sisään

Vierailija
13/29 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennään peräaukosta. Siihen letkuun, joka työnnetään sisään, laitetaan puuduttavaa ainetta, ei tuntunut missään.

Pähkinöitä en syönyt viikkoon, en myöskään vihreitä papuja. Enkä tosiaan marjoja, sambasämpylöitä; en mitään, missä on näkyviä siemeniä. Banaaneja söin.

Noita siemeniä vältellään siksi,että ne saattavat tarttua suoliston poimuihin ja haitata tutkimusta.

Vierailija
14/29 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään ongelmia olla syömättä kun saa juosta paskalla koko ajan. Ei takulla tee mieli ruokaa.

Kevensin muutenkin ruokavaliota jo monta päivää ennen tyhjennystä. 

En todellakaan juonut enää niitä sitä litkua toimenpidepäivän aamuna vaan join kaiken jo edellisenä päivänä. Aloitin tyhjennyksen edellisenä päivänä n. klo 16 ja se olisi kannattanut aloittaa jo aikaisemmin koska suoli ei meinannut millään rauhoittua vaan juoksin koko yön ja aamunkin vessassa

Toimenpide oli klo 10 ja vielä sairaalassakin piti käydä vessassa kun yhä oli vesiripulia. Suoli oli kyllä todella hyvin tyhjentynyt.

Lääkkeet sain suoraan suoneen ennen tähystystä ja toisen annoksen puolivälissä tutkimusta. 

Missä tämä tehtiin ,entä yksityinen vai kunnallinen? Hki/Kirurginen ja ilman lääkitystä,suoraa huutoa!

Vierailija
15/29 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
16/29 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin se menee. Olen ollut neljä kertaa. Viikko ennen tutkimusta aloitetaan siemenetön ruokavalio. Sitten juot tyhjennysjuomat ohjeiden mukaan. Picoprep on noista juomista parhaimman makuinen.

Vierailija
17/29 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan kannata juoda tyhjennyslitkua samana päivänä kuin tähystys! Itsellä tähystys oli 11.00 ja litkun vedin edellisenä päivänä klo 14 alkaen. Silti ramppasin vessassa vielä iltamyöhään, koska litkua ei voi vetää nopeasti, kun se on niin pahaa. Silti meinasi oksennus tulla jossain vaiheessa. Se taas ei auta yhtään tässä asiassa! Siispä varaudu siihen, että asut vessassa. Pehmeää vessapaperia ja tarvittaessa perusvoidetta, jos peräpää alkaa vuotaa verta, kun joutuu paljon pyyhkimään. Tyhjensin Moviprep liuoksella.

Vierailija
18/29 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu kolonoskopiassa on tosi henkilökohtainen kokemus, ja mukana on monta eri muuttujaa. On siis turhaa vähätellä toisen kokemusta ja väittää kokemusta värittyneeksi tai vastaavasti pelotella turhaan synnytystä pahemmalla kivulla, kun kukaan ei etukäteen tiedä, miten tähystys juuri tällä kysyjällä sujuu. 

Itselläni tähystykset ovat olleet helppoja juttuja, enkä koskaan ole tarvinnut esilääkitystä. Ainoastaan yhdessä kohdassa suoleni on sen verran mutkalla, että muutaman sekunnin ajan tuntuu tähystettäessä kovempaa kipua. Kivun määrään vaikuttaa kipykynnyksen lisäksi tosiaan esimerkiksi suolen mutkikkuus ja terveydentila (onko suoli tulehtunut tai muuten ärtynyt).

Vierailija
19/29 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aika kivulias tutkimus. Jatkossa otan kaikki mömmöt mitä tarjotaan.

Vierailija
20/29 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok, pikkaisenhan se sattuim mutta se Moviprep-liuoksen juominen oli pahin vaihe.

Menee nippanappa alas 0-asteisena, jo jääkaappikylmänä oli kauheaa kuraa, eli viilennä kunnolla se neste.