Lapsi tokaisi äsken uimahallin pukuhuoneessa mulle ” Mun mummolla on tollaset tissit ku se on vanha” ” miks sulla on, vaikka sä et oo vanha”
Olin uimahallista tulossa uimasta ja olin pukuhuoneessa. Siellä oli 4v tyttö äitinsä kanssa. Kun puin, niin huomasin, että tyttö tuijottaa rintoihini. Asia häiritsi, mutta annoin olla ja jatkoin pukemistani. Yhtäkkiä tuo tyttö tokaisi ” mun mummolla on tollaset samanlaiset vanhat tissit ja ne on isot” ” miks sullakin on, vaikka oot nuori”. Olen 30-vuotias ja kuppikoko on F75. En ole lihava tms. Vaan rintani ovat vain suuret. Katsoin vihaisesti lasta ja sanoin tuolle äidille, että ” voisitko opettaa tytölle hieman käytöstapoja”? Äiti sanoi ” mun lapsi on 4v eikä se mitään pahaa tarkoittanut” ” Ei 4v ajatteli, niin kuin joku koululainen, että voi loukata” ” jossei kestä pieniä lapsi, niin pitää jäädä kotia” ” Ei luulisi, että noin aikuinen ihminen loukkaantuu 4v puheista, mitä 4v lapsi ei edes mitään pahaa tarkoita” ” ihmetteli vain”
Tuhahdin äidille vihaisesti ja lähdin pois.
Että pistää vihaksi tuollaiset ihmiset! En tiedä, miten enää voin mennä uimaan ikinä, kun ei saa olla rauhassa! Kyllä 4- vuotiaan pitää ymmärtää, miten toisille puhutaan. Hänelle voi sanoa esim. Että käyttäydytään nätisti.
Ovatko muut törmänneet vastaaviin tilanteisiin? En nyt sano, että järkytti, mutta kyllähän tuo itsetuntoa laski, vaikka kyseessä olikin pieni lapsi. Sanat voivat silti aina satuttaa.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Lapsille tulee opettaa, ettei kaikkea pidä sanoa ääneen. Jutellaan sitten kotona.
Ihan vastaava tilanne olisi, että lapsi kysyisi ”miksi sulla on noin iso nenä”. Sitä nyt ei vain kysytä keltään.
"Äiti, puhutaan sitten kotona tuon tädin mummotisseistä." Parempi?
Vierailija kirjoitti:
Kuulehan nyt,jos täällä ruotsissa asuisit niin et sais kyllä rauhassa tänäpäivänä noilla mitoilla käydä uimahallissa.Sillon sulla olisi aihetta kirjottaa tänne kyllä.Kohta standardi miehillä ja naisilla eri uima-ajat.Uimahalleja suljettu myös.Olettaisin että suomessa joku 5 v,niin siellä myös.Jos meno jatkuu.
Tätä minäkin pelkään. Hankalaksi menee, kun äiti ei voi enää käydä uimassa poikansa kanssa, enkä todellakaan uskalla päästää 11 v poikaa yksin miesten puolelle saati kokonaan uimahalliin, kun siellä päivystää tätä unelmaporukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille tulee opettaa, ettei kaikkea pidä sanoa ääneen. Jutellaan sitten kotona.
Ihan vastaava tilanne olisi, että lapsi kysyisi ”miksi sulla on noin iso nenä”. Sitä nyt ei vain kysytä keltään.
"Äiti, puhutaan sitten kotona tuon tädin mummotisseistä." Parempi?
Tällähän opettaa lapselle seläntakanapuhumisen ja juoruilun taidon. Upeaa. Hieno ehdotus!
Vierailija kirjoitti:
Normaalille lapselle opetetaan, että asioista puhutaan vasta kotona.
Olisit sanonut säälivästi äidille, että vinksahtanutta lasta on varmaan haasteellista kasvattaa.
Erittäin noloa kritisoida mitä lapset möläyttelevät, kun te "aikuiset" naiset ette koskaan löydä kenestäkään ihmisistä muuta kuin negatiivista sanottavaa.
Sama miesten kohdalla. Miksi ihmeessä suomalaista naista pitäisi kunnioittaa ja kohdella hyvin, kun ette osaa muuta kuin perseillä, halveksua ja vihata miehiä?
"kuppikoko on F75. En ole lihava tms" Juu, et varmasti ole.
Minun on tähän helppo tulla kirjoittamaan ja vastaamaan, koska itselläni on juuri 4 vuotias lapsi.
Ihan ensimmäisenä: Olen ap pahoillani :( Ymmärrän, että tuntuu loukatulta ja olisin itsekin pahoittanut mieleni :(
Toisekseen: Kyllä, olet oikeassa. Normaalisti 4 vuotiaalle pitäisi kertoa, ettei toisia ihmisiä saa koskaan arvostella. On ymmärrettävää, että 4 vuotias saattaa tilanteessa sanoa jotain hassua, mutta silloin on aikuisen (tässä tapauksessa paikalla olleen äidin) tehtävä sanoittaa lapselle esimerkiski "Tiina, muistathan, ettei kenenkään ulkonäköä tarvitse kommentoida" ja tämän jälkeen viedä lapsen huomio johonkin toisaalle. Ehkä itse olisin saattanut tähän vielä jatkaa jotenkin, että "isot, pienet ja keskikokoiset rinnat ovat kaikki yhtä kauniita" ja tämän jälkeen vienyt huomion muualle. Näin ollen toivon mukaan olisin saanut "ap:lle" hieman pahoiteltua tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi kysyä esim, että "miks oot noin ruma/lihava/laiha?", mutta aikuiselta se on huonoa käytöstä? Mitä ihmeen hauskaa tuossa lauseessa on lapsen sanomana, miksei se aikuisenkin kanssa mene nauruksi että "no niin olenkin hahhhahaa"?
Koska terve aikuinen hallitsee normien mukaisen hyvän ja kohteliaan käytöksen. Lapsi vielä harjoittelee, eikä tee näitä virheitä ilkeyttään. Aikuiselta tuollainen käytös olisi tahallista loukkaamista, lapselta ymmärtämättömyyttä. En suuttuisi myöskään kehitysvammaiselle, lapsen tasolla olevalle aikuiselle tilannetajun puutteesta johtuvasta käytöksestä.
Olisin sanonut lapselle että "miksi sinulla on noin läskit reidet". Olisimme yhdessä nauraneet hassutukselle.
Eli olet terveydeltäsi tai älylliseltä kehitykseltäsi poikkeava, olettaen että olet yli 4-vuotias?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi kysyä esim, että "miks oot noin ruma/lihava/laiha?", mutta aikuiselta se on huonoa käytöstä? Mitä ihmeen hauskaa tuossa lauseessa on lapsen sanomana, miksei se aikuisenkin kanssa mene nauruksi että "no niin olenkin hahhhahaa"?
Koska terve aikuinen hallitsee normien mukaisen hyvän ja kohteliaan käytöksen. Lapsi vielä harjoittelee, eikä tee näitä virheitä ilkeyttään. Aikuiselta tuollainen käytös olisi tahallista loukkaamista, lapselta ymmärtämättömyyttä. En suuttuisi myöskään kehitysvammaiselle, lapsen tasolla olevalle aikuiselle tilannetajun puutteesta johtuvasta käytöksestä.
Olisin sanonut lapselle että "miksi sinulla on noin läskit reidet". Olisimme yhdessä nauraneet hassutukselle.
Eli olet terveydeltäsi tai älylliseltä kehitykseltäsi poikkeava, olettaen että olet yli 4-vuotias?
Ilmeisesti, joten minun on ok huudella mitä vain kelle vain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti, joten minun on ok huudella mitä vain kelle vain
Sullakin ois hyvä olla sitten mukana joku holhooja joka kertoo miten missäkin tilanteessa on sopivaa käyttäytyä.
"Miksi sulla on noin iso pippeli? "
Lapsi on matalaälyisen äitinsä tuote. Lapsen moukka äiti tosissaan uskoo, että hän ja pentunsa voivat käyttäytyä miten tahansa, ja jos muut ei tykkää, niin heidän pitää vaan pysytellä kotonaan.
Ihan samaa sakkia, kuin "ne jotka ei elämän ääniä, kestä muuttakoot metsään" tyypit, jotka katsovat oikeudekseen meluta ja ja mekkaloidan miten sattuu.
Tyhmiä ihmisiä siis.
Tyhmien ihmisten kanssa ei KOSKAAN jäädä neuvottelemaan, vaan heihin kannattaa suhtautua kuin kadulla nököttävään koirankakkaan.
Ei kukaan pysähdy kadulla kakan kohdalla ja ala taputtelemaan sitä; muutu muutu muutu nyt konvehdiksi!
Ei se muutu.
Et ole sitten oikea ihminen opettamaan lapselle parempia käytöstapoja, kun et osaa niitä itsekään.