Onko toinen synnytys paljonkin erilaisempi kuin ensimmäinen?
Ensimmäisessä synnytyksessäni sain epiduraalin, mutta kivut olivat silti hurjat. Paksusuoli oli kuin hornankattila joka supistuksella, hädin vaivoin sain hengitettyä siinä kivussa, ja ponnistusvaiheessa alapää venyi niin rajusti ja kivuliaasti, että luulin sen repeävän riekaleiksi ikuisiksi ajoiksi. Ponnistusvaihe kesti yli tunnin, koska en saanut työnnettyä vauvaa ulos. Jos siinä sopassa olisi ollut vielä kohdun supistuskipu, niin olisin varmaan menettänyt tajuntani. Onneksi olin kuitenkin saanut epiduraaliannoksen ponnistusvaiheen alussa.
Nyt mietin, voiko toinen synnytys olla hyvinkin erilainen ja helpompi kuin tämä ensimmäinen. Kuulisin mielelläni kokemuksia siitä, millä tavoin toinen synnytys on poikennut ensimmäisestä. Kivut, kesto, kaikki tuntemukset?
Kommentit (10)
Minulla toinen synnytys sujui nopeammin ja pienemmillä repeämillä. Synnytysten välillä oli reilu 2 vuotta aikaa. Toinen oli siis helpompi. Itseänikin jännitti toinen synnytys, koska ensimmäisen synnytyksen johdosta sain ison hematooman, joka oli paljon kivuliaampi kuin itse synnytys ja jonka johdosta jouduin heti synnytyksen jälkeen leikkaussaliin.
Ensimmäinen oli nopea, toinen vielä nopeampi.
Minulla oli toinen synnytys kivuliaampi kun se tapahtui niin nopeesti eli ei ehditty antamaan kivunlievitystä yms. Mutta toisaalta se oli kivempi kokemus kun oli nopeesti ohi :D Synntysten väliä oli 4 v. Kaksi kertaa riitti mulle, sain pojan ja tytön eli ei ollut sen jälkeen enää mitään mitä tehdä ;)
Hmm, se on joko tuplaten kamalampi tai reilusti helpompi. Ei voi tietää. Mä selvisin esikoisen synnytyksestä vähällä, nopea ja vaurioton. Epiduraali ei toiminut, mutta ottaisin saman kipuineen uudelleen.
Veikkaan, että tämä toinen on yhtä nopea, mutta saan jotkut 3. asteen vammat :D
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli toinen synnytys kivuliaampi kun se tapahtui niin nopeesti eli ei ehditty antamaan kivunlievitystä yms. Mutta toisaalta se oli kivempi kokemus kun oli nopeesti ohi :D Synntysten väliä oli 4 v. Kaksi kertaa riitti mulle, sain pojan ja tytön eli ei ollut sen jälkeen enää mitään mitä tehdä ;)
Mulla ihan sama juttu! Eka synnytys kesti 12h ja ponnistusvaihe puoli tuntia. Ei ollu kovaa kipua kun ehdin saada epiduraalin. Ainut että vauva oli isohko omaan kokooni nähden (4,4kg).
Toinen synnytys oli järkyttävän kivulias kun en ehtinyt saada mitään kipuihin. Muuten tosi helppo synnytys, ponnistusvaihe 2min ja pieni vauva (3,1kg). Toipuminen ihan eri luokkaa kuin ekan jälkeen juuri kokoeron vuoksi.
Synnytysten välissä 2v. Ekana tuli siis poika ja toisena tyttö.
Toinen synnytys oli nopeampi, mutta kivuliaampi. Ekassa synnytyksessä otin epiduraalin, myös episiotomia tehtiin. Ponnistusvaihe oli noin tunnin. Toisessa synnytyksessä en käyttänyt epiduraalia, synnytys kesti vähän alle 2,5h ja ponnistusvaihe oli 9min. Repesin aika pahasti, episiotomiaa ei tehty. Toivuin paljon nopeammin tokasta kuin ekasta synnytyksestä. Vauvat olivat samankokoisia syntyessään. 3,5kg ja 48cm. Mulla käynnistettiin molemmat synnytykset yliaikaisuuden vuoksi. Synnytysten välillä oli 1v4kk.
Oli tosi erilainen. Mulle annettiin pyytämättä epiduraali ensimmäisessä, joka ei vienyt kaikkia kipuja (just oli noita p rsekipuja), mutta vei kaikki supistukset. Oli siinä kaikkea muutakin. Toinen synnytys oli kyllä avautumisvaiheen puolesta hirmu kivulias, kun avauduin suunnilleen kolmessa tunnissa täysin auki, mutta muuten huomattavasti helpompi, kun ei ollut kipulääkkeitä.
Mulla oli molemmissa synnytyksissä avonainen tarjonta. Ettei vain sullakin olisi ollut väärä tarjonta, kun ponnistaminen oli noin hankalaa?
Vierailija kirjoitti:
Oli tosi erilainen. Mulle annettiin pyytämättä epiduraali ensimmäisessä, joka ei vienyt kaikkia kipuja (just oli noita p rsekipuja), mutta vei kaikki supistukset. Oli siinä kaikkea muutakin. Toinen synnytys oli kyllä avautumisvaiheen puolesta hirmu kivulias, kun avauduin suunnilleen kolmessa tunnissa täysin auki, mutta muuten huomattavasti helpompi, kun ei ollut kipulääkkeitä.
Mulla oli molemmissa synnytyksissä avonainen tarjonta. Ettei vain sullakin olisi ollut väärä tarjonta, kun ponnistaminen oli noin hankalaa?
Jotenkin taaksepäin vauva oli kallistunut, mutta häpyluu otti iskua tosi pahasti ja oli kivulias viikkokausia. En ottanut yhtään selvää siitä, oliko vauva väärässä tarjonnassa vai ei. Muutenkaan minulle ei kerrottu mitään kipulääkityksistä, synnytyksen etenemisestä tai mistään muustakaan.
Oli. Toinen synnytys oli ballongilla käynnistetty ja se vaihtui lennosta hätäsektioon.
Toivottavasti saisin tähän ketjuun paljon ajatuksia ja kokemuksia! Kiitos:) Ap.