Mitä unilääkkeitä syötte?
Itselläni menee tällä hetkellä olantsapiini, mutta se ei tehoa tarpeeksi eikä annoksen nostaminen ole mahdollista. Oon miettiny et onks esim. ketipinor tai mirtazapiini vahvempii?
Kommentit (13)
En suostu ottamaan muuta kuin melatoniinia vaikka siitä ei ole mitään apua. Mitä lääkkeettömiä keinoja sulla on käytössä? Kognitiivis-behavioraalisista unihygieniaan?
Vierailija kirjoitti:
En suostu ottamaan muuta kuin melatoniinia vaikka siitä ei ole mitään apua. Mitä lääkkeettömiä keinoja sulla on käytössä? Kognitiivis-behavioraalisista unihygieniaan?
Mulla melatoniini aiheuttaa painajaisia. En muista oliko siitä muuten hyötyä.
Pakko myöntää et oon aika pihal muist keinoist, ain on tarjottu vaa lääkkeitä.
Minulla eniten auttoi työtehtävien listaaminen kalenteriin ja unimaskin hankkiminen=pimeys.
Lisäksi alkoholi tuhoaa yöunet, jos yhtään on stressiä.
Tässä muut keinot:
Kun unettomuus on ns. toiminnallista, ei siihen liity varsinaista sairautta. Nukahtamisvaikeuden tai öisen heräilyn tautalla ovat silloin muut syyt:
unettomuus voi johtua huolista
unen saamiseen liittyvästä pelosta
ylivireystilasta
vuorokausirytmin häiriöstä
huonosta unenhuollosta (omiin nukkumistottumuksiin ja elämäntapoihin liittyvät ohjeet).
Näin huolehdit hyvästä unesta ja vireydestäsi (Työterveyslaitos):
Huolehdi terveydestäsi.
Muista, että tilapäinen unettomuus kuuluu elämään.
Kohtaa elämän vaikeudet päivällä, ei vuoteessa
Voit ehkäistä unettomuutta tarvittaessa myös työaikajärjestelyillä.
Harrasta liikuntaa. Unen kannalta paras aika liikkua on myöhäinen iltapäivä. Lopeta raskas liikuntasuoritus vähintään 3-4 tuntia ennen nukkumaanmenoa.
Vältä ja/tai rajoita kofeiinin, alkoholin ja nikotiinin käyttöä
Älä pidä itseäsi liian kiireisenä. Pidä päivän aikana riittävästi taukoja.
Rauhoitu ja rentoudu noin 2 tuntia ennen nukkumaan menoa. Tee jotain levollista: lue, juttele, katso TV:tä, keskity harrastukseesi, rentoutumistekniikkaan tms. Tämä on tärkeää myös silloin, kun tulet illalla myöhään kotiin ja koet, että nukkumiseen on liian vähän aikaa.
Syö illalla kevyesti, mutta riittävästi, jotta et herää yöllä nälkään. Juo illalla vain vähän.
Tee makuuhuoneestasi unen kannalta riittävän mukava. Keskeistä on, että makuuhuone ei ole liian lämmin tai kylmä ja että nukkumisympäristö on pimennetty ja rauhallinen
Onko kukaan saanut apua painopeitosta?
En nyt syö mitään, mutta imovanea on tullut syötyä useita jaksoja joskus.
Jos ongelmana on pelkästään unettomuus, minusta ei kannata käyttää mitään lääkettä säännöllisesti, vaan pelkästään tarvittaessa. Näiden lisäksi minusta kannattaa vaihdella lääkkeitä, että niiden teho säilyy.
Esim. minulla on satunnaisia unettomia öitä varten kotona Mirtazapiinia, Triptyliä, Ataraxia ja melatoniinia (kaikki ihan virallisesti lääkärin määräämiä uniongelmiin), joista valitsen. Vuorottelen ja säännöstelen niitä, ja välillä olen pitkiä aikoja ilman mitään lääkettä. En koskaan ota useampaa kuin yhtä lääkettä samana yönä.
En tiedä onko tällainen usean eri lääkkeen vuorottelu virallisesti hyväksyttävää, mutta minusta siinä on se etu, ettei tule mistään lääkkeestä riippuvaiseksi ja se, ettei kasva toleranssi millekään niin, että teho häviäisi.
Kannattaa puhua lääkärille. Mirtazapiini on aika hyvä uneen, mutta saattaa kestää pitemmän aikaa, että se alkaa tehota. Joillain taas se tehoaa heti esimmäisestä annoksesta lähtien.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Faith kirjoitti:
Jos ongelmana on pelkästään unettomuus, minusta ei kannata käyttää mitään lääkettä säännöllisesti, vaan pelkästään tarvittaessa. Näiden lisäksi minusta kannattaa vaihdella lääkkeitä, että niiden teho säilyy.
Esim. minulla on satunnaisia unettomia öitä varten kotona Mirtazapiinia, Triptyliä, Ataraxia ja melatoniinia (kaikki ihan virallisesti lääkärin määräämiä uniongelmiin), joista valitsen. Vuorottelen ja säännöstelen niitä, ja välillä olen pitkiä aikoja ilman mitään lääkettä. En koskaan ota useampaa kuin yhtä lääkettä samana yönä.
En tiedä onko tällainen usean eri lääkkeen vuorottelu virallisesti hyväksyttävää, mutta minusta siinä on se etu, ettei tule mistään lääkkeestä riippuvaiseksi ja se, ettei kasva toleranssi millekään niin, että teho häviäisi.
Kannattaa puhua lääkärille. Mirtazapiini on aika hyvä uneen, mutta saattaa kestää pitemmän aikaa, että se alkaa tehota. Joillain taas se tehoaa heti esimmäisestä annoksesta lähtien.
Olin pari viikkoa ilman olantsapiinia. Sillo nukuin kirjaimellisesti jokatoinen yö. Olantsapiinin kanssa saan edes aamuyöstä/aamulla nukahdettua, mut mieluummi haluisin nukahtaa illalla. Sen takii lääkkeen vaihto mielessä.
Enpä ole koskaan nukkunut niin rauhaisaa yöunta ,kuin nykyisin ilman mitään lääkkeitä ja ALKOHOLIA.
Nukun joinakin öinä 4 tuntia ja sitten toisina 9 .Jos ei ole fyysiseti itseään rasittanut ,ei aina normaali-ihmisellä voi unta riittää niin paljon.
Riittävän ulkoilun 1-2 tuntia/pv ja salillakäynnin jälkeen tulee makoisat unet ,jos et sekota niitä rauhoittavilla va viinalla.
Kokeile piruuttas 1-2 viikkoa..
Ja millä annostuksella?