Tuosta toisesta uniketjusta, millaisia otuksia te näette unissanne?
Pelkään siis valveillakin erästä unissani näkemääni ihmeellistä eläintä ja joskus saatan nähdä sen vilahtavan silmäkulmassa tai kaukana puunoksalla. Kyseessä on joku kissa-apina tai mikä lie eläin se sitten onkaan. Se periaatteessa näyttää hyvin paljon simpanssilta, mutta on selvästi kissaeläin ja sillä on kissan pää. Ne elävät puissa ja syövät pääasiassa lintuja, mutta vaadittaessa pystyvät saalistamaan myös itsensä kokoisia elämiä. Tämä eläimen luulin nähneeni ensikertaa joskus viisivuotiaana kun olin oikeasti kävelemässä kotiin ja pelkäsin sitä aivan kauheasti.
Uneni sijoittuvat joskus menneisyyteen tai useammin hyvin kaukaiseen tulevaisuuteen. Varsinkin nuo tulevaisuuteen sijoittuvat unet ovat olleet kiehtovia, ne sijoittuvat aikaan jolloin ihmiskunta on enää muisto vain. On uusia tuntemattomia eläimiä kuten tuo kissa-apina, suuria ruohotasankoja, kalkkikivi kallioita, vanhoja raunioita ja armoton yksinäisyys. Eräs piire kaikissa unissani on, että fysiikanlakeja ei pysty rikkomaan missään unessa vaikka onnistuisi saamaan unen omaan hallintaan. Unissani maailma on aina täysin luonnonlakien hallitsema eikä nissä voi syystä tapahtua mitään yliluonnollista kuten, että pystyy lentämään ilman konetta.
Jotkut sanoo, että unen ja todellisuuden eron voi testa erilaisilla "testaa näetkö unta" -kokeilla. Miinulla nuo testit eivät unessa toimisi. Kellot toimii normaalisti, valo tulee katkaisimesta, puhelimella voi soittaa, tiekoneet hurisee, kirjan sivuilla on aina sama teksti, en voi lentää jne jne jne. Joskus unissani on vieläpä futuristiset puitteet, laitteet saattavat teknologiaa jota ns. "Ei vielä ole olemassa". Joskus tämä taas on pelottavaa, kun joudun miettimään olenko elossa vai mäenkö unta kun unta ja todellisuutta ei pysty erottamaan toisistaan. Entä jos eläkin tässä uneksimassani tulevaisuudessa ja näen unta menneisyydestä eli nykyisyydestä enkä toisin päin. Ihan selkäpiitä karmii. Onneksi pää sentään on pysynyt kasassa näistä huolimatta. Ja siitä kissa-apina mikälie elukasta.
Niin ja vielä lisäksi, haluaisin tietää näkeekö kukaan muu erittäin realistisia unia?
No. 26
Kommentit (7)
Ebnsiksi on vain yksi kissa ja se saa kymmenen pentua. Sitten ne pennut saa kymmenen pentua ja jokainen pentue aina kymmenkertaistuu. Yritän tehdä niistä kissoista taljoja, takkeja rukkasia ja kaikkea mitä vaan keksin, mutta niitä kissoja tulee kokoajan lisää. Lopulta talo on täynnä kissoja ja kaikki eloonjäöneet kissat alkavat pissimään ja kakkimaan päälleni niin että hukun. Sitten herään.
Näen unissani enimmäkseen pieniä eläimiä, kuten käärmeitä, hyönteisiä, oravia, lepakoita, kaloja yms. Käärmeitä kohtaan tunnen joskus inhonsekaista pelkoa, koska pelkään että ne purevat, joskus taas seuraan niitä uteliaana. Kissoista joudun usein huolehtimaan, esim. kuljettamaan niitä paikasta toiseen. Unieni eläimet ovat epärealistisia, ne saattavat muuttaa muotoaan ja väriään, olla useamman eläimen risteytyksiä tai luonnottoman kokoisia. Samoin muutkin asiat muuttuvat ja sekoittuvat jatkuvasti, saatan esim. olla hississä joka muuttuu sukellusveneeksi tai junaksi tai paremminkin se on koko ajan ollut niiden yhdistelmä, vaikka en ole tajunnut sitä.
Pienet yksityiskohdat unissani saattavat olla hyvinkin realistisia, muistan kun kerran olin entisessä asunnossamme ja mietin olenko valveilla vai näenkö unta. Katselin lattian muovimattoa ja päättelin että olen valveilla, koska lattia näytti niin aidolta. Seuraavaksi testasin, saanko tavaroita katoamaan taputtamalla käsiäni. Se onnistui, tosin vasta toisella yrityksellä, ja tajusin siitä näkeväni unta.
Eniten mun unissa on vaan koiria ja ihmisiä, en muista että koskaan olisin nähnyt mitään erikoisia otuksia. Mun unet sijoittuu lähes aina tuttuihin paikkoihin, tosin yleensä ne paikat on vähäsen erilaisia kuin tosielämässä. Näen pääosin painajaisia.
Kohtaan unissani usein pedon, joskus toisenkin. Alan kirkumaan ja juoksen pakoon, mutta juoksenkin aina suoraan pedon luokse.
Olen Korkeasaaressa ja näen siellä vain kuusi pandaa ja kuusi jääkarhua joita opettaa yksi eurooppalainen ruskeakarhu. Mitään muita eläimiä siellä ei ole ja nuo kaksitoista karhua istuvat tämän yhden karrhun ympärillä keskellä eläintarhaa eivätkä liikahda.
Yleensä näen vain kuumia isokaluisia miehiä.