Tiskaajan työ
Hei!
Onko kellään kokemusta millaisesta työstä on kyse? Mitä kaikkea kuuluu tehtäviin, eli ollaanko vain keittiössä tiskaamassa vai haetaanko tiskejä ravintolasalista tms? Millainen työvaatetus ja suojaimet?
yms
Kommentit (9)
Itse olen astiahuoltajana, joka nyt on melkolailla sama asia. Tiskaajana olen ollut aikaisemmin ja on kyllä kokemusta useammastakin työpaikasta yli 10v ajalta.
Työ on suurelta osin lähinnä astioiden asettelua koreihin, huuhtelua ja korien tiskausta koneella. Osa on sitten käsinpestävää siis lähinnä ruuanlaitosta tuleva tiski. Nykyisessä työpaikassa kuuluu myös astiakärryjen haku salista ja tyhjien vienti tilalle. Mutta ne nyt on tietysti siinä aika lähellä keittiön ovea. Edellisessä paikassa taas tuli tarjottimet hihnaa pitkin, ja ne piti tyhjentää koreihin yms.
Kohtuulisen raskasta ja kiireistä hommaa ainakin isossa keittiössä, mutta ainakin omasta mielestäni ihan mukavaa. Työmäärä riippuu myös osittain paikasta, kun olen ainakin itse kokenut että joissain paikoin on aina astiat hyvin kärryissä tai tarjottimilla ja joissain aikamoista sotkua.
Työvaatteet on keittiöasu, hiusmyssy, vedenpitävä kumipintainen pitkä esiliina, jalassa kosteudenpitävät turvakengät tai joissain paikoissa keittiöön sopivat kumisaappaat, kädessä vähintään normaalit kumihanskat (ei kertakäyttöiset vaan kunnolliset), mutta voi pitää myös hihasuojia tai pitkävartisia kumihanskoja. Nykyisin on suosituksena myös suojalasit, mutta en tiedä käytetäänkö vielä monissa paikoissa. Ne voi olla joskus myös tarpeen, kun pesuaineet on aika kovia myrkkyjä ja kyllä siinä kiireessä aikalailla roiskuu.
Ihan kiva työ, voin suositella kyllä!
Hei!
Kiitos Astiahuoltaja kattavasta vastauksestasi!
Yksi kysymys vielä: käytkö siis noissa kaikissa vermeissä siellä salin puolella hakemassa ne kärryt? Siis silloin kun siellä on ihmisiä syömässä?
No kyllä tietysti käyn tottakai. Mitä sitten?
Täällä eräs tiskari. Olen vuokratyöläinen ja keikkailen eri paikoissa tarpeen mukaan. Toimenkuva vaihtelee paikoittain. Joissain paikoissa vain lapataan tavaraa koneeseen ja sieltä pois kärryihin (ellei ole toista tiskaria koneen toisessa päässä auttamassa), joissain paikoissa viedään tavaraa paikoilleen. Melkein kaikissa paikoissa missä olen ollut asiakkaat palauttavat itse astiansa palautuspisteeseen ja minä vain huolehdin, että korit vaihtuvat niiden täyttyessä. Joskus koneen pesu päivän lopuksi kuuluu työhöni. Työvaatteena minulla on tavallinen musta t-paita, housut ja essu, huivi päässä. Korvatulpat on hyvät ainakin koneen vieressä työskenneltäessä. Välillä vähän yksitoikkoista ja raskastakin, mutta vuokratyöläisenä tykkään siitä, että saan vaihdella paikkoja. Ei kannata hakea työtä jos ihmisten ruuanjämät ällöttää. Tosin useat tiskarit käyttävät hanskoja.
Riippuu varmaan paikasta.
Ite työskentelen kokkina Helsingin keskustassa ja teen välillä tiskivuorojakin. Siinä ei tarvii stressata ja miettiä asioita tai SAA miettiä asioita, uutta listaa, työvuoroja, perheen harrastusrumbaa jne. Teen mä muitakin "kökkö" vuoroja toisinaan, koska mä voin. Sama juttu muuten himassa. Välillä tiskaan käsin, vaikka konekin on. Lemppari kotityö.
Tarjoilijat tuovat astiat salista ja apukokit tuo kyökistä ja siinähän se mäiske sitten alkaa... Päällä mulla on kokin asu, tiiviimpi huivi päässä, muovipintainen pitkä essu - märkää hommaa. Niin ja kengät on parempi pitoiset, mitä käytän kokin hommissa. Marketti tiskihanskat, niiden alla puuvilla käsineet.
Hikistä hommaa, jalat väsyy toisinaan, mutta niinhän ne väsyy tiskin toisella puolellakin. Ei siitä pääse, vaikka kuinka ostaisi vimpan päälle kengät ja miettis ergonomiaa.
Ite oon ollu sekä kokkina että nyt viimeisimpänä tiskaajana ja voin suositella. Minä ainakin viihdyn hyvin työssäni, toki paljon riippuu paikasta. Kannattaa muuten suojata kuulo, ainakin minulle käskettiin tehdä niin työterveydessä koska altistut melulle aika paljon. :)
Itse olen töissä sairaalan keittiöllä tiskaajana. Meillä työnkuva on sitä tiskaamista niin lounasaikana ruokasalista tulevaa tiskiä kuin myös sitä osastoilta tulevaa potilastiskiäkin. Iso sairaala, joten tiskiä tulee päivän aikana hurjat määrät. Päivän päätteeksi Pestään vielä tiskikone, joka on pitkä tunnelipesukone. Osa tiskareista työskentelee ns. Puhtaassa päässä eli lajittelee puhtaita koneesta tulevia astioita paikalleen ja loput puolestaan ns. Likaisessa päässä. Työvaatetus on kokin asu, myös tiskareilla. Likaisessa päässä meillä on lisäksi pitkät kumiesiliinat päällä ja kumpparit jalassa. Käsissä on tietysti kumihanskat. Työtahti on kova, ja hiki tulee noissa varusteissa nopeasti. Itse kuitenkin tykkään työstä, helppoa ja voi ajatella niitä näitä työn ohessa ja päivät sujuvat nopeasti. Palkkaus on ihan ok, 12 euroa tunnilta. Emme hae tiskiä salin puolelta, vaan salin henkilökunta kuskaa sitä meille.
Olen henkilöstöpalveluyrityksessä rekryyoijana ja rykrytoin astiahuoltajia. Pidän myös astiahuoltaja perehdytyksiä uusille tekijöille. Muutamia vuoroja vuodessa keikkailen vielä itsekin.
Astiahuoltajan työ on fyysistä, mutta hyvällä työergonomian suunnittelulla monet tekevät pitkiä työuria. Työvaatetuksena on kumisaappaat tai keittiötyökengät. T-paita sekä työhousut. Myös urheilutrikoiden käyttö on joissain paikoissa sallittua. Nilkka pituinen vedenpitävä muoviesiliina sekä hiukset peittävä päähine sekä kumihanskat. Astiahuoltajan työtehtäviin normaalisti kuuluu astiakärryjen hakeminen salista ja puhtaiden kärryjen sekä astioiden palautus takaisin saliin. Astioiden peseminen joko kupu- tai tunnelikoneella. Joissain paikoissa on myös hallittava raepesukoneen käyttö. Myös ruoanvalmistus astioiden ja laitteiden puhdistus joissain kohteissa kuuluu astiahuoltajalle. Työssä on pieniä loukkaantumisen riskejä liukastumisen, nostojen, terävien esineiden ja melun vuoksi. Työ on kuitenkin hyvin suoritettuna turvallista ja usein hyvin hauskaa! Palkkaus on aivan kilpailukykyinen noin 12/h luokkaa.
Onnea työnhakuun ja työn iloa muillekin.
Tiskataan se mitä viereen tuodaan. Kiire kokoajan, kuuma ja meluisaa. Käy jalkoihin ja selkään eniten. Päällä keittiövaatteet, essu, hanskat, myssy.