Apua, onnistuin sössimään valmiskarjalanpaistin teon (?)
Ostin hyvässä alennuksessa muovipussissa 900 g karjalanpaistisekoituksen. Avasin pussin, törkkäsin uuniin, uuniajaksi merkitty pussissa 2 h. Nyt sitten huomasin, että tuo olisi pitänyt laittaa pussissa uuniin. Tällä hetkellä lasivuoassa. 2 h tulee pian täyteen...äsken kun vilaisin, ei näyttänyt kovin kypsältä. Mitenköhän kauan tuon tuolla pitäisi vielä olla, kun on väärin valmistettu vai pitäisikö ottaa pois, keittää/paistaa tms?
Kommentit (10)
En ole koskaan laittanut karjalanpaistia pussissa uuniin. En kyllä koskaan ole myöskään odottanut sen kypsyvän kahdessa tunnissa vaan olen varannut aina aikaa sen 3-4 t (175 C, alussa laittanut uunin vähän yli 200 asteeseen).
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan laittanut karjalanpaistia pussissa uuniin. En kyllä koskaan ole myöskään odottanut sen kypsyvän kahdessa tunnissa vaan olen varannut aina aikaa sen 3-4 t (175 C, alussa laittanut uunin vähän yli 200 asteeseen).
Kiitos vastauksestasi. Mietin vielä, mistä tietää milloin karjalanpaisti on kypsää. En ole aiemmin valmistanut.
evakko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi. Mietin vielä, mistä tietää milloin karjalanpaisti on kypsää. En ole aiemmin valmistanut.
Enpä minäkään ole muusta osannut arvioida kuin siitä, että on varmasti ollut vähintään tuon kolme tuntia ja vähintään 175 asteessa (meillä on uunissa mittari). Käännellyt olen niitä lihoja muutaman kerran kypsennyksen aikana, että pysyvät kaikki siellä liemessä.
Itsehän en edes syö lihaa, mutta puoliso on aina kehunut mureaksi :-)
En nyt tiedä mitä tuo valmispussi sisältää, mutta olettaisin että siinä on liemi ollut mukana?
Annat olla siellä uunissa niin kauan, kunnes on kypsää. Tunnistaa ihan maistamalla. Valmis liha ns murenee suuhun.
Lisää siihen nestettä esim olutta tai kiehuvaa vettä jos ei muuta ole. Luulisi että haihduttaa astiassa ja kuivuu nopeammin, jos on ollut tarkoitus olla pussissa, josta neste ei pääse haihtumaa tehokkaasti pois. Jos taas on vielä nestettä ja vuoassa niin voit peittää sen vaikka foliolla silloin luulisi matkivan pussimaisia olosuhteita. Pidä huoli nesteytyksestä ja odottele.
Juu. Liemi tuli mukana. Katsoin 1.5 kohdalla miltä näyttää, ja jotkin lihapalaset näyttivät hieman kärähtäneiltä, niin hämmensin vähän paistia ja lisäsin tilkan vettä. Lähinnä ehkä huolettaa, että kuivuuko tuo kun ei olekaan pussissa. No, joka tapauksessa lämmön nostin 225, kun jossain vaiheessa pitäisi päästä syömäänkin..
Kestää useita tunteja. Meillä pidetään 5-6 tuntia miedolla lämmöllä.
Käväisin taas tarkistamassa tilanteessa vierailijan ohjeen perusteella. Hieman kärähtänyt oli, lisäsin vettä ja käärin folioon. Katsotaan miten käy.
Teen itse aina kannellisessa padassa uunissa. Nestettä vaan riittävästi, pinnalta voi vähän ruskistua, mutta sitten kääntelee.
Avaat oluen ja odottelet.