Miksi tuntuu että introvertti on jotenkin huonompi vaihtoehto kuin ekstrovertti?
Miksi? Vai onko tämä vain oma fiilis...
Kommentit (16)
Ei ole, mutta se on huonompaa että oikeasti ekstrovertit väittävät olevansa introverttejä.
Ei ole, mutta nykypäivänä on ainakin hyvä oppia sosiaaliset taidot eikä jäädä lapsesta asti nyykertämään itsekseen ilman kavereita. Ollenkaan siis.
Ei ainakaan työpaikalla. Jestas sitä kalkatusta esim. kahvi- ja ruokatunnilla, kun haluaisi edes joskus syödä rauhassa.
Huonompi missä?
Joissain asioissa tai tilanteissa varmasti ekstrovertit ovat parempia, toisissa introvertit. Molempia tarvitaan ja kaikkia väimuotoja.
Itse olen tyytyväinen 40+ introvertti. Meidän perheessä on helpompaa olla introvertti, sovitaan hyvin yhteen. Hengästyn, kun katson siskoni (pääosin) ekstroverttiperheen menoa. Se olisi ihan kamalaa minulle.
Ainakin omasta mielestään introvertit ovat muita parempia, syvällisiä, pohtivia, huomioonottavia, luovia ja heillä on rikas sisäinen maailma. Ekstrovertit taas ovat heidän mielestään "pinnallisia hölisijöitä".
Luulen, että tunnet noin, koska sinua on kohdeltu ihan samalla lailla kuin muita, eikä sinä salaperäisenä luovuuden kukkasena, jollaisena itse itsesi näet.
Vierailija kirjoitti:
Tai väittävät olevansa ujoja.
Tai sekoittavat ujon ja intorvertin keskenään.
T: ei yhtään ujo introvertti
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, mutta se on huonompaa että oikeasti ekstrovertit väittävät olevansa introverttejä.
Enpä ole ikinä tuollaiseen törmännyt, kerro esimerkkejä. Itse olen töissä ja harrastuksissa se sosiaalinen tyyppi, joka varmistaa, että kaikki viihtyvät ja kaikilla on mukavaa, ja joka menee sen yksin seisoskelevan tyypin juttusille jne. Mutta olen kyllä täysin introvertti. Vapaa-ajalla viihdyn hiljaisuudessa ja yksin tai korkeintaan puolisoni kanssa. Sisäinen maailmani on rikas, minulla ei tule aika pitkäksi ihan omien ajatusteni kanssa. Henkilökohtaista puhelinnumeroani en ole antanut kuin lähiomaisille ja kaikkein lähimmille ystäville enkä heidänkään kanssaan rupattele puhelimessa edes viikoittain. Tarvitsen paljon omaa aikaa tai en jaksa pitää yllä työkykyäni.
Yksikään tuttava tai uusi kollega tuskin pitäisi minua introverttina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole ikinä tuollaiseen törmännyt, kerro esimerkkejä. Itse olen töissä ja harrastuksissa se sosiaalinen tyyppi, joka varmistaa, että kaikki viihtyvät ja kaikilla on mukavaa, ja joka menee sen yksin seisoskelevan tyypin juttusille jne. Mutta olen kyllä täysin introvertti. Vapaa-ajalla viihdyn hiljaisuudessa ja yksin tai korkeintaan puolisoni kanssa. Sisäinen maailmani on rikas, minulla ei tule aika pitkäksi ihan omien ajatusteni kanssa. Henkilökohtaista puhelinnumeroani en ole antanut kuin lähiomaisille ja kaikkein lähimmille ystäville enkä heidänkään kanssaan rupattele puhelimessa edes viikoittain. Tarvitsen paljon omaa aikaa tai en jaksa pitää yllä työkykyäni.
Ehkä olet ambivertti, kuten aika moni muukin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, mutta nykypäivänä on ainakin hyvä oppia sosiaaliset taidot eikä jäädä lapsesta asti nyykertämään itsekseen ilman kavereita. Ollenkaan siis.
Introverteydellä tai extrovertteydellä ja sosiaalisilla taidoilla ei ole mitään tekemistä keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein tuli kerralla BINGO! introverttien bullshit-bingossa.
Nykyään ylenpalttinen sosiaalisuus on se mitä kaikkialla haetaan. Työpaikkailmoituksissakin haetaan sosiaalista kaikkien kanssa toimeen tulevia. Mutta omasta kokemuksesta ne kaikkein sosiaalisimmat tulevat toimeen vain samankaltaistensa kanssa, ja työntekokin on sivuseikka, joka tehdään vasta kun on pakko.
Nykyajan ihmiset väsyvät juurikin siitä sosiaalisuuden ja vuorovaikutuksen pakosta.