Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lobotomia Suomessa

lobo
03.01.2019 |

Hei

Tunnetteko tai muistatteko ihmisiä, joille on tehty lobotomia? Millaisia tapauksia he olivat ja milloin leikkaus oli tehty? Lobotomiaan ei tarvittu potilaan suostumusta ja lopputulokset olivat hyvin vaihteleviä. Wikipedia kertoo, että Suomessa lobotomialeikkaus on suoritettu jopa 12-vuotiaille lapsille.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy vihervasureilta, nille tehty puoluetoimistossa tuo toimenpide

Vierailija
2/14 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi aiheesta kiinnostunut!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne, mutta äitini oli töissä psykiatrisilla osastoilla 80- ja 90-luvulla, ja hän kertoi, että joskus tuli vastaan potilaita, joille oli tehty lobotomia.

Vierailija
4/14 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun Norjassa ja täällä ollessani työssä eräässä terveyskeskuksessa vuodeosastolla oli siellä vanha suomensukuinen mies jolle oli lobotomia tehty 24-vuotiaana.

Hänen sukunsa oli tullut aikoinaan Suomesta, mutta mies oli siis syntynyt Norjassa. Hän ymmärsi hyvin suomen kieltä ja minun tehtäväkseni tuli sitten huolehtia hänestä sillä hän oli aika arvaamaton ja monet hoitajat suorastaan pelkäsivät häntä. Hän ei yleensä puhunut ollenkaan, käveli lujaa vauhtia etukumarassa ympäri osastoa ja saattoi huitaista ja ärähtää hoitajille. Minun kanssani hän rauhoittui kun puhuin suomea hänelle.

Minä tunsin kovasti sympatiaa häntä kohtaan ja hänen kohtalonsa oli ollut kauhea! Oli kuitenkin joskus aikoinaan saanut sitten Norjan valtiolta jonkinlaisen rahakorvauksen, mutta mitä se auttoi! Elämä täysin pilalla. Tämä mies on jo varmasti kuollut koska tästä on melkein 20 vuotta aikaa. Enää en asu samalla paikkakunnalakaan. Täällä tehtiin paljon näitä operaatioita, enemmän kuin Suomessa. Jopa Nobelin palkinnon taisi saada menetelmän keksijä! Vieläkin muistan surulla sitä miestä.

Vierailija
5/14 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

– Pohjoismaissa, myös Suomessa leikkauksia tehtiin suhteessa väkilukuun eniten maailmassa, sanoo asiaa tutkinut filosofian maisteri Ville Salminen. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001020588.html

Suomessa leikatut eivät ilmeisesti ole saaneet mitään korvauksia. Hoitojen katsottiin olevan ajanmukaisten käytäntöjen mukaisia. Onneksi ei ole ollut vielä pahempia "käytäntöjä".

Vierailija
6/14 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei minulle on tehty lobotomia.

Pidän rauhallisista asioista ja toimin Sanoman moderaattorina tällä hetkellä.

Pidän mm. Vauva-palstaa erittäin älykkäänä.

Vierailija
7/14 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nykypäivänä olisi nettia käyttäviä lomotomiapotilaita, he eivät kirjoittaisi provoja eivätkä paljoa niistä piittaisi.

Studio55:n juttu lobotomiasta osaa kertoa, että ainakin amerikassa lobotomiaa käytettiin mm. yliaktiivisiin lapsiin.

Vierailija
8/14 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nykypäivänä olisi nettia käyttäviä lomotomiapotilaita, he eivät kirjoittaisi provoja eivätkä paljoa niistä piittaisi.

Studio55:n juttu lobotomiasta osaa kertoa, että ainakin amerikassa lobotomiaa käytettiin mm. yliaktiivisiin lapsiin.

Mikä on provo? potilas 6.

Vierailija
9/14 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

– Pohjoismaissa, myös Suomessa leikkauksia tehtiin suhteessa väkilukuun eniten maailmassa, sanoo asiaa tutkinut filosofian maisteri Ville Salminen. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001020588.html

Suomessa leikatut eivät ilmeisesti ole saaneet mitään korvauksia. Hoitojen katsottiin olevan ajanmukaisten käytäntöjen mukaisia. Onneksi ei ole ollut vielä pahempia "käytäntöjä".

Suomen vahingonkorvauslaki ei tunnista ihmisoikeusloukkausta. Tämän vuoksi monet kaltoin kohdellut ihmisryhmät eivät voi saada korvauksia valtion virheistä – sellaisistakaan, joita muissa maissa korvataan.

Norja päätti vuonna 1996 maksaa leikatuille potilaille tai heidän omaisilleen kertakorvauksen. Suomi päätti vuonna 2000, että lobotomiapotilaille tai heidän omaisilleen ei makseta korvauksia. Sosiaali- ja terveysministeriö pyysi kannanottoa asiaan Valtakunnalliselta sosiaali- ja terveysalan eettiseltä neuvottelukunnalta, ETENE:ltä.

ETENE perustelee kielteistä ratkaisuaan sillä, että leikkauksista on kulunut pitkä aika ja korvausten maksaminen lobotomiapotilaille avaisi portteja muillekin ryhmille vaatia korvauksia. ETENE mainitsee perusteluissaan muun muassa pakkosteriloidut ja -kastroidut ihmisryhmät.

https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/527368/Ihmisoikeusloukkaukset+jaavat+…

Vierailija
10/14 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas mikä ongelma tässä on jos kerran Suomessa on ja pysyy maailman paras terveydenhuolto jne. Se joka yhä niin väittää on velvollinen tekemään selvityksen missä on maailman toisiksi paras. Muutan sinne ja korjautan vauriot.

Sitten: tämä ETENE:n kanta tuli minulle uutena, ja sen perustelut ovat samaa tasoa ja logiikkaa kuin kaikki muukin tässä maassa. Jos joku lääkäri sai päähänsä parantaa potilaitaan lekalla päähän lyömällä ei sitä voi korvata koska joku muukin voi vaatia korvausta tai ainakin portteja aukeilee. Ja siis lekalla kaaliin hakkaaminen ei haittaa ketään jos siitä on kauan.

Samaan logiikkaan perustuu sekin että raiskaus lievenee koska siihen yllytti tai ei estänyt riittävästi. Tai se että rikollinen on oikeastaan uhri koska purkaa kapitalistisen järjestelmän aiheuttamaa pahaa oloaan. Tai se että Suomi on maailman paras maa ihan aina kaikessa sillä uhalla sekä ainoana vaihtoehtona kritiikille kehotetaan muuttamaan Venäjälle.

Vierailija
11/14 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olon TYKSssa v. 1975kovan hartia ja niskakivn tutkimuksessa. Paljon lääkkeitä, huonollatulpksella. Selkärankani oli mutkalla. Kaularanka15astetta vino. Minulle ei sanottu sairauden syytä. Nuoret nuori naislääkäri  käski kävelemään tut.huoneessa alasti. Kävelin vinossa. Lääkäri sanoi. "Kyllä sää olet sit hyvä pelleilemään. Urpo Rinne oli hoitavavinaan minua. Välillä olin kotona sairaspäivärahalla 3vuotta. Sitä ennen hän lähetti minut Lopotomiahoitoon, tohtori Törmän osastolle. Siellä oli potilas jolle oli tehty Lopotomia. Kaksi yötä vietettyäni Törmän hotteissa, niin tämä Lopot.potilas ei heränyt, vaikka hoitsut kävi läpsimässä sitä poskelle kaverilla oli verihyytymä ympäri naamaa. Vaikka olin huonossa kunnossa, keräsin kimpsut ja kampsut ja häivyin sairaalasta. Nyt ajatellen tein viisaan päätöksen. Sillä eräs herra neuvoi menemään erään Kiropraktikon hoiviin.  Näin tein ja olen nyt lähes 80 terve ukko.

Vierailija
12/14 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaen huomioon, että olit sairaseläkkeellä, niin lääkärit tekivät sen, minkä koulussa olivat oppineet.

Jos sinulla oli kaularanka vino ja selässä mutka, niin niihin sairauksiin ei lääkettä ole keksitty vieläkään, joten tekemällä esm. Lopotomialeikkauen nii sinua voidaan hoitaa ja tutkia, ilman että pystyisit itse siihen vaikuttamaan.vastaanpanematta syöt kaikki lääkkeet mitä tarjotaan, sekä voidaan tehdä lisää aivoleikkauksia. Sairaalassa makaa paljon potilaita, tsompeja, joita käytetään lääketieteelliseen tutkimukseen. Niitä makaa vierekkäin yhdellä neuron osastolla. Ainoa välittäjä on lääketiede.Anteeksi tämä karkea kielenkäytön, mutta kerron vain sen mitä olen kokenut ja nähnyt.

Vierailija
13/14 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaen huomioon, että olit sairaseläkkeellä, niin lääkärit tekivät sen, minkä koulussa olivat oppineet.

Jos sinulla oli kaularanka vino ja selässä mutka, niin niihin sairauksiin ei lääkettä ole keksitty vieläkään, joten tekemällä esm. Lopotomialeikkauen nii sinua voidaan hoitaa ja tutkia, ilman että pystyisit itse siihen vaikuttamaan.vastaanpanematta syöt kaikki lääkkeet mitä tarjotaan, sekä voidaan tehdä lisää aivoleikkauksia. Sairaalassa makaa paljon potilaita, tsompeja, joita käytetään lääketieteelliseen tutkimukseen. Niitä makaa vierekkäin yhdellä neuron osastolla. Ainoa välittäjä on lääketiede.Anteeksi tämä karkea kielenkäytön, mutta kerron vain sen mitä olen kokenut ja nähnyt.

Koska äitisi ei ymmärtänyt tehdä aborttia vahingon jälkeen niin sun kannattaa vakavasti harkita henkilökohtaista lobotomiaa.

Vierailija
14/14 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ninkun kerroin aiemmin, että Kiropraktikko suoristi selkä ja kaularangan. Lääkäreitä ei opeteta miten vino kaularanka suoristetaan. Manipuloimalla. Lääkärillä on veitsi, tai pillerit. Onneksi häippäsin, ennen kun tohtori Törmä kerkisi pilamaanaivoni.

Olen melkein 80v. ukko. Nautin elämästä. Harrastan hiihtoa, kalastamista, marjastusta sekä luonnossa liikkumisesta. Tanssi on ykkösharrastus

Olen naimisissa.Minulla on korkeakoulutettu lapsi

Olen kiitollinen, että häippäsin tohtori Törmän osastolta.

Todennäköisesti mikäänedellämainitustani  harrastuksista olisi toteutunut, jos Törmä olisi käsitellyt aivojani.

Oma järkeily pelasti minut normaaliin elämään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä