Mies on yövuoron jälkeen kauhea
Mies aina yövuoron jälkeen on kauhean negatiivinen, mikään ei ole hyvin. Ostamani ruoka on huonoa ja ällöttävää, myöskään sovitut asiat, kuten siivous, ei onnistu ja siitä v-ttuillaan jos muistutan. Yritän ottaa huomioon sen etten miestä ahdista, mutta rajansa kaikella.
Olen raskaana ja en voi oikein enää siivota ja järjestellä ja meille on tulossa vieraita huomenna ja ihan kauhea sota saatiin aikaiseksi ja lopulta mies huutaa kurkku suorana vit-u s-atanaa ja haukkuu minua. Minä menetän hermot ja samalla lailla haukun. Typerää.
Tämä on niin tyypillistä yövuoroa.. välillä tuntuu että helpompi olisi olla ilman miestä. Koen että mies ei yhtään katso, miten purkaa aggressiotaan yövuoron väsymyksestä.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Mä aina ihmettelen lentohenkilökuntaa joilla on 3-vuorotyö harvinaisen surkeilla ajoilla (esim. Aamuvuoroon voi olla herätys jo vaikka klo 2 yöllä) kun normaalisti 3-vuorossa mennään yleensä aamuun klo 7. Ja sitten tosiaan tämän lisäksi lentohenkilökunnalla, että paitsi on se 3-vuorotyö niin sen lisäksi on vielä aikaerorasitukset jotka saattaa olla aivan mielettömiä. Tämän lisäksi vielä jatkuva lentokoneessa olo joka voi aiheuttaa päänsärkyä, korvien särkyä, vatsakipua ja ties mitä.
Miten ihmeessä he jaksavat?! 😂
Sitä pitää kysyä heidän läheisiltään. 😂
En syytä missään tapauksessa aloittajaa, tottakai tuo on ikävä tilanne sinulle.
Silti täytyy kyseenalaistaa, että miten ihmeessä voit pyytää miestä siivoamaan yövuoron jälkeen..? Siis yövuoron jälkeen kuuluu mennä heti nukkumaan. Eli miehen tulisi saada nukuttua se n. 8h yövuoron jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mä aina ihmettelen lentohenkilökuntaa joilla on 3-vuorotyö harvinaisen surkeilla ajoilla (esim. Aamuvuoroon voi olla herätys jo vaikka klo 2 yöllä) kun normaalisti 3-vuorossa mennään yleensä aamuun klo 7. Ja sitten tosiaan tämän lisäksi lentohenkilökunnalla, että paitsi on se 3-vuorotyö niin sen lisäksi on vielä aikaerorasitukset jotka saattaa olla aivan mielettömiä. Tämän lisäksi vielä jatkuva lentokoneessa olo joka voi aiheuttaa päänsärkyä, korvien särkyä, vatsakipua ja ties mitä.
Miten ihmeessä he jaksavat?! 😂
Lentäjillä on hyvät vapaat ja palkka kohdillaan, sekä äärimmäisen mielenkiintoinen työ. Tunnen pari lentäjää ja vapaat todella on hyvät
Olen kyllä itsekin miettinyt lentoemäntien/stuerttien jaksamista. Palkka ei hääppöinen, vapaat ei hyvät ja työ raskasta asiakaspalvelutyötä. Nostan todella hattua.
Vierailija kirjoitti:
Silti täytyy kyseenalaistaa, että miten ihmeessä voit pyytää miestä siivoamaan yövuoron jälkeen..? Siis yövuoron jälkeen kuuluu mennä heti nukkumaan. Eli miehen tulisi saada nukuttua se n. 8h yövuoron jälkeen.
No, kun on sovittu.
Niin, ap mitä sinä teet päivisin?
Vierailija kirjoitti:
Lueppa ketju läpi. Tuossahan sanon että tietenkin saa nukkua heti yövuoron jälkeen. Kyllä pitäisi olla outo ihminen joka haluaisi heti toisen siivoamaan suoraan yötöistä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yövuoro on useimmille ihmisille todella raskas pala ja heidän elimistönsä ja aivonsa ovat sellaisen jälkeen hälytystilassa, pitkään.
Ei se kaikille ole. Jos näin on, ei pidä tietenkään tehdä yövuoroja.
Öihin on yleensä kyllä tekijöitä tarjolla, sillä työnkuva on parhaimmillaan todella rento ja palkka hyvä. Mullakin on kokemusta lukuisista yövuoroista, joissa ei tapahdu _mitään_ koko aikana. Se on kyllä kaikista pahinta, meinaa nukahtaa pystyyn😂
Siksi sanoinkin, että useimmille. Sitten on olemassa se vähemmistö, jolle yövuoro sopii kuin nenä päähän. Itselleni huonoiten sopii aamuvuoro, ja siksi en tee niitä nykyisin enää lainkaan, pelkkää iltaa ja yötä. Aamuvuoron jälkeen vain nuokuin ja olin äkäinen, ja useamman aamun jälkeen aivan sietämätön, raivohullu ihmisraunio.
En jaksaisi vieraita ja siivoamista yövuorojen jälkeen enkä välissä. Valvominen ja päin peetä oleva unirytmi, jatkuva väsymys...ei silloin siivota tai kestitä vieraita. Ei se uni millään tavalla hyvää ole yövuorosta tulleella, on sellaista horkkaunta joka hädin tuskin riittää seuraaviin öihin. Ja meillä ainakin yövuorojen tekijöistä on pulaa, koska moni kärsii liian raskaasti niiden seurauksista. Ei se raha ole sen arvoista, että koko muu elämä ja jaksaminen romahtaa ihan täysin.
Mä sanoisin unille, että joko yötyöt loppuu tai sitten suhde loppuu. En katselisi tuollaista meininkiä. Mitäs sitte ku lapsi tulee kuvioon ja yks raivoaa aina yövuoron jälkeen?
Mies ei suostu myöntämään ettei yövuorot sovi. En tiedä näkeekö edes käytöstään. Mietin äärimmäisenä keinona että hän vuokraa itselleen halvan yksiön ja asuu siellä välillä. On niin vapauden kaipuinen.
Ap
Vuorotyö on ihan hirveetä. Minäkin aiemmin ajattelin, että tottakai vuorotyö eikä mitään tylsää 8-16 työtä. Noh, tein 2-vuorotyötä (aamu 8-16, ilta 14-22 tai 15-23) eli ei ollut edes yövuoroja. Kuitenkin nuo illat jo sai unirytmin ihan järkyttäväksi! Kärsin kokoajan unettomuudesta, vaikka olin älyttömän väsynyt. Iltavuorojen jälkeen ei koskaan saanut unta, vaikka väsytti älyttömästi. Saatoin pyöriä vielä klo 03 sängyssä hereillä ja kiroilla itsekseni. Myös aamut ennen iltavuoroja oli ihan syvältä.. tuijotin vain kelloa ja odotin töihin lähtöä.. ei se mitään vapaata ollut.
Vaihdoin pelkkään päivätyöhön ja elämä muuttui taas niin paljon paremmaksi. En voi edes kuvitella mitä p*skaa se sitten on, kun tossa on vielä yövuorot lisänä?? Varmaan ihan kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoisin unille, että joko yötyöt loppuu tai sitten suhde loppuu. En katselisi tuollaista meininkiä. Mitäs sitte ku lapsi tulee kuvioon ja yks raivoaa aina yövuoron jälkeen?
Joillakin aloilla yövuoroja voi olla käytännössä pakko tehdä, "vakiyöläisiä" eli pelkkää yövuoroa tekeviä ei enää pidetä samoissa määrin kuin vielä joitakin vuosia sitten. Tietysti, jos on vakipaikka ja saa lääkärintodistuksen, että terveys ei kestä, niin voi saada vapautuksen. Mutta ellei sitä vakipaikkaa ole, voi kolmivuoropaikkaan hakiessa olla jo haastatteluun mennessä varma, että työpaikkaa ei saa, jos sanoo heti suorilta ettei voi yövuoroa tehdä. Työpaikasta tietysti riippuu, kuinka usein niitä yövuoroja kullekin sattuu.
Itse parhaillaan mietin, haluanko tulevaisuudessa 3- vuorotyön n. 3100-3500e/kk palkalla vai päivätyön n. 2700-2800e palkalla.. uskon, että kallistun jälkimmäiseen. Mies tekee vuorotyötä ja haluamme perheen, joten mitä me oikeen tekisimme jos molemmat vuorotyössä.
Eikös ne yövuorot ole vieläpä pidempiä vuoroja? Eikös ne ole monesti jotain 10h pituisia? Moni saa huonosti nukuttua päivällä, joten sitä on sitten ihan muumiona vaan koko päivän...
Jos miehellä on jo nyt kova vapaudenkaipuu kuten ap sanot, mietipä mitä tapahtuu kun lapsi syntyy. Sinä olet vauvassa kiinni 24/7 ja kaikki muu jää miehelle. Vauva saattaa huutaa koko ajan, miten miehesi sitten nukkuu kun töissäkin pitäisi käydä? Etkö yhtään miettinyt tätä ennen raskautumista?
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyö on ihan hirveetä. Minäkin aiemmin ajattelin, että tottakai vuorotyö eikä mitään tylsää 8-16 työtä. Noh, tein 2-vuorotyötä (aamu 8-16, ilta 14-22 tai 15-23) eli ei ollut edes yövuoroja. Kuitenkin nuo illat jo sai unirytmin ihan järkyttäväksi! Kärsin kokoajan unettomuudesta, vaikka olin älyttömän väsynyt. Iltavuorojen jälkeen ei koskaan saanut unta, vaikka väsytti älyttömästi. Saatoin pyöriä vielä klo 03 sängyssä hereillä ja kiroilla itsekseni. Myös aamut ennen iltavuoroja oli ihan syvältä.. tuijotin vain kelloa ja odotin töihin lähtöä.. ei se mitään vapaata ollut.
Vaihdoin pelkkään päivätyöhön ja elämä muuttui taas niin paljon paremmaksi. En voi edes kuvitella mitä p*skaa se sitten on, kun tossa on vielä yövuorot lisänä?? Varmaan ihan kamalaa.
Jouduin lopulta syömään apteekin vahvinta melatoniinia eikä sekään toiminut. Aloin jo harkitsemaan unilääkkeitä.
Kun vaihdoin päivätyöhön, meni ehkä pari-muutama viikkoa kunnes todella havahduin siihen, etten tarvinnut enää mitään melatoniiniakaan. Nyt olen ollut vuoden päivätyössä ja myös vuoden syömättä enää melatoniinia. Unenlahjat on tosi hyvät. Se on uskomatonta miten vahvasti vuorotyö vaikuttaa terveyteen, ja itselläni oli kyse vasta 2-vuorotyöstä... 3- vuoro on vielä paljon paljon pahempi..
Vierailija kirjoitti:
Jos miehellä on jo nyt kova vapaudenkaipuu kuten ap sanot, mietipä mitä tapahtuu kun lapsi syntyy. Sinä olet vauvassa kiinni 24/7 ja kaikki muu jää miehelle. Vauva saattaa huutaa koko ajan, miten miehesi sitten nukkuu kun töissäkin pitäisi käydä? Etkö yhtään miettinyt tätä ennen raskautumista?
Puhut ihan asiaa, mutta silti tässä syyllistetään mielestäni nyt liikaa aloittajaa. Eiköhän ap:n raskautuminen ole ihan ap:n itsensä JA miehen, molempien asia!
No en edes yllättynyt tästä, että aloittajaa syyllistetään, se on ihan peruskuvio tällä palstalla. En minä ota syyllisyyttä ollenkaan tästä, ei huolta. Hyviä ja avuliaita oli kommentit, joissa muutkin kertoi, että sama kokemus on vuorotyöstä. Tulee olo ettei oo yksin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No en edes yllättynyt tästä, että aloittajaa syyllistetään, se on ihan peruskuvio tällä palstalla. En minä ota syyllisyyttä ollenkaan tästä, ei huolta. Hyviä ja avuliaita oli kommentit, joissa muutkin kertoi, että sama kokemus on vuorotyöstä. Tulee olo ettei oo yksin.
Ap
Tuskin sinä itsekään noissa tilanteissa virheetön olet, että voisit vaatia sitä täydellisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Saako mies nukkua normaalisti yövuoron jälkeen? Yövuorosta kuuluisi mennä suoraan kotiin peiton alle nukkumaan.
Tämä. Naisen kuuluisi vielä antaa nukkua niin kauan kuin nukuttaa tai kello heräättää.< kello jonka mies on laittanut soimaan.
Voisiko sitä siivousta esim. siirtää parempaan ajankohtaan?