Mies on yövuoron jälkeen kauhea
Mies aina yövuoron jälkeen on kauhean negatiivinen, mikään ei ole hyvin. Ostamani ruoka on huonoa ja ällöttävää, myöskään sovitut asiat, kuten siivous, ei onnistu ja siitä v-ttuillaan jos muistutan. Yritän ottaa huomioon sen etten miestä ahdista, mutta rajansa kaikella.
Olen raskaana ja en voi oikein enää siivota ja järjestellä ja meille on tulossa vieraita huomenna ja ihan kauhea sota saatiin aikaiseksi ja lopulta mies huutaa kurkku suorana vit-u s-atanaa ja haukkuu minua. Minä menetän hermot ja samalla lailla haukun. Typerää.
Tämä on niin tyypillistä yövuoroa.. välillä tuntuu että helpompi olisi olla ilman miestä. Koen että mies ei yhtään katso, miten purkaa aggressiotaan yövuoron väsymyksestä.
Kommentit (40)
Saako mies nukkua normaalisti yövuoron jälkeen? Yövuorosta kuuluisi mennä suoraan kotiin peiton alle nukkumaan.
Jos aihe oikeasti kiinnostaa sinua kannattaa ottaa selvää siitä riittävän kattavasti mitkä on esim. vuorotyön vaikutukset ihmisen terveyteen ja sitä kautta mielialaan.
Ootko kokeillut yövuoroja? Oon varmaan samanlainen kuin miehes öiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Saako mies nukkua normaalisti yövuoron jälkeen? Yövuorosta kuuluisi mennä suoraan kotiin peiton alle nukkumaan.
Tätä minäkin mietin. Eli kai mies saa mennä nukkumaan kun tulee yövuorosta...?
Pyytääkö. Ies myöhemmin käytöstään anteeksi. Oletteko etsineet käytäntöjä jolla tilannetta saisi parannettua
- mies nukkuu tarpeeksi yövuoron jälkeen (lääkkeet?)
- mies vaihtaa työhön jossa ei yövuoroja
- sovitte että yövuoron jälkeen ei kutsuta vieraita/siivota ym vaan silloin mies saa vain olla ja toipua (ei silti oikeuta kiroilemaan ja huutamaan aplle)
Yövuoro on useimmille ihmisille todella raskas pala ja heidän elimistönsä ja aivonsa ovat sellaisen jälkeen hälytystilassa, pitkään.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta minä teen myös 3-vuorotyötä eikä tulisi mieleenkään kiukutella kumppanille sen takia. Ja yövuorojen jälkeen menen ihan normaalisti kotiin nukkumaan, kenellekään tiuskimatta ja olen yleensä oikein hyvällä tuulellakin.
Jos todella vuorotyö aiheuttaa niin suuria paineita, kannattaa siirtyä päivätyöhön. Se kenelle vuorotyö sopii, ei tosiaan käyttäydy kuten ap:n mies.
Mikäli mies on ollut pitkään päivävuorossa, mies on kiltimpi ja ei huuda. Yövuoron jälkeen suorastaan provosoituu. Isällään oli ollut nuoruudessa agressio-ongelmaa ja oli käynyt terapiassa. On ollut myös alhaiset testoteronitasot, jotka kans voi selittää kiukkua ja ärtymystä.
On aika väsynyt olo ja kun tähän lapsikin on tulossa niin hirvittää..
Olen miettinyt, että miehen on vaikea kotona puhua työrasituksista ja on töissä hirmu tehokas ja miellyttävä kaikille niin purkaako sitten minuun sen kuitenkin noin, oikein se ei ole. Minua sattuu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Yövuoro on useimmille ihmisille todella raskas pala ja heidän elimistönsä ja aivonsa ovat sellaisen jälkeen hälytystilassa, pitkään.
Ei se kaikille ole. Jos näin on, ei pidä tietenkään tehdä yövuoroja.
Öihin on yleensä kyllä tekijöitä tarjolla, sillä työnkuva on parhaimmillaan todella rento ja palkka hyvä. Mullakin on kokemusta lukuisista yövuoroista, joissa ei tapahdu _mitään_ koko aikana. Se on kyllä kaikista pahinta, meinaa nukahtaa pystyyn😂
Tietenkin saa nukkua yövuoron jälkeen. Pyrin olemaan herättämättä. Oon miettinyt että onko vaan puhtaasti itsekäs ja lapsellinen tuo malli, että kiukuttelee yövuoron jälkeen. Ja oon kehottanut opiskelemaan uuden ammatin, kun valittaa nykyisestä ammatista säännöllisesti, samalla saisi ammatin, jossa ei olisi yövuoroja kun ne ei selvästikään hänelle taida sopia.
Ap
Sano sille miehelle suoraan ettet ole mikään yövuoron aiheuttaman aggression likasanko. Eihän tuo muuten muutu. Toki nukkumaan pääseminen vuoron jälkeen on tärkeää, ei siinä mitään siivouksia ryhdytä heti kotiuduttua tekemään kun on yö valvottu. Mutta tuo ruuan haukkuminen tai sun tekemisien arvostelu ei kyllä kuulosta miltään terveeltä touhulta. Oletko ajatellut sitä pelottavaa vaihtoehtoa, että väsyneenä mies mahdollisesti paljastaa todellisen minänsä sulle? Levänneenä pystyy teeskentelemään? Ja olet vielä raskaana, en haluaisi siis pelotella, mutta kannattaa miettiä ne tukiverkostot kuntoon. Lisäksi vauvoista ja lapsista lähtee ääntä, oletteko miettineet käytännön järjestelyt, miten nukkuminen yövuoron jälkeen sitten hoidetaan?
No olisko miehen mahdollista siirtyä kokonaan päivätöihin tai 2-vuorotyöhön (päivä+ilta)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta minä teen myös 3-vuorotyötä eikä tulisi mieleenkään kiukutella kumppanille sen takia. Ja yövuorojen jälkeen menen ihan normaalisti kotiin nukkumaan, kenellekään tiuskimatta ja olen yleensä oikein hyvällä tuulellakin.
Jos todella vuorotyö aiheuttaa niin suuria paineita, kannattaa siirtyä päivätyöhön. Se kenelle vuorotyö sopii, ei tosiaan käyttäydy kuten ap:n mies.
Voi olla, että kumppanisi näkee asian vähän eritavalla kuin sinä.
Miksi kutsut vieraita ja oletat miehen siivoavan väsyneenä?
Aika harvalle ihmiselle sopii yövuorot. Onhan se yhtä h..ttiä kun kerran vuodessa on lomalla ja aika-ero on pari tuntia, kellon siirrosta, tunti, itketään kaksi kertaa vuodessa.
Kolme vuorotyötä tekevä kärsii jetlagista koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli mies on ollut pitkään päivävuorossa, mies on kiltimpi ja ei huuda. Yövuoron jälkeen suorastaan provosoituu. Isällään oli ollut nuoruudessa agressio-ongelmaa ja oli käynyt terapiassa. On ollut myös alhaiset testoteronitasot, jotka kans voi selittää kiukkua ja ärtymystä.
Olen miettinyt, että miehen on vaikea kotona puhua työrasituksista ja on töissä hirmu tehokas ja miellyttävä kaikille niin purkaako sitten minuun sen kuitenkin noin, oikein se ei ole. Minua sattuu.
Ap
No saako se nukkua rauhassa yövuoron jälkeen?
Mitäs sitten kun se lapsi tulee? Mies tulee yövuorosta kotiin, menee nukkumaan muttei ehkä saakaan unta jos vauva vaikka itkee koko aamun ja päivän? Tai leikki-ikäisenä pitää meteliä ja riehuu? Entä kun mies tulee yövuorosta kotiin, mutta sinäkään et ole koko yönä nukkunut koska vauva valvottanut. Oletteko näitä asioita pohtineet yhtään?
Miehen kannattaisi lopettaa yötyöt ehdottomasti. En näe muuta ratkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No, niin menit sitten tekemään lapsen miehen kanssa jolla on sukurasitteen agressio-ongelmia. Ei sitten kiltti ja kunnollinen mies kelvannut vaan piti hakea sitä jännitystä elämään?
Mä aina ihmettelen lentohenkilökuntaa joilla on 3-vuorotyö harvinaisen surkeilla ajoilla (esim. Aamuvuoroon voi olla herätys jo vaikka klo 2 yöllä) kun normaalisti 3-vuorossa mennään yleensä aamuun klo 7. Ja sitten tosiaan tämän lisäksi lentohenkilökunnalla, että paitsi on se 3-vuorotyö niin sen lisäksi on vielä aikaerorasitukset jotka saattaa olla aivan mielettömiä. Tämän lisäksi vielä jatkuva lentokoneessa olo joka voi aiheuttaa päänsärkyä, korvien särkyä, vatsakipua ja ties mitä.
Miten ihmeessä he jaksavat?! 😂
Täh, kuulostaapa omituiselta. Ei ole normaalia todellakaan. Onko töissä kaikki hyvin..?