Apua! Mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä? (Perintö/hautajaiset)
Äitini omistaa talon puolikkaan, toisen puolikkaan omistaa hänen ex (eivät olleet naimisissa).
Mies asuu talossa ja äidilleni asia on ok, kuten kaikille muillekin.
Äitini elämäntyyli on nykyään melko alkoholipitoista ja häntä ei tuo omaisuutensa kiinnosta tippaakaan. Saattaa olla ettei enää kauaa edes elä, pari kertaa ollut hengen lähtö lähellä.
Talo ei ole kovinkaan arvokas, minulla on kaksi sisarusta ja kun jaetaan meille kolmelle, niin jää alle perintöverorajan.
Mutta ongelma on hautajaiset, tietenkään hautausavustusta ei saa koska varallisuutta on.
Talon myymiseen saattaa mennä pitkäkin aika.
Minulla ei ole varaa maksaa hautajaisia, molemmat sisarukseni ovat työttömiä, joten heilläkään ei varaa.
Jos taloa ei saada myytyä miten käy hautauskulujen ja mahdollisten muiden laskujen kanssa?
Voidaanko ne periä suoraan meiltä?
Entäs jos kukaan ei ole halukas edes järjestämään hautausta?
Itse mielelläni kieltäytyisin koko perinnöstä, mutta ongelma vaan siirtyisi lapsilleni.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea vaan. Tai siis otan osaa. Meillä oli vastaava tapaus kun äiti kuoli. Sitten odoteltiin 3v, että saatiin talo myytyä.
Miten tällaisessa tapauksessa toimitaan perintöveron suhteen? Joutuuko maksamaan perintöveroa, ennen, kuin talo on saatu rahoiksi?
Kyllä, perintöverot joutuu maksamaan.
Niin tietysti. Oletettavasti talon arvo siis arvioidaan ja sen mukaan määräytyy vero sen osalta. Menikö arvio realistisesti vai ala/yläkanttiin?
Perinnöstä luopumisella ja hautajaiskuluilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Vaikka luopuisitte perinnöstä, niin jollain tavalla hautajaiset pitää kuitenkin järjestää, jos haluatte sellaiset pitää. Vaikka sossu ei antaisikaan omaisuuden takia hautausavustusta, niin sieltä kannattaa kuitenkin kysyä neuvoa, miten tilanteessa kannattaisi menetellä. Saattaa olla, että sossu antaa kuluihin luottoa, joka pitää maksaa takaisin sitten, kun asunto saadaan myydyksi.
Myös seurakunnasta voi saada neuvoja tällaisessa tilanteessa. Sen sijaan mistään hautaustoimustossa ei kannata kysyä neuvoja ensimmäiseksi, koska yrityksen etu on nimenomaan tehdä hautauksella mahdollisimman paljon bisnestä.
Vierailija kirjoitti:
Perinnöstä luopumisella ja hautajaiskuluilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Vaikka luopuisitte perinnöstä, niin jollain tavalla hautajaiset pitää kuitenkin järjestää, jos haluatte sellaiset pitää. Vaikka sossu ei antaisikaan omaisuuden takia hautausavustusta, niin sieltä kannattaa kuitenkin kysyä neuvoa, miten tilanteessa kannattaisi menetellä. Saattaa olla, että sossu antaa kuluihin luottoa, joka pitää maksaa takaisin sitten, kun asunto saadaan myydyksi.
Myös seurakunnasta voi saada neuvoja tällaisessa tilanteessa. Sen sijaan mistään hautaustoimustossa ei kannata kysyä neuvoja ensimmäiseksi, koska yrityksen etu on nimenomaan tehdä hautauksella mahdollisimman paljon bisnestä.
Ei kannata kysellä mitään ennenkun on vainaja olemassa.
Kannattaa se äiti haudata jo sen eläessä.
Tällä hetkellä äitini on sairaalassa kriittisessä tilassa, ja todennäköisesti se ruumiskin on kohta olemassa.
Tiedän kyllä että hautajaiset saa edullisesti, olen isäni hautajaiset järjestänyt. Mutta minulla ei ole nyt edes sitä tonnia ylimääräistä, eikä kiinnosta ottaa lainaa kuluihin.
Oikeastaan tällä hetkellä mietityttää vain tuo että jääkö velat (hautauskulut, sairaalalasku yms.) meidän perillisten henkilökohtaisiksi veloiksi vai kuolinpesän veloiksi? Ja tietystihän ne kuitataan kunhan joskus saa talon myytyä.
Mitään konkurssia ei nyt kannata hakea, koska velkoja on max. 2500e ja talon puolikkaan arvo ehkä 25 000e.
Ap
Halvin arkku, tuhkaus ja tuhkat muistolehtoon. Ei siunaustilaisuutta kahveineen, ei kuolinilmoitusta. Pääsee ihan edullisesti. Muistotilaisuus tai kuolinilmoitus eivät ole pakollisia.Joku arkuntekele ja uurna on, mutta nekin voi tehdä itse vaikka kansanopiston arkkukurssilla.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä äitini on sairaalassa kriittisessä tilassa, ja todennäköisesti se ruumiskin on kohta olemassa.
Tiedän kyllä että hautajaiset saa edullisesti, olen isäni hautajaiset järjestänyt. Mutta minulla ei ole nyt edes sitä tonnia ylimääräistä, eikä kiinnosta ottaa lainaa kuluihin.
Oikeastaan tällä hetkellä mietityttää vain tuo että jääkö velat (hautauskulut, sairaalalasku yms.) meidän perillisten henkilökohtaisiksi veloiksi vai kuolinpesän veloiksi? Ja tietystihän ne kuitataan kunhan joskus saa talon myytyä.
Mitään konkurssia ei nyt kannata hakea, koska velkoja on max. 2500e ja talon puolikkaan arvo ehkä 25 000e.
Ap
Sairaalalasku kuuluu ilman muuta kuolinpesän, ei siis teidän perillisten maksettavaksi. Periaatteessa myös hautajaiskulut maksetaan kuolinpesän varoista, mutta asioiden hoitamisessa pitää olla tarkkana. Hautajaisjärjestelyjen tilaajalle voi tulla maksuvelvollisuus, jos kuolinpesässä ei ole rahaa maksaa järjestelyjä. Kannattaa kuoleman jälkeen varata aika kunnalliselle oikeusavustajalle, jotta osaatte hoitaa nämä asiat oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai mikään laki määrää jälkeläisiä huolehtimaan ihmisen hautaamisesta. Menee sitten nimettömänä varattomien hautaan.
Ei mitään "varattomien hautoja" ole enää olemassakaan. Ihan tavalliseen hautaan menee, tietysti hautakiveä ei tule vaan yksinkertainen risti, mutta ei se hauta tosiaan nimetönkään ole.
Ei ole erikseen varattomien hautoja, mutta on ns. muistolehdot, joihin tuhka voidaan sirotella ilman merkittyä hautaa.
Vierailija kirjoitti:
Halvin arkku, tuhkaus ja tuhkat muistolehtoon. Ei siunaustilaisuutta kahveineen, ei kuolinilmoitusta. Pääsee ihan edullisesti. Muistotilaisuus tai kuolinilmoitus eivät ole pakollisia.Joku arkuntekele ja uurna on, mutta nekin voi tehdä itse vaikka kansanopiston arkkukurssilla.
Muistolehtoon sirottelussa ei uurnaakaan tarvita, vaan tuhkat käydään kippaamassa tilapäisastiasta suoraan kuoppaan. Arkku kyllä tarvitaan käytännössä aina sekä kuljetus krematorioon. Harva alkaa itse nikkaroimaan arkkua kuitenkaan ja kuljetus on käytännössä pakko hoitaa hautaustoimiston maksullisella kyydillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sairaalalasku kuuluu ilman muuta kuolinpesän, ei siis teidän perillisten maksettavaksi. Periaatteessa myös hautajaiskulut maksetaan kuolinpesän varoista, mutta asioiden hoitamisessa pitää olla tarkkana. Hautajaisjärjestelyjen tilaajalle voi tulla maksuvelvollisuus, jos kuolinpesässä ei ole rahaa maksaa järjestelyjä. Kannattaa kuoleman jälkeen varata aika kunnalliselle oikeusavustajalle, jotta osaatte hoitaa nämä asiat oikein.
Aivan, sairaalaskut ym. vainajan elinaikaiset maksut kuuluvat kuolinpesälle. Samoin hautauskulut. Ne maksetaan siis kuolinpesän varoista, eikä niitä omaisten tarvitse omistaan maksaa. Tosin ovat sitten tietysti pois perinnöstä. Jos vainaja on täysin varaton, kunta hoitaa hautauksen ja kuolinpesä voidaan hakea konkurssiin, jolloin omaiset eivät vastaa muistakaan veloista.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisesti uurnan voi myös vuokrata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisesti uurnan voi myös vuokrata.
Tämä viimeinen, uurnan vuokraus. Tässä kohdassa repesin kunnolla😂
Mihin ihmeeseen kivilaattaa tarvitaan? Eihän hautapaikkaa ole tarpeen ottaa ollenkaan jos ei halua. Tuhkat voi sirotella vaikka mereen tai metsän siimekseen maanomistajan luvalla.