Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TIESITTEKÖ, ETTÄ LADUILLA SAA KÄVELLÄ? Hyvä uutinen kaikille jalan liikkuville. :D

Sauvasta selkään saanut kävelijä
03.01.2019 |

Laduilla saa kävellä. Mikään laki tai asetus ei sitä kiellä.
Sen sijaan ladun vahingoittaminen on kielletty.

Eli jos latu kestää kävelyn, sinne on ihan tervetullutta mennä myös kävelemään. Jos joku hiihtäjä on asiasta eri mieltä, pyytäkään googlettamaan netistä ja jatkakaa matkaanne. Älkää missään tapauksessa lähtekö mukaan hiihtäjien provosointiin.

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kävele laduilla, ja opetan lapsenikin olemaan kävelemättä. Mutta olen kyllä tatti otsassa siitä että KAIKKI mielekkäät ulkoilureitit (=ei suoraan autotien vieressä) vedetään laduiksi ja sitä ne ovat 3-4 kuukautta vuodesta. Miksei kävelijöille sallita talvisen metsän nautintoja?

Meiltä esim. lapsen koulureitti muuttuu talveksi sen hiivatin ladun takia, tulee parit tienylitykset ja tuplaantunut matka. Kauppaan tai pakettiautomaatille ei enää pääse metsäreittiä vaan käveltävä matka kolminkertaistuu. Usein vielä ollaan siellä oikealla suunnalla jo valmiiksi lasten kanssa (mäenlaskussa, puistossa) ja sitten pitää palata kiertää sellainen J:n muotoinen lenkki että pääsisi siihen alle kilometrin päässä olevalle kaupalle. Kyllä, ärsyttää, ja mielestäni ihan aiheesta.

Ja vaikka hiihto on niin hirvittävän kauhean tärkeää ja korvaamatonta, niin isolle urheilukentälle johon on yleensä tehty lasten harjoitteluladut plus luistinrata (vieressä kolme päiväkotia, 4 eskariryhmää, koulullinen 1.-2.-luokkalaisia), jouti kyllä rakentaa eliittiharrastajien tennishalli. En usko että palvelee yhteistä hyvää.

Tämähän se. Lisäksi perheeni asuu keskellä parhainta Järvi-Suomea ja nautiskelemme luonnosta mielellämme. Kesällä on kiva käydä retkellä lähisaarissa ja paistaa makkaraa, mutta talvella samat reitit on ladutettu, samoin kaikki saarenympärykset ja rannat. Nuotiopaikkojen ympärillä ja välillä kiertää latujen verkosto. 

Silti nuotiopaikoille saapuu ihmisiä mitä erilaisemmissa varusteissa - on hiihtäjää, luistelijaa, lumikenkäilijää ja kävelijää. Joku talvi löytyi kavion jälkiäkin. Tosin meilläpäin hiihtäjät eivät valita tyhjästä ja toisaalta ladun poikki kulkijat eivät möyhennä latua pitkältä matkalta, vaan käyttävät yhteisiä polkuja. 

Hei meillä päin lähes kaikki jääladut on ns. kävelylatuja, eli niille saa ihan luvan kanssa mennä kävellen (lumikenkäillen, koiran kanssa, pulkalla jne.). Voisiko siellä olla sama homma? Meidän kunnan sivuilta löytyy tieto mitkä ladut on kävelylatuja ja mitkä ei. Toivottavasti ne sauvoilla huitovat hiihtäjätkin ovat niistä tietoisia.

Vierailija
82/105 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne ladut pitää rakentaa ihmisten kävelyreiteille?

Heti kun lopetatte kuntopolkujen ja pururatojen muuttamisen talvella hiihtoladuiksi, lupaan lopettaa terrorismini hiihtäjiä kohtaan.

Viekää ne latunne hevonkuuseen ja suksikaa vttuun kävelyreireiltä.

Eikö ole suomenmaassa tilaa häh?

Eiköhän se pururadan omistaja ja ylläpitäjä saa ihan itse päättää mitä kyseisellä pururadalla tehdään. Ja ylläpitäjä on päättänyt että lumettomana aikana se on pururata ja lumellisena aikana hiihtolatu. Joten sinä et toitota ketään helvettiin hiihtoladulta. Kukaan ei ole koskaan luvannut sulle mitään yksinoikeutta pururatoihin, joten sulla ei silloin sellaista ole. Rakenna oma pururata ja määräile sitä. Muiden radat on heidän ja he itse päättävät mitä niissä tehdään ja milloin tehdään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdenlaista vallankäyttöähän se on tuokin, että jääräpäisesti kävellään ladulla, vaikka kävelyteitäkin olisi tarjolla kilometritolkulla. Mutta kun MINULLA ON OIKEUS. Oikeus jopa paskattaa koiranikin siellä ladulla.

Paitsi että järjestyslaki kieltää koiran ulkoiluttamisen hiihtoladulla.

Vierailija
84/105 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joulun jälkeen joku päivä kävelyllä paikallisella pururadalla jossa oli muutama sentti lunta muttei riittävästi että olisi ollut ajettuja latuja. Muutama hiihtäjä siitä oli näemmä mennyt jäljistä päätellen. Kävelin siinä leveän pururadan laidassa niin eikös sieltä tullut takaa joku hiihtäjä ja sen sijaan että tuo olisi mennyt toista laitaa jossa oli lunta ja tilaa piti hiihtää noin sentin päästä jaloistani niillä suksillaan ja mitenkään varoittamatta. Tämä urpo teki sen taatusti tahallaan koska se meni yhtä hipoen edellä kulkevienkin jalkojen vierestä.

Vähän ihmetyttää noiden asenne eli kusip*isellä käytökselläkö nuo luulevat kouluttavansa muut antamaan tietä. Pikemminkin vähän huonompana päivänä se käppänähiihtäjäukko olisi kerännyt suksenkappaleet metsästä ja sauvat hanuristaan.

Vierailija
85/105 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kermaperse hiihtäjät on ihmiskunnan alinta kastia. Anteeksi, että tuli pieni painauma latuun! Katkeaako hiihtäjämestarin jalka osueassaan tähän pieneen painaumaan? Oliko talvisodassa suomalaisilla suksisotureilla aina täydellisen sileät ladut käytössään? Siinäkö oli salaisuus torjuntavoittoon?

Itse hiihdän harvoin ja laadun joka painamaan. Luultavasti entisajan sotilaat oli paljon parempia hiihtäjiä, kuin keskimääräinen suomalainen. Kävelen paljon, mutta ladulle menen vain suksilla.

Vierailija
86/105 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autotielläkin voi kävellä, jos siellä ei mene autoja.

Vai voiko?

Vierailija
87/105 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä latupoliisit että latujen koirankävelyttäjät ovat ihan yhtä rasittavaa sakkia. Jos ladulla on kävely kielletty niin miksi sinne pitää mennä kävelemään kun kävellä voi muuallakin, hiihtoreitit on rajallisia. Kellään ei ole oikeutta mennä hakkaamaan toista sauvalla tai talutushihnalla, vaikka olisi asiassaan oikeassa. Minne se järki kaikkoaa siellä latureiteillä? 

Vierailija
88/105 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pururadat tehdään usein nimenomaan latupohjaksi. Juoksu ja varsinkaan kävely ei tarvi sellaista pohjustusta kuin latu. Pitäisikö pururata ihon laittaa, että kävely kielletty? Miksei ole normaalia kävellä niillä kesällä ja hiihtää talvella?

Vierailija
89/105 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään tuli hiihtäjä suksilla kävelypolulla vastaan ja pakotti minut umpihankeen. Olisin voittanut rettelön, mutta en viitsinyt alkaa nujuuttamaan vanhaa ukkoa.

Todistin itse myös samanlaisen tapauksen tänään. Hiihtäjä tosin tuuppas ihan kunnolla sen äijän sinne turvalteen. Ja tämä toinen ei ollu edes ladulla, mutta jotenkin häiritsi sitä hiihtosuoritusta kuitenkin ilmeisesti. Se tuupattu tyyppi suuttu niin paljon, että ajo autolla siellä ladulla. Ei hiihtänyt äijä enää eikä ketään muukaan. Se veti aivan raivona sillä autolla siellä ladulla niin hiekat esiin. Klikkaillu tunnin verran iltiksiä olisko se uutinen tullu jo, kun sitä ihmiset kuvas kuitenkin

Vierailija
90/105 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ladulla ei pidä kävellä ihan kävelijän itsensä turvallisuuden vuoksi. Hiihtäjä kun tulee aika kovalla vauhdilla, vallankin alamäkeen. Ei siinä ehdi kumpikään väistää. Ja kuten ensimmäisen sivun linkki antoi ymmärtää, kävelijä on vastuussa jos jotain sattuu kummallekaan.

Tuossa voi sattua ihan hengenvaarallinen onnettomuus.

Vierailija
91/105 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla keli on usein latujen kannalta haastava, hiihtokausi lyhyt ja hiihtäjiä ja kävelijöitä on aivan eri mittakaavassa yhtä latukilometriä kohden verrattuna pohjoiseen. Nytkin Leppävaarassa n. 1km latu johon hiihtäjät saapuvat eri puolilta pääkaupunkiseutua jopa autolla. Vaikeaa ymmärtää, miksi on ihmisiä, jotka kokevat ylipääsemätöntä tarvetta kävellä juuri tämän kilometrin osuudella. Olen tavannut aikaisempina vuosina ladulla kävelijöitä laduilla jossa vieressä kulkee kävelytie, laduilla jotka vedetty pellolle tai meren jäälle, laduilla jossa kyltti ilmoittaa "reitti talvisin hiihtäjiä varten" (jos siis tietää, että on luonteeltaan sellainen ihminen joka ei pysty muuttamaan rutiinejään ei kannata näillä reiteillä kävellä muinakaan vuodenaikoina).

Vierailija
92/105 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävelijä ja hiihtäjä kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla keli on usein latujen kannalta haastava, hiihtokausi lyhyt ja hiihtäjiä ja kävelijöitä on aivan eri mittakaavassa yhtä latukilometriä kohden verrattuna pohjoiseen. Nytkin Leppävaarassa n. 1km latu johon hiihtäjät saapuvat eri puolilta pääkaupunkiseutua jopa autolla. Vaikeaa ymmärtää, miksi on ihmisiä, jotka kokevat ylipääsemätöntä tarvetta kävellä juuri tämän kilometrin osuudella. Olen tavannut aikaisempina vuosina ladulla kävelijöitä laduilla jossa vieressä kulkee kävelytie, laduilla jotka vedetty pellolle tai meren jäälle, laduilla jossa kyltti ilmoittaa "reitti talvisin hiihtäjiä varten" (jos siis tietää, että on luonteeltaan sellainen ihminen joka ei pysty muuttamaan rutiinejään ei kannata näillä reiteillä kävellä muinakaan vuodenaikoina).

Itse olen tässä muutamina lumisina päivinä ihmetellyt ihmisten (etenkin koiran ulkoiluttajien) asennetta Helsingin Paloheinässä/Haltialassa/Niskalassa. Periaatteessa kyseisellä alueella hyvinä lumitalvina jopa ymmärrän sen, että kävelijän voi olla vaikea löytää reittiä, jossa ei ainakin joutuisi ylittämään latua, mutta näitä hyviä talvia, jolloin latukilometrejä on enemmän kuin kävelykilometrejä edes hetkellisesti, on todella, todella harvoin. Ja yleensä tuokin tilanne kestää sen kuukauden tai kaksi, jonka jälkeen kävelyreittejä on taas mielin määrin.

Tällä hetkellä tuolla on 1 km latua tehtynä ja muuten sitten hiihtäjä hiihtelevät siellä, missä on lunta. Yhtään kävelytiellä hiihtäjää en ole nähnyt, joka ei väistäisi kävelijöitä tai käyttäytyisi jotenkin aggressiivisesti. Sen sijaan, kun ne hiihtäjät, jotka eivät ole halunneet 200 muun kanssa kiertää tuota kilometrin lenkkiä, ovat nähneet sen vaivan, että ovat itse hiihtäneet pelloille ladut, joita pitkin pääsee menemään, jos ei ole niin tarkka ladun laadusta, niin johan sillä yhdellä yksittäisellä latu-urallakin on pitänyt useamman taliaivon kävellä.

Siis siinä on sen yhden latu-uran ympärillä valtavalla pelolla satoja metrejä tilaa, jossa voisi yhtä hyvin tai paremminkin kävellä, ja suurin osa kävelijöistä on ollut ihan kykeneväisiä kävelemään eri kohdassa. Mutta niin vain on pitänyt joidenkin MINULLA ON OIKEUS -tyyppien ehdoin tahdoin se työllä ja vaivalla hiihdetty yksi latu-ura kävellä rikki käytännössä koko matkalta. Kyse ei siis ole siitä, että vahingossa olisi kerran astuttu ladulle, vaan jäljistä ihan näkee, että siinä on ehdoin tahdoin seurailtu ihan jokaista ladun mutkaa kävellen, jotta on saatu tuho mahdollisimman kattavaksi. Ei ole enää terveen ihmisen touhua moinen.

Vierailija
93/105 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse löisin sauvan teräspiikillä selkään ihan huvikseni jos joku hölmö menisi latua pilaamaan.

....ja seuraavan kerran ladulle olisi mystisesti vuotanut pari säkkiä hiekoitussepeliä.

Vierailija
94/105 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä päin on ainakin kieltomerkit latujen varressa joka kieltää kävelyn. Osittain on paikkoja jossa menee latu ja kävelytie vierekkäin. Tämäkin on merkitty erikseen epäselvyyksien välttämiseksi.. Mikäli mitään merkkiä ei ole, niin kai siinä silloin saa liikkua tervettä järkeä käyttäen.

Vierailija
95/105 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kun keväällä on koiranjätöksiä kaikki kadunvarret täynnä kun jokainen lenkkipolku on vedetty laduksi ja hemohessut puolustavat niitä idiootin päättäväisyydellä

Vierailija
96/105 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistaja saa päättää itse. Maailma olisi sangen levoton, jos kaikki, mitä ei erikseen kielletä, olisi sallittua. 

Vierailija
97/105 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kävelijä ja hiihtäjä kirjoitti:

Itse olen tässä muutamina lumisina päivinä ihmetellyt ihmisten (etenkin koiran ulkoiluttajien) asennetta Helsingin Paloheinässä/Haltialassa/Niskalassa. Periaatteessa kyseisellä alueella hyvinä lumitalvina jopa ymmärrän sen, että kävelijän voi olla vaikea löytää reittiä, jossa ei ainakin joutuisi ylittämään latua, mutta näitä hyviä talvia, jolloin latukilometrejä on enemmän kuin kävelykilometrejä edes hetkellisesti, on todella, todella harvoin. Ja yleensä tuokin tilanne kestää sen kuukauden tai kaksi, jonka jälkeen kävelyreittejä on taas mielin määrin.

Tällä hetkellä tuolla on 1 km latua tehtynä ja muuten sitten hiihtäjä hiihtelevät siellä, missä on lunta. Yhtään kävelytiellä hiihtäjää en ole nähnyt, joka ei väistäisi kävelijöitä tai käyttäytyisi jotenkin aggressiivisesti. Sen sijaan, kun ne hiihtäjät, jotka eivät ole halunneet 200 muun kanssa kiertää tuota kilometrin lenkkiä, ovat nähneet sen vaivan, että ovat itse hiihtäneet pelloille ladut, joita pitkin pääsee menemään, jos ei ole niin tarkka ladun laadusta, niin johan sillä yhdellä yksittäisellä latu-urallakin on pitänyt useamman taliaivon kävellä.

Siis siinä on sen yhden latu-uran ympärillä valtavalla pelolla satoja metrejä tilaa, jossa voisi yhtä hyvin tai paremminkin kävellä, ja suurin osa kävelijöistä on ollut ihan kykeneväisiä kävelemään eri kohdassa. Mutta niin vain on pitänyt joidenkin MINULLA ON OIKEUS -tyyppien ehdoin tahdoin se työllä ja vaivalla hiihdetty yksi latu-ura kävellä rikki käytännössä koko matkalta. Kyse ei siis ole siitä, että vahingossa olisi kerran astuttu ladulle, vaan jäljistä ihan näkee, että siinä on ehdoin tahdoin seurailtu ihan jokaista ladun mutkaa kävellen, jotta on saatu tuho mahdollisimman kattavaksi. Ei ole enää terveen ihmisen touhua moinen.

Yksi käsittämättömimpiä "kävelyreittejä" Paloheinässä on peltolatu. Se kun tosiaan on lumettomaan aikaan peltoa tai golfkenttää, ei missään tapauksessa kävelytie.

Vierailija
98/105 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä ladulla ei pidä kävellä ihan kävelijän itsensä turvallisuuden vuoksi. Hiihtäjä kun tulee aika kovalla vauhdilla, vallankin alamäkeen. Ei siinä ehdi kumpikään väistää. Ja kuten ensimmäisen sivun linkki antoi ymmärtää, kävelijä on vastuussa jos jotain sattuu kummallekaan.

Tuossa voi sattua ihan hengenvaarallinen onnettomuus.

Ja mites jos edellä on hitaampi hiihtäjä ja törmäät tähän?

Vierailija
99/105 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laduillakävelykielto perustuu lakiin

Maastohiihtoladut kuuluvat kuluttajaturvallisuuslain (920/2011) piiriin. Tämä lainsäädäntö edellyttää, että latujen kunto pysyy turvallisella tasolla. Turvallisuuden takaamiseksi kävely laduilla on kielletty.

Vierailija
100/105 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, hassua, että satuit aloitusviestissäsi mainitsemaan provosoinnin.... XD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi