TIESITTEKÖ, ETTÄ LADUILLA SAA KÄVELLÄ? Hyvä uutinen kaikille jalan liikkuville. :D
Laduilla saa kävellä. Mikään laki tai asetus ei sitä kiellä.
Sen sijaan ladun vahingoittaminen on kielletty.
Eli jos latu kestää kävelyn, sinne on ihan tervetullutta mennä myös kävelemään. Jos joku hiihtäjä on asiasta eri mieltä, pyytäkään googlettamaan netistä ja jatkakaa matkaanne. Älkää missään tapauksessa lähtekö mukaan hiihtäjien provosointiin.
Kommentit (105)
Ehkäpä laduilla kävelyä ei ole kielletty. Ei ole kielletty räkänsä syömistä julkisilla paikoillakaan. Eikä vaikka kielen näyttämistä muille. Tai isoon ääneen röyhtäilyä ristiäisissä. Tai seisoskelua kaverin kanssa juttelemassa kapealla kauppakäytävällä niin, että muut eivät pääse hyllyille. Mutta useimmat normaalit ihmiset jättävät nämä asiat tekemättä, koska ajattelevat muitakin ihmisiä. Kohteliaisuus kanssaihmisiä kohtaan, onko se jotain uutta ja outoa?
Aika epämukavaa ihan latu-uralla kävellä. Luisteluhiihtobaana sen sijaan on tasainen.
Vierailija kirjoitti:
Laista en tiedä mutta eikö järki sano että kävellään muualla kuin ladulla?
Meillä suomessa itsestäänselvistäkin asioista täytyy säätää laki vain, koska olemme niin itsepäisiä, ettemme suostu muuten toimimaan järkevästi. Siksi meillä on aivan ihmeellisiä lakeja. Järki sanoo suurimmalle osalle, ettei ladulla kävellä, sillä se menee aivan turhaan montuille ja hankaloittaa muiden latua käyttävien hiihtoa, mutta koska asiasta ei ole lakia, menevät jotkut ihmiset sinne kävelemään vain koska se ei ole erikseen kiellettyä, vaikkakin yleisesti paheksuttua.
Miksi kävelijät ovat lähtökohtaisesti noin veemäisiä? Kävellä voi missä vain, mutta on ihan pakko mennä ladulle tai esimerkiksi jäälle auratulle luistelubaanalle kävelemään. En vain ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on todella hyvät ja monipuoliset ulkoilumahdollisuudet asuinympäristössäni, mutta kävelen ja hölkkäilen ladutetulla pururadalla juurikin mulk*ujen hiihtäjien vuoksi.
Odotan aina innolla, että joku alkaisi soittamaan suutaan tai kokeilisi kissahiirileikkiä kanssani. En todellakaan väistä ja jos hiihtää päin, niin heitän hiihtäjän metsään, olkoon miten vanha papparainen hyvänsä.
Ja jos oikein alkaa joku keulimaan, niin äkkiäkös käyn hiekottamassa latua sieltä täältä. Turha kuvitellakaan, että kaikki täällä alistuu jonkun k*rvän hiihtelijän halujen mukaan. Minulta tulee aina vastareaktio jo ihan periaatesyistä.
Elämä on mukavan monipuolista, kun sinunkaltaisia ku51päitä pyörii joukossamme.
Ladulla saa kävellä mutta toivon että pysyisitte luisteluladun sivulla. Ei siis niin että vahingoitatte perinteisen puolen latua. Muistakaa että vauhdilla tuleva hiihtäjä ei oikein voi hidastaa nopeasti, eli helpommin selviää kun väistää itse.
Mutta ennenkaikkea toivon että ette tulisi ladulle nimenomaan häiriköimään. Minun kotipaikkakunnalla ulkokausi kestää enintään sen pari kk:ta vuodessa ja toivon saavani harrastaa rauhassa. Se koskee toki muitakin hiihtäjiä.
En myöskään ala raivoamaan ellette esimerkiksi levitä ladulle hiekkaa.
Kerroppa mikä latu kestää kävelyn? Täytyy kevyt ihminen olla. Tai h*lvetin jäinen latu.
Vierailija kirjoitti:
Kerroppa mikä latu kestää kävelyn? Täytyy kevyt ihminen olla. Tai h*lvetin jäinen latu.
Mikä tahansa luistelulatu kestää.
En ymmärrä mitään latu-fanaatikkoja, olivat he liikkeellä sitten suksilla tai jalkaisin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lähtisin vartavasten ladulle kävelemään?
Täällä maalla tehdään paikkakunnan ainoalle pururadalle talvisin latu. Jos haluaa lenkkeillä metsässä, on pakko lenkeillä siinä ladulla.
Ettekö voi millään käyttää jalkakäytäviä tai muita kulkureittejä kävelemiseen? Sellaisia siis, joilla ei hiihdetä. Luulisi olevan niitä ihan tarpeeksi, ettei tarvitsisi mennä ladulle kävelemään. Tai sitten odottakaa kevääseen, kunnes lumet ovat sulaneet.
Ladulla kävelijän pieksämistäkään ei kielletä laissa.
Lyön turpaan ja jatkan koiran kanssa matkaa.
Zinkkiz
Vierailija kirjoitti:
Ainahan voit kokeilla.
Zinkkiz
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kielletään. Siitä tulee pahoinpitelysyyte.
Samaan aikaan möyhkätään Sääntö-Suomesta ja valitetaan, kun raketteja halutaan kieltää ja tämä ja tuo halutaan kieltää. Sitten tulee näitä aivopieruja "Kun tämä ei ole kiellettyä niin tätä saa sitten tehdä!" Mihin on taas kadonnut ihmisten kyky ajatella omilla aivoilla. Jos idiootit tajuaisivat käyttää aivojaan, ehkä kaiken kieltäviä lakeja ei tarvittais.
Tästä aloituksesta tuli mieleen, nuorena tuossa 2000-luvun alussa, hiihdin silloisen kotipaikkakuntani ainoalla hiihtoladulla hiihtomajan ympärillä. Maja sijaitsee sellaisessa paikassa, että mikään latu ei oikaise millään muotoa yhdenkään kävelijän reittiä, vaan pyörätiet kulkevat lyhimpien reittien vierustaa ja pyöräteitä pitkin pääsee huomattavasti helpommin asutusalueelta vaikkapa kauppaan. Olin juuri laskemassa jyrkkää mäkeä alas, jonka juurella on oikealle kaartava mutka. Juuri mutkan takana seisoi koiraa ulkoiluttamassa keski-ikäinen nainen, suoraan sillä latu-uralla, jota itse laskin. Minulla ei ollut mitään mahdollisuutta reagoida asiaan, vaan törmäsimme ja itseltäni katkesi onneksi vain sauva. Sain rouvalta melkoisen läksytyksen ja vuosikaudet tunsin häpeää tuosta tapahtuneesta, mutta vasta nyt sitä on alkanut ymmärtämään, että mitähän hittoa se akka teki siellä hiihtoladulla, kun pyörtie olisi ollut 20m päässä.
Miksi ne ladut pitää rakentaa ihmisten kävelyreiteille?
Heti kun lopetatte kuntopolkujen ja pururatojen muuttamisen talvella hiihtoladuiksi, lupaan lopettaa terrorismini hiihtäjiä kohtaan.
Viekää ne latunne hevonkuuseen ja suksikaa vttuun kävelyreireiltä.
Eikö ole suomenmaassa tilaa häh?
Vierailija kirjoitti:
Ettekö voi millään käyttää jalkakäytäviä tai muita kulkureittejä kävelemiseen? Sellaisia siis, joilla ei hiihdetä. Luulisi olevan niitä ihan tarpeeksi, ettei tarvitsisi mennä ladulle kävelemään. Tai sitten odottakaa kevääseen, kunnes lumet ovat sulaneet.
Mä maksan niiden ylläpidosta veroja, joten mä käytän niitä. Heti kun metsiin tehdään kävelijöille/koiran ulkoiluttajille polut, niin mä käytän niitä.
Zinkkiz
Mitähän laki sanoo latujen hiekoittamisesta tai paremminkin sen mahdollisista seurauksista?
Sehän on jo tapon yritys, tai ruumiinvamman/kuoleman tuottaminen pahimmassa tapauksessa.
Ei ole kielletty myöskään juomasta vessanpöntöstä vettä. Tyhmä ei ymmärrä tekojaan.