Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta, että niitä lastenvaunuja/rattaita...
...EI JÄTETÄ RAPPUKÄYTÄVÄÄN?!?!?!!!!!???
Eipä muuta kuin TAAS ilmoitusta, että tulevat taas laputtamaan tämän talon idioottien vaunut sun muut romut poistokehotuksella. Se, että siellä rappukäytävässä on tilaa, EI TARKOITA SITÄ ETTÄ VOIT JÄTTÄÄ ROMUSI SIIHEN SÄILYTYKSEEN, senkin itsekäs paskapää.
Saisi olla kamera kuvaamassa nämä taliaivot ja kuvat nettiin kaiken kansan nähtäville, että ketkä vaarantavat muiden turvallisuuden.
Kommentit (61)
Kyllä mun mielestä asukkaat voi säilyttää tavaroitaan rappukäytävässä. Siitä ei ole mitään haittaa jos jätän lasten sukset, luistimet ja polkupyörän oven ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Nää on näitä. Kerrostaloissa asuu aina ihmisiä, joita harmittaa kaikki. "Paloturvallisuusriski". Joo, sitäpä sitä. Olisikin jännä tietää kuinka moni ihminen vuosittain kuolee porraskäytävään jätettyjen vaunujen takia. Ilmeisen moni, kun riskin huutelijoilla on sen asteinen paniikki. Nämä on niitä samoja Perttejä ja Marjattoja jotka jättää ilmoituksia rappukäytään siitä miten vessaa ei saisi vetää enää klo 22 jälkeen, vanhempien pitää vahtia lapsiaan etteivät kolisuttele pattereita ja miten saunavuoron jälkeen vedet pitää koolata viemäriin. Näillä ihmisillä on eläkkeellä ollessaan aikaa rustata isännöitsijälle monisivuisia kirjelmiä siitä miten pesutuvan koneesta kuuluu erikoisia sivuääniä ja miten asukkaiden pitäisi ottaa kenkänsä pois heti astuttuaan rappukäytävään, ettei vain hissiin tule kuraa talvisin. Pyörävaraston pyörätkin laitetaan väärin päin ja joku varmasti salaa ruokkii lintuja pihalla, kun taas oli konepellillä linnunkakka. Näitä ihmisiä harmittaa vietävästi kun joku tekee ruokaa ja taas rappukäytävässä on haissut pannukakku.
Sitten kannattaa vaunujen omistajan pyytää isännöitsijältä ihan lupa säilyttää vaunujaan siinä missä säilyttää, ja paikkaan pitää tietysti laittaa lappu, että tässä on lastenvaunujen säilyttäminen luvallista. Takavuosina oli yhdellä talon vanhuksella ihan sovittu lupa pitää rollaattoriaan alakerran syvennyksessä. Jollei lupaa kehtaa kysyä tai sitä ei heru, niin ei auta kuin ostaa rattaille autotalli tai viedä ne joka kerta asuntoon.
Ja mitähän minun pitäisi tehdä, kun joku naapuri kiskoo toistuvasti rattaat/vaunut pyörävarastosta ulos?! En tiedä kuka se on, joten en voi kysyä asiasta. Nykyään sitten jätän rattaat suosiolla portaiden alle, kun kohta taas ne tojottavat keskellä käytävää.
Meillä on rapussa aulassa tila, syvennys jossa saa säilyttää vaunuja ja rollattoreita ! Siinä on kolmet vaunut, rollaattori, pari potkumopoa ym.
Haluaisin tietää, mihin vedetään näiden äitien mielestä raja. Mun puolesta ois ihan ok, jos vain ja ainoastaan siellä portaiden alla säilytetään niitä vaunuja tai pyörätuoleja. Mutta ei missään tapauksessa käytävällä, rapuissa tai yleensäkään missään, missä ihmiset kävelevät, edes vierestä. Vaikka se tulipalo on epätodennäköinen, siinä vaiheessa kun se tulee, ne vaunut, kynnysmatot ja muut romut käytävillä vaikeuttavat huomattavasti esim. palomiesten toimintaa. Savusukeltajat joutuvat toimimaan pitkälti kerrostalopohjan mukaan, savun keskellä kun on vaikea nähdä. Oletuksena on, että siellä käytävillä ei ole mitään ylimääräistä. Mitä sitten, kun joku savusukeltajista alas tullessaan törmää lastenvaunuihin ja tippuu portaat alas? Tai liukastuu kynnysmattoon? Kaikille turvallisuutta lisääville kielloille on kyllä syynsä, vaikka todennäköisyys onnettomuuteen olisikin pieni.
Lisäksi sitten, miksi tämä perhe olisi yhtään sen oikeutetumpi käyttämään kerrostalon kulkureittejä tavaransäilytykseen yhtään sen enempää, kuin muutkaan asukkaat? Eikö sitten jokaisen tulisi saada pitää jotain tavaraa käytävällä?
Vierailija kirjoitti:
Ja mitähän minun pitäisi tehdä, kun joku naapuri kiskoo toistuvasti rattaat/vaunut pyörävarastosta ulos?! En tiedä kuka se on, joten en voi kysyä asiasta. Nykyään sitten jätän rattaat suosiolla portaiden alle, kun kohta taas ne tojottavat keskellä käytävää.
Ainakin meillä on taloyhtiössä erikseen vaunuvarasto (ei pyörävarastoon missään nimessä!)
Kysy taloyhtiöltä/isännöinnistä, missä vaunuja saa luvallisesti säilyttää. Jos pyörävarasto on oikea paikka, ovessa pitäisi lukea pyörä- ja vaunuvarasto tai vähintään olla lappu että ne sinne kuuluvat.
Myy ne Torilla. Hyvin käy kauppa kun halvalla voi myydä ;-)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on rapussa aulassa tila, syvennys jossa saa säilyttää vaunuja ja rollattoreita ! Siinä on kolmet vaunut, rollaattori, pari potkumopoa ym.
Porrashuoneessa EI saa säilyttää mitään.
Naapurusto tai yhtiö ei voi vapautua lain noudattamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo varmaan loppuisi sillä, että aina kun näkee vaunut/rattaat käytävässä, joku joko polttaisi ne tai sotkisi ne oikein kunnolla. Ihan joka ikinen kerta.
Minä olen vienyt ne ensimmäisellä kerralla ulos, mutta jos ne vielä sen jälkeen ilmestyvät rappukäytävään, olen vienyt ne suoraan roskakatokseen. Tämä on toiminut oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on näitä. Kerrostaloissa asuu aina ihmisiä, joita harmittaa kaikki. "Paloturvallisuusriski". Joo, sitäpä sitä. Olisikin jännä tietää kuinka moni ihminen vuosittain kuolee porraskäytävään jätettyjen vaunujen takia. Ilmeisen moni, kun riskin huutelijoilla on sen asteinen paniikki. Nämä on niitä samoja Perttejä ja Marjattoja jotka jättää ilmoituksia rappukäytään siitä miten vessaa ei saisi vetää enää klo 22 jälkeen, vanhempien pitää vahtia lapsiaan etteivät kolisuttele pattereita ja miten saunavuoron jälkeen vedet pitää koolata viemäriin. Näillä ihmisillä on eläkkeellä ollessaan aikaa rustata isännöitsijälle monisivuisia kirjelmiä siitä miten pesutuvan koneesta kuuluu erikoisia sivuääniä ja miten asukkaiden pitäisi ottaa kenkänsä pois heti astuttuaan rappukäytävään, ettei vain hissiin tule kuraa talvisin. Pyörävaraston pyörätkin laitetaan väärin päin ja joku varmasti salaa ruokkii lintuja pihalla, kun taas oli konepellillä linnunkakka. Näitä ihmisiä harmittaa vietävästi kun joku tekee ruokaa ja taas rappukäytävässä on haissut pannukakku.
Sitten kannattaa vaunujen omistajan pyytää isännöitsijältä ihan lupa säilyttää vaunujaan siinä missä säilyttää, ja paikkaan pitää tietysti laittaa lappu, että tässä on lastenvaunujen säilyttäminen luvallista. Takavuosina oli yhdellä talon vanhuksella ihan sovittu lupa pitää rollaattoriaan alakerran syvennyksessä. Jollei lupaa kehtaa kysyä tai sitä ei heru, niin ei auta kuin ostaa rattaille autotalli tai viedä ne joka kerta asuntoon.
Ei mikään "isännöitsijä" voi kumota lakia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen jolla ei ole elämässä mitään, jaksaa raivota tämmöisestä. En ymmärrä miten tämä on niin iso juttu, että noin pitää nettiraivota. Siitä ei ole mitään paloturvallisuusvaaraa, varsinkin kun todennäköisyys palolle on pieni. Kiristää nyt jonkun nuppia ihan joku muu, tai se ettei yksi ole asiasta samaa mieltä
Tämä. Ihan järkyttäviä kommentteja tässä ketjussa. Ei ole ainakaan minua haitannu lastenvaunut rappujen alla koskaan enkä ole kuunaan kuullut että olisi tulipalo niiden vuoksi roihunnut, mitä nyt jotkut ääliöt on sytytelly niitä tahallaan muka todistaakseen jotain. Omia vaunuja en tosin ole uskaltanut jättää koskaan rappuun juuri näiden moraalittomien k*sipäänihilistien sääntösuomalaisten harjoittaman ilkivallan vuoksi. Hankkisivat elämän niin ei tarttis ahdistua aina niin vähästä.
Kyllä sä olet hölmö
Perusteluja kiitos.
”Pelastuslaki kieltää yksiselitteisesti tavaroiden säilyttämisen kulkureiteillä. Kerrostalon porras-, kellari- tai vinttikäytävään ei paloturvallisuuden vuoksi saa kerätä minkäänlaista tavaraa. Porraskäytävä on yleensä asuinkerrostalon ainoa uloskäytävä. Tästä syystä on tärkeää pitää se kulkukelpoisena eikä siellä saa säilyttää mitään tavaraa - ei edes lastenvaunuja.”
http://www.pelastustoimi.fi/turvatietoa/ehkaise-palon-syttyminen/tulipa…
Paloturvallisuus on syytä ottaa vakavasti. Se ei ole mikään "mitä nyt yhdet vaunut mitään riskiä tuo", vaan oikeasti otettava riski. Minä olen todistanut tapausta, jossa lapsen pihalle jättämä peilin pala heijasti auringonsäteet lastenvaukujen kuomuihin ja kuomu alkoi savuta. Niinkin helposti tulipalo voi leimahtaa ja se voi leimahtaa ihan missä vain. Lastenvaunut sitten kun syttyvät palamaan, siitä tulee hirveästi savua, joka täyttää koko rapun. Se ei ole terveellistä hengitettynä, eikä savun täyttämässä rapussa ole todellakaan helppoa suunnistaa ulos lasten, koirien, kissojen ja vanhusten kanssa, saatika, että nämä tapaukset yrittäisivät suunnistaa itse ulos.
Lisäksi, jos rappukäytävään jätetään ties mitä tavaraa, mahdollisessa tulipalossa se tavara on sitten jaloissa ja ihmiset alkavat kaastuilla tavaraan, lyödä päänsä ja menettää tajuntansa. Haluaisitteko arvon mammat, että teidän lapsenne on se, joka kompastuu johonkin rappukäytävässä, kaatuu suoraan portaisiin, sieltä alas ja menettää tajuntansa ja pian henkensä joko ihan tulen polttamana tai sitten liikaa savukaasuja hengittäneenä?
Sitten te pillitätte palstalla, että on se niin väärin että näin kävi, miten tästä selviän ja sitten teille tullaan vastaamaan, että syytä vaan itseäsi, kun jätit ne rojut käytävään - ta poit oman lapsesi.
Vierailija kirjoitti:
Nostakaa vaan kylmästi ne vaunut ulos AINA kun näette niita rappukäytävässä.
Itse teen niin.
Et voi tehdä noin, jos teet olet vastuussa siitä jos ne turmeltuu tai varastetaan. Soita palotarkastaja selvittämään tilanne ja poliisi sakottamaan jos on rikottu lakia.
Oman käden oikeutta sinulla ei ole muuhun kuin runkkaamiseen.
Minä kerään rappukäytävään juhannuskokkotarpeita.
Ei todellakaan ole tilaa asunnossa.
Siitä sitten lastataan autoon kun juhannusreissulle lähdetään.
Vierailija kirjoitti:
Tuo varmaan loppuisi sillä, että aina kun näkee vaunut/rattaat käytävässä, joku joko polttaisi ne tai sotkisi ne oikein kunnolla. Ihan joka ikinen kerta.
Kyllä!! Polttamalla vastuuttomien ihmisten jättämät paloriskirattaat, vähennetään huomattavasti tulipalovaraa!! Eiku...
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia et voi säilyttää niitä omassa asunnossasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään "isännöitsijä" voi kumota lakia!
Kaikki rapussa säilytys ei kuitenkaan ole poistusmisteiden tiellä. Isännöitsiä on voinut katselmoida tilat palotarkastajan kanssa ja määritellä missä kohtaa rapussa voi säilyttää rattaita paloturvallisuuden vaarantumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia et voi säilyttää niitä omassa asunnossasi?
Vanhemmissa taloissa vaunujen kuljettaminen hississä voi olla jopa vaarallista ja rappuissa raahaaminen taas todella työlästä ja aiheuttaa tarpeettomasti myös meteliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vienyt ne ensimmäisellä kerralla ulos, mutta jos ne vielä sen jälkeen ilmestyvät rappukäytävään, olen vienyt ne suoraan roskakatokseen. Tämä on toiminut oikein hyvin.
vetäisin turpaan jos näkisin tilanteen
Pakkoko on olla piltti,taapero ja koira sekä vaunut jos niitä ei saa kaikkia asuntoon. Omakotitalossa ja rivarissa on säilyttä ylipaisuneet munasolusi sekä katurakkisi ja miehistönkuljetuskärrysi vaikka keskellä pihaasi tai vaikka oven edessä liikenteen tukkeena mutta et kerrostalossa.