Mummo lihottaa lasta! ( tahallaanko?)
Lapsi 11v kävi joulun alla mummolassa usein ja aina leipoivat jotain herkkuja ja niitä kannettiin meille kotiinkin. Tänään sitten lapsi oli käynyt mummon kanssa kaupungilla syömässä kerrosaterian ja pirtelön. Sen jälkeen olivat paistaneet joulutorttuja ja syöneet rasiallisen suklaata. Kotiinkin lapsi toi torttuja ja toisen rasiallisen suklaata.
Tosi kiva, kun lapsi on juuri saatu laihtumaan huomattavasti ylipainoisista normaalipainoiseksi. Vuoden ajan olen tehnyt töitä, että lapsi liikkuu enemmän ja syö terveellisemmin (koko muu perhe olemme hoikkia). Elämäntapojen muutos on tehty syyllistämättä ja selitetty niin, että koko perheen on syytä syödä terveellisemmin.
Nyt mulla meni hermot ja kielsin lasta syömästä enää mummolasta tuotuja herkkuja. Lopputulos on se, että lapsi itkee ja mies on vihainen, koska hyväähän hänen äitinsä vain tarkoitti.
Mummolle on viimeksi kesällä sanottu, että lapselle ei tarvitse olla koko ajan syöttämässä jotakin ja mummo on paino-ongelmasta ollut tietoinen. Miksi mummo silti tekee noin? Tekisi mieli kieltää lasta menemästä mummolaan enää ollenkaan!
Kommentit (7)
Miksi sinä lapselle ryhdyit valittamaan? Todella typerää.
Mies voi puhua äidilleen.
Ole onnellinen. Sinulle riittää enemmän kiinankaalia.
Jotkut vanhemmat ja isovanhemmat osoittavat rakkauttaan syöttämällä lapselle herkkuja. Oma äitini oli tällainen. Aina raahasi kaupasta valtavat määrät herkkuja minulle ja sisaruksilleni, mutta lähes koskaan ei halannut, kehunut tai mitenkään muutenkaan ns. normaalisti osoittanut kiintymystä. Leipoi myös joka viikko ja toi näitä leipomuksiaan sitten meille suoraan nenän eteen.
En valittanut lapselle, vaan sanoin, että tänään ei enää syödä herkkuja. Lapsi halusi siis iltapalan jälkeen syödä lisää mummolasta tuotuja herkkuja. Ap
Mummolle voisi esittää terveellisiä vaihtoehtoja epäterveellisten sijaan. Ymmärrän, että kyseessä on lapsesi terveys. Itsekin tekisin samalla tavalla, että pitäisin lapsen puolta.
Kieltäisin yhteydenpidon kunnes osoitaa tajuavansa. Ja mies pitää mummolle puhuttelun.