Presidentti Niinistö kehotti uudenvuoden puheessaan mäahanmuuttajia ”ohjaamaan omiaan” – HS kysyi presidentiltä, ovatko yhteisöt vastuussa jäsentensä teoista
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Eilen täältä poistettiin keskustelu, kun lapsiin kohdistuneen rikossarjan tekijänä oli suomalainen mies.
Miksi poistelette keskusteluja sen sijaan, että yksiselitteisesti tuomitsisitte suomalaisten miesten yhteisönä tuon teon?
Kuulepas nyt kukkahattu. Me ei hyväksytä kenenkään tekemiä rikoksia. Ei kenenkään.
Meillä täällä Suomessa on suomalaisten yhteisö, joka pitää huolta omistaan. Me voidaan ihan paheksunnalla ilmaista että tekoa X ei hyväksytä. Tai jopa kovemmin sanoin. Mä en ole vastuussa kenenkään rikoksista mutta voin toiminnallani osoittaa että en hyväksy tekoja keneltäkään ja näin esimerkilläni opettaa.
Toivoisin samaa muiltakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta heilläkin on jokin vastuu omista asioistaan, kaikkea ei vieraat voi ulkopuolelta heidän puolestaan järjestää.
Kellä "heillä" ja mistä "omista" asioistaan?
Jos minä lähden vaikka Espanjaan lomalennolle ja lennolla joku Teuvo riehuu ympäripäissään, niin pitääkö minun ottaa jotenkin vastuu hänen tekemisistään? Entä jos joku reiska sarjahukuttelee ihmisiä, niin pitääkö minun jotenkin ojentaa häntä kun nyt satutaan olemaan molemmat "meikäläisiä"
Aika kohtuutonta, että joku syyrialainen joutuu vaikka somalin tekosien takia ottamaan vastuuta somalin tekemisistä, tai päinvastoin. Tai ylipäätään somali somalista, tai syyrialainen syyrialaisesta, vaikka heillä ei olisi mitään muuta yhteistä, kuin että ovat tulleet joskus samanlaisella statuksella Suomeen.
Kyllä rikollisten kuuluu itse vastata tekosistaan, eikä niitä vastuita sysätä viattomien harteille. En minä ainakaan halua kantaa minkäänlaista vastuuta vaikkapa Teuvo Hakkaraisen toilailuista.
No ei se nyt noin mene.
Jos edustetaan ja tunnustetaan kulttuuria, jonka ominaispiirteisiin lukeutuu toisessa kulttuurissa rikolliseksi luettava toiminta, kyllä silloin ollaan enemmän tai vähemmän vastuussa, mikäli ajatus on tulla osaksi ja sopeutua tähän toiseen kulttuuriin.
Lentokoneessa kännissä örveltämisen sinäkin oletettavasti tuomitset yksiselitteisesti?
Tuskin ainakaan julistat olevasi ikiaikaisen suomalaisen ryyppykulttuurin edustaja?
Mielenterveysongelmat ovat yksi peruste, jotta vieraita ei palauteta kotimaihinsa. He ovat siellä vainon kohteena. Ja tämä tieto on kiirinyt kulovalkean lailla. Kristityksi kääntyminen on nyt last season.
Kyllähän ne omat viiteryhmät neuvovatkin muita eli kuinka käytät Kelaa ja sosiaalitoimea eli elät tyhmien suomalaisten kustannuksella. Tämän ne osaavatkin oikein mallikelpoisesti, tämän voi todeta käymällä missä tahansa Kelan toimistossa. Ihan on kuin olisi ulkomailla, eksootista meininkiä tämä suomalaisuus nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea ja en ole kuunnellut puhetta, enkä kumpaankaan aio sortua, koska saisin jonkun aivotaudin.
Mutta sanonpa vaan, että "omien ohjaaminen" voi tarkoittaa esim sitä, että 10v maassa ollut kertoo 2 kk maassa olleelle toverilleen, miten Suomalainen yhteiskunta toimii, esim naisia pitää arvostaa kuten miehiä. Sellaista arjen keskustelua, jos toveri vahingossa vaikkapa äityy solvaamaan naista. Täysin eri asia kuin "kollektiivinen vastuu" rikoksesta. Mutta tällä rikoksia voitaisiin ehkäistä alkuunsa. Ainakin niitä, jotka johtuvat väärinymmärryksestä.
Kyllä nämä mämut tietää lait. Eivät he ole kivikaudelta tänne tulleita. He eivät vain välitä tai pysty olla tekemättä riikokosia ihan kuin suomalaiset rikolliset veljensä.
Afghanistanissa on muuten pikkupoikien hyväksikäyttöä jopa armeijan riveissä. Täysin sallittua ja hyväksyttyä.
Bacha boys. Yleltä tuli kerran dokumentti aiheesta. Oksettaa vieläkin ko. dokkari :( myös Pakistanissa poikien hyväksikäyttö on yleistä.
”Kommenttisi julkaistaan hyväksynnän jälkeen”.
Vaikka miten yrittää asiallisesti kirjoittaa, niin ei tällä palstalla voi enää keskustella tietyistä aiheista. Ennakkosensuuri on vahvaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne omat viiteryhmät neuvovatkin muita eli kuinka käytät Kelaa ja sosiaalitoimea eli elät tyhmien suomalaisten kustannuksella. Tämän ne osaavatkin oikein mallikelpoisesti, tämän voi todeta käymällä missä tahansa Kelan toimistossa. Ihan on kuin olisi ulkomailla, eksootista meininkiä tämä suomalaisuus nykyään.
Kiitollisuutta on turha odottaa, heidän näkemyksensä mukaan kaikki materiaalinen hyvä tulee A-llahilta, ei suomalaisilta. Tuet voidaan nähdä kuffariverona, jota vääräuskoisten on maksettava heidän omissa maissaan saadakseen pitää henkikultansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen täältä poistettiin keskustelu, kun lapsiin kohdistuneen rikossarjan tekijänä oli suomalainen mies.
Miksi poistelette keskusteluja sen sijaan, että yksiselitteisesti tuomitsisitte suomalaisten miesten yhteisönä tuon teon?
Persut suojelee omiaan. Täynnä raiskaajia koko puolue.
Mainitse edes yksi? Törkeää leimata ihmisiä tuolla tavalla ilman mitään faktapohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka miten yrittää asiallisesti kirjoittaa, niin ei tällä palstalla voi enää keskustella tietyistä aiheista. Ennakkosensuuri on vahvaa.
Sama juttu täällä, eikä kommenttia julkaista. Oli asiallinen, toki kriittinen kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta heilläkin on jokin vastuu omista asioistaan, kaikkea ei vieraat voi ulkopuolelta heidän puolestaan järjestää.
Jos minä lähden vaikka Espanjaan lomalennolle ja lennolla joku Teuvo riehuu ympäripäissään, niin pitääkö minun ottaa jotenkin vastuu hänen tekemisistään? Entä jos joku reiska sarjahukuttelee ihmisiä, niin pitääkö minun jotenkin ojentaa häntä kun nyt satutaan olemaan molemmat "meikäläisiä"
Aika kohtuutonta, että joku syyrialainen joutuu vaikka somalin tekosien takia ottamaan vastuuta somalin tekemisistä, tai päinvastoin. Tai ylipäätään somali somalista, tai syyrialainen syyrialaisesta, vaikka heillä ei olisi mitään muuta yhteistä, kuin että ovat tulleet joskus samanlaisella statuksella Suomeen.
Kyllä rikollisten kuuluu itse vastata tekosistaan, eikä niitä vastuita sysätä viattomien harteille. En minä ainakaan halua kantaa minkäänlaista vastuuta vaikkapa Teuvo Hakkaraisen toilailuista.
No ei se nyt noin mene.
Jos edustetaan ja tunnustetaan kulttuuria, jonka ominaispiirteisiin lukeutuu toisessa kulttuurissa rikolliseksi luettava toiminta, kyllä silloin ollaan enemmän tai vähemmän vastuussa, mikäli ajatus on tulla osaksi ja sopeutua tähän toiseen kulttuuriin.
Lentokoneessa kännissä örveltämisen sinäkin oletettavasti tuomitset yksiselitteisesti?
Tuskin ainakaan julistat olevasi ikiaikaisen suomalaisen ryyppykulttuurin edustaja?
Mitä tarkoittaa "kulttuurìn edustaminen ja tunnustaminen"? Edustanko ja tunnustanko minä suomalaista kulttuurìa, kun olen suomalainen? Omasta mielestäni en, vaikka tuskin poikkean kovin paljoa keskivertosuomalaisesta. Edustan ihan vain itseäni enkä ole vastuussa, jos vaikka toinen suomalainen tekee abortìn maassa, jossa se on laìtonta.
Jokainen on vastuussa sen verran, ettei tee mitään rikolllista eikä pimitä muidenkaan rikoksìa. Ei enempää eikä vähempää.
Tuomitsen kännissä örveltämisen mutta en edelleenkään ole toisen ihmisen örveltämisestä mitenkään vastuussa, vaikka kuljeskelisin Suomi-paidassa Suomen lippu mukanani ja viina maistuisi usein minullekin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nämä osaavat omiaan ohjata, mm. Missä on lähin Kelan toimisto ja sosiaalitoimisto. Sinne ne löytävät kyllä.
Ja papit osaavat muusta valistaa.
Miksei myöskin naisten ja lapsen asemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea ja en ole kuunnellut puhetta, enkä kumpaankaan aio sortua, koska saisin jonkun aivotaudin.
Mutta sanonpa vaan, että "omien ohjaaminen" voi tarkoittaa esim sitä, että 10v maassa ollut kertoo 2 kk maassa olleelle toverilleen, miten Suomalainen yhteiskunta toimii, esim naisia pitää arvostaa kuten miehiä. Sellaista arjen keskustelua, jos toveri vahingossa vaikkapa äityy solvaamaan naista. Täysin eri asia kuin "kollektiivinen vastuu" rikoksesta. Mutta tällä rikoksia voitaisiin ehkäistä alkuunsa. Ainakin niitä, jotka johtuvat väärinymmärryksestä.
Kyllä nämä mämut tietää lait. Eivät he ole kivikaudelta tänne tulleita. He eivät vain välitä tai pysty olla tekemättä riikokosia ihan kuin suomalaiset rikolliset veljensä.
Afghanistanissa on muuten pikkupoikien hyväksikäyttöä jopa armeijan riveissä. Täysin sallittua ja hyväksyttyä.
Bacha boys. Yleltä tuli kerran dokumentti aiheesta. Oksettaa vieläkin ko. dokkari :( myös Pakistanissa poikien hyväksikäyttö on yleistä.
Se on kuitenkin laitonta ja talibanien aikaan siitä sai kuolemantuomion. Se tekijä. Siinä ääri-islm ovat olleet tiukempia.
Kyllä yhteisön tulee ohjata yksilöiden toimintaa.
Ajatellaanpas vaikka meetoo kampanjaa.
Moni asia on muuttunut parempaan suuntaan.
Onhan Suomessa tapana tuomita suomalaisen rikoksen tekijän läheiset. Puoliso ja jopa ystävät. Nuoren törttöilijän kohdalla vanhemmat joutuvat erittäin suuresti tulilinjalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kuitenkin laitonta ja talibanien aikaan siitä sai kuolemantuomion. Se tekijä. Siinä ääri-islm ovat olleet tiukempia.
Joo niin on laitonta, ja tässä ylen dokkarissa toimittajat kävivätkin haastattelemassa paikallista poliisipäällikköä, joka oli kovin järkyttynyt bacha boys -kulttuurista ja lupasi, että asialle tehdään jotain. Myöhemmin dokkarissa näytettiin salaa kuvattua nauhaa bacha boys -juhlista ja kukas siellä istuikaan yleisössä kuolaamassa? Em. poliisipäällikkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka miten yrittää asiallisesti kirjoittaa, niin ei tällä palstalla voi enää keskustella tietyistä aiheista. Ennakkosensuuri on vahvaa.Sama juttu täällä, eikä kommenttia julkaista. Oli asiallinen, toki kriittinen kommentti.
Ei tietenkään, tuo teksti on pelkkää hämäystä. Suomeksi sen sisältö on suunnilleen tämä: ”Kommenttisi pimitetään orwellilaisena ajatusrikoksena”.
Eli samalla logiikalla suomalaiset eivät saa ohjata ja neuvoa toisiaan, koska olemme vastuussa vain itsestämme? Hesari on monesti vaatinut parempaa keskusteluilmarpiiriä, suvaitsevaisuutta ja ties mitä, nytkö he väittävät, että tämä onkin yksilönoikeuksien rikkomista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka miten yrittää asiallisesti kirjoittaa, niin ei tällä palstalla voi enää keskustella tietyistä aiheista. Ennakkosensuuri on vahvaa.Sama juttu täällä, eikä kommenttia julkaista. Oli asiallinen, toki kriittinen kommentti.
Luulen, että on myös tiettyjä "puoliksi vääriä" sanoja, joiden määrä tai samassa kommentissa esiintyminen voivat vaikuttaa. Esimerkiksi sana rikos on yleensä ollut yksittäisenä ok, mutta jos sana on kommentissa tarpeeksi monta kertaa, sitä ei hyväksytä.
Taas herää kysymys onko johdolla sitten parempaa tietoa jota ei valtaväestön korviin saisi kuulua?