Naisen äänen madaltuminen
Oma ääneni on madaltunut mielestäni huomattavasti viimeisten noin kahden vuoden aikana. Olen nyt 35 vuotias. Minulla on mielestäni aina, lapsenakin, ollut sellainen matalampi ääni. Ei siis mitenkään huomiota herättävä mutta ei mistään korkeimmasta päästä. Johtuuko tämä vain iästä? Tuntuu että kiinnitän siihen usein itse huomiota kun puhun kun se tuntuu todella paljon matalammalta kokoajan. En polta tupakkaa. Mitä syitä tälle voisi olla vai onko kyseessä vain normaali iän tuoma madaltuminen?
Kommentit (14)
Raskaus ainakin madaltaa ääntä vähän, eli jos olet saanut lapsia niin siinä voi olla yksi syy.
Iän myötä useimpien ääni madaltuu. Mutta voihan tuohon olla muitakin syitä. Yksi suht yleinen on refluksi, jossa yöllä nousee kurkkuun vatsahappoja. Se ärsyttää kurkkua ja ääni voi olla karhea ja matala sen takia koko ajan.
Aasian komennuksen jälkeen suomalaisten (ja muidenkin länsimaisten) naisten äänenkäyttö kuulostaa todella r-u-m-a-l-t-a. Raukeaa narinaa, basson jyminää ja ihmeellistä loppukiekaisua.
Kannattaa kiinnittää näihin seikkoihin huomiota, vaikka puheäänen huonous ei ilmenekään someen postatuista kuvista.
Eikös tästä ollut joku tutkimus, että miesvaltaisilla työpaikoilla työskenteleminen madaltaa naisen ääntä? Itsessäni olen tämän huomannut ja joskus pyrin oikein tarkoituksella puhumaan vähän heleämmin :D
Vastaus kolmeen ekaan: Olen saanut 2 lasta kuuden vuoden sisällä. Meillä on kyllä refluksitautia suvussa, myös toisella lapsellani. Välillä olen miettinyt tuota kilpirauhastakin.
Välillä mietin myös että voiko lihominen aiheuttaa tämän, olen lihonut 8kg kahden viimeisen vuoden aikana. Näitä nyt kovaa vauhtia pudottamassa mutta eikö lihavilla naisilla ole usein "tummempi" ääni? :D Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikös tästä ollut joku tutkimus, että miesvaltaisilla työpaikoilla työskenteleminen madaltaa naisen ääntä? Itsessäni olen tämän huomannut ja joskus pyrin oikein tarkoituksella puhumaan vähän heleämmin :D
Työskentelen itse naisvaltaisella alalla. :) ap
Naisellinen ääni ei ole kielletty kirjoitti:
Aasian komennuksen jälkeen suomalaisten (ja muidenkin länsimaisten) naisten äänenkäyttö kuulostaa todella r-u-m-a-l-t-a. Raukeaa narinaa, basson jyminää ja ihmeellistä loppukiekaisua.
Kannattaa kiinnittää näihin seikkoihin huomiota, vaikka puheäänen huonous ei ilmenekään someen postatuista kuvista.
No kun ei vaan jaksa toisten mieliksi alkaa teennäisesti puhumaan koko ajan. Ja mulle ainakin se luontainen ääni joka tulee ilman jatkuvaa pinnistelyä on sellainen nariseva viskibasso.
Mutta kun ei pysty. Mitäs sitten teen? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vastaus kolmeen ekaan: Olen saanut 2 lasta kuuden vuoden sisällä. Meillä on kyllä refluksitautia suvussa, myös toisella lapsellani. Välillä olen miettinyt tuota kilpirauhastakin.
Välillä mietin myös että voiko lihominen aiheuttaa tämän, olen lihonut 8kg kahden viimeisen vuoden aikana. Näitä nyt kovaa vauhtia pudottamassa mutta eikö lihavilla naisilla ole usein "tummempi" ääni? :D Ap
Painoasia on jännä. Itselläni oli todella matala ääni kun painoin välillä 40 kg enemmän kuin yleensä. Sitten kun laihduin, se palasi lähelle nuoruuden ääntä, mutta ei ihan yhtä korkeaksi. Tuossa on erikoista se että eihän äänihuulissa voi läskiä olla, eli mitä kautta voi vaikuttaa? Mutta silti tosiaan itselläni oli noin ja usein lihavilla naisilla on matala, syvä ääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painoasia on jännä. Itselläni oli todella matala ääni kun painoin välillä 40 kg enemmän kuin yleensä. Sitten kun laihduin, se palasi lähelle nuoruuden ääntä, mutta ei ihan yhtä korkeaksi. Tuossa on erikoista se että eihän äänihuulissa voi läskiä olla, eli mitä kautta voi vaikuttaa? Mutta silti tosiaan itselläni oli noin ja usein lihavilla naisilla on matala, syvä ääni.
Joo täytyy kyllä seurata tuota nyt kun laihdun ylimääräiset pois. Ei minulla ole "kuin" n.10 kg ylimääräistä. En nyt viitsi mennä lääkäriin oikeen minkään asian takia kun on tuo +10kg ylipainoa jos kaikki johtuukin vain siitä.. Mitä jos ääni pysyy tällaisena tai vielä madaltuu, menisittekö lääkäriin? Tuntuu vähän tyhmältä mennä sinne vinkumaan (tai mörisemään) että kun ääni on outo. Ap
Hormonit? Esim. lihoaminen nostaa testosteroni tasoja naisella jonkin verran, ja se vaikuttaa ääneen..
Monien aasialaisten naisten korkea puhe vihloo korvia, kuin pikkulasten kimitystä.
Toisaalta kannattaa muistaa että esim. kiinan kielessä puheen korkeus muuttaa sanojen merkitystä. Siten olisi ihan hullua puhua suomen kieltä kiinalaisten tapaan.
Voisiko kyse olla kilpirauhasen vajaatoiminnasta?