Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytys Malagassa?

13.05.2006 |

Hei, lapsi on vielä vasta suunnitteilla, mutta Espanjassa synnytys mietityttää. Ainoat synnytystarinat täällä ovat menneet ilman epiduraalia, helposti nukuttavat (esim. imukuppi-). Onko kovin yleistä? Edellisiin synnytyksiini (Suomessa) olen saanut sen, niin ihanan epiduraalin, ja haluaisin sen seuraavassakin. Miten yleitä se täällä on? Onko eroa kunnallisella ja yksityisellä? Kiitos jos jaksatta vastailla omia kokemuksianne.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse synnytin ilman epiduraalia, tai muutakaan kivun lievitystä. ainoa kivunlievitys oli paikallis puudutus ennen välilihan leikkausta ja samalla puudutuksella mentiin tikkien laitto vaikka loppu vaiheessa jo rupesi hieman tuntumaan. epiduraalia kyllä pyydettiin ja sitä varten tehtiin veri koe, jotta tiedettiin saako sitä antaa ilman ongelmia. sain positiivsen tuloksen, mutta siinä vaiheessa kun testin tulos tuli olinjo 6,5cm auki ja kymmenen minuuttia odoettuamme jotta se 0,5cm tulee täyteen olinkinjo 9cm auki, ja kipuja ei oikeastaan enää ollut kun epiduraali olisi annettu. minulta jouduttiin puhkaisemaan kalvot ja lapsi vedestä muodostui vauvan kaulan alle lapsivesi kupla joka aiheutti voimakkaita ja usein, jopa 30s välein tulevia supistuksia, uusi lapsiveden poisto vei kivut mennessään.

Tiedän vain yhden synnytyksen tuttava piiristäni jolla on ollut epiduraali normaalissa synnytyksessä.

Tuo nukuttaminen on ihan outoa minulle.

sektion teko taas on hyvinkin yleistä. Tiedän jopa että eräs nainen on saanut ajan 15.6 sektioon sen takia että ei halua tuntea kipua synnytyksen aikana.

Normaalia sektioon on se että lapsi on perätarjonnassa,lääkäri ilmoittaa yleensä että leikkaus on sairaalan kanta, mutta jos tahdot yrittää alateitse sitä ei kielletä.

Muista kivun lievityksistä kuten ilokaasusta en edes tiedä,kukaan ei ole sanonut sitä saaneensa. huono espanjan taitoni ja mieheni tulkkinani ei ehkä ole paras mahdollinen yhdistelmä, kaikkea sitä tietoa mitä haluaa ja tarvii ei saa.

mutta neuvo matroonalta oli että vaikka ette lopulta tarvikkaan epiduraalia pyytäkää sitä silti.viidestä yksi äiti saa maternolla epiduraalin, syynä on kuulemani mukaan anesteesia lääkärien puute. matroona vielä kehotti tekemään valituksen jos epiduraalia ei pyynnöstä huolimatta saa.

Vierailija
2/9 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, voi hurja! Kuulin tuosta verikokeen otosta ennen epiduraalia... Pitääkö kohdun suu olla auki 7cm? Paljonko se Suomessa olikaan 3-4cm? Mulla taisi olla 4cm kun sen sain... Mietityttää kovasti, jotenkin se on ollut sellainen helpotus, että voi saada sen aika nopeasti, jos tarvii. Mun kummatkin vauvat on syntyessään olleet 4,3kg ja repeämiäkin on tullut... jääköhän kolmonen hankkimatta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja Madridissa. Mulle tehtiin se veritesti anestesialaakarin luona kaynnin yhteydessa ja kavin siella hyvissa ajoin ennen synnytysta. SUurin osa yksityisesti synnyttavista saa epiduraalin tai sektion tuttavapiirini mukaan. Ei ne valilla ees kysele haluuks epiduraalin vaan olettaa etta automaattisesti sen ottaa. Paprut pitaa kuiteskin allekirjoittaa. Mulle annettiin epiduraali, kun olin noin 4cm avautunut. Sen jalkeen kaikki meni tosi nopeesti. Katilo puhkasi kalvot ja poitsu synty laakarin avustuksella puolentunnin kuluttua. Yksityisessa on laakari aina synnyttamassa. En ymmartany sillo espanjaa juuri mitaan ja englantia hoitohenkilokunta ei puhunut paljon mitaan, mutta hyvin selvittiin.

Vierailija
4/9 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain oli ehtona, että vakuutuksen ottamisesta vähintään 10kk pitää olla synnytykseen, jotta korvattaisiin. Onko tietoa, kuinka kauan ennen raskautta kannattaa viimeistään ottaa vakuutus? Päteekö raskauteenkin karenssi aika? Pitäisi pelata varman päälle ja ottaa vakuutus ajoissa, mutta kun mies on hitaasti syttyvää sorttia, eikä vielä ole kolmosen kannalla. Mun " tuurilla" tulen raskaaksi ilman vakuutusta...

Vierailija
5/9 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo,ottakaa vaan se vakuutus aijoissa. kaverille kävi niin että hänellä oli salukseen vakuutus,mutta kun se oli otettu liian myöhään se ei sitten korvannutkaan ja tuli aika kalliit käynnit ja ultrat. hän sitten kävi pakolliset lääkärin käynnit ja ultrat suomessa. koska kuuluu suomen sosiaaliturvan piiriin.

mut toi mun synnytys, juttu on siitä hankala että kun ei itse osaa puhua riittävästi espanjaa, en tiedä missä vaiheessa antavat todella epiduraalin. mulla kesti sen takia että se testin tulos ei vielä ollut tullut. ja ehkä sitten odottelivat että jos aukean enemmän jättävät antamatta,koska näin moni kertoo tapahtuneen. luvataan epiduraalia mutta ei kuitenkaan anneta. itse olin 3päivää valmiiksi eisyntyneiden osastolla tasasien supistuksien takia ja sain määräyksen synnytys osastolle siirrettäväksi vasta kun olin 4cm auki, joten periaatteessa siinä vaiheessa jo olisi pitänyt se epiduraali antaa. ja ihmettelen että miksi ihmeessä sitä verikoetta ei otettu jo osastolla ollessa kun se olisi ollut ajoissa mahdollista.

mutta kun todella osaisi enemmän espanjaa ymmärtäisi paremmin.

Vierailija
6/9 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö syntyi Malagassa Sanitario Galvezin yksityissairaalassa. Tyttö syntyi sektiolla ja epiduraali annettiin leikkauksen ajaksi - eli olin tietoinen koko ajan siitä mitä tapahtuu. Kaikki sujui upeasti - pelkkää hyvää sanottavaa. Mun sektio ei ollut suunniteltu mutta lapsi oli väärin asettunut ja suuri kokooni nähden. Käynnistämispillereistä ei ollut mitään apua mulle - söin niitä puolen tunnin välein kuin karamellejä. Mulla oli ollut jo muutaman vuoden ennen raskausta SANITAKSEN vakuutus joka korvasi KAIKEN!!!!Mulla oli kyllä todella ylellinen raskauden seuranta upealla gynekologisella klinikalla Málagassa. Ultrassa kävin joka kuukausi. Mun gynekologi oli aivan ihana ja sama mies myös teki mulle sektion mikä on tyypillistä kun raskaus ja synnytys tehdään yksityisellä puolella.

Se on kyllä totta että yksityisellä puolella tehdään herkästi sektio (saahan siitä enemmän rahaa vakuutusyhtiöltä....). Mun sektio ja sairaalassa oloaika maksoi SANITAKSELLE vajaat 7000¿.

Jos olet Espanjassa ja suunnittelet tai et suunnittelet siellä oloa/raskautta, suosittelen yksityistä sairasuvakuutusta. Se on tosi kätevä (ja maksaa itsensä satakertaisesti takaisin jos jäät raskaaksi). Aina voit mennä suoraan yksitysilääkärille ja ilman yleislääkärin lähetettä. Suosittelen että otat sen myös lapsillesi.

Raskauden seurantaa/käyntejä ei korvata ennekuin olet kuulunut 9-10 kk vakuutuksen piiriin (riippuu yhtiöstä). Tsemppiä!

Vierailija
7/9 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme piakkoin muuttamassa Espanjaan ja tuo mainitsemasi vakuutus kiinnostaa kovasti. Miten esim. juuri tuo Sanitaksen vakuutus otetaan? Tuolloin ilmeisesti pitää residenssi- ym. asiat olla jo kunnossa? Olen netistä lueskellut erilaisista vakuutuksista mutta yleensä tiedot ovat aika ylimalkaisia ja tyyliin " 400 ¿:lla saat vakuutuksen joka kattaa kaiken..." . Mutta jos tosiaan viitsisit (ja muutkin tietty!!!) valaista tietämätöntä niin suuri kiitos!

Syyskuussa espanjalaistuva MinnaY

Vierailija
8/9 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla oli myos tuo Sanitaksen vakuutus, muistaakseni Multi aluksi sitte myohemmin Mundi. Multissa pitaa kayda ainoastaan Sanitaksen klinikoissa, jos haluaa saada tayden kattavuuden ja siina oli muistaakseni myos jonkinlainen co-pay. Mundi oli maailmanlaajuinen ja hyvaksyivat myos muita laakareita ku Sanitaksen klinikan laakarit, mutta muistaakseni maksoivat siita 80% ja co-pay puuttuu, jos kavi Sanitaksen klinikoissa.

Meilla ei ollu mitaan residency-papruja valmiita, ku mentiin Sanitaksen toimistoon vakuutusta ottamaan, eika ollu mitaan ongelmia. Vakuutukset on aika kalliita, niita melkein tyrkytetaan ulkomaalaisille...

Sanitaksella oli hyvana puolena se etta puhelimitse aina loyty joku kuka puhu englantia...niilla oli muistaakseni erikseen englannin kielinen linja. Klinikoissa(nyt puhun MAdridin klinikoista, Malagassa varmaan eri) englantia ei puhuttu mutta ymmarsivat kuiteskin suurin piirtein, mita tarkoitti.

Vakuutuksen voi varmaan nykyaan ottaa online, jos vain on osoite tiedossa...kantsii kattoo www.sanitas.es ja sielta voi valita " idiomas" englannin websiten kieleksi.

Vierailija
9/9 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taidanpa mennä saman tien tutustumaan sivuihin! Meillä esikoinen tulossa nyt juhannuksena Suomessa ja sen jälkeinen elämä Espanjassa on vielä täysin hahmotteluvaiheessa! Koska emme ole tulossa lähetettyinä työntekijöinä kaikki pitää hoitaa itse ja onhan tässä miettimistä ja selvittelemistä :) Ja mm. eri keskustelupalstojen jutut vaihtelee aika lailla eli ota niistä nyt sitten selvää...

Kiitos kuitenkin näistä tiedoista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan