Mä en kutsu meille enää ketään. Loppui tämä ilmaisena ravintolana toimiminen.
Olemme aina halunneet mieheni kanssa järjestää juhlia ja illanviettoja ystäville. Lapsetkin oikein odottavat niitä, kutsuvat silloin myös omia kavereitaan ym. Mutta kyllä tämä nyt tuntuu siltä, että me olemme ihmisille vain ilmainen ravintola.
Vastakutsuja ei tule, eipä kovin usein edes "kiitos viimeisestä" viestiä seuraavana päivänä. Se olisi mielestäni kohteliasta. Viimeinen niitti oli eilen, kun pariskunta kolmen lapsensa kanssa tuli meille istumaan iltaa. Söivät, joivat ja lähtivät kotiin klo 20, jotta pääsivät juhlimaan muiden kanssa. Nyt se loppui, tuo oli se hetki kun päätin että en kutsu meille enää ketään. Omaa tyhmyyttähän tämä on ollut.
Kommentit (35)
Olemme kutsuneet ihmisiä meille, koska olemme halunneet. Olemme halunneet viettää heidän kanssaan aikaa ja tarjota mukavan illan. Mielellään kaikki ovat tulleet ja jos emme hetkeen ole pyytäneet, oikein kysyvät että koska taas nähtäisiin, ja lisänneet että "kutsua odotellessa". Muutamat kutsuvat itse itsensä, ja olen ollut niin hölmö että suostunut.
Välillä tulevat yllättäen, koko perhe (huom!), ja sanovat että "tultiin toivottamaan hyvää itsenäisyyspäivää" tai muuta vastaavaa. Ja minä hölmö olen sitten kutsunut sisälle että jääkää nyt hetkeksi, keitetään glögit ja paistanut jonkun piirakan siihen kylkeen. Ja nehän tulee.
Enää en kutsu. Jos tulee ovelle, vaihdan kuulumiset siinä, enkä pyydä sisälle.
Ehkä tämä uusi tiukka malli aiheuttaa sen, että meillä ei ole enää kavereita, mutta sitten se maksaa sen. Tätä hyväksikäytetyn fiilistä en enää halua. ap
Vierailija kirjoitti:
Olemme kutsuneet ihmisiä meille, koska olemme halunneet. Olemme halunneet viettää heidän kanssaan aikaa ja tarjota mukavan illan. Mielellään kaikki ovat tulleet ja jos emme hetkeen ole pyytäneet, oikein kysyvät että koska taas nähtäisiin, ja lisänneet että "kutsua odotellessa". Muutamat kutsuvat itse itsensä, ja olen ollut niin hölmö että suostunut.
Välillä tulevat yllättäen, koko perhe (huom!), ja sanovat että "tultiin toivottamaan hyvää itsenäisyyspäivää" tai muuta vastaavaa. Ja minä hölmö olen sitten kutsunut sisälle että jääkää nyt hetkeksi, keitetään glögit ja paistanut jonkun piirakan siihen kylkeen. Ja nehän tulee.
Enää en kutsu. Jos tulee ovelle, vaihdan kuulumiset siinä, enkä pyydä sisälle.
Ehkä tämä uusi tiukka malli aiheuttaa sen, että meillä ei ole enää kavereita, mutta sitten se maksaa sen. Tätä hyväksikäytetyn fiilistä en enää halua. ap
Joo en mäkään yllätysvieraita halua!
Onko tällaisten ihmisten kanssa sitten kiva ja rento tunnelma noissa illanvietoissa? vai jurppiiko sielläkin kaikkia?
Tuo on hyvä huomata että on omaa tyhmyyttä. Tuo viimeinen pariskunta ei ehkä kehdannut vain kieltäytyä kun tietävät että nämä ovat teille tärkeitä. Eipä tuosta katkeroitua kannata, kannattaa miettä ketä varten te kutsuja järjestätte. Minä en viitsi järjestää kenellekkään vaikka käynkin muualla, ei kai kukaan minun vuokseni kutsuja järjestele. M38
Miksi miehet ei nosta tuollaisesta mitään spektaakkelia? Esimerkiksi ystävien auttaminen ei vaadi vastavuoroisuutta, vaan se on puhtaasti auttamista. Jokainen autaa ken voi toisiaan, ilman katkeruutta. Tuo on kamala tapa laskea kaikkea tasan että kukaan ei hyödy kenestäkään. Jotkut tekevät tätä myös parisuhteessa joka onkin jo oma tarinansa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvä huomata että on omaa tyhmyyttä. Tuo viimeinen pariskunta ei ehkä kehdannut vain kieltäytyä kun tietävät että nämä ovat teille tärkeitä. Eipä tuosta katkeroitua kannata, kannattaa miettä ketä varten te kutsuja järjestätte. Minä en viitsi järjestää kenellekkään vaikka käynkin muualla, ei kai kukaan minun vuokseni kutsuja järjestele. M38
Noup. Tuokin vierailu oli sellainen, että jo syksyllä ilmoittivat että tulevat meille sitten uutenavuotena. Silloin en ollut vielä näin kypsä tähän hyysäämiseen, joten suostuin. Ja he koko ajan tästä muistuttivat. Ei päässyt unohtumaan. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noup. Tuokin vierailu oli sellainen, että jo syksyllä ilmoittivat että tulevat meille sitten uutenavuotena. Silloin en ollut vielä näin kypsä tähän hyysäämiseen, joten suostuin. Ja he koko ajan tästä muistuttivat. Ei päässyt unohtumaan. ap
Eivät ehkä muistaneet minkälaista seuraa te olette. Voi olla että tarjottavatkin eivät olleet mieleen ja loukkaantuivat, kuten nykyään on kaikesta tapana. Keinolla millä hyvänsä, vai mitä?
Yksi perhe käyttäytyi noin ja se oli sitten siinä?
Taidat olla vielä kiukuissas ja uhoat vaan. Viimeistään pääsiäisenä mietit, että olispa kiva tavata niitä ja noita... ja kutsut kaikki. ;)
Yllätysvieraat ei välttämättä pääse sisään meillä tai sitten heitä ei kestitä. Korkeintaan kahvi.
Itseä on aina vaivannut tuo vastakutsun oletus, jos itse kutsut syömään. Mä kutsun, koska haluan nähdä kavereita. En halua kyläillä, joten tulkaa meille.
Kannattaa valita kaverit huolella.
Vierailija kirjoitti:
Aiheen vierestä, ärsyttää myös se, kun vanhemmat eivät yhtään valvo lapsiaan kylässä kahvipöydässä. Tai lähinnä sitä, miten paljon lapset syövät. Muutama 5-6-vuotias lapsi ehtii syödä niin paljon herkkuja ennen kuin maha täyttyy, että emäntänä alkaa jo jännittää riittääkö muille vieraille enää tarjottavia. Ja meillä on tarjottavia aina reilusti, mutta rajansa kaikella. Tuntuu että lapsille ei anneta ruokaa ennen kyläreissua ja syövät sitten kylässä nälkäänsä.
Ei ole kummoset tarjottavat, jos pieni lapsi mättää siten, että saa pelätä ruuan loppuvan kesken. Emäntä/isäntä saa myös avata suunsa ja huomauttaa, ettei ruoka ollut vaan tälle lapselle.
Mulla on yksi tuttavaperhe lähipiirissä, jotka ovat avoimesti kertoneet, että päivä ollaan syömättä, kun kutsua noudattavat. Siis lapsille ei anneta edes aamupalaa, että jaksavat mättää illallisella mahansa täyteen. Näillä on viisi lasta, ja vanhimmat lapset ovat jo teini-ikäisiä. Joo, eipä ole enää kutsulistalla olleet hetkeen.
Vierailija kirjoitti:
Aiheen vierestä, ärsyttää myös se, kun vanhemmat eivät yhtään valvo lapsiaan kylässä kahvipöydässä. Tai lähinnä sitä, miten paljon lapset syövät. Muutama 5-6-vuotias lapsi ehtii syödä niin paljon herkkuja ennen kuin maha täyttyy, että emäntänä alkaa jo jännittää riittääkö muille vieraille enää tarjottavia. Ja meillä on tarjottavia aina reilusti, mutta rajansa kaikella. Tuntuu että lapsille ei anneta ruokaa ennen kyläreissua ja syövät sitten kylässä nälkäänsä.
Tää on totta! Mulla kaverin 5- ja 7-vuotiaat pojat onnistui kahvin tippuessa salaa syömään viimeistä murua pellillisen korvapuusteja, jotka oli siis tarkoitettu koko seurueelle (6 aikuista ja 2 lasta, olin mitoittanut että 2-3 pullaa/hlö). Olivat livahtaneet keittiöön kun muut oltiin olkkarissa. Äitinsä naureskeli, että meidän poitsut nyt on suursyömäreitä ja oli vilpittömän hämmästynyt, että tuossako ne kaikki pullat muka oli. Ihmetteli, miksi leivon vaan yhden pellillisen. Pojat taas pokkana huusivat ”LISÄÄ”, ei anteeksipyyntöä, ei kiitosta. Olin sanattoman tyrmistynyt. Onneksi yksi kaveri piti pojille (ja äidilleen) kunnon kasvatuskeskustelun aiheesta, miten kurjalta meistä muista tuntuu kun söitte meidänkin annokset ilman lupaa. Äidistä vaan oli söpöä kun pojilla on niin pohjaton ruokahalu.
Mutta mitä tulee ap:n esimerkkiin: tökeröä toimintaa kavereilta!
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehet ei nosta tuollaisesta mitään spektaakkelia? Esimerkiksi ystävien auttaminen ei vaadi vastavuoroisuutta, vaan se on puhtaasti auttamista. Jokainen autaa ken voi toisiaan, ilman katkeruutta. Tuo on kamala tapa laskea kaikkea tasan että kukaan ei hyödy kenestäkään. Jotkut tekevät tätä myös parisuhteessa joka onkin jo oma tarinansa.
Minä järjestän erilaisia päivällisiä ja hoidan kaiken ruoanlaiton. Ei minua se ahdista että vastakutsuja ei juurikaan tule. Loppujen lopuksi on mukava välillä syödä paremmin isommalla porukalla.
Sen sijaan viimeisen muutaman vuoden aikana homma on alkanut mennä mahdottomaksi koska niin monella (vaimoni mukaanlukien, valitettavasti) on itse keksittyjä syömisrajoitteita joiden kaikkien kunnioittaminen yhtä aikaa menee turhan hankalaksi.
Olen tosi pahoillani ap!!
Olen itse kokenut tämän saman valitettavasti. Vuosikaudet kutsuttiin kylään kaikkia ja tarjoilut oli viimeisen päälle. Vuosia meni ennenkuin hätkähdin tilanteeseen, ettei meitä kutsu kukaan.
Ilkeun juttu oli, kun olin järjestellyt muka parhaalle ystävälleni hienot 40v synttärit ja yllätykset ym. Kun tuli mun 40v syntymäpäivä, hän onnitteli mua facebookissa!! Voin sanoa, että silloin itketti. Tämä tapahtui pari vuotta sitten ja hieman tätä ennen lopetin juhlien järjestämisen. Ei ole kukaan pyytänyt meitä kylään, ei soitellut tms.. tosi paska olo.. mutta olen tyytyväinen, että vihdoin huomasin, kuinka turhaa on ollut yrittää olla mukava.. nyt käytän rahat ja ajan vain omaan perheeseen.
Törkeäähän tuo on, ei siitä mihinkään pääse. Lopettaisin kyläilyt tuollaisen perheen kanssa kokonaan. Eipä tule mieleen kuin yksi vastaavanlainen tapaus, kun eräs tuttava soitti ja kertoi järjestävänsä juhlat, jolloin heti totesin, että kivaa, kunnes tämä tuttava pyysi meitä hoitamaan sen aikaa lapsiaan. Siis ihan pokkana. Ensin se loukkasi, mutta aika pian jo nauratti, tämä tapauksesi kuuluu samaan sarjaan.
Lokkeja on ja tulee aina olemaan, mutta suurin osa ei ole lokkeja. Kyläkutsuissa ollaan aina vastavuoroisuusperiaatteella, ei niin että vain toinen kutsuu. Jos kutsua ei kuulu takaisin, voi perheen jättää taka-alalle ja keskittyä niihin, jotka myös haluavat viettää aikaa yhdessä muutenkin kuin ilmaisen aterian merkeissä.