Lapsenvahti synnytyksen ajaksi
Niin mietin vaan että onko kukaan joutunut hommaamaan ulkopuolista lastenhoitajaa vanhemmille lapsille synnytyksen ajaksi? Mietin sitäkin vaihtoehtoa kun tuntuu menevän hankalaksi. Meillä lähimpään synnytyssairaalaan 70km ja lähin tuttu lastenhoitaja melkeen 100km päässä vastakkaisessa suunnassa.. Eli menisi hirveästi aikaa ees taas ajeluun.. Mistä sait hoitajan, oliko kallis? Miten käytännössä toimi, olitko tyytyväinen?
Kommentit (21)
Eikö se tuttu lastenhoitaja voi tulla teille, niin ei mene aikaa ajeluun?
Reilussa tunnissa pääsee teille tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei isä jää hoitamaan lapsia?
Koska haluan isän mukaan synnytykseen tietysti. Ja sen joka tapauksessa pitäis mut sairaalaan viedä..
Siinä synnyttämisessä voi mennä useampi päivä. Olisko mummo vaihtoehto kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Eikö se tuttu lastenhoitaja voi tulla teille, niin ei mene aikaa ajeluun?
Reilussa tunnissa pääsee teille tulemaan.
No se tietysti olisi yksi vaihtoehto, jos vaan auto käytössä hänellä silloin.
Vierailija kirjoitti:
Siinä synnyttämisessä voi mennä useampi päivä. Olisko mummo vaihtoehto kotiin?
Molemmat mummot kuolleita, eli ei sieltä apuja heru.
Edelleen kaipaisin kokemuksia ulkopuolisesta hoitajasta. Asiat kyllä muutenkin järjestyvät varmasti jotenkin mutta olisi mukava kuulla kokemuksia.
Minkä ikäinen lapsi? Mll hoitaja? Kotisynnytys? Lähtö vasta kun synnytys alkanut ettei mene monta päivää sairaalassa.
4H ja varsinkin MML joillakin paikkakunnilla välittää hoitajia. Olisiko teillä? Tutustukaa lasten kanssa hoitajaan etukäteen niin sujuu helpommin.
Meillä oli mun sisko viikon ja se helpotti asioita.
Lapsuudestani muistan, että kun perheeseen oli syntymässä uusi lapsi, niin taloutta ja isompia sisaruksia tuli hoitamaan kodinhoitaja kunnasta. Maalaistaloissa varsinkin kotisisar jäi yleensä taloon viikoksi tai pitemmäksikin ajaksi, sillä tupatöiden lisäksi oli monesti navettatyötkin hoidettava. Se oli tosin sitä aikaa, että miehet eivät tupatöihin ja lastenhoitoon puuttuneet. Monet olivat jopa kaukana kotoa savotoilla. Harmi, että hyvä kunnallinen palvelu on ajettu alas.
Ystäviä eikä sukulaisia täällä ole yhtään. Mll ei toimi tällä paikkakunnalla. Mun sisko ainut hoitaja ja on siis siellä 100km päässä. Sen kanssa jotenki varmaan saahan järjestymään mutta silläkin oma perhe ja koti ja eläimiä yms. pyöritettävänä niin ei ole helppoa irtautua sieltä lähtemään meille moneksi päiväksi.
4h pitääkin selvittää toimiiko täällä ja onko mahdollista saada ns päivystysvalmiutta.. Sitä varmaan aika harva tarjoaa..
Mun mielestä isä voi jäädä kotiin lasten kanssa. Jos synnytys on nopea, saa varmaan hoitajan järjestymään mutta taas vaikka keskellä yötä ulkopuolisen hoitajan järjestäminen voi olla vaikeaa. Kuka ulkopuolinen haluaa lähteä keskellä yötä hoitamaan vieraita lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudestani muistan, että kun perheeseen oli syntymässä uusi lapsi, niin taloutta ja isompia sisaruksia tuli hoitamaan kodinhoitaja kunnasta. Maalaistaloissa varsinkin kotisisar jäi yleensä taloon viikoksi tai pitemmäksikin ajaksi, sillä tupatöiden lisäksi oli monesti navettatyötkin hoidettava. Se oli tosin sitä aikaa, että miehet eivät tupatöihin ja lastenhoitoon puuttuneet. Monet olivat jopa kaukana kotoa savotoilla. Harmi, että hyvä kunnallinen palvelu on ajettu alas.
Sanoppa muuta! Tosi harmi että näitä tosissaan tarpeellisia ja hyviä juttuja on ajettu alas.. Joskushan voi tulla äkillinen tarve esin puolison kuoleman myötä yms että on oikeasti pulassa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä isä voi jäädä kotiin lasten kanssa. Jos synnytys on nopea, saa varmaan hoitajan järjestymään mutta taas vaikka keskellä yötä ulkopuolisen hoitajan järjestäminen voi olla vaikeaa. Kuka ulkopuolinen haluaa lähteä keskellä yötä hoitamaan vieraita lapsia?
Sellainen ulkopuolinen kelle siitä maksetaan. Joku doula esim jossain eteläsuomessa tarjoaa 4 viikon hälytysvalmiutta 580 eurolla. Harmi vaan ettei asuta siellä.
Itse sopisin jonkun naapurin/lasten kavereiden vanhempien kanssa, että lapset saa tuoda sinne siihen asti, kun siskosi ehtii paikalle. Synnyttäminen on sen verran hyvä syy, että varmaan aika harvassa ne, jotka eivät siihen suostuisi.
Nyt vaikuttaisi siltä ettei juuri kukaan ole ostanut tämmöistä palvelua.. Taitaa ilmeisesti ollakin aika harvinaista vaikka monet valittelevat yksinäisyyttä ja tukiverkkojen puutetta.. Minulle isän mukanaolo synnytyksessä on todella tärkeää ja siitä en luovu. Siksi olisinkin hätätapauksessa valmis maksamaan jollekin ulkopuoliselle lapsen hoidosta..
Vierailija kirjoitti:
Nyt vaikuttaisi siltä ettei juuri kukaan ole ostanut tämmöistä palvelua.. Taitaa ilmeisesti ollakin aika harvinaista vaikka monet valittelevat yksinäisyyttä ja tukiverkkojen puutetta.. Minulle isän mukanaolo synnytyksessä on todella tärkeää ja siitä en luovu. Siksi olisinkin hätätapauksessa valmis maksamaan jollekin ulkopuoliselle lapsen hoidosta..
Varmasti on harvinaista, eikä tuollaista valmista "palvelua" olekaan olemassa. Mutta ihan hyvin voit sellaisen hommata! Kysele vaikka oman paikkakuntasi FB-ryhmässä, tai ihan tutuilta?
Miksi ihmeessä isä jäisi kotiin? Tietenkin molemmat vanhemmat haluavat olla mukana lapsensa syntymässä.
Noin sitä vieroitetaan isä heti alussa.
Miksi ei isä jää hoitamaan lapsia?