Vanhempainpäivärahan määräytymisestä
Tietäisikö joku, laskeeko Kela vaihtoehtoisesti 6 kk:n työtulojen mukaan (jos itse epäilee, että olisivat suuremmat) ja vaihtoehtoisesti jonkun muun tavan mukaan (minulla se olisi kuopuksen aikaiset työtulot, koska ed-. verotuksen tulot ovat superpienet) ja valitsee sitten paremman vai pitääkö siitä jotenkin itse pitää huoli? En onnistu kyllä mitenkään Kelan neuvojen mukaan selvittämään, onko mulla oikeus 6kk:n perusteella päivärahaan vai ei tai siis edes sitä, että kannattaako se. Eli siis onko Kela siinä omalla vai asiakkaan puolella...? Kokemuksia tai tietoa kenelläkään? Minulla on nimittäin työtulot nousseet sen 20 % mutta en silti olen ihan varma tuosta laskentakaavasta.
toimita kelaan puolen vuoden tuloista palkkatodistus. pyydä palkkauksesta. kelan ohjelma laskee automaattisesti vertaillen tuomaasi todistusta ja nyt 2004 vahvistettua verotusta. ja kumpi sinulle edukkaampi niin se tulee käyttöön. jos tulot on nousseet tuon 20 prossaa niin huomioi myös vähennykset. nehän menee myös ensin.
ja jos olet ollut hoitovapaalla tms. niin voit käyttää edellisen äippäloman perusteena olleita työtuloja jollei esikoinen vielä 3 v.