Raskaana, ja ystävänä tahattomasti lapseton
Hei. Toivoisin joitain neuvoja, vertaistukea tai ihan vaan mietteitä.
Minulla on ystävä, jonka kanssa olemme tutustuneet n.5 vuotta sitten kun aloitin samassa työpaikassa hänen kanssaan. Olemme melko tiiviisti työpaikalla yhdessä. Vapaa-ajallakin olemme yhteyksissä paljon. Voisin siis sanoa, että melko läheisiä olemme, mutta ei mitään parhaita ystäviä.
Muutama vuosi sitten ystäväni avautui minulle, että he miehensä kanssa kärsivät lapsettomuudesta. Ovat käyneet hoitoja läpi, mutta vielä ei ole toivottua tulosta syntynyt.
Ystäväni puhuu monesti jopa aika halveksivasti joistain tutuistaan, jotka ovat tulleet raskaaksi "vaikka ovat olleet yhdessäkin vasta niin ja niin vähän aikaa" ym.. Toki ymmärrän pahan olon ja turhautumisen omasta tilanteesta ja olen yrittänyt olla tukena niin paljon kun olen pystynyt.
Nyt on kuitenkin sellainen tilanne, että olen itse raskaana viikolla 5. Tämä raskaus ei tule näkymään todennäköisesti vielä pitkään aikaan, mutta jossain vaiheessa täytyy ystävälleni kertoa. Pelottaa ajatuksin kertomisesta, koska lapsettomuus on erittäin kipeä asia hänelle, joka on täysin ymmärrettävää.
Nyt toivoisin kokemuksia ja vinkkejä, miten asia kannattaa kertoa.. kasvotusten vai viestillä? Millä viikoilla? Meillä on ensimmäinen neuvola rv 10 ja sen jälkeen ollaan ajateltu tuleville isovanhemmille ja läheisimmille ihmisille kertoa, mutta ei muille.. 
Olisin kiitollinen jos jollakin olisi jotakin sanottavaa tähän asiaan.
:)