Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Oho olen raskaana"-sarja, miten on mahdollista että kaikki lapset ovat terveitä? Vaikka äiti ollut ilman hoitoa, juhlinut ym

Vierailija
31.12.2018 |

Vai näytetäänkö vain ne terveet ja söpöt vauvat ja FAS-tapaukset pidetään visusti pois julkisuudesta.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko ja pilleriraskaus. Mutta ei juonut juurikaan, taisi pikkujouluissa juoda kuulemma Ladin viiniä ruuan kanssa.

Vierailija
2/49 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppimisvaikeudet eivät vielä näy. Eikä niitä ehkä todetakaan, vaikkei lapsi pärjäisikään koulussa. Nuo vanhemmat kun ovat usein heikkolahjaisia, joten ei heidän lapsiltaankaan odoteta kummia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa on ihan terveitä huolimatta äidin elintavoista, mikä ei suinkaan tarkoita että esim. juominen raskausaikana olisi vaaratonta: riskit vauvalle lisääntyvät, mutta ei se tarkoita että 100% raskausaikana juoneiden lapsista on FAS-lapsia. Oma äitini oli alkoholiongelmainen kun alkoi minua odottaa, tajusi raskauden vasta 4 kuulla eli siihen asti joi päivittäin. Sen jälkeen vielä epäonneksi sai virustaudin jolla on tunnettu sivuvaikutus että voi aiheuttaa keskenmenoja tai sikiövaurioita. Ihan terve olen silti. 

Vierailija
4/49 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

FAS vaatii rankkaa juomista alkuraskauden aikana. Harva varmaan ryyppää muutenkaan runsaasti, oli raskaana tai ei.

Lievemmät alkoholin aiheuttamat vauriot eivät näy päälle vaan tulevat ilmi lapsen kasvaessa oppimisen, keskittymisen ja käytöksen ongelmina.

Tupakkaa puolestaan Suomessa joka kahdeksas äiti polttaa raskaana ollessaan muutenkin vaikka tietääkin raskaudesta, niin järkyttävää kuin onkin.

Vierailija
5/49 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä join esikoista odottaessa. Epäsäännölliset kuukautiset, ei muita oireita joten en osannut epäillä mitään vaan biletin kun oli kesä ja terassikelit ! En muista mikä sai minut lopulta tekemään testin mutta kaksi viivaahan siihen tuli ja kauhea syyllisyys siitä, onko lapsi vahingoittunut. Neuvolassa lohdutettiin raskauden olevan niin alussa, ettei mitään vahinkoa ollut ehtinyt syntyä mutta minä olin silti huolissani.

Nyt terve 9v tyttö, adhd tosi mutta niin on isälläänkin. 

Vierailija
6/49 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInä join esikoista odottaessa. Epäsäännölliset kuukautiset, ei muita oireita joten en osannut epäillä mitään vaan biletin kun oli kesä ja terassikelit ! En muista mikä sai minut lopulta tekemään testin mutta kaksi viivaahan siihen tuli ja kauhea syyllisyys siitä, onko lapsi vahingoittunut. Neuvolassa lohdutettiin raskauden olevan niin alussa, ettei mitään vahinkoa ollut ehtinyt syntyä mutta minä olin silti huolissani.

Alkuraskaus ei suojaa vaan päinvastoin alkuraskauden aikainen juominen on kaikkein pahinta sikiölle.

Vierailija
7/49 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 5 jatkaa vielä että tuon jälkeen  läksyni oppineena teinkin sitten testejä melko tiuhaan,  kaiken varalta,  kun toinen lapsi tuli ajankohtaiseksi ja jätin pillerit pois, tosin pahat repäisykivut ja voimakas pahoinvointi eivät jättäneet arvailuille sijaa ja tiesin jo ennen testiä. 

Vierailija
8/49 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon ohjelmaan tietenkin valitaan amerikkalaiseen tapaan vain loppu hyvin kaikki hyvin -tapaukset.

Vierailija
9/49 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin haittoja sikiölle liioitellaan, koska parempi niin päin kuin vähätellä. 

Vielä 80-luvulla syntyneet ranskalaiset olisivat kaikki vaurioituneita, jos uskominen näitä pelotteluja. 

Yksi jos toinenkin on havahtunut raskauteen Suomessakin vasta muutaman kuukauden jälkeen ja varsinainen FAS on todella harvinainen. 

Eräs synnytyslääkäri (epävirallisessa yhteydessä) sanoi, että käytännössä syntyvät vain rappioalkoholisteille. Tällöinkään kyse ei ole aina pelkäästään välttämättä alkoholista. Rapajuopon ruokavalio koostuu yleensä yhdestä päivittäisestä lenkkimakkaran pätkästä. 

Oppimishäriöt ovat sitten toinen juttu, mutta vaikea todentaa. Ikävä raittiille äidille, jos hänet leimataan raskausaikana juoneeksi, jos lapsella ilmenee vaikeuksia. 

Vierailija
10/49 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri joka ei polta, juo  vain harvoin, on himokuntoilija ja todella terveellisesti syövä ihminen joka välttelee mm valkoista sokeria sai lapsen, jolla todettiin kehitysviivästymä sekä autistisia piirteitä, tämän jälkeen sai kyllä kolme  täysin tervettä lasta.  Ja toinen kaveri, ketjupolttava sohvaperuna jonka mielestä raskaankin voi juoda vähän siideriä sai kaksi tervettä lasta, mutta kolmas olikin sitten naamastaan oudon näköinen ja kasvettuaan sai diagnoosia diagnoosin perään, lievää kehitysvammaa ja ADHD:ta ym.

Vierailija
11/49 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi vaurioittaa vuosittain tuhansia vauvoja Suomessa. Vain harvalla heistä on FAS. Oikeasti alkoholi on pahin sikiötä vahingoittavat myrkky. Tästä lääketiede on yksimielinen.

Muissa Euroopan maissa suositellaan pääasiassa nollalinjaa raskaana, myös Ranskassa.

Vierailija
12/49 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuraskaus ei suojaa vaan päinvastoin alkuraskauden aikainen juominen on kaikkein pahinta sikiölle.

Olen ollut käsityksessä, että aivojen kehityksen ollessa kiihkeimmillään alkoholi olisi pahinta .Eli keskiraskauden aikana.  Mutta pitänee googlata, mikä on viimeisin totuus. 

Alkuraskauden rankkakin bilettäminen oli aikoinaan niin tavallista, että luulisi meistä joka kolmannen olevan vammainen. 

Nyt lapset tehdään suunnitelmallisemmin ja raskaustestit helppoja ja nopeita. 

Vierailija
13/49 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin haittoja sikiölle liioitellaan, koska parempi niin päin kuin vähätellä. 

Vielä 80-luvulla syntyneet ranskalaiset olisivat kaikki vaurioituneita, jos uskominen näitä pelotteluja. 

Yksi jos toinenkin on havahtunut raskauteen Suomessakin vasta muutaman kuukauden jälkeen ja varsinainen FAS on todella harvinainen. 

Eräs synnytyslääkäri (epävirallisessa yhteydessä) sanoi, että käytännössä syntyvät vain rappioalkoholisteille. Tällöinkään kyse ei ole aina pelkäästään välttämättä alkoholista. Rapajuopon ruokavalio koostuu yleensä yhdestä päivittäisestä lenkkimakkaran pätkästä. 

Oppimishäriöt ovat sitten toinen juttu, mutta vaikea todentaa. Ikävä raittiille äidille, jos hänet leimataan raskausaikana juoneeksi, jos lapsella ilmenee vaikeuksia. 

Tämä on täyttä pötyä. Todellisuudessa alkoholivauriot ovat vahvasti alidiagnosoituja, koska harva äiti myöntää juoneensa tai muuten vähättelee alkoholinkäyttöään. Alkoholi on merkittävin kehitysvammaisuuden aiheuttaja ja lievemmät vauriot moninkertaisesti yleisempiä.

Kannattaa muistaa, että vielä 60-luvulla enemmistö naisista oli täysin raittiita Suomessa. Nykyisin alkoholin käyttö on oletus. Jos joku on tietämättään raskaana, oletus on että hän juo. Tämä on käsittämätöntä. Onko alkoholijuomia lähtökohtaisesti kiskottava kaksin käsin ja muu on poikkeus?

Vierailija
14/49 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut käsityksessä, että aivojen kehityksen ollessa kiihkeimmillään alkoholi olisi pahinta .Eli keskiraskauden aikana.  Mutta pitänee googlata, mikä on viimeisin totuus. 

Alkuraskauden rankkakin bilettäminen oli aikoinaan niin tavallista, että luulisi meistä joka kolmannen olevan vammainen. 

Kyllä ja tupakointi oli yleistä ! Ei sitä lopetettu raskauden ajaksi, kun  pidettiin harmittomana vauvalle.

Milloinkas muuten  ne kotitestit tulivat apteekkeihin? Äitini joutui ainakin vielä  87 siskoa odottaessaan testaamaan asian lääkärissä.

Vierailija
15/49 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

FAS voi tulla ainoastaan kolmen ensimmäisen raskauskuukauden aikaisesta juomisesta. Myöhemmässä vaiheessakin juominen on haitallista, mutta FAS, johon kuuluu mm. poikkeavat ulkonäköpìrteet, voi tulla vain alkuraskaudessa aikana. Siitä voinut päätellä jotakin.

Vierailija
16/49 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko sinulla tuolloin ehkäisy käytössä? Miten vanha olit?

Vierailija
17/49 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on täyttä pötyä. Todellisuudessa alkoholivauriot ovat vahvasti alidiagnosoituja, koska harva äiti myöntää juoneensa tai muuten vähättelee alkoholinkäyttöään. Alkoholi on merkittävin kehitysvammaisuuden aiheuttaja ja lievemmät vauriot moninkertaisesti yleisempiä.

Kannattaa muistaa, että vielä 60-luvulla enemmistö naisista oli täysin raittiita Suomessa. Nykyisin alkoholin käyttö on oletus. Jos joku on tietämättään raskaana, oletus on että hän juo. Tämä on käsittämätöntä. Onko alkoholijuomia lähtökohtaisesti kiskottava kaksin käsin ja muu on poikkeus?

Onko sulla linkkiä tuohon, että alkoholi on merkittävin kehitysvammaisuuden aiheuttaja? Tiedän läheisesti muutamia kehitysvammaisia ja olen takuuvarma, ettei alkoholilla ole mitään osuutta asiaan. 

60-luvulla Suomessa naisten alkoholin käyttö oli tosiaan paljon vähäisempää kuin nyt, muttei esim. Ranskassa. Eli ranskalaisten viisikymppisten pitäisi lähes kaikkien olla päästään vialla. 

Näinhän ei ole. 

Vierailija
18/49 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko sinulla tuolloin ehkäisy käytössä? Miten vanha olit?

Olin 28v. Olin syönyt pillereitä, mutta merkin vaihtamisesta huolimatta olin pahalla päällä, paino nousi , naama kukki ym ja lopulta tein miehen kanssa päätöksen että jätetään pillerit pois, tärppää jos tärppää! Tästä meni sitten 2v kun tein positiivisen testin.

Vierailija
19/49 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja tupakointi oli yleistä ! Ei sitä lopetettu raskauden ajaksi, kun  pidettiin harmittomana vauvalle.

Milloinkas muuten  ne kotitestit tulivat apteekkeihin? Äitini joutui ainakin vielä  87 siskoa odottaessaan testaamaan asian lääkärissä.

Ennen naiset eivät juoneet ollenkaan niin paljon kuin nyt. Naisten humalajuominen on moninkertaistut viimeisten parinkymmenen vuoden aikana. Vielä 80-luvulla harvoin hedelmällisessä iässä olevat naiset joivat kuten nyt.

Tupakointi naisilla on pysynyt melko samalla tasolla vuosikymmeniä. Eli merkittävä enemmistö naisista ei polttanut ennenkään. Kun oma äitini odotti lapsiaan 70- ja 80-luvuilla, tiedettiin jo että tupakointi oli haitallista sikiölle. Kaikki eivät vain välittäneet kuten eivät nytkään välitä.

Vierailija
20/49 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi vaurioittaa vuosittain tuhansia vauvoja Suomessa. Vain harvalla heistä on FAS. Oikeasti alkoholi on pahin sikiötä vahingoittavat myrkky. Tästä lääketiede on yksimielinen.

Muissa Euroopan maissa suositellaan pääasiassa nollalinjaa raskaana, myös Ranskassa.

Niin suositellaan. Eri asia noudatetaanko näitä. Sääntöranska ei ole kovin yleinen käsite :)

Olin Pariisissa viime vuoden puolella työasioiden vuoksi pari kuukautta ja tapasin ranskalaista ystävääni, joka oli raskaana. Olin muutaman kerran kylässä, kun "mammakerho" kokoontui eli raskaana olevia naisia kymmenkunta.  

En nyt kytännyt, mitä kukin joi, mutta ihan tavallista viiniä oli pöydässä ja sitä kului pullollisia. 

Muista vauvoista en tiedä, mutta ainakin ystäväni vauva on terve. Nyt tietysti aina voi spekuloida tulevista oppimisvaikeuksista, mutta...