Miksi ihmeessä pitäisi viedä jopa 50€ arvoinen lahja puolituttujen häihin!!?? =O
Täällä tuntuu olevan yleinen mielipide sellainen... Aivan älytöntä ajatella niin että vieraiden pitäisi muka maksaa ruokansa osuus!!!
Kommentit (11)
Just kateltiin yhden parin lahjalistaa ja siellä on liuta kippoa ja kulhoa n. 30 euron hintaan. Meidän budjetille sellainen sopii, mutta ne joilla on varaa ostaa kalliimpaa, niin varmaankin ostavat. Ei siinä sen ihmeellisempää.
Itse en juuri puolituttujen häihin ole 30 euroa kalliimpaa lahjaa vienyt ja yleensä lahjat olen lahjalistalta valinnut. Yhdelle parille ostin Luhdan ja toiselle Marimekon käsipyyhkeitä (4 kpl kullekin), tulivat n. 30 euroa maksamaan nuo Marimekon pyyhkeet ja Luhdan hieman vähemmän. Minulla lahja oli ihan " kunnollista tavaraa" vaikkei paljon maksanutkaan. Ei opiskelijoiden perheessä oikeasti ole rahaa paljon lahjoihin kun jo häihin valmistautuminen (vaatteet, matkat yms.) vievät paljon rahaa. En valita, mutta en myöskään koskaan tule häpeämään sitä, että minulta ei kalliita lahjoja saa kuin korkeintaan oma veljeni mennessään naimisiin!
Siitä voi sitten laskea, että minkä verran pitää laittaa tilille rahaa kustannusten peittämiseksi.
Eihän kaikilla hyvänen aika ole varaa viedä kallista lahjaa. Muistaminen on pääasia, oli se sitten 5 euron tai 100 arvoinen lahja. Pitää muistaa että joillekin on 10-20 euroakin paljon, vaikka sinulle näyttää yksi 50 olla pikku raha..!
esim. jos läheinen menee " salaa" naimisiin, niin en osta kallista häälahjaa heille.
Mutta jos minut kutsutaan puoleksi päiväksi häihin " täysihoitoon" niin kyllä kohteliasta on korvata edes omat kulut hääparille. Sen jälkeen kun on itse järjestänyt häät niin osaan ihan eri tavalla arvostaa sitä, jos saan kutsun jonkun muun häihin. Kuinka paljon hääpari joutuu maksamaan meidän perheen osallistumisesta juhliinsa!! Mietin juuri, kun eräs perhe toi " lapsipuolensa" tuttavani häihin, niin heitä oli 7 henkeä. 100-200 euroa tuli maksamaan perheen olo kartanohäissä... että jos tämmöinen perhe vie 30 euron lahjan niin ajattelematonta on..
häihin ei yleensä tule kutsuja, käymme vain ystäviemme häissä
Entä jos ruoka on huonoa ja olen jo maksanut siitä. Voinko vaatia hyvitystä?
Olen järjestänyt häät ja olen kutsunut ne ihmiset, joiden tahdoin olevan paikalla. En ajatellut järjestäväni heille täysihoitoa, josta he olisivat velvollisia maksamaan. En siis todellakaan laskenut lahjojen hintoja suhteessa ruokailukuluihin tai muihinkaan kuluihin.
ja entäs sitten itse maalatut taulut, häissä esiintyminen jne? Eikö ne sitten käy lahjasta kun ei ns maksa mitään lahjan antajalle?
Ei sinun ole mikään pakko. Suotta provosoidut.
saa halvemmalla, ja häät on kuitenkin aika isot juhlat.
Ja tuo ruokien maksaminen on taas varmaan jostain hyvän käytöksen oppaasta että kun menet kylään niin viet sen arvoisen lahjan kuin kulut isäntäväelle.
Mutta jos sinut on kutsuttu, niin ei lahjan takia pois kannata jäädä. Viet sen arvoisen lahjan kuin sinulle sopii.
haluan muistaa ystäviäni.