Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suojatiellä kävelleen ihmisen jälkeen pitää mielenosoituksellisesti kaasuttaa menemään?

Wroom wrooom.
30.12.2018 |

Ei luulisi autolla olevan kiire kuten jalankulkijalla saattaa olla. Auto nyt vaan kulkee yliluonnollista vauhtia.
Kuvitteletteko olevanne jotain kovia tms?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska taloudellisen ajamisen sääntöjen mukaan nopea kiihdytys kuluttaa vähiten, tuottaa vähiten päästöjä ja aiheuttaa vähemmän ilmastonmuutosta.

Haluatteko te hitaiden kiihdytysten ystävät todella tuhota tämän maapallon nopeammin?

Taloudellinen ajotapa ei salli pysähtymistä ja liikennetilannetta tarkkaillaan aina pari risteystä eteenpäin. Ei siis lyödä liinoja kiinni suojatien edessä. Kiihdyttäminen on vain yksi osa taloudellista ajotapaa.

Vierailija
42/70 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suurin osa taitaa olla vain ihan tavallista kaasuttamista eikä mitään mielenosoittamista tms. Joskus tulee painettua kaasua vähän reippaammin, erityisesti liukkaalla kelillä liikkeelle lähtiessä voi kuulua kovempaa ääntä autosta tai pienessä ylämäessä, mutta myös muutenkin joskus tulee painettua kaasua vähän kovempaa. Liukkaalla myös renkaat joskus vähän sutii liikkelle lähtiessä. Ihan tavallista. Tapahtuu muulloinkin kuin suojatien edessä :) esim. valoista lähtiessä.

Joskus on itsellekin tullut mieleen auton ratissa, jos on tuollainen suojatienylitystilanne siinä ollut, ettei toivottavasti autosta lähtevää vähän tavallista kovempaa ääntä tulkita mitenkään vihamieliseksi tms. Ei ole ollut. En sano, ettei joskus jollakin voisi olla. Joskus vain kuuluu isompi ääni syystä tai toisesta johtuen. Harvemmin johtuu mistään kiukkuamisesta.

Myös vieraalla autolla ajaessa sitä varmuuden vuoksi saattaa painaa enemmän kaasua, ettei auto vain sammu keskelle tietä. Autoissa kun on eroja kytkimissä ja siinä paljonko kaasua liikkeelle lähtiessä tarvitsee.

Ja itse siis pidän tärkeänä päästää aina ihmiset suojatiellä yli kun olen auton ratissa. Kuuluu liikkennesääntöihin samalla tavalla kuin mikä tahansa muukin. Jalankulkijana käytän myös tätä suojatieoikeuttani. (Toki katson etten auton alle kävele.) Enemmän olenkin liikenteessä itse jalankulkijana kuin autoilijana.

Ja tuo "harvemmin johtuu mistään kiukkuamisesta" tarkoitti siis arviotani yleisesti ottaen tuosta ilmiöstä liikenteessä. Itsellä ei ole koskaan joutunut mistään kiukkuamisesta auton kovempi ääni liikkeelle lähtiessä, vaan noista muista em. asioista.

-tuo edellinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet kommenteista näyttää olevan samalta henkilöltä.

Vierailija
44/70 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takana tulevaa ärsyttää jos edessä oleva ei löydä kaasua suojatien jälkeen. Minä kiihdytän samalla lailla joka paikassa, enkä sillä tarkoita että olisin kovis vaan joutuisasti eteenpäin.

Tuohan se on, maan tapa. Pelko siitä mitä toinen autoilija minusta ajattelee.

Missään muussa asiassa suomalainen ei ota toista niin hyvin huomioon kuin toista autoilijaa ja hänelle vapaata katutilaa. Tällä perustellaan muunmuassa jalkakäytävällä ajaminen ja pysäköinti.

Vierailija
45/70 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku kuvittelee että se on jotain mielen osoittamista jollekin? :O Minä kaasuttelen ainakin ihan siksi kun on kiva kun autossa on ytyä ja se lähtee kuin tykin suusta kun sitä kaasua painaa. Huvitan siis ihan itseäni siinä, ei minulla mikään kiire ole enää tarkoita sitä mielenosoitukseksi kenellekään, enpä ole koskaan ajatellut että joku näkisi sen niin...

Vierailija
46/70 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolet kommenteista näyttää olevan samalta henkilöltä.

En tiedä siitä, mutta kuulostat yhtä harhaiselle kuin nämä jotka kuvittelevat että autoilijat ovat mielenosoituksellisia kaasuttelijoita.

Autoa on vaikea hallita siten ettei se lähde nopeasti liikkeelle. Ei se ole minun vika että auto kuulostaa uhkaavalta. En siis osoita mieltäni mitenkään.

Vierailija
47/70 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska taloudellisen ajamisen sääntöjen mukaan nopea kiihdytys kuluttaa vähiten, tuottaa vähiten päästöjä ja aiheuttaa vähemmän ilmastonmuutosta.

Haluatteko te hitaiden kiihdytysten ystävät todella tuhota tämän maapallon nopeammin?

Taloudellinen ajotapa ei salli pysähtymistä ja liikennetilannetta tarkkaillaan aina pari risteystä eteenpäin. Ei siis lyödä liinoja kiinni suojatien edessä. Kiihdyttäminen on vain yksi osa taloudellista ajotapaa.

Kyllä se pitää suojatien edessä ihan samalla tavalla pysähtyä, kuin vaikka jos tulee vastaan punainen liikennevalo. Tärkeitä liikennesääntöjä molemmat. Ennakoivasti voit katsella kun näet suojatien lähestyvän, että onkohan siinä lähellä ihmisiä, jotka mahdollisesti ovat suojatielle astumassa. Pikkuisen voit jo valmiiksi siinä tilanteessa hiljentää jo etukäteen, niin ettei tavi "lyödä liinoja kiinni" yhtäkkiä siinä suojatien kohdalla..

Tuntuu unohtuvan että tuo suojatiesääntö on liikennesääntö, jota tulee noudatta, eikä mikään vapaaehtoinen "jos joskus haluaa olla kiva"-suositus.

Taloudellista ajotapaa harjoitetaan liikennesääntöjen puitteissa, ei niiden noudattamista laiminlyöden.

Vierailija
48/70 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää kuvitella kaiken liittyvän juuri itseensä? Että "nyt Minulle osoitetaan mieltä" jne.? Tässä ketjussa on jo tuotu esiin muutamia syitä kaasutteluun, kuten nopea kiihdytys on autokoulussa opetettu tai huonoilla renkailla sutiminen. Itsellä on ollut esim. auto, jolla joutui kaasuttelemaan kytkin pohjassa risteyksissä ja valoissa ettei se sammua tussahda. Varmasti siitäkin monelle mielensäpahoittajalle jäi ikuinen kuvitelma ja traumoja, että siinä nyt hänelle osoitettiin mieltä ääntelemällä autolla. Voi tsiisus. Miksei voi ymmärtää, ettei kaikki aina liity juuri Sinuun.

Ja autoilijalla voi olla ihan yhtä kiire kuin jalankulkijallakin. Yhtä hyvin jalankulkija olisi voinut aikatauluttaa elämänsä vai mikäs häntä esti, onko se vain autoilijoilta edellytettävä kyky?

Koskaan autolla ajamattomien mielestä "autolla on niin vaivatonta pysähtyä", mutta painelepa itse polkimia välilevy-, iskias- tai muiden kiputilojen kanssa, niin tiedät sitten paremmin. Siinäkin saattaa kuulua monenmoista "autolla ääntelyä" ja myös kuulua "ääntelyä" auton sisällä... Pääasiahan on että suojatien eteen pysähdytään!!!, miksi itkeä auton ääntelyistä.

Vierailija
49/70 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää kuvitella kaiken liittyvän juuri itseensä? Että "nyt Minulle osoitetaan mieltä" jne.? Tässä ketjussa on jo tuotu esiin muutamia syitä kaasutteluun, kuten nopea kiihdytys on autokoulussa opetettu tai huonoilla renkailla sutiminen. Itsellä on ollut esim. auto, jolla joutui kaasuttelemaan kytkin pohjassa risteyksissä ja valoissa ettei se sammua tussahda. Varmasti siitäkin monelle mielensäpahoittajalle jäi ikuinen kuvitelma ja traumoja, että siinä nyt hänelle osoitettiin mieltä ääntelemällä autolla. Voi tsiisus. Miksei voi ymmärtää, ettei kaikki aina liity juuri Sinuun.

Ja autoilijalla voi olla ihan yhtä kiire kuin jalankulkijallakin. Yhtä hyvin jalankulkija olisi voinut aikatauluttaa elämänsä vai mikäs häntä esti, onko se vain autoilijoilta edellytettävä kyky?

Koskaan autolla ajamattomien mielestä "autolla on niin vaivatonta pysähtyä", mutta painelepa itse polkimia välilevy-, iskias- tai muiden kiputilojen kanssa, niin tiedät sitten paremmin. Siinäkin saattaa kuulua monenmoista "autolla ääntelyä" ja myös kuulua "ääntelyä" auton sisällä... Pääasiahan on että suojatien eteen pysähdytään!!!, miksi itkeä auton ääntelyistä.

Sulle ei selvästi tee yhtään hyvää autoilu. Kun luen sinua niin kuulostat jo nyt ihan heikkohermolta.

Lopeta se autoilu. Tee palvelus muille.

Lopeta ainakin se mielenosoituksellinen kiukuttelu. Ei meistä muista ole kivaa tuollainen ja me ei olla ansaittu tuota lapsellista menoa.

Vierailija
50/70 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä kukin ajattelee, kun tie on vapaa voi kaasua painaa niinku lystää :)

Vierailija
51/70 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksia siihen että onko se mielenosoitusta vai johtuuko se auton mekaniikasta?

Tästä pitäisi tehdä kysely.

Selvästi kuitenkin on niitä jotka kokee auton uhkaavana ja mieltä osoittavana äänen perusteella.

Onko nämä samat tyypit sitten niitä, jotka kokevat naapurin porailun myös samalaisena mielenosoituksena?

Voiko moottorista päätellä jotain sen käyttävän mielentilasta?

Vastauksia näihin kysymyksiin kaivattaisiin.

Vierailija
52/70 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kehtaisi wroom wroomailla kirjoitti:

Auto luo illuusion kovuudesta. Toisaalta kun tullaan ulos kopperosta tai sieltä kuplasta jalankulkijan vierelle ollaan tasoissa.

Ei siinä hirveästi enää isotella.

Kyllähän se vähän persoonasta kertoo kun pitää äännellä suojatien ylittäessä.

Itse en kehtaisi tuoda itseäni niin paljon esille. Etenkin kun niihin kopperoihin näkee sisään.

Ei se ole anonyymiä menoa tosin kuin aihe vapaalla on.

Tuosta suojatiekäyttäytymisestä tuli mieleeni kun vierailin Gran Canarialla, niin yllätyin kun siellä autoilijat pysähtyivät aina suojatien eteen jos siihen oli menossa kävelijöitä. Eivätkä sitten kaasutelleet raivona pois siitä. 

Vierailija
53/70 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aloitus aiheesta.

Minun sydäntä vihlaisi kovasti. Tunnustan että kaahaan mielenosoituksellisesti ja silloin tällöin häpeän käytöstäni, mutta siirrän sen unohduksiin. Tämä aloitus sai minut muistamaan ne kymmenet kerrat kun osoitan mieltäni ja korotan autolla ääntä muille.

Haluaisin luvata teille että en enää osoita mieltä, mutta tuntuu sille että olen täysi kusipää.

Haluaisin muuttua paremmaksi. Syytän aina muita ja unohdan käytökseni, kun astun ulos autosta.

T: Vihainen setä 44v

Itse olen muuttumassa leppoisaksi vaariksi. Ei hermostuta yhtään enää jos pitää pysähtyä suojatien eteen päästämään jalankulkija, päin vastoin, lähden varovasti liikkeillekkin, ettei jalankulkijalle tule tunnetta että minua olisi ärsyttänyt pysähtyä. 

t. Mies 47v

Vierailija
54/70 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auto luo illuusion kovuudesta. Toisaalta kun tullaan ulos kopperosta tai sieltä kuplasta jalankulkijan vierelle ollaan tasoissa.

Itse en kehtaisi tuoda itseäni niin paljon esille. Etenkin kun niihin kopperoihin näkee sisään.

Tuosta suojatiekäyttäytymisestä tuli mieleeni kun vierailin Gran Canarialla, niin yllätyin kun siellä autoilijat pysähtyivät aina suojatien eteen jos siihen oli menossa kävelijöitä. Eivätkä sitten kaasutelleet raivona pois siitä. 

Suomea huonompaa suojatiekäytöstä ei liene misään, ei edes venäjällä, vaikka muu liikennekäytös siellä on ihan hanurista, niin suojatietä pääsääntöisesti kunnioitetaan paremmin.

Vierailija
55/70 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomea huonompaa suojatiekäytöstä ei liene misään, ei edes venäjällä, vaikka muu liikennekäytös siellä on ihan hanurista, niin suojatietä pääsääntöisesti kunnioitetaan paremmin.

Ja Suomessa surkein liikennekulttuuri on Kemissä. Siellä autoilija tulee kolmion takaa suoraan pyöräilijän päälle. Vilkkua ei myöskään kukaan käytä. Työkyvyttömyyseläkeläiset kanttailee kolmiolääkkeissään kävelyreiteillä ja oikoo nurmikkojen kautta sinne, minne ovat menossa. Mitään ei osata eikä mistään mitään tiedetä, mutta Alkoon ja apteekkiin pitää tappokoneella päästä.

Vierailija
56/70 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nimimerkki "Kita kiinni jos itkettää" olisi rauhallisesti lukenut tekstin, josta ärsyyntyi, niin olisi huomannut, että siinä oli vain ja ainoastaan tuotu esiin pari esimerkinomaista lisäselitystä sille, että mistä kaikista mahdollisista syistä joskus autot vaan sattuvat kaasuttamaan pysähtymisen jälkeen niin, että siitä saattaa kuulua ääntä. Eikä se silti liity suojatietä ylittäneeseen henkilöön.

Pysähdyn kohteliaasti päästämään jalankulkijoita suojatien yli, ja autoilijat tekevät samoin kun itse olen jalankulkijana. Enkä stressaa heidän kaasupolkimen painallusvoimakkuudestaan, koska ymmärrän ettei se todennäköisesti liity mitenkään minun suojatien ylitysvauhtiini.

Vierailija
57/70 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauksia siihen että onko se mielenosoitusta vai johtuuko se auton mekaniikasta?

Tästä pitäisi tehdä kysely.

Selvästi kuitenkin on niitä jotka kokee auton uhkaavana ja mieltä osoittavana äänen perusteella.

Onko nämä samat tyypit sitten niitä, jotka kokevat naapurin porailun myös samalaisena mielenosoituksena?

Voiko moottorista päätellä jotain sen käyttävän mielentilasta?

Vastauksia näihin kysymyksiin kaivattaisiin.

Otetaanko nyt se galluppi...

Ne, joiden mielestä kaasuttaminen on mielenosoitusta, uhkaava ele tai tuolla aiemmin mainittua itsensä korostamista, koviksen esitystä tms. yläpeukuttavat tätä viestiä.

Ja alapeukuttavat ne, joiden mielestä autoilija voi lähteä liikkeelle kullekin autolle ja tilanteeseen sopivaksi katsomallaan kaasupolkimen painovoimakkuudella, ilman että tarvitsee huolehtia lähistöllä hiippailevien tulkinnoista.

Vierailija
58/70 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se pitää suojatien edessä ihan samalla tavalla pysähtyä, kuin vaikka jos tulee vastaan punainen liikennevalo. Tärkeitä liikennesääntöjä molemmat. Ennakoivasti voit katsella kun näet suojatien lähestyvän, että onkohan siinä lähellä ihmisiä, jotka mahdollisesti ovat suojatielle astumassa. Pikkuisen voit jo valmiiksi siinä tilanteessa hiljentää jo etukäteen, niin ettei tavi "lyödä liinoja kiinni" yhtäkkiä siinä suojatien kohdalla..

Tuntuu unohtuvan että tuo suojatiesääntö on liikennesääntö, jota tulee noudatta, eikä mikään vapaaehtoinen "jos joskus haluaa olla kiva"-suositus.

Taloudellista ajotapaa harjoitetaan liikennesääntöjen puitteissa, ei niiden noudattamista laiminlyöden.

Suojatien etten ei ole pakko _pysähtyä_. Hiljentämisenhän voi aloittaa jo kaukaa jolloin usein jalankulkija ehtii kävellä kadun yli. Väistäminen ei siis edellytä läheskään aina auton pysäyttämistä. Tämä kaikki on liikenneturvallista ennakontia.

Vierailija
59/70 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla se riippuu siitä millä perheen autoista olen liikenteessä. Jos ajan pikku kauppakassia josta ei kaasuttelusta huolimatta lähtisi juuri muuta kun ääntä niin en paljon viitsi kaasutellakaan. Jos taas ajan 400 heppaista mersuamme niin totta hemmetissä kaasutan aina kun vaan mahdollisuus tulee! En aja ylinopeutta, kiihdytän vain nopeasti tavoitevauhtiin koska se on hauskaa. Ei kyllä käy mielessäkään mitä joku jalankulkija siitä ajattelee millaisia ääniä autoni päästelee suojatien edestä lähtiessä, nautin vain hevosvoimista.

Mamma 28v.

Vierailija
60/70 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Suomessa surkein liikennekulttuuri on Kemissä. Siellä autoilija tulee kolmion takaa suoraan pyöräilijän päälle. Vilkkua ei myöskään kukaan käytä. Työkyvyttömyyseläkeläiset kanttailee kolmiolääkkeissään kävelyreiteillä ja oikoo nurmikkojen kautta sinne, minne ovat menossa. Mitään ei osata eikä mistään mitään tiedetä, mutta Alkoon ja apteekkiin pitää tappokoneella päästä.

Entisenä kemiläisenä kiistän tuon vahvasti. Jos puhutaan suojatiekäyttöksestä, Kemissähän saa kävellä kadun yli mistä vain ja aina autoilijat väistää. Tai ainakin ennen sai, jos kemiläinen meni Ouluun tai Rovaniemelle, niin jäi välittömästi auton alle, kun kulki kuten Kemissä. Kemissä ei keskusta-alueella edes pahemmin ole kolmioita, kun koko ruutukaava-alue on joksenkin tasa-arvoisia risteyksiä.