Kumpi on sinulle tärkeämpää määrä vai laatu esimerkiksi
Ruuassa, vaatteissa, kouluttamisessa yleensä.
Hävettää myöntää että olen mennyt pitkään määrällä laadun kustannuksella. Yritän muuttaa kurssia.
Kommentit (8)
Kyllä määrä on erittäin keskeisellä sijalla ruoassa. Mieluummin vatsa täyteen grilliruokaa kuin ruokahalu hereille pienellä ja laadukkaalla ravintola-annoksella. Tai siten voisi käydä ensin syömässä jotain todella maukasta, ja mennä sen jälkeen grillin kautta kotiin.
Olen iän myötä alkanut panostaa enemmän laatuun. Niukkailen hankintojen suhteen eli yritän vastustaa kiusauksia ostaa jotain hetken huumassa ja pyrin säästämään harvoihin hankintoihin että olisi varaa ostaa laatua. Kokemusten mukaan kestävä laatukama tuo pitkällä tähtäimellä semmoisen tietyn tyytyväisyyden.
Ruuassa on hankala sanoa, kun ostan tarjouksia ja halpoja tuotteita, mutta en mitään teollista. Teen siis ruuat itse. Ehkä siis laatuun? En kuitenkaan osta mitään luksustuotteita, joista maksaa helposti ihan extraa tyhjästä.
Laatu on itselle määrää tärkeämpää nykyään. Maksan esimerkiksi laadukkaasta tuotteesta mieluummin enemmän mutta ostan vastaavasti harvemmin.
määrä ei määrää kirjoitti:
Laatu kaikessa. Aina.
Näin täällä mammat vastailee mutta liidelissä kärrätään kärryt täyteen shaibaa.
Kyllä mä koitan satsata laatuun kaikessa, mutta joudun myös kiristämään kukkaroni nyörejä, joten yritän käyttää älliäni siihen, että keksin sopivia ratkaisuja, että päädyn hyvään hinta-laatusuhteeseen.
Tämä on myös ideologinen näkökulma, koska nykyisin on paljon tuotteita, joiden laatu on heikko, vaikka kyseessä olisi kallis tuote ja tunnettu merkki.
Mutta voisi kyseenalaistaa koko ajatausmallin määrä vastaan laatu? Mitä se oikeastaan tarkoittaa?
Määrä on myös hankala käsite. Jos vaikka ajatellaan ruokaa, onko määrä ruoan määrä kiloina? Vai olisiko määrä ruoan energiapitoisuus tai ravinneainepitoisuus? Siten määrä voi olla käsitteenä erottamaton laadusta, eikä sen vastakohta.
Laatukin voi olla monipuolinen käsite kun ajatellaan että tuotteilla ei useimmiten ole tasaista, objektiivista laatua vaan että laadun määrittelee tuotannolliset seikat, mutta myös se minkä kuluttaja itse kokee laatuna omien tarpeidensa kautta.
Tekisi mieli sanoa että laatu, mutta ostan aina halvinta. Pihi kun olen.