Mun laihasta vartalosta tuli ykskaks se kaikkein halveksituin kun tää fitnessbuumi iski päälle :D
Enää en tätä niin huomaa, mutta muutamia vuosia sitten huomasin. Mun vartaloa oli aina kehuttu ja pidetty ihanteellisena ja tsädäm ykskaks mun peppu oli ihmisten mielestä liian pieni, mun reisissä ei ole tarpeeksi muotoa, mun hartiat oli liian kapeat.
Alussa tämä hämmensi, mutta nykyään lähinnä naurattaa koko juttu. Ja olen edelleen pieni peppuinen ja hoikka, enää vain en saa niin paljon kommenttia asiasta.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Joo. Isot ihmiset saa olla rauhassa isoja, mutta ei saa olla pelkkä hoikka. Pitäisi käydä salilla, että olisi hyväksytty hoikka.
No ei todellakaan saa : D Kehopositiivisuus on teoria joka ei näy elävässä elämässä kyllä mitenkään. t ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Termi "laihaläski" oli mielestäni hyvin kuvaava: kukaan ei voi olla enää täydellinen, kaikissa on jotain vikaa, kun niin halutaan. Täydellisyyden käsite on entistä abstraktimpi.
Mielestäni minkään kehotyypin ei koskaan tulisi olla mikään trendi. Se ei ole tervettä missään muodossa.
Tuo termi lähinnä kuvaa sitä että vaikka ihmisen koko olisi pieni, voi hänen kehossaan olla epäterveellisen paljon rasvaa, ja siksi kroppakin voi näyttää löysältä ja fyysinen kunto olla heikko. Ennen tuota ei varmaan ajateltu. Ainakin minulla oli näin, varmaan joillain on ilman erityisempää liikuntaakin terve keho.
Ymmärrän, mitä sillä fyysisesti teoriassa tarkoitetaan, mutta sen käytöstä tuli melko mielivaltaista, ja termin synty jo kertoo ajan muutoksesta. Ja onhan se myös hieman alatyylinen, ei mikään neutraali toteamus, vaan halveksiva. Jos ei ole "fitness", ei ole hyvä, olipa mitat mitä tahansa.
No ehkä laihuus tulee seuraavaksi muotiin, tämä isopersebuumihan on syntynyt täysin Kim Kardashianin ansiosta.
Ehkä twiggy -kroppa tekee comebackin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Termi "laihaläski" oli mielestäni hyvin kuvaava: kukaan ei voi olla enää täydellinen, kaikissa on jotain vikaa, kun niin halutaan. Täydellisyyden käsite on entistä abstraktimpi.
Mielestäni minkään kehotyypin ei koskaan tulisi olla mikään trendi. Se ei ole tervettä missään muodossa.
Tuo termi lähinnä kuvaa sitä että vaikka ihmisen koko olisi pieni, voi hänen kehossaan olla epäterveellisen paljon rasvaa, ja siksi kroppakin voi näyttää löysältä ja fyysinen kunto olla heikko. Ennen tuota ei varmaan ajateltu. Ainakin minulla oli näin, varmaan joillain on ilman erityisempää liikuntaakin terve keho.
Ymmärrän, mitä sillä fyysisesti teoriassa tarkoitetaan, mutta sen käytöstä tuli melko mielivaltaista, ja termin synty jo kertoo ajan muutoksesta. Ja onhan se myös hieman alatyylinen, ei mikään neutraali toteamus, vaan halveksiva. Jos ei ole "fitness", ei ole hyvä, olipa mitat mitä tahansa.
No ehkä laihuus tulee seuraavaksi muotiin, tämä isopersebuumihan on syntynyt täysin Kim Kardashianin ansiosta.
Ei tarvitsisi tulla. Tulkoon vaikka tietty hiustyyli, alkoholittomuus, sininen Luomiväri, tms. Kehotyyppitrendit ovat turhia ja aiheuttavat vain mielipahaa ja turhaa stressiä. Lisäksi uskon, että miehillä kuitenkin on omat "biologiset mieltymyksensä" joka tapauksessa, ja ne eivät trendien mukana kulje. "Katemossit" oli varmaan naisten mieleen tai 90-luvun statustyttöystäviä, mutta tuskin mikään tavan miehen haave. Näin olen ainakin koko ikäni miesten osalta kokenut.
Naisen hedelmällisyys on korkeimmillaan luonnollisen hoikilla naisilla. Sekä ylipainoisilla naisilla että fitnessnaisilla on alentunut hedelmällisyys. Ihan tutkittuja juttuja molemmat. Miksi sellaista tilaa ihannoidaan?
Mua taas ei ikinä innostanut fitnessbuumin mukana tullut ihanne "vahvasta naisesta". Musta sellaiset kyykkäyksellä tanakoituneet reidet ja muutenkin lihakset tuomassa lisää massaa näyttää kauheilta.
Pidän edelleenkin hoikasta tiimalasikropasta eniten.
Vierailija kirjoitti:
Olet kuitenkin hoikka, joten sinun on helppo halutessasi treenata vähän lisää lihaksia. Ei hoikkuus ole epäviehättävää ainakaan minusta. T: ylimääräistä läskiä omistava
En nyt sanoisi, että "helppo halutessasi treenata vähän lihaksia". Näkyvät lihakset ovat aina kovan työn ja tuskan takana.
Itse häpeilin nuoruudessani peppuani, litistelin sitä peilin edessä ja pidin ylisuuria paitoja. Jotenkin niin absurdia, että yhtäkkiä siitä samasta pepusta tulikin just hyvä. Tästä niin yhtäkkisestä takinkäännöstä ymmärtää maailman mielettömyyden sekä ihmisiä (ja minuakin) ohjailevien vahvojen sosiaalisten siteiden olemassaolon. Miten ihmiset voivat antaa niin paljon ajatusta pepulle, että siitä puhutaan jatkuvasti joka paikassa? Se on vain peppu, ruumiinosa, jolla ei ratkaista maailman ongelmia.
Eräskin tuttu oli ennen fitnessinnostusta siron keijukaismainen, just ihanteellisen näköinen vielä kroppaan sopivilla söpöillä kasvoilla. Sitten treenasi itselleen bikinifitnesskropan johon se naama ei sopinut sitten ollenkaan ja joka nyt on muutenkin aina ihan hirveä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo termi on kaikessa karmeudessaan vain loukkaava ja loukkaavaksi tarkoitettu. Jotain millä voidaan lyödä myös sitä hoikkaa... ja trust me. Hoikkuus ei ole koskaan ollut asia mistäkö EI voitaisi kiusata. Kyllä kiusataan mitä kieroimmilla tavoilla.
Katsoin joulun aikaan 90-luvun leffoja, ja huomasi kyllä että siihen aikaan oli muodissa laihat naiset joilla oli ohuet sääret ja siro pieni pylly.
Nykyään pitää olla vänkyrät ja paksut pohkeet ja reidet pullottaa joka suuntaan, ja pakaroiden olla niin isot pallot että selkä vääntyyä notkolle. Ei kovin terveellinen asento, mutta ehkä sitten 10 vuoden päästä huomataan notkoselkien aiheuttamat selkävaivat...
Itse olen enemmän tuota 90-luvun muotia. Pylly on pieni ja piukka :D
10 vuotta sitten myös hiusten värjäys oli itsestäänselvyys. Ja hiusten piti olla kunnolla jonkun väriset, mieluusti joko vaaleat tai tummat. Kaikki siltä väliltä eskiruskeat ja vaaleanruskeat oli blah. Toivoisin oikeastaan, että epäluonnollisuus tulisi vähän enemmän muotiin, mua tympii, että kaiken laittamisen pitäisi näyttää hienovaraiselta ollakseen tyylikästä.
Vierailija kirjoitti:
Eräskin tuttu oli ennen fitnessinnostusta siron keijukaismainen, just ihanteellisen näköinen vielä kroppaan sopivilla söpöillä kasvoilla. Sitten treenasi itselleen bikinifitnesskropan johon se naama ei sopinut sitten ollenkaan ja joka nyt on muutenkin aina ihan hirveä.
Tässä hyvä esimerkki, miten esim. fitnesspupu ei saa olla kehopositiivinen, vaan pitää pudottaa "muutenkin aina ihan hirveä"... Sanopa noin ihmisestä, joka lihoi muodottomaksi. "MUTTA KUN KEHOPOSITIIVISUUS" --> sallittua vain ja ainoastaan ylipainoisille.
Vierailija kirjoitti:
Missä te saatte kommentteja kropastanne? Itse saanut olla ihan rauhassa:D
Tutut kaverit sanovat, että mulla on hyvä vartalo. Sukulaiset joskus päivittelevät, kun mulla on hoikka vyötärö. Kun olin laihempi, päiviteltiin sitä aina sukulaisten toimesta. Nyt olen onneksi lihonut muutaman kilon, niin ei tule sanomista.
Miehen muutama kaveri on sanonut humalassa, että mulla on hyvä vartalo. Baarissa useasti joku ottaa vyötäröltä takaapäin kiinni ja saattaa alkaa "kehumaan". Kerran ollessani lasten kanssa ruokakaupassa, joku tuli toteamaan omat ajatuksensa ääneen vartalostani.
Parhaiten sen vain tietää, että joku katsoo nimenomaan vartaloa edestakaisin. Se ei tunnu mukavalta. Uskon, että tunne voi ylipainoisilla olla samanlainen, että ikään kuin olisi näytteillä muiden arvosteltavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä hyvä esimerkki, miten esim. fitnesspupu ei saa olla kehopositiivinen, vaan pitää pudottaa "muutenkin aina ihan hirveä"... Sanopa noin ihmisestä, joka lihoi muodottomaksi. "MUTTA KUN KEHOPOSITIIVISUUS" --> sallittua vain ja ainoastaan ylipainoisille.
Huoh, ei edelleenkään näy oikeassa elämässä mitenkään, päin vastoin myös blogeissa ja lehdissä kaikki kertoo ainutlaatuisena, rohkeana mielipiteenään että "läskit vaa haluu syyä munkkeja eikä laihuttaa ja väittää sitä kehopositiivisuudeks hahahaa myöntäkää mulle Nobelin palkinto tästä keksinnöstä!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla muuta kuin että ihan hirveetä väkeä teidän ympärillä pyörii.
Mulle ei ulkonäköä kommentoi läheiset tai kaukaisemmatkaan ja hyvä niin. Missä välissä se edes olisi ajankohtaista?
Jaa, minun ulkonäköä on arvostelleet esim isä, äiti, sisko, kaverit, poikaystävät jne. Siis myös silloin kun olin hoikka ja liikunnallinen, aina on jotain pielessä.
Mua on yksi poikaystävä arvostellut, muut vain kehuneet.
Ja kaikkien muiden kommenteilta olenkin saanut olla aika lailla rauhassa teininä ja aikuisena. Ehkä mussa ei sitten ole mitään kommentoitavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä te saatte kommentteja kropastanne? Itse saanut olla ihan rauhassa:D
Tutut kaverit sanovat, että mulla on hyvä vartalo. Sukulaiset joskus päivittelevät, kun mulla on hoikka vyötärö. Kun olin laihempi, päiviteltiin sitä aina sukulaisten toimesta. Nyt olen onneksi lihonut muutaman kilon, niin ei tule sanomista.
Miehen muutama kaveri on sanonut humalassa, että mulla on hyvä vartalo. Baarissa useasti joku ottaa vyötäröltä takaapäin kiinni ja saattaa alkaa "kehumaan". Kerran ollessani lasten kanssa ruokakaupassa, joku tuli toteamaan omat ajatuksensa ääneen vartalostani.
Parhaiten sen vain tietää, että joku katsoo nimenomaan vartaloa edestakaisin. Se ei tunnu mukavalta. Uskon, että tunne voi ylipainoisilla olla samanlainen, että ikään kuin olisi näytteillä muiden arvosteltavana.
No mulla oli vielä n 5 vuotta sitten sama tilanne, erityisesti hyvä perse-kommentteja tuli, ja minusta ne oli kyllä vain positiivisia. Nyt (sairauden ja lääkityksen myötä) n 15 kg painavampana ei moisia kommentteja tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin saa olla ja saa tehdä keholleen mitä haluaa. Kyllä se muodottomaksi lihominenkin on ihan hirveää minusta, silti joku saa senkin itselleen tehdä.
En toki sano ihmisille ääneen mitään heidän kropistaan, mutta kai nyt netissä saan kertoa että minusta bikinifitness näyttää aivan kammottavalta.
Itseäni taas kiusattiin nuorena siitä, että olin urheilullinen ja minulla oli naiseksi/tytöksi luonnostaan suurehkot lihakset. Pyllyni oli kuulemma täysin luonnoton naiselle, koska se oli korostunut kookkaiden pakara lihasten, ei läskin johdosta. Nykyään nuo muinaiset teinipoikien kommentit alkaa jo huvittaa etenkin, kun kauneusihanteet ovat muuttuneet päin vastaiseen suuntaan. Sinänsä minusta monenlaiset ruumiinrakenteet voivat olla viehättäviä omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä hyvä olkiukko. Puhe käännetty, jälleen kerran, läskeihin ja taas kerran kehopositiivisuus ymmärretty just niin kuin huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Isot ihmiset saa olla rauhassa isoja, mutta ei saa olla pelkkä hoikka.
Ihme harhaluulo tuokin. Lihavillehan just "saa" huomautella ihan tuntemattomatkin, varsinkin siis lihaville nuorille naisille.
Joo. Isot ihmiset saa olla rauhassa isoja, mutta ei saa olla pelkkä hoikka. Pitäisi käydä salilla, että olisi hyväksytty hoikka.