Kevytautoista: miettikää uudelleen tuo kuvio!
Mielestäni hieno avaus, että 15-vuotiaat saavat vaarallisen rihveleiden mopo-autojen tilalle oikean auton. Nopeuskin on fiksumpi 60 km/h, kuin se ensin kaavailtu 45 km/h. Myös kynnys siirtyä oikeaan autoiluun 18-vuotiaana kovemmalla vauhdilla onnistunee turvallisemmin, kun perstuntuma on jo hankittu oikealla autolla. Ehdottomasti olisin teinieni kanssa tarttunut tähän ja odotinkin tätä jo innolla, MUTTA: taas kerran päätös, johon vain rikkaat voivat tarttua. Kevytautoksi kelpaa vain 2014 tai uudempi auto, eli likemmäs 10000 euroa pitäisi kaivaa.
Tässä meni hyvä asia kyllä pieleen. Päätästä on turvallisuudella perusteltu, eli nuorille mahd.uusi auto hipleineen alle. Mutta ei mikään 2000-luvun auto olisi niin turvaton, turvatyynyt suurimmassa osassa, abs-jarrut, katsastus kuitenkin tehtävä...jne. Mikä tahansa pikkuauto tuolta ajalta olisi turvallisempi moninkerroin kuin yksikään uusi mopoauto, saati mopo. Vähävaraisempien nuorten turvallisuus ei tainnut olla hallitukselle tärkeää?
Tässä perheessä siis teini ja kohta kolme muutakin lasta kasvaessaan jatkaa ajelua mopolla, kesät talvet 18-vuotiaaksi asti. Melusaatettakin mopoista kuulemma tulee, mutta ei voi nyt mitään, täältä syrjäseudultakin on nuorten jotenkin päästävä liikkumaan, kun julkisia ei kulje. Mielelläni olisin lapseni antanut turvallisempaan kevytautoon ajelemaan, mutta kun tuo kevytauton ikävaatimus ei ollut ihan loppuun asti ajateltu...
Kommentit (65)
kymppitonnilla aikanaan sai ensimmäisiä. Muutamalla tonnilla nytkin, halvimmat paljon alle sen jo, kun jo niin ajettuja.
Mutta sallimalla kevytautoksi minkä tahansa , vaikka 2005 jälkeen tehdyn pikkuauton, olisi tuon ikäisten teinien liikkuminen jo paljon turvallisempaa, kuin nykyään mopoautoilla, tai mopoilla/skoottereilla. Nyt kaavaillut noin uudet mallit kevytautoiksi on suurimmalta osalta perheitä ihan mahdoton saavutus ostaa, joten jengi pysyy melukkaissa ja vaarallisissa mopoissa.
Niin, olisikohan samalla tarkoituksena saada vähän suomen autokantaa nuoremmaksi, päästöjä vähemmäksi ja turvallisuutta parannettua? Ei kai lakeja nyt säädetä niin että kaikilla rahattomillakin on pakko olla mahdollisuus esimerkiksi johonkin tällaiseen. Jos ei ole kevytautoon varaa niin sitten ei hankita sellaista, vaan nuoret liikkuu kuten tähänkin asti.
Tarkoituksena on varmasti estää ettei ne "kevytautot" tule olemaan mitään 80 luvun loppuunajettuja bemareita, no eipä sellaiseen tuota rajoitintakaan saisi tietysti laitettua. 2014 vuosimallin auto on jo kohta 5 vuotta vanha ja sillä samalla autolla se nuori todennäköisesti tulee ajamaan ainakin sen 3-vuotta ja tuskin heti 18 vuotiaana ostaa uutta autoa niin kyllä sillekin käyttöikää tulee ihan tarpeeksi.
Nimenomaan, kun nuoret joutuvat jatkamaan liikkumalla mopoilla kuten nytkin, turvallisuus ei lisäänny.
Vierailija kirjoitti:
Niin, olisikohan samalla tarkoituksena saada vähän suomen autokantaa nuoremmaksi, päästöjä vähemmäksi ja turvallisuutta parannettua? Ei kai lakeja nyt säädetä niin että kaikilla rahattomillakin on pakko olla mahdollisuus esimerkiksi johonkin tällaiseen. Jos ei ole kevytautoon varaa niin sitten ei hankita sellaista, vaan nuoret liikkuu kuten tähänkin asti.
Tarkoituksena on varmasti estää ettei ne "kevytautot" tule olemaan mitään 80 luvun loppuunajettuja bemareita, no eipä sellaiseen tuota rajoitintakaan saisi tietysti laitettua. 2014 vuosimallin auto on jo kohta 5 vuotta vanha ja sillä samalla autolla se nuori todennäköisesti tulee ajamaan ainakin sen 3-vuotta ja tuskin heti 18 vuotiaana ostaa uutta autoa niin kyllä sillekin käyttöikää tulee ihan tarpeeksi.
Ymmärrän kyllä, mitä tuolla haetaan ja jatkuvuus samalla autolla olisi ihan fiksua. Mutta kuinka moni, siis oikeasti, pystyy hommaamaan ensimmäiselksi autokseen 10 000 euroa maksavan auton?? Tässä maassa, näillä muillakin liikkumisen kustannuksilla: ei muuten moni työssäkäyvä aikuinenkaan pysty.
Mulla on vanha 2000 luvun romu jo ja ymmärrän tuon linjauksen. Varsinkin kun turvallisuus on pointtina.
Naurettavaa. Rane on jo hakenut ohjeet rajoittimen huijaamiseksi ja tekee sen tunnissa,
Viranomaisten lapsenusko on naurettavaa. "Rajoittimia ei voi ohittaa" LOL
Ne ostaa, ketkä voivat, ja sillä sipuli. Ihan kuten muissakin asioissa.
Pelleauto on hyvin vaarallinen. Kokoajan ei voi seurata 360 astetta, vaan vilkaista aina välillä eri suuntiin. Vilkaisun jälkeen on oletettava että muut liikkuvat kuten on tottunut.
Hitaasti liikkuva autolta näyttänyt ja autoksi luultu tuottaa vaarallisia yllätyksiä. Kuten mopoautot nyt.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vanha 2000 luvun romu jo ja ymmärrän tuon linjauksen. Varsinkin kun turvallisuus on pointtina.
Minä en ymmärrä. Muutama teini kyllä saanee hyvän auton alleen, mutta 95 % teineistä ei ole varaa. Joten ajoneuvosta tuleva turvallisuus ei kasva kuin muutaman kohdalla, ja suurin osa turvallisuutta tulee sitäpaitsi asenteesta, ei autosta itsestään. Ihan taatusti vaikka jo 2005 pikkuautolla ajeleva teini on paremmasa turvassa kuin mopolla kruisaleva.
On niin "kaupunkilaista" sanoa että jos ei ole varaa, ei sitten liikuta autolla. Mutta kun suomi on pitkien välimatkojen maa, ja julkisia ei todellakaan kulje taajamien ulkopuolella paljoa, maaseudulla ei ollenkaan koulukuljetusten lisäksi. Tämä ikävaatimuksen lasku toisi vähän lisämahdollisuuksia myös lukuisille syrjäseudun teineille liikkua itsenäisesti, turvallisemmin.
Mä ajattelin vaihtaa sitten perheen kakkosauton tuollaiseen, riittää se 60km/h miehen työmatka-ajoihin.
Lapsikin on vasta 12, että ehtii säännöt muuttua.
Sähköpyöräpalstan UKK on: Miten poistan nopeudenrajoittimen?
Ja ohjeita löytyy ja ohittamiseen tarvittavia lisäosia myydään vapaasti.
Viranomaiset ovat naurettavia.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa. Rane on jo hakenut ohjeet rajoittimen huijaamiseksi ja tekee sen tunnissa,
Viranomaisten lapsenusko on naurettavaa. "Rajoittimia ei voi ohittaa" LOL
Tottakai oppivat ohittamaan ne...kuten mopoissakin voidaan helposti virittää. Valvontakysymys, kuten aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, olisikohan samalla tarkoituksena saada vähän suomen autokantaa nuoremmaksi, päästöjä vähemmäksi ja turvallisuutta parannettua? Ei kai lakeja nyt säädetä niin että kaikilla rahattomillakin on pakko olla mahdollisuus esimerkiksi johonkin tällaiseen. Jos ei ole kevytautoon varaa niin sitten ei hankita sellaista, vaan nuoret liikkuu kuten tähänkin asti.
Tarkoituksena on varmasti estää ettei ne "kevytautot" tule olemaan mitään 80 luvun loppuunajettuja bemareita, no eipä sellaiseen tuota rajoitintakaan saisi tietysti laitettua. 2014 vuosimallin auto on jo kohta 5 vuotta vanha ja sillä samalla autolla se nuori todennäköisesti tulee ajamaan ainakin sen 3-vuotta ja tuskin heti 18 vuotiaana ostaa uutta autoa niin kyllä sillekin käyttöikää tulee ihan tarpeeksi.
Ymmärrän kyllä, mitä tuolla haetaan ja jatkuvuus samalla autolla olisi ihan fiksua. Mutta kuinka moni, siis oikeasti, pystyy hommaamaan ensimmäiselksi autokseen 10 000 euroa maksavan auton?? Tässä maassa, näillä muillakin liikkumisen kustannuksilla: ei muuten moni työssäkäyvä aikuinenkaan pysty.
Eikö nuo mopoautotkin ole tuon hintaisia ja nekin on yleistyneet, eikä silloin kun ne tulivat, ollut mitään käytettyjä parin tonnin mopoautoja tarjolla. Jos ei pysty hankkimaan kevytautoa niin sitten voi liikkua mopolla kuten tähänkin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, olisikohan samalla tarkoituksena saada vähän suomen autokantaa nuoremmaksi, päästöjä vähemmäksi ja turvallisuutta parannettua? Ei kai lakeja nyt säädetä niin että kaikilla rahattomillakin on pakko olla mahdollisuus esimerkiksi johonkin tällaiseen. Jos ei ole kevytautoon varaa niin sitten ei hankita sellaista, vaan nuoret liikkuu kuten tähänkin asti.
Tarkoituksena on varmasti estää ettei ne "kevytautot" tule olemaan mitään 80 luvun loppuunajettuja bemareita, no eipä sellaiseen tuota rajoitintakaan saisi tietysti laitettua. 2014 vuosimallin auto on jo kohta 5 vuotta vanha ja sillä samalla autolla se nuori todennäköisesti tulee ajamaan ainakin sen 3-vuotta ja tuskin heti 18 vuotiaana ostaa uutta autoa niin kyllä sillekin käyttöikää tulee ihan tarpeeksi.
Ymmärrän kyllä, mitä tuolla haetaan ja jatkuvuus samalla autolla olisi ihan fiksua. Mutta kuinka moni, siis oikeasti, pystyy hommaamaan ensimmäiselksi autokseen 10 000 euroa maksavan auton?? Tässä maassa, näillä muillakin liikkumisen kustannuksilla: ei muuten moni työssäkäyvä aikuinenkaan pysty.
Ja se että KAIKKI ei pysty niin olisi syy tinkiä esim päästö- ja turvallisuusstandardeista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, olisikohan samalla tarkoituksena saada vähän suomen autokantaa nuoremmaksi, päästöjä vähemmäksi ja turvallisuutta parannettua? Ei kai lakeja nyt säädetä niin että kaikilla rahattomillakin on pakko olla mahdollisuus esimerkiksi johonkin tällaiseen. Jos ei ole kevytautoon varaa niin sitten ei hankita sellaista, vaan nuoret liikkuu kuten tähänkin asti.
Tarkoituksena on varmasti estää ettei ne "kevytautot" tule olemaan mitään 80 luvun loppuunajettuja bemareita, no eipä sellaiseen tuota rajoitintakaan saisi tietysti laitettua. 2014 vuosimallin auto on jo kohta 5 vuotta vanha ja sillä samalla autolla se nuori todennäköisesti tulee ajamaan ainakin sen 3-vuotta ja tuskin heti 18 vuotiaana ostaa uutta autoa niin kyllä sillekin käyttöikää tulee ihan tarpeeksi.
Ymmärrän kyllä, mitä tuolla haetaan ja jatkuvuus samalla autolla olisi ihan fiksua. Mutta kuinka moni, siis oikeasti, pystyy hommaamaan ensimmäiselksi autokseen 10 000 euroa maksavan auton?? Tässä maassa, näillä muillakin liikkumisen kustannuksilla: ei muuten moni työssäkäyvä aikuinenkaan pysty.
Eikö nuo mopoautotkin ole tuon hintaisia ja nekin on yleistyneet, eikä silloin kun ne tulivat, ollut mitään käytettyjä parin tonnin mopoautoja tarjolla. Jos ei pysty hankkimaan kevytautoa niin sitten voi liikkua mopolla kuten tähänkin asti.
Kylläkyllä, mutta jos tällä ikärajauksella halutaan LISÄTÄ TURVALLISUUTTA, se ei toteudu näillä hinnoilla, kun riskialtista mopoilua siis jatketaan valtaosalla teineistä. Mopoautoa en olisi teinilleni hommannutkaan, vaikka hinta olisi ollut alempikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, olisikohan samalla tarkoituksena saada vähän suomen autokantaa nuoremmaksi, päästöjä vähemmäksi ja turvallisuutta parannettua? Ei kai lakeja nyt säädetä niin että kaikilla rahattomillakin on pakko olla mahdollisuus esimerkiksi johonkin tällaiseen. Jos ei ole kevytautoon varaa niin sitten ei hankita sellaista, vaan nuoret liikkuu kuten tähänkin asti.
Tarkoituksena on varmasti estää ettei ne "kevytautot" tule olemaan mitään 80 luvun loppuunajettuja bemareita, no eipä sellaiseen tuota rajoitintakaan saisi tietysti laitettua. 2014 vuosimallin auto on jo kohta 5 vuotta vanha ja sillä samalla autolla se nuori todennäköisesti tulee ajamaan ainakin sen 3-vuotta ja tuskin heti 18 vuotiaana ostaa uutta autoa niin kyllä sillekin käyttöikää tulee ihan tarpeeksi.
Ymmärrän kyllä, mitä tuolla haetaan ja jatkuvuus samalla autolla olisi ihan fiksua. Mutta kuinka moni, siis oikeasti, pystyy hommaamaan ensimmäiselksi autokseen 10 000 euroa maksavan auton?? Tässä maassa, näillä muillakin liikkumisen kustannuksilla: ei muuten moni työssäkäyvä aikuinenkaan pysty.
Ja se että KAIKKI ei pysty niin olisi syy tinkiä esim päästö- ja turvallisuusstandardeista...
Turvallisuutta mopoon verrattuna olisi jo mikä tahansa 200-luvun ehjä ja katsastettu pikkuauto. Joten siinä mielessä kyllä. Oletko tietoinen mopo-onnettomuuksien määristä, niiden seurauksista ja hoitokustannuksista yhteiskunnalle?
Meillä olisi pihassa aika lailla tyhjänpanttina 2010 vuosimallin pikkuauto. Ihan priima kunnoltaan ja turvallisuuden osalta. Mutta ei kelpaa..
Hölmö tuo ikärajoitus. Mieluummin niin, että määrätään kriteerit ja kun katsastetaan kevytautoksi, varmistetaan turvallisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, olisikohan samalla tarkoituksena saada vähän suomen autokantaa nuoremmaksi, päästöjä vähemmäksi ja turvallisuutta parannettua? Ei kai lakeja nyt säädetä niin että kaikilla rahattomillakin on pakko olla mahdollisuus esimerkiksi johonkin tällaiseen. Jos ei ole kevytautoon varaa niin sitten ei hankita sellaista, vaan nuoret liikkuu kuten tähänkin asti.
Tarkoituksena on varmasti estää ettei ne "kevytautot" tule olemaan mitään 80 luvun loppuunajettuja bemareita, no eipä sellaiseen tuota rajoitintakaan saisi tietysti laitettua. 2014 vuosimallin auto on jo kohta 5 vuotta vanha ja sillä samalla autolla se nuori todennäköisesti tulee ajamaan ainakin sen 3-vuotta ja tuskin heti 18 vuotiaana ostaa uutta autoa niin kyllä sillekin käyttöikää tulee ihan tarpeeksi.
Ymmärrän kyllä, mitä tuolla haetaan ja jatkuvuus samalla autolla olisi ihan fiksua. Mutta kuinka moni, siis oikeasti, pystyy hommaamaan ensimmäiselksi autokseen 10 000 euroa maksavan auton?? Tässä maassa, näillä muillakin liikkumisen kustannuksilla: ei muuten moni työssäkäyvä aikuinenkaan pysty.
Ja se että KAIKKI ei pysty niin olisi syy tinkiä esim päästö- ja turvallisuusstandardeista...
No ei KAIKKIEN tarvitsisikaan. Valtaosalla tökkii autoilun käyttöhinta jo nyt, joten autokanta ei uudistu, kun siihen ei kertakaikkiaan ole alkuinvestointina varaa. Siinä vaiheessa, kun autoilu pästöintoiluineen vedetään niin hintavaksi, ja että uusia vähäpäästöisempiä autoja pitäisi hommata, autoilijoiden määrä vähenee radikaalisti. Tällä rampautetaan puolet suomesta, joilla linja-autot ei kulje lähimaillakaan. Veikkaan, että näkynee jopa työttömyystilastoissa ja syrjäytymisasiana, kun työ- yms. matkat on ihan mahdottomat järkätä. Ja ei, kaikki ei voi muuttaa kaupunkiin lähemmäs.
Eikös ne mopoautot olleet vielä kalliimpia?