Paras (ja helppo) kasvisruokareseptisi?
Kerään tammikuulle joka päivälle kasvisruokaohjeen ja minulla on vain puolet kasassa. Paljasta paras reseptisi ja pelasta minut samalla pulasta!:) perheessä kouluikäisiä lapsia.
(Ps allergioiden takia ei soijaa, munia eikä pähkinöitä)
Kommentit (22)
Hyvään liemeen tehty kasvissoppa jossa jääkaapinpohjien lisäksi valikoima papuja (purkeista, borlotit ja ne minivalkoiset ovat suosikkejamme), ohraa ja lopuksi paloiteltuja kirsikkatomaatteja. Chiliä.
Syntyy noin puolessa tunnissa ja on ihanaa :)
Pastaa, pannulla öljyssä kiepsautettuja kikherneitä, roiskaus sitruunaa, chiliä, valkosipulia, päälle parmesania ja persiljaa. Jos pekoni lasketaan kasvikseksi niin sitä myös :D
Kaalipiirakka.
Mitä tahansa kasviksia tai juureksia palasiksi (pakastevihanneksetkin käyvät) ja isoon kattilaan. Keitetään kasvisliemessä, lisätään joukkoon purkki punaisia linssejä tai ruskeita papuja ja soseutetaan. Lisätään purkki kookosmaitoa tai -kermaa, kiehautetaan ja sitten on valmista. Itse lisään usein mausteeksi mm. paprikajauhetta, inkivääriä, kanelia. Oman maun mukaan.
Superhelppo ja hyvä perusruoka, joka maistuu leivän kanssa tai ilman.
Kukkakaalicurry unohtui. tee niinkuin korma- tyylinen kanacurry mutta kanan sijaan kukkakaalia. Pakasteherneet sopivat jostain syystä oikein hyvin sekaan.
Muutkin intialaiset ruoat ovat usein helppoja ja hyviä, googlaile.
Linssikeitto on parasta! Tykkään tästä reseptistä, mutta linssikeittoa voi kyllä soveltaa miten itse haluaa.
Pataan kevyesti oliiviöljyssä paistettuja munakoisoviipaleita, kesäkurpitsaviipaleita, perunaviipaleita ja hiukan sipulia. Mukaan muutama vuohenjuustokuutio. Suolaa, ripaus mustapippuria, päälle loraus oliiviöljyä ja pari desilitraa kasvislientä. Hauduta vajaa tunti miedolla lämmöllä. Sopii kasvissyöjille ja maltillisen linjan vegaaneillekin.
Lasagne niin, että tomaattikastikkeeseen sipulia, valkosipulia ja raastettuja juureksia (pelkkä porkkana riittää, mutta voi laittaa myös palsternakkaa, juuriselleriä, lanttua, punajuurta....), tomaattimurskaa ja pureeta, haidutetaan tarpeeks ja sitten pari tölkkiä linssejä ja mausteeksi esim. savupaprika, timjami, meirami, oregano ja basilika. Tavallinen valkokastike ja valmistustapa muuten.
Mun suosikki:
1,5 dl soijarouhetta tai herneproteiinirouhetta
Loraus oljyä
500g tomaattimurskaa
n. 1 dl vettä
Suolaa, chiliä, mustapippuria, basilikaa ja oreganoa maun mukaan
pakaste- tai säilykemaissia.
Keitetään kunnes proteiinirouhe on kypsää.
Nautitaan pastan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kasvislasagne herkkusienistä, porkkanasta, sipulista ja kesäkurpitsasta. Muutoin samoin kuin lihalasagne, mutta kasvikset tomaattimurskan sekaan pieniksi pilkottuna/raastettuna.
Jotain kasvisproteiinia tuonne sekaan, esim. linssejä, niin hyvä tulee.
Otan kasviksia joita sattuu kaapissa olemaan, esivalmistelen (kuorin, pilkon) ja heitän pannulle. Perään yrttejä ja oliiviöljyä. Ap et sä tartte reseptejä vaan kasviksia, mielikuvitusta ja mausteita.
Minestronekeitto. Kasvisten, tomaattimurskan ja makaronin sekaan isoja valkoisia papuja. Hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Pataan kevyesti oliiviöljyssä paistettuja munakoisoviipaleita, kesäkurpitsaviipaleita, perunaviipaleita ja hiukan sipulia. Mukaan muutama vuohenjuustokuutio. Suolaa, ripaus mustapippuria, päälle loraus oliiviöljyä ja pari desilitraa kasvislientä. Hauduta vajaa tunti miedolla lämmöllä. Sopii kasvissyöjille ja maltillisen linjan vegaaneillekin.
Sellaista asiaa ei olekaan kuin "maltillisen linjan vegaani". Vegaanit ei syö mitään eläinkunnan tuotteita ja piste.
Vierailija kirjoitti:
Linssikeitto on parasta! Tykkään tästä reseptistä, mutta linssikeittoa voi kyllä soveltaa miten itse haluaa.
Tätä oon tehnytkin:)
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei sovi minkään linjan vegaaneille, laktovegetaristeille kyllä.
Mä tykkään tehdä kesäkurpitsapastaa. Kesäkurpitsa paloiksi, paistetaan pannulla valkosipulin ja tuoreen timjamin kera. Keitetään pasta, valutetaan ja kipataan pannulle keskurpitsan sekaan. Päälle vähän öljyä, suolaa ja pippuria. Halkaistaan 250g miniluumutomaatteja ja heitetään sekaan. Sekoitellaan, kunnes tomaatit pehmenneet. Sammutetaan liesi, murennetaan päälle kunnollista fetajuustoa, laitetaan kansi päälle ja annetaan juuston sulaa n. 10min.
Herkullista ja helppoa.
Kuutioidut juurekset ( porkkanaa, lanttua, perunaa, sipulia, punajuurta🏆) öljyä ja hyvät mausteet ( oon lisännyt myös linssejä jos muu porukka tykkää)
Tonaattikeitto, valkosipulia, sipulia, muttia, hyvät mausteet ja keitetään kokoon. Voi myös laitttaa mutit uuniin
Keität (kuori)perunoiden päällä kukkakaalin ja porkkanan isoja palasia. Sitten lämmität vain jonkun Pirkka tai muun valmiin pastakastikkeen kaveriksi. Nopea & halpa on ja nälkä lähtee.
Punajuurikiusaus:
raakoja punajuuria suikaleina tms
omenaa suikaleina tms
omenamehua
kermaa
auraa
mustapippuria
175astetta tunti puoltoista.
(vaihtoehtoisesti voit heittää vaikka purkin ananasmurskaa sekaan)
..........
Punajuurikeitto:
raakoja punajuuria
juuriselleriä
auraa
mustapippuria
keitä soseuta
Kasvislaatikko:
perunoita
bataattia
punajuurta
sipulia
porkkanaa
ihan mitä tahansa kasviksia
suolaa mustapippuria
vettä ja koskenlaskijaa sulatat keskenään ja heität päälle. Ainekset pilkottuina astiaan ja uuniin semmonen tunti ja 225.
Tagliatelle pastaa
esim pakastepinaattia
auraa
mustapippuria
keitä pasta, heitä pannulle ja pinaatti sekaan ja aura
Kasvislasagne herkkusienistä, porkkanasta, sipulista ja kesäkurpitsasta. Muutoin samoin kuin lihalasagne, mutta kasvikset tomaattimurskan sekaan pieniksi pilkottuna/raastettuna.