Teologiasta jotain tietävät! Mitä tarkoittaa sana 'raitis' teologisessa mielessä?
Just aukaisin punaviinin tehdessäni erästä teologian esseetä. Jo pidemmän aikaa teologian oppikirjoissa on mainittu sana 'raitis' aivan toisessa asiayhteydessä kuin sitä tavallisesti käytetään. (Otan kulauksen viinistä tässä vaiheessa). Mitä siis sana raitis teologeille merkitsee? Minä en ole millään tasolla elämässä raitis. En ulkoisesti enkä sisäisesti. (Uusi kulaus viiniä). Ps. Terveisiä Laajasalolle ja Askolalle. Tiettävästi molemmat punaviinin ystäviä.
Kommentit (7)
Täh! Siis sana raitis on 'yksinkertaista uskoa Jeesukseen'. Mä en nyt tajua.
Onko teologia tarkoitettu vain älykkäille?
Raitis tarkoittaa että ihminen elää puhtaasti, ei saastuta itseään alkoholilla, mässäilyllä, pahoilla puheilla jne eikä päästä sydämeensä saastaisia henkiä = virheellistä evankeliumia.
Ei elä maailman arvojen mukaan vaan rakkaudesta Jeesukseen.
Vierailija kirjoitti:
Täh! Siis sana raitis on 'yksinkertaista uskoa Jeesukseen'. Mä en nyt tajua.
Onko teologia tarkoitettu vain älykkäille?
tarkoitatko että yksinkertaisuus vaatisi älykkyyttä?
Raitis opetus = ei harhaoppinen, ei ole lisäilty omia, uusia, kummallisia tulkintoja asioista oppiin
Teologisessa mielessä raitis = selväjärkinen, harkitseva, ei taipuvainen kiihkoiluun/ hurmahenkisyyteen.
Perusasiaan eli Kristuksen päälle oikein ja yksinkertaisesti rakentava, jos sallitaan oikein runollinen ilmaisu.
Lillukanvarsiin takertumaton.
Yksinkertaista uskoa Jeesukseen.