Kuorivaatteet talvella
Mikä vimma ulkoilijoilla on keskellä talvea kaivaa ohuet syyskuorivaatteet esille heti kun lämpötila menee vähänkin plussan puolelle? Tuuli on kuitenkin todella vihmovaa ja läpitunkevaa ja siihen päälle märkä räntäsade. Kun märkä räntä sulaa ohuen takin pintaan ja imeytyy läpi niin sehän kastelee saman tien välikerroksen kun ei alla ole mitän vuori- tai vanukerrosta. Luulisi tulevan tosi helposti märkä ja kylmä olo. Eikö teitä yhtään palele kun lähdettu ulos noin ohuissa vaatteissa?
Kommentit (23)
Hyvät kuorivaatteet toimivat vaikka ympäri vuoden oikealla kerrospukeutumisella. Olen mm. kävellyt töihin ja takaisin (6 km suuntaansa) 35 asteen pakkasessa kuoritakilla, alla vain järkevästi villaa..
Vierailija kirjoitti:
Hyvät kuorivaatteet toimivat vaikka ympäri vuoden oikealla kerrospukeutumisella. Olen mm. kävellyt töihin ja takaisin (6 km suuntaansa) 35 asteen pakkasessa kuoritakilla, alla vain järkevästi villaa..
Pakkasella harvemmin onkaan kovin tuulista ja sateista ja jos jotain sataa niin se on kuivaa pakkaslunta joka ei kastele vaatteita. Silloin riittää kun pynttää alle tarpeeksi monta välikerrosta. Tosin helpompaa on pukea yksi välikerros ja paksu untuvatakki.
En kaivele missään vimmoissa yhtään mitään, ei mulla ole kuin yhdet kuorivaatteet, eli ne ovat aina valmiina eteisessä. En ole kokenut mitään ongelmaa.
Eikö kuorivaatteet ole lähinnä sellaisia viileän kesäpäivän ja alkusyksyn vaatteita tuuleen ja kevyeen vesisateeseen? Parhaimmillaan silloin kun on koleaa ja vähän tihkuttaa vettä mutta ei kuitenkaan ole varsinaisia sadevaatteita vaativa kunnon vesisade.
Vierailija kirjoitti:
En kaivele missään vimmoissa yhtään mitään, ei mulla ole kuin yhdet kuorivaatteet, eli ne ovat aina valmiina eteisessä. En ole kokenut mitään ongelmaa.
Eikö tuuli ja rännän sekainen vesisade mene ikävästi läpi sun ohuista kuorivaatteista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuuli ja rännän sekainen vesisade mene ikävästi läpi sun ohuista kuorivaatteista?
Ei mene ikävästi läpi, kun ei mene läpi ollenkaan.
Kuorivaatteiden ideahan on nimenomaan se, että ne kuorivaatteet ovat sateenkestäviä ja tuulenkestäviä, jotn ihan täydellisiä tuollaiselle kelille. Ei mene sulava räntä läpi.
Kannattaa pukeutua hyvin ettei vilustu. Minulla oli kerran tuulipuku päällä juuri tuollaisessa aloituksessa kuvaillussa säässä. Vetisessä räntäsateessa vastatuuleen kävellessä satanut loska suli takin pintaan ja jääkylmä vesi meni varsinkin hupusta, hartioilta ja rinnan päältä läpi. Kun vielä tuuli tunkeutui märkien vaatteiden läpi niin kyllä paleli!
Ap taitaa luulla, että nämä nykyiset kuorivaatteet ovat edelleen kuin tuulipuvut ysärillä. :P
Juu eikös kuorivaatteiden idea ole juuri suojata tuulelta ja vedeltä..lämpö tulee siitä, mitä sinne alle pukee..
Ne kuorivaatteethan nimenomaan pitää tuulen ja veden, alle voi sitten laittaa tarpeen mukaan kerroksia tai vaikka kevyen untuvatakin. Ei tarvi ostaa useampia vedenkestäviä kalliita takkeja kun on se yksi kunnollinen jota voi käyttää ympäri vuoden. Ja miksi ketään liikuttaa jonkun toisen mahdollinen kastuminen ja paleltuminen? :D
Mitkä hemmetin kuorivaatteet?
Meillä on takkeja ja housuja.
Jotain kuorivaatteista kertoo se että nuo napa-alueilla ahkioita kiskovat retkikunnat pukeutuvat juurikin kuorivaatteisiin ja kuten joku jo totesi, ihoa vasten sitten merinovillaa. Rasituksen ja sääolojen mukaan tarvittaessa lisäksi välikerroksia.
Yksinään käytettynähän kuori on helkutin kalsea, etenkin jos ei liiku niin että kroppa tuottaa lämpöä.
Vaikka olisikin tuulipuku tai kuoripuku niin tarviihan sitä kesän ja syksyn sateisiin joka tapauksessa olla myös sadetakki ja -housut. Ainakin jos ulkoilee säällä kuin säällä, myös silloin kun vettä sataa rankasti.
Niin juu: markkinoilla on kyllä myös kelvottomia ja/tai viallisia kuorivaatteita joista vesi voi ihan oikeasti tulla läpi. Tai niin hengittämättömiä että efekti on sama kuin pukeutuisit roskasäkkiin. T.14.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisikin tuulipuku tai kuoripuku niin tarviihan sitä kesän ja syksyn sateisiin joka tapauksessa olla myös sadetakki ja -housut. Ainakin jos ulkoilee säällä kuin säällä, myös silloin kun vettä sataa rankasti.
Suosittelen panostamaan esim. Gore-Tex-vaatteisiin. Niiden vesipilariarvo on tarpeeksi korkea jotta vesi ei tule läpi vaikka polvistuisit rinkka selässä märälle mättäälle.
Märässä säässä ilman kosteus on toki 100% eli kaikki kostuu pikkuhiljaa mutta vaatteiden läpi ei kannata ottaa sitä sadevettä sisään ja laadukas kuorivaate pitää veden yhtä hyvin kuin perinteinen hengittämätön sadeasu.
Vierailija kirjoitti:
Juu eikös kuorivaatteiden idea ole juuri suojata tuulelta ja vedeltä..lämpö tulee siitä, mitä sinne alle pukee..
Tuulta kuorivaatteet pitävät kohtuullisen hvyin mutta talven puhuri voi olla liikaa. Tuulipuku ja kuoripuku kestää tihkusateen mutta jos märkää räntää tulee suurina töppösinä niin että takin pinta likoaa kunnolla niin sitten varmaan jo menee läpi. Samoin jos kesäsateessa vettä tulee aivan saavista kaatamalla niin siinä kyllä tulee jo kunnolla vedet läpi hyvästäkin tuulipuvusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen panostamaan esim. Gore-Tex-vaatteisiin. Niiden vesipilariarvo on tarpeeksi korkea jotta vesi ei tule läpi vaikka polvistuisit rinkka selässä märälle mättäälle.
Märässä säässä ilman kosteus on toki 100% eli kaikki kostuu pikkuhiljaa mutta vaatteiden läpi ei kannata ottaa sitä sadevettä sisään ja laadukas kuorivaate pitää veden yhtä hyvin kuin perinteinen hengittämätön sadeasu.
Tarkoitatko että minulla oli vain väärän tai huonon laatuiset varusteet kun elokuisessa rankkasateessa tuulivaatteet päällä otin vaatteiden läpi vettä sisään oikein vuolaasti? 20 min kävelymatkan jälkeen olin kuin uitettuna.
Ainakin mun kuorivaatteet on sateen/kosteuden ja tuulen pitäviä, sehän niiden idea käsitääkseni onkin. Lämpötilan ja liikunnan mukaan kerroksia alle. Lenkkivaatteina paksut toppavermeet on 95% eteläsuomen talvessa turhia.
Mitä se sulle kuuluu?