Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

25v ja terveys pettää, kokemuksia?

nuoriope
28.12.2018 |

Oon 25v, keväällä kasvatustieteiden maisteriksi valmistunut nainen. Mua vaivaa useat terveysongelmat ja ajattelin, jos jollain olisi samantapaisia kokemuksia.

Olen jo vuosikaudet nukkunut luonnostaan 10-11h per yö. Jos nukun esim. 9, migreenin (ei auraalinen) riski on suuri ja mitä vähemmän nukun tai mitä useampi päivä putkeen unet jää vajaaksi, sitä suurempi riski on. Silloin päänsärky on niin kova, että itkettää ja oksettaa ja särkylääkkeet ei auta. Heräilen öisin useamman kerran, ennen jopa 5-8 kertaa yössä, mutta kun aloin käyttää säännöllisesti nasoliinia, heräilyt väheni mutta eivät loppuneet. Nään paljon unia, yleensä muistan aamulla nähneeni 3-6 unta, vaikken välttämättä yksityiskohtia muista. Unirytmini on tosi myöhäinen, jos viikossa on yksikin ilta jolloin olen esim viihteellä, unirytmini jämähtää tähän minulle luonnolliseen rytmiin, ja unirytmin muuttaminen ilman melatoniinia on mahdotonta ja sen kanssakin tuskallista. Teen sijaisuuksia kasvatusalalla, mutta en pysty tekemään niitä lyhyellä varoitusajalla, sillä minun pitää mennä klo 19 (1h nukahtamiseen) nukkumaan, jotta vältyn varmasti migreeniltä. Lisäksi vajaat unet aiheuttavat aamuisin hengästymistä, pulssini voi olla seisoessa 120-150 vaan siksi, että olen nukkunut vähän. Ainoa keino on pestä hampaat ja meikata istuvalteen. Hengästyminen helpottaa iltapäivää kohti, mutta silloin yleensä alkaa se päänsärky jos unet on jäänyt liian vähäisiksi.

Uniongelmien lisäksi kärsin nenän tukkoisuudesta. Mulla tulee ensi vuonna eteen limakalvojen polttaminen. Mä myös hengästystyn epätavallisen helposti ja pulssi on korkea. Leposyke hereillä on siinä 80-100 vähän päivästä riippuen, loiva ylämäki nostaa pulssin yli 150 ja kuntopyörällä pulssi on 180-198 keskivauhdilla ja alhaisella vastuksella. Pulssi ei laskenut parin kuukauden salitreenin jälkeen. Sydänäänet on kunnossa, samoin röntgen. Suvussa sydänvikaa, yksi kuollut sydänvikaan, toisella leikattu nuorena. Hyvä kunto mulla tosiaan ei ole, mutta oon 55 kiloo ja päälle 160 senttii eli ihan perus.

Oon koko ikäni ollu alipainonen, pari vuotta sitten painoin alle 50 kiloa. Viime vuonna yhtäkkiä kolmessa kuukaudessa painoa tuli 6 kiloa lisää, vaikken ollut muuttanut ruokavaliota enkä vähentänyt/lisännyt likuntaa. Painon nousu alkoi näkyä vain reisissä ja jenkkakahvoissa, yläruumiini on xs/s, alaruumiini nykyään L. Kilpirauhasarvot on hyvät ja muutakaan syytä äkkinäiseen lihomiseen ei ole löytynyt. Paino on pysynyt samassa tuon yhtäkkinäisen nousun jälkeen.

Asiani ei mahtunut yhteen aloitukseen --> jatkan kommenteissa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, jatkan siitä mihin jäin:

Nyt syksyllä olen kärsinyt jo 4kk yskästä, vähän aikaa sitten oli myös poskiontelotulehdus. Astma poissuljettiin,vaikka minulla on ollut sitä nuorempana. Lääkäri sanoo, että mitään ei ole tehtävissä tähän yskään. Lisäksi koko kaula, sekä leuka ja toinen luomi punaiset ja hilseilevät, joudun käyttämään paksua peikkiä peittääkseni iho-ongelmat. Ihottumat alkoivat myös syksyllä. Oireet eivät koskaan alkaneet flunssalla, syyskuussa tuntui vasemmalla puolella kurkkua pistävä kipu haukotellessa ja niellessä. Se lähti pois, mutta siitä vähän eteenpäin alkoi yskä. Yskä on ollut jossain kohtaa jo parempi, mutta nyt joulun alla tosi paha. Välillä en saa kunnolla henkeä kun lima tukkii henkitorvea. Codesan compia vetänyt ja se vähän auttanut.

Minulla on mielenterveyshistoriaa, lähinnä masennusta teinivuosilta, nykyään enemmänkin mielialojen ailahtelua kuin pitkäaikaistamasennusta. Mutta kuitenkin, että olen viimisten kuukausien sisällä tehnyt tyhmiä juttuja huonoina päivinä ja seuraavana päivänä voin olla ihan normaali. Testit näyttää keskivaikeaa masennusta (vaikka ei tunnu siltä), ensi vuonna selviää vastauksia myös laajempaan testiin minkä tein. ADD vielä testaamatta.

Olen tosi huolestunut siitä, pystynkö koskaan normaaliin työelämään, hankkimaan lapsia ym. ja olen todella huolestunut myös tämän syksyn oireista. Yskiminen ja äänen lähteminen tekee työni mahdottomaksi ja loppua tälle yskälle ei näy. Ihottuma myös pahenee ja leviää, vaikka rasvaan paljon. Lääkärit eivät löydä minusta mitään vikaa.

Keksittekö mitään, mitä lääkärit eivät ole vielä keksineet?

Vierailija
2/8 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä selity yhdellä diagnoosilla. Onko sydämen vajaatoiminta poissuljettu? Tuli mieleen Marfanin syndrooma (kaikki marfanit eivät ole pitkiä, vaikka se tyypioire onkin), mutta silmien kanssa ei ilmeisesti ole ollut ongelmia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veriarvot ok? Muukin kuin ferritiini?

Vierailija
4/8 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään kollegoitani arvostelematta haluaisin kysyä, kuka keuhkosi ja sydämesi on kuunnellut - kandi tk:ssa vai pidemmän linjan kardiologi?

Vierailija
5/8 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ilmeisesti sydänongelmat suljettiin kaikki pois kun sydänäänet ja röntgen oli ok... On otettu verikokeita myös, mutta ei näissä viimeisissä tutkimuksissa syksyllä vaan yths ajoilta, ehkä keväältä. En tiedä,mitä he ovat silloin katsoneet, mutta ainakaan verikokeista ei ole löydetty silloin mitään poikkeavaa.

Vierailija
6/8 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtään kollegoitani arvostelematta haluaisin kysyä, kuka keuhkosi ja sydämesi on kuunnellut - kandi tk:ssa vai pidemmän linjan kardiologi?

Kunnalliselta lähete YKSin (jätän ekan kirjaimen pois, jottei kaupunki selviä) laboratorioon, jossa sekä sydänäänet että röntgen.

Vierailija
7/8 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoriope kirjoitti:

No ilmeisesti sydänongelmat suljettiin kaikki pois kun sydänäänet ja röntgen oli ok... On otettu verikokeita myös, mutta ei näissä viimeisissä tutkimuksissa syksyllä vaan yths ajoilta, ehkä keväältä. En tiedä,mitä he ovat silloin katsoneet, mutta ainakaan verikokeista ei ole löydetty silloin mitään poikkeavaa.

Aloittaisin anemian poissulkemisesta eli ihan vähintään perusverenkuva. 

Vierailija
8/8 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen Marfanin syndrooma (kaikki marfanit eivät ole pitkiä, vaikka se tyypioire onkin), mutta silmien kanssa ei ilmeisesti ole ollut ongelmia?

Luin tuosta syndroomasta ja siihen liittyy mm. pitkiä raajoja ja mulla on keskivertoa lyhyemmät jalat ja sormet... Ei muutenkaan oikeen kuulostanut mun ongelmiin sopivilta.