14-vuotias tyttöni haluaisi kielimatkalle ensikesänä.
Onko ok päästää 14 vuotias (täyttää ensi syksynä 15 vuotta, on nyt siis 8lk) kielimatkalle? Brightoniin haluaisi EF:än kanssa. Maksaa melkein kolme tonnia. Tyttö on kertonut syitä miksi haluaisi mennä kielimatkalle, EF:ästä on myös kertonut. Järkyttää vain tuo hinta ja pelottaa päästää ulkomaille yksin vaikka onkin rohkea yms.
Kommentit (33)
Itse olen tyytyväinen, että ei tullut tauteja tai vammoja. Viinaa kului. En olisi koskaan Suomessa niin villiintynyt.
Vierailija kirjoitti:
EF en suosittele. Heidän mielenkiintonsa on tehdä rahaa. Kielimatkat ja vaihtovuodet on Britanniassa myös perheille rahalähde, eli jos nuoresi haluaa oikeasti oppia kieltä (eli asua paikallisessa perheessä, jonka kanssa sitä oppii) niin Britannia ei ole hyvä vaihtoehto. Britannia on niitä harvoja maita, joissa perheille maksetaan oppilaista, eikä toiminta ole vapaaehtoista. Oppilaita on myös paljon, joten tilanteita ei välttämättä seurata kovin hyvin.
Molemmat tiedän omasta kokemuksesta.Kielimatka sinänsä on hieno idea. Joku jo ehdottikin kesätöitä ja ainakin osan maksamista itse. Tehkää nuoren kanssa joku suunnitelma tästä ja tutkikaa lisäksi muutkin järjestäjät kuin tuo EF. Itse suosittelen täysin vapaaehtoisia järjestöjä, kuten Rotary- ja Lions-klubit.
En usko, että muissakaan maissa EF:n isäntäperheet ovat ilmaiseksi hommassa mukana.
Itse olin Itävallassa ja Ruotsissa kauan sitten ja kyllä niille perheille tosiaankin meistä maksettiin ja he olivat juuri siksi meitä ottaneet, että saisivat rahaa. (Muistan, että Itävallassa oli joku ongelma, kun perheet ei olleet saaneet rahojaan ajoissa, mutta saivat kyllä pian)
Itse olin muinoin ja silloin ainakin kävimme diskoissa ja palasimme paikallisten kyydissä öisin isäntäperheeseen. En juonut kuin yhden tai Max kaksi alkoholilasillista illassa, mutta moni muu joi enemmän.
Vanhempani luulivat, että isäntäperhe jotenkin katsoo perään. Ei kyllä katso ollenkaan. Ihan sama heille, missä me olimme.
Ryyppy- ja naintireissuhan se oli. Tunneilla käytiin mutta heti kun opetus oli ohi niin korkki sihahti. Tai narahti.
En nähnyt yhtään kokonaan selvää päivää kahteen viikkoon. Parin daaminkin kanssa tehtiin lähempää tuttavuutta.
En päästäisi omaani.
Tyttäreni haluasi siihen Kampukselle. Olen kuullut että Kampuksella tms. Asuntoloissa on tarkka valvonta näillä liidereillä.
Vierailija kirjoitti:
Miehen tyttö oli kun pääsi seiskalta. Oppi juomaan ja polttamaan. Kieltä ei oppinut millään tavalla, koska ei käynyt millään tunneilla. Kivahan se oli kaverin kanssa riehua rannoilla ja hotellin altaalla pari viikkoa.
Ennen ehkä onnistui, mutta nykyään heillä on tiukat säännöt ja niin paljon ohjelmaa, ettei onnistuisi. Mutta tämä miehesi tytön reissu ei tainnut ollakaan ihan tuore tapaus.
Entäs kielenopiskelu isäntäperheessä? Sellaistakin nimittäin löytyy. Valvonta paljon tiukempaa ja siellä oikeasti oppii. Esim. Home Language International, heillä on suomenkielinen työntekijäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ryyppy- ja naintireissuhan se oli. Tunneilla käytiin mutta heti kun opetus oli ohi niin korkki sihahti. Tai narahti.
En nähnyt yhtään kokonaan selvää päivää kahteen viikkoon. Parin daaminkin kanssa tehtiin lähempää tuttavuutta.
En päästäisi omaani.
Joskus 70-luvulla, juu.
Tyttöni ovat molemmat olleet 16-vuotiaina kielimatkalla Englannissa. Kaikki meni hyvin, nuorten tekemisiä valvottiin, isäntäperheet olivat asiallisia, ohjelmaa oli päivät ja illat täynnä, kivaa oli ja uusia kavereita tuli.
Kielitaitoa tuli lisää vaikka eihän kolmessa viikossa ihmeitä opi, mutta molemmat tytöt sanoivat, että rohkeutta käyttää kieltä tuli roppakaupalla lisää.
Voit kyllä huoleti päästää lapsesi matkaan.
No höpöti pöpöti. Tottakai tuon ikäinen haluaa bilettämään ja shoppaamaan iskän ja äiskän rahoilla ulkomaille ilman valvontaa. Tuolla summalla pääsette koko perhe ulkomaan matkalle. Siellähän sitä harjoitusta tulee, kun tyttö neuvottelee teille hotellihuoneet, tilaa ateriat ravintolassa jne. Ei ne siellä tunneilla sen kummempia opi kuitenkaan.
Aikuisempana voi sitten matkustella vaikka kavereiden kanssa, ja tulee kyllä huomaamaan että 3000 euroa riittää moneenkin matkaan. Ei tarvitse yhteen tyytyä.
Olin Brightonissa EF.n kielimatkalla 16-vuotiaana v. 2004 3 viikkoa. En maksaisi omalle lapselleni. Opetus oli erittäin löysäilevää, majoittajaperheitä kuulosti olevan moneen junaan ja ainoa kielihyöty reissun aikana tuli siitä, että meille sattui erinomainen host-äiti joka jutteli kanssamme ummet ja lammet ja vaati meitä selittämään vaikeitakin asioita englanniksi. Monet majoittajaperheet eivät edes keskustelleet kurssilaisen kanssa ja joku vaihtoi perhettäkin kesken kaiken kun tuli ongelmia. EF. N tarjoamat aktiviteetit osin todella kummallisia, esim eräänä iltana olimme tupakanhajuisessa pubissa seuraamassa vinttikoirakisoja - ei olisi vähempää voinut kiinnostaa...
Brighton sinänsä oli ihan kiva paikka ja hyvät muistot jäi reissusta, mutta kurssin hinnalla saa jo paljon hyödyllisempiäkin asioita aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko ok päästää 14 vuotias (täyttää ensi syksynä 15 vuotta, on nyt siis 8lk) kielimatkalle? Brightoniin haluaisi EF:än kanssa. Maksaa melkein kolme tonnia. Tyttö on kertonut syitä miksi haluaisi mennä kielimatkalle, EF:ästä on myös kertonut. Järkyttää vain tuo hinta ja pelottaa päästää ulkomaille yksin vaikka onkin rohkea yms.
En päästäis alaikäisenä yksin. Aika monelle ne ovat ryyppyreissuja.Ja on tuo rahakysymyskin.3000 euroa + käyttärahat on iso menoerä.Lapsen ei tartte saada kaikkea mitä haluaa, muista se.
En laskisi, mutta me mentäis yhdessä matkalle ja harjoiteltais kieltä. Lapsi voisi vaikka hoitaa kaikki käytännön puhetilanteet itse, jos kerran kieli kiinnostaa.
Keskenämmekin voisimme kieltä puhua.