14-vuotias tyttöni haluaisi kielimatkalle ensikesänä.
Onko ok päästää 14 vuotias (täyttää ensi syksynä 15 vuotta, on nyt siis 8lk) kielimatkalle? Brightoniin haluaisi EF:än kanssa. Maksaa melkein kolme tonnia. Tyttö on kertonut syitä miksi haluaisi mennä kielimatkalle, EF:ästä on myös kertonut. Järkyttää vain tuo hinta ja pelottaa päästää ulkomaille yksin vaikka onkin rohkea yms.
Kommentit (33)
Itse olisin myös halunnut aikoinani, en päässyt, koska äidin mielestä siellä ei olisi kuitenkaan mitään oppinut. Kielimatkan käynyt serkku kuitenkin tykkäsi. Itseä jäi harmittaan.
Ehdota, että odotatte vuoden, niin tyttö voi ensi kesän olla töissä ja tienata itse osan matkarahoista.
EF on sinänsä ihan luotettava, mutta onhan tuo kallista
Eikös tuon ikäiset mene rippi- tai protuleireille? Niitäkin on ulkomailla, ja on kyllä huomattavasti turvallisempaa.
Lähtekää koko perhe reissuun ja TUTUSTUKAA paikallisiin, tyttö saa siinä oppia kieltä ja tapaa uusia kavereita, mutta välttää EFn tylsät osuudet kuten koulun
Me mennään taas Englantiin koko perhe. Kaksi viikkoa tuolla summalla.
Tytöille varsinkin ensikertainen kokemus usein. Italiasta kuullut paljon hyvää.
Mun tytär oli Englannissa jo 12-vuotiaana, hyvin pärjäsi ja kielitaito kehittyi.
Miehen tyttö oli kun pääsi seiskalta. Oppi juomaan ja polttamaan. Kieltä ei oppinut millään tavalla, koska ei käynyt millään tunneilla. Kivahan se oli kaverin kanssa riehua rannoilla ja hotellin altaalla pari viikkoa.
Mä, aikuinen nainen osuin viime kesänä Espanjassa eräälle opastetulle matkalle EF kielimatkalaisten teinien kanssa. Siellä oli siis pari muuta ns. ulkopuolista, mutta 90% porukasta näitä teinejä. Olen 30v, mutta koska näytän paljon nuoremmalta, luulivat että mä olen kanssa kielimatkalla ja hengailin siinä siis tämän päiväreissun heidän kanssa. Nää nuoret oli ilmeisimmin 14-17-vuotiaita, todella fiksun oloisia, ennekkoluulottomia, hyvin käyttäytyviä ja se englannin kielen taito oli kyllä oikeasti kunnioitettavaa! Kävi ihan kateeksi. Mutta, sillon melkein kaikilla heillä oli jäätävä krapula, oli kuulemma tullut enemmänkin juopoteltua reissun aikana. Ja tosiaan olivat alaikäisiä. Että kannattaa varautua tai ainakin keskustella etukäteen, itseä ainakin vähän huolestuttaisi ajatella omaa 15-vuotiasta (tai kun sellaistahan mulla ei ole, itseäni vaikkapa sen ikäisenä) ulkomailla tuntemattomien seurassa juopottelemassa. Ja selkeästi jotain sutinaa siellä oli ja pariskuntia muodostunut.
Jos vaan rahaa reissuun löytyy ja lapses on muuten järkevä tapaus niin kyllä varmasti ikimuistoinen ja opettava kokemus. Kannattaa kuitenkin jutella tytön kanssa että ymmärtää mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Kuten joku ylempänä ehdotti, ehkä voisi vaikka tehdä töitä (vaikka sitten kotona jotain extraa ellei muuta pysty) että tienaisi osan matkarahoista.
EF en suosittele. Heidän mielenkiintonsa on tehdä rahaa. Kielimatkat ja vaihtovuodet on Britanniassa myös perheille rahalähde, eli jos nuoresi haluaa oikeasti oppia kieltä (eli asua paikallisessa perheessä, jonka kanssa sitä oppii) niin Britannia ei ole hyvä vaihtoehto. Britannia on niitä harvoja maita, joissa perheille maksetaan oppilaista, eikä toiminta ole vapaaehtoista. Oppilaita on myös paljon, joten tilanteita ei välttämättä seurata kovin hyvin.
Molemmat tiedän omasta kokemuksesta.
Kielimatka sinänsä on hieno idea. Joku jo ehdottikin kesätöitä ja ainakin osan maksamista itse. Tehkää nuoren kanssa joku suunnitelma tästä ja tutkikaa lisäksi muutkin järjestäjät kuin tuo EF. Itse suosittelen täysin vapaaehtoisia järjestöjä, kuten Rotary- ja Lions-klubit.
No lomareissujahan nuo ovat. Ei ne mitään kieliä siinä ajassa opi. Jos haluat lapsesi kokevan ensimmäiset kunnon kännit sekä saavan harrastaa rauhassa kolme viikkoa villiä seksiä muutaman kollin kanssa niin siinä tapauksessa kannatetavia reissuja. Itsellä 13v tyttö ja alkanut mankumaan kielimatkaa heti kun vaan mahdollista. Vaimo on sinisilmäinen ja on suostuvainen.Itse olen varoitellut ja mielestäni näissä ei ole mitään järkeä. Tytöt ovat niin kokemushaluisia tuossa iässä että kun saavat sen ns.vapauden niin alkaa tapahtua.
Menisi siis kesäkuussa kesätöihin. Rippileiri ja konfirmaatio heinäkuun puolella. Kielimatkalle menisi heinä-elokuussa.
Aloittaja
Meidän tyttö oli englannin intensiivikurssilla Oxfordissa. Kolme vuotta toivoi pääsevänsä sinne. Ne kaikki muut oli myös kielimatkoilla :)
Tyttö oli siellä runsaan pari viikkoa, lihoi kolme kiloa kokiksella, makeisilla ja Mäkkärissä.
"En oppinut englantia yhtään enempää", näin tyttö sanoi mulle viis vuotta ton kurssin jälkeen.
Ymmärrän. Ei siinä ajassa mitään ihmeitä voi oppia. Oppitunteja oli vain muutama kymmenen!
Vierailija kirjoitti:
Menisi siis kesäkuussa kesätöihin. Rippileiri ja konfirmaatio heinäkuun puolella. Kielimatkalle menisi heinä-elokuussa.
Aloittaja
Missä vaiheessa lapsi lomailee?
Itse olin 15-vuotiaana,
enkä ikimaailmassa päästä omaani.
Ihan oikeastaan tuurilla tässä ollaan elossa vielä.
Ryypätessä meni minulla EF -reissu.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin 15-vuotiaana,
enkä ikimaailmassa päästä omaani.
Ihan oikeastaan tuurilla tässä ollaan elossa vielä.
Sama täällä.
Brightonissa on kesällä aika villi meno. Lontoon teinit käyvät siellä bailaamassa. Itselläni kielen solmut aukesivat kun reissasin Jenkeissä Greyhoundeilla.
En itse laskisi.