Kuinka usein lapsenne ovat yökylässä jossain?
Ja jos ovat, niin missä?
Ja lapsilla tarkoitan nyt 0-17-vuotiaita, en niitä teidän joidenkin jo 30v muksuja.
Kommentit (30)
Ehkä kerran, max. kaksi vuodessa. Lapsi joka toisen viikonlopun isänsä luona niin siinä on yökylää ihan riittävästi.
Mummin luona n. kahdesti vuodessa. Muutama kilometri etäisyyttä.
Ei koskaan. Ovat nyt 14v, 12v ja 7v. Eivät ole halunneet yökylään enkä keksi mitään syytä, miksi pitäisi pakottaa. Siskoni oli ekaa kertaa ilman perhettä öitä pois kotoa rippileirillä ja se sujui ihan hyvin, joten enpä jaksa huolestua siitä, että omat ei haikaile muualle öiksi.
15-vuotias ja ihan omasta tahdostaan ei ole koskaan ollut yötä missään muualla ilman minua ja/tai miestä.
Joku vuosi sitten se vielä harmitti kun emme päässeet koskaan miehen kanssa yhdessä mihinkään. Nykyään asialla ei ole enää väliä, matkustelemme sitten kun hän on valmis olemaan yksin kotona pidempiä aikoja.
Miten jotkut kehtaa viedä mukuloitaan isovanhemmille jatkuvasti ja vielä useammaksi päiväksi kerrallaan?
Tytär on 17 eikä ole ikinä ollut yötä erossa meistä. Lapsena me ei haluttu päästää ja teininä ei ole halunnut. Sama juttu oli pojalla, ekaa kertaa oli yksin yön, kun muutti omilleen 19-vuotiaana vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
9-vuotias ja ei ole ollut vielä missään koko yötä. Muutaman kerran on yritetty, mutta aina on haettu kotiin illalla. On läheinen isovanhempien kanssa ja on usein myös ollut hoidossa päivän heillä ja se on aina mennyt hyvin. Itse myös toivoo pääsevänsä sinne päiväksi, yötä oleminen vaan ahdistaa liikaa.
Emme ole kokeneet tätä isona ongelmana, mutta kovasti kyllä haaveilemme miehen kanssa kahdenkeskisestä reissusta. Ehkä se vielä joskus onnistuu.
Kenelläkään vinkkejä tilanteeseen?
Onko hänellä sisaruksia tai serkkuja? Jos on, niin jompi kumpi yökyläilykaveriksi.
Meidän lapset ovat pari kertaa vuodessa yökylässä kavereillaan. Silloinkin me vanhemmat olemme kotona. Ei haittaa matkustelemme perheenä, minä ystävien kanssa tai minä vanhemman sisaruksen kanssa.
Nyt 12, 15 ja 17 vuotiaat ovat mummolan mökillä mummon pyynnöstä ehkä viikon kesässä ja joskus syyslomallakin, minun vanhempieni mökillä taas ehkä 2-3 pitkän viikonlopun kesäkautena. Molemmat isovanhemmat haluaisivat lapset luokseen useamminkin, mutta harrastukset ja perheemme omat menot ovat pitäneet ajan suurinpiirtein tuossa jo vuosia.
Serkuillaan lapset ovat myös joskus, mutta ei enää niin usein kun pienempinä. Kavereillaan he eivät ole yötä koskaan, sillä kaverit asuvat lähellä ja lapset tykkäävät nukkua rauhassa ilman häiriöitä.
Meille minä en ota yövieraita koskaan. Inhoan yövieraita yli kaiken.
Pari kertaa vuodessa isovanhemmilla. Voisi olla useamminkin, mutta en kehtaa vaivata.