Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liian kireä episiotomia-arpi. Voiko hoitaa?

Vierailija
28.12.2018 |

Synnytyksessä tehtiin minulle episiotomia. Arpi ei parissa vuodessakaan ole parantunut normaaliksi.

Arpi umpeutui selvästi liian kireäksi, koska se aiheuttaa särkyä. Särky tuntuu arvessa, jalassa ja pakarassa ja myös aiheuttaa vaikeita vessakäyntejä, koska lihakset kramppaavat. Tk:ssa ei oteta tätä asiaa vakavasti. En saa apua mistään.

Olisiko täällä ketään kohtalotoveria? Mistä saa apua?

Masentaa, että tätäkö on loppuelämä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kyllä annettiin ohjeeksi sitä rasvata ja venyttää. Ei särkyä ollut, mutta selkeästi yhdynnässä siinä kohtaa tuntui kiristystä ja arkuutta. Pikkuhiljaa toi korjaantui mulla.

Vierailija
2/19 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäsköhän sun mennä ihan gynekolohille sitä näyttämään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

Minulle ei synnytyksen jälkeen annettu muita ohjeita kuin suihkuttelu. Ehkä olisi ollut tarvetta noille muille ohjeille. Nyt olen itse yrittänyt venytellä mutta arpi on niin kireä, että en ole varma venyttelyn tehosta.

Äitiysneuvolassa jälkitarkastuksessa kerroin tilanteesta. Lääkäri vähätteli :( Ajattelin sen johdosta, että tilanne korjautuu myöhemmin.

Kuka gynekologi voisi ottaa asian vakavasti? Itsetunto on murskana aiemmista kokemuksista.

ap

Vierailija
4/19 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan, jos jollain löytyy sama kokemus.

ap

Vierailija
5/19 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös, mutta se ei haittaa muuten kuin miehen tullessa sisään. Ei meinaa mahtua, koska kiristää ja sattuu, mutta sen jälkeen toimii kun varovasti aloitellaan. En kyllä kehtaa mennä mihinkään näyttelemään värkkiäni.

Vierailija
6/19 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, äidiltäni poistettiin kohtu 30 vuotta keisarileikkauksen jälkeen ja lääkäri sanoi korjaavansa samalla hänen huonon arpensa. Se myös kiristi paljon ja siitä tuli hyvä leikkauksen jälkeen. Eli näemmä pystyy korjaamaan.

Plastikkkakirurgit harjoittelevat paljon nimenomaan tuota siistiä haavanompelua. Luulin ennen heitä olevan vain jollain pimeillä klinikoilla, mutta heitä on tavallisissa lääkärikeskuksissakin. Itse poistatti kasvoista jutun plastiikkakirurgilla Tampereen Koskiklinikalla. Kysy joltain suuremmalta lääkäriasemalta, tekevätkö heidän plastiikkakirurginsa tällaista ja paljonko kustantaa. Tai voisiko yksityisetsivä pyytää lähetteen julkiseen.

Vierailija
7/19 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kyllä annettiin ohjeeksi sitä rasvata ja venyttää. Ei särkyä ollut, mutta selkeästi yhdynnässä siinä kohtaa tuntui kiristystä ja arkuutta. Pikkuhiljaa toi korjaantui mulla.

Mulle ei annettu muuta ohjetta kuin suihkuttelu.

Ei-ap

Vierailija
8/19 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

5: Tutulta kuulostaa. Minulla oli alkuun ongelma jopa laittaa tamponi. Olen venytellyt arpea ja se on helpottanut niin, että nykyään tamponi mahtuu. Yhdynnässä limakalvo menee rikki. Se sattuu.

6: Kiinnostavaa, että uudella leikkauksella on tullut parempi arpi ja noin pitkän ajan kuluttua. Ehkä minulla voi olla toivoa tällä lyhemmällä kokemuksella. Ajatus mennä uudestaan leikattavaksi pelottaa mutta olen niin epätoivoinen ja kaikkeni yrittänyt, että pakko on jotain keksiä. Arki on muussa tapauksessa todella masentavaa ja kivuliasta. Selvitän siis tätä asiaa. Jos jollain on vielä kokemusta tästä vaihtoehdosta, niin mielelläni kuulen kokemuksia lisää.

7: Suihkuttelu oli ohje, jonka minäkin sain. Yleensäkin sain todella vähän ohjeita alapään hoitamiseen. Tarvetta olisi ollut. Näistä asioista pitäisi puhua enemmän. 

ap

Vierailija
9/19 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkanut vaivaamaan vuosien kuluttua. Gyne sanoi että arpi on kuroutunut.

Tuntuu pyöräillessä, ihan vaikka tuolilla tai sohvalla istuessa ja kun kurottaa jotain tai vaikka kävellessä ja säteilee pakaraan ja jalkaan.

Voi korjata avaamalla uudelleen auki noin 1 sentin syvyyteen ja ommellaan kiinni tai laserilla. Niitä tehdään vain yksityisellä koska kyseessä on vain kosmeettinen vaiva!

Kosmetiikkaahan nuo minunkin epämukavuudet on sitten varmaan vaikka oikeita fyysisiä vaivoja ovat.

Mutta mitäs meistä kun ollaan pääasia tehty eli lapsi niin voi vähätellä meidän vaivoja kun naiset valittaa niin turhasta ja vähästä ja onhan sinulla nyt paljon tärkeämpää se lapsi mitä turhasta valitat.

Se lapsi vaan ei ole minä eikä korjaa vaivoja. Äidiksi tullutkin on yhä erillinen arvokas ihminen jonkun lapsi itsekin. Minulla tuon arpivaivan lisäksi sulkijalihasvaurio joka estää ilmanpidätyksen.

Vierailija
10/19 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

9: Kuulostaa niin tutulta. Sekä vaivat lantiossa että asenteet ja vähättely. Aamulla herätessä alkaa kipu. Kävely on outoa, kun toinen puoli on terve ja arven puolella sattuu pakaraan ja jalkaan. Ymmärrän sinua todella syvästi koska minullekin on vähätelty kipua ja sanottu, että onneksi lapsi on terve. Tietysti olen lapsesta onnellinen. Mutta se ei poista sitä, että jokainen päivä on kivulias ja vaikea yhden arven takia.  Miksi sitä ei voi ottaa vakavasti ja hoitaa jos mahdollista? Se ei todella ole kosmeettinen vaiva vaan vaikeuttaa ihan tavallisia asioita, olet oikeassa siinä. Oletko suunnitellut menoa tuohon korjausleikkaukseen?

ap

Vierailija
11/19 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö laittoi muutaman isännäntikin.

Vierailija
12/19 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

11: Ei se isäntäkään siitä nauti, että minä olen rikki henkisesti ja fyysisesti :(

ap

Vierailija
13/19 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9: Kuulostaa niin tutulta. Sekä vaivat lantiossa että asenteet ja vähättely. Aamulla herätessä alkaa kipu. Kävely on outoa, kun toinen puoli on terve ja arven puolella sattuu pakaraan ja jalkaan. Ymmärrän sinua todella syvästi koska minullekin on vähätelty kipua ja sanottu, että onneksi lapsi on terve. Tietysti olen lapsesta onnellinen. Mutta se ei poista sitä, että jokainen päivä on kivulias ja vaikea yhden arven takia.  Miksi sitä ei voi ottaa vakavasti ja hoitaa jos mahdollista? Se ei todella ole kosmeettinen vaiva vaan vaikeuttaa ihan tavallisia asioita, olet oikeassa siinä. Oletko suunnitellut menoa tuohon korjausleikkaukseen?

ap

Olen. Täällä missä asun niitä ei tehdä mutta jos ja varmaan vaiva jatkuu niin menen kyllä korjausleikkaukseen ennemmin tai myöhemmin.

Tänään bussipysäkillä seisoessa mietin että voin ihan tarkalleen tuntea missä kohtaa arpi on. Se tuntuu koko ajan.

Vierailija
14/19 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä yksi korjausleikkaukseen päässyt.

Arpi kipeä ja kireä. Jatkuvaa kipua. Neuvolan jälkitarkastus: kaikki ok, ihan tavallinen synnytyksen jälkeinen alapää.

8kk synnytyksestä terveydkeskuksessa: kaikki ihan ok, normaali synnytyksen jälkeinen alapää. Tässä vaiheessa kieltäydyin lähtemästä ilman lähetetä gynelle. Kirjoitti päästäkseen musta eroon, ja sanoi että tulee bumerangina takaisin, kun muuton ei ole vialla.

No ei tullut. 1v synnytyksestä kättärillä. 3 gyneä rivissä ihmetteli värkkiä. Joo vika on, hermo varmaan puristuksissa. Mutta ei näitä yleensä korjata. Yritä etkö sun kanssa. Tule takaisin pari kuukautta sen jälkeen kun olet lopettanut imettämisen, jos se virikkeitä vaivaa.

Pari kuukautta tästä takaisin. Ja vihdoin ja viimein leikkaus jonoon. Kroonisen kivun lääkkeet odotusaika. Vihdoin ja viimein otettiin tosissaan. Kun eihän imettävä nainen nyt tiedä että sattuu, eikö sitä tarvitse välittää...

Puoli vuotta tästä ja leikkaus. Ja sielun yrittivät vielä puhua ympäri ettei tartteis leikata.

Miljoonaa kertaa parempi! Kivut poissa ja arpi parempi. Toki tällä kertaa sen teki henkilö joka osaa, eikö kätilö.

Mutta tälläkään kertaa ei *mitään* jälkihoito-ohjeita. Muuta kuin mitä itse googlesta löysi.

Vierailija
15/19 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kaupungista, missä asut. Esimerkiksi Oulussa on monta hyvää gynekologia: Hilkka Ijäs, Tytti Raudaskoski, Satu Laurila, Jaana Männikkö, Tuomas Kauppinen.

Kannattaa ottaa puheeksi ja arven voi korjata, vaikkei siihen helposti lähdetä.

Vierailija
16/19 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko korjausleikkauksesta toipuminen kesti?

Vierailija
17/19 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanoivat että korjausleikkauksessa pitää tehdä uusi episiotomia ja se on ain huono juttu, kun viiltoja joudutaan tekemään.

Jännä kun synnytyksessä kätilöä ei kauheasti painanut episiotomian tekeminen, kehtasi vielä väittää että yleensä ne paranevat mainiosti. 

Jenkeissä asuva ystävä ihmetteli että miten ihmeessä täällä suomessa vielä eppareita tehdään. Kuulemma siellä ne lopetettu jo usea vuosikymmen sitten. Uskon sen johtuvan siitä, että sillä sairaalat säästävät kun eivät tarvitse kirurgeja paikkaamaan luonnollisia repeämiä tai suorittamaan sektioita, vaan voidaan käyttää kätilön "ammattitaitoa".

Vierailija
18/19 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanoivat että korjausleikkauksessa pitää tehdä uusi episiotomia ja se on ain huono juttu, kun viiltoja joudutaan tekemään.

Jännä kun synnytyksessä kätilöä ei kauheasti painanut episiotomian tekeminen, kehtasi vielä väittää että yleensä ne paranevat mainiosti. 

Jenkeissä asuva ystävä ihmetteli että miten ihmeessä täällä suomessa vielä eppareita tehdään. Kuulemma siellä ne lopetettu jo usea vuosikymmen sitten. Uskon sen johtuvan siitä, että sillä sairaalat säästävät kun eivät tarvitse kirurgeja paikkaamaan luonnollisia repeämiä tai suorittamaan sektioita, vaan voidaan käyttää kätilön "ammattitaitoa".

Mulla kaksi synnytystä takana eikä epparia tehty. Esikoisen aikaan yritti kätilö sitä tehdä, tukihenkilö onneksi kielsi. 

Mut ripä

Vierailija
19/19 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh karkasi.. 

Mut eipä se et ei tehä epparia takaa mitenkään hyvää palautumista. Tokan synnytyksessä kukaan ei tukenut välilihaa, repesin todella pahasti.

Mun väliliha on todella lyhyt nykyään, reikä ammottaa aukinaisena, LP lihakset ei toimi kunnolla. Mut julkiselta ei saa apua. Ei paljon tee mieli seksiä enää.