Aloitan ranskalaisen naisen elämäntyylin.
Ruoka; Aina tuoreista ruoka-aineista kotitekoista ruokaa neljä kertaa päivässä, panostan siis ruuan laatuun ei mitään valmisruokia enää, vaihdan lautaskoon pienempään, vettä juon enemmän, aina syön pöydässä en koskaan esim. sohvalla teeveetä katsellessa tai vuoteessa.
Liikunta; Alan kävelemään kaksi kertaa päivässä noin tunti per kerta. Koska en ole töissä tällä hetkellä niin arkiliikuntaa lisään esim. siivoamalla enemmän sekä käydessä kaupassa niin siellä pyrin liikkumaan enemmän. Hikiliikuntaa en harrasta.
Muu vapaa-aika; Vähennän puoleen teeveen katselua, enemmän hyvän kirjan lukemista.
Tyyli; Luon perusvaatekokoelman. Tummat perusvaatteet, mustaa, tummanharmaata ja tummansinistä sekä valkoinen. Piristeväriksi sitten esim. toppi, paita, pusero, sinistä, punaista ja vihreää. Laadukkaita kävelykenkiä plus parit korkkarit.
Meikkaaminen; Luon peruskevyen meikin parhaita puolia korostaen, hiukset saa olla vähän huolimattomasti luonnolliset, mutta tietenkin hoidetut.
Näillä ohjeilla kohti uutta vuotta, päivittelen tänne joka kuukausi miten on vaikuttanut omaan elämääni tämä ranskalainen elämänmuutos.
Kommentit (647)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskattaren aamiainen: kahvi, tupakka ja sanomalehti.
Tämä on muuten totta. Minulla oli opiskeluaikana ranskalaisia kämppiksiä ja heillä aamu alkoi juuri noin kahvin ja savukkeen kera. Kun suomalainen nautiskeli tuhdin aamupalan, ranskalaisen ensimmäinen ateria saattoi olla vasta iltapäivällä, joskus jopa illalla. Kauniita, äärimmäisen hoikkia tyttöjä.
Suomalaiset syövät aamuisin opetetusti kuin metsätyömiehet. Kuitenkin ollaan konttoritöissä jossa kaloreita ei kulu. Ranskalainen aamiainen terveellisemmin toteutettuna (hedelmä tai pieni puuro) riittäisi pitämään kilot kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Ranskattaren aamiainen: kahvi, tupakka ja sanomalehti.
En juo kahvia kuin harvoin, en tupakoi ja sanomalehtiä ei tule.
Ap.
Aamiainen, puolikas leivos maitolasin kanssa, mandariini ja tomaatti.
Vajaan tunnin kävelylenkki. Lounas, paistettua maksaa ja munuaista yrttikastikkeen ja kasvisten kanssa.
Sitten ehkä neljän maissa hedelmä ja pieni smoothie, illalla pinaattikeitto ja hedelmä/marjoja.
Toinen kävelylenkki myös illan suussa.
Vettä mennyt jo 1,5l ja vielä ainakin litra lisää tänään.
Ja kirja jonka aloitan on Daphne du Maurierin Serkkuni Raakel. Palaan asiaan tuossa kuukauden kuluttua ja kerron miten ranskalainen elämäntyyli on muuttanut minua.
Ps. Viiniä yksi pullo viikossa isännän kanssa juodaan. Ja kakkuja ja leivoksia minimimäärä, tummaa suklaata kaksi levyä viikko kahteen pelkään. Karkkia en syö ollenkaan.
Ap.
Millä perusteella nuo asiat kuuluisivat ranskalaisten naisten elämäntyyliin?
Muistathan myös elehtiä vilkkaasti ja puhua nousevin äänenpainoin.
Eli siis aamulla tupakka ja kahvi, iltapäivällä keksi, tupakka ja kahvi ja illalla salaatti.
Minä aloitan saksalaisen naisen elämäntyylin.
Kouluttaudun korkeasti.
Teen pari lasta (korkeintaan).
Aloitan taas työt kun lapset ovat kouluiässä. Olen tietenkin vähentänyt työtaakkaani ja käyn töissä kahtena aamupäivänä viikossa. Mies on ehdottanut enempää, onhan koululla hyvä iltapäivähoitosysteemi. Mutta minä haluan pitää lapset etusijalla. Ja päivittäinen Nordic Walking ei onnistuisi jos jatkuvasti ravaisin työpaikalla. Valitan suurta työtaakkaani perheen äitinä, tosin on itsestäänselvyys, että kotona käy siivooja ja mies on vastuussa pyykistä (tuleehan se jo aina kello 19 kotiin). Lämpimän ruuan tilaan luomutilan palvelusta. Itsetehtyä ja puu-uunissa paistettua.
Reilun kahdensadan lapsilisää pidän surkeana ja ihailen pohjoismaista Bullerbü-elämäntyyliä. Siellä lapsilisäkin varmaan on varmaan ainakin 300 kuussa.
Lasten harrastukset on valittu tarkoin ja lukemista edistetään ostamalla jälkikasvulle kasapäin kirjoja. Älypuhelimia paheksun. Huokaan: "Voi kun voisimme elää pohjoismaalaisittain, kuten vaikka Suomessa. Siellä ei lapset varmaan roiku jollain elektronisilla laitteilla päivät pitkät. Ulkoilevat ja hiihtävät vain."
Iltaisin käperryn merinovillapeittoon Schweden-Ofenin ääreen ja uppudun kirjaan suomalaisesta sisusta. Sinne minä haluan kesällä asuntoauton kanssa.
Leivos ja maitoa aamiaiseksi... Heti meni metsään 😂
Ranskalaisnaisista puhutaan aina tyylikkäinä. Minusta se pelkistetty vähävärinen tyyli on myös tylsä, mutta olen kai sitten vähemmistössä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä! Ja viiniä kannattaa siemailla säännöllisesti.
Lounaalla ensin aperitiivi ja sitten pari lasia viiniä syödessä, ja lopuksi päälle kahvi ja konjakki.
Tuntuu suomalaisittain vähän liialta, mutta ranskalaiselle teettää hieman vaikeuksia viedä lounas läpi näin vähin juomin.
Onko ap:n asunnossa ranskalainen parveke?
Jos ei, niin on muutettava sellaiseen, jossa on.
Miksi ranskalaiset polttaa sitä tupakkaa, vaikka syövät terveellisesti?
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaisnaisista puhutaan aina tyylikkäinä. Minusta se pelkistetty vähävärinen tyyli on myös tylsä, mutta olen kai sitten vähemmistössä.
Samaa mieltä. Liian yllätyksetön. Lisäksi jotta tyylin pystyy kantamaan, tähän liittyy tietty hymytön ja viileä olemus.
Muista myös ehdottomasti hieman liian pienet jakut (tyyliin Helena Petäjistö = kädet ei nouse). Ja tavoitteena myös vuoden sisällä komeat liikavarpaat korkkareista johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ranskalaiset polttaa sitä tupakkaa, vaikka syövät terveellisesti?
Ranskalainen työkaverini ei polta tupakkaa, mutta syö terveellisesti ja urheilee säännöllisesti. Todella hoikka ja hyvännäköinen nainen, vaikka itse naisena sanon. Ja kaiken lisäksi vielä tosi mukava eikä yhtään koppava kuin luulisi.
Mä aloitan wt-muijan tyylin. Värjään hiukset sinisiksi ja tatuoidutan koko kroppani. Tupakoin ja intän, että lapsia ei voi tehdä yli kolmekymppisenä.
Aivan ihana idea. Olen mukana muutoksessa. Aloitan heti tänään ja käyn läpi vaatevaraston :)
Tietääkö kukaan, miten ranskalainen nainen kasvattaa lapsensa?
Perusta Mon cheri av-mamma tähän projektiin oma blogi tai fb-ryhmä, että voitaisiin tavata ranskalaisittain viinilasillisen äärellä.
Mukana ollaan!
Tämä on muuten totta. Minulla oli opiskeluaikana ranskalaisia kämppiksiä ja heillä aamu alkoi juuri noin kahvin ja savukkeen kera. Kun suomalainen nautiskeli tuhdin aamupalan, ranskalaisen ensimmäinen ateria saattoi olla vasta iltapäivällä, joskus jopa illalla. Kauniita, äärimmäisen hoikkia tyttöjä.